Carbid

Ik denk dat ik het dit jaar weer eens ga oppakken. In Zwolle wijst de gemeente 14 locaties aan waar op oudjaarsdag tussen 10:00 en 18:00 geschoten mag worden.

Knalde wel hard, en heb er altijd veel plezier aan gehad ( op het zoeken van het deksel na )

Knalde wel hard, en heb er altijd veel plezier aan gehad ( op het zoeken van het deksel na )

Ik knalde altijd met een bal. De knal is net zo hard. De bus stond recht op en deze ontstak ik door een halve astronaut in een gat in de zijkant te stoppen. Scheelde elke keer een stuk lopen :D

Carbid schieten doe ik elk jaar, 5 melkbussen en deksels. Als je een laken aan de deksel knoopt, rolt hij niet zo ver. Je hebt van die onkruid branders met een losse gasbus, werkt perfect om de bus aan te steken.

Ik heb een keer meegeken met wat kennissen maar net als met vuurwerk moet je wel weten wat je doet, carbid is niet zo bekend bij het merendeel van de jeugd maar hou mn hart vast als dat wel gaat gebeuren.

Ik ben chemisch technoloog (nouja student) dus ik ga mij binnenkort eens verdiepen in de chemie achter carbidschieten. Vooral de ideale verhouding tussen water en carbid, en zuurstof in de bus, bepaald hoe hard de knal wordt.

Misschien kan je dan een carbid herbruikbare knalcake ontwikkelen met elektrische ontsteking-alle buisjes snel achter elkaar of all at once- met twist-off of normale bierdopjes als "dekseltje" haha

Gisteren alvast 5 kg ingeslagen. Volgens de verkoper ging het erg hard met de verkoop. Hij had nu nog wel genoeg, maar dit kan over 2 weken heel anders zijn en hij twijfelde of hij nog wel nieuwe voorraad kan krijgen. Ik denk dat het met carbid net zo snel gaat als met cat.1 en is het snel uitverkocht.

Ook maar een carbid gaan wagen, ik heb natuurlijk wel is meegekeken hoe het ongeveer ging. Carbid in de bus beetje water erbij en afsluiten. Even een beetje schudden met de bus en vervolgens vlammetje erbij en een knal. Vervolgens het carbid uit de bus halen en de vlammen laten stoppen. Het leek heel simpel maar zelf dus nog nooit geprobeerd. Werkt het ook zo simpel of komt er veel meer bij kijken?

Ook maar een carbid gaan wagen, ik heb natuurlijk wel is meegekeken hoe het ongeveer ging. Carbid in de bus beetje water erbij en afsluiten. Even een beetje schudden met de bus en vervolgens vlammetje erbij en een knal. Vervolgens het carbid uit de bus halen en de vlammen laten stoppen. Het leek heel simpel maar zelf dus nog nooit geprobeerd. Werkt het ook zo simpel of komt er veel meer bij kijken?

In de kern heb je gelijk, maar in de praktijk komt er wel iets meer bij kijken om een perfecte knal te krijgen, maar dat is ook een kwestie van vaak doen. Ik raad sterk aan om een bal te gebruiken. Hierdoor minder kans op ongelukken

Wil je wel met een deksel schieten, gebruik dan een rubberen hamer om de deksel erop te timmeren, ( ja die heb je nodig omdat de deksel na verloop van tijd vervormd), anders kan er een vonk ontstaan met vroegtijdige ontbranding. Dit kan zelfs al gebeuren als je de deksel op de bus drukt 😉

In de basis klopt het wel, ik zou je wel willen aanraden om het met een bal te doen of met een plastic zak en elastiek. Qua veiligheid moet je er net zo mee omgaan als met een Shell, niet bakkes boven het gat hangen, afstand houden.

Back
Bovenaan