carbid schieten in zuid holland / randstad

yvez

VWC lid
Wat zijn de regels om carbid te mogen schieten,in mijn geval in dordrecht. Bijvoorkeur in de bebouwde kom maar wel aan de rand op een veld waar ik zeker weet dat er niet gepijpzeikt gaat worden? Gemeente vergunning aanvragen? Ik hoor graag jullie ervaringen.

Volgens mij is het zo dat als carbid schieten verboden is in een gemeente dan dient dit opgenomen te zijn in het APV. Dus kijk het APV even na en vraag het desnoods even na bij de desbetreffende gemeente.

Ja ik moet idd ff bellen naar de gemeente maar ik denk dat ze geen flauw benul gaan hebben wat ik bedoel. In twente enzo kan je dit schriftelijk aanvragen. Niks aan het handje daar. Hier in dordt zien ze waarschijnlijk water branden. In dit geval letterlijk :-)

Dit gaat over alles behalve het westen van nederland. Bijbouwde kom stuk lijkt me helder.Noorden, oosten en zuiden
Tientallen gemeenten in het noorden, oosten en zuiden van het land hebben de regels voor carbidschieten opgenomen in de algemeen plaatselijke verordening (apv). ,,Het is een leuke traditie, maar er zijn grenzen'', schrijft de gemeente Steenwijkerland op de website. ,,Explosies die zo hard zijn dat de huizen in de buurt staan te trillen, gaan natuurlijk te ver. Daarom is schieten vanuit een lege gier- of gastank, wat de laatste jaren wel gebeurt, verboden.''

50 liter maximum

Carbidschieters vullen een lege melkbus met water en een stuk carbid. Carbid is een calciumacetylide, een verbinding van koolstof en calcium. Als de kalkachtige brokken nat worden, vormt zich een explosief gas. De kunst van het carbidschieten is precies de juiste verhouding carbid en water in een bus te stoppen en het gas op exact het goede moment te ontsteken. Dat explodeert met een oorverdovende klapper, waarbij de deksel van de melkbus honderden meters wegschiet. Een melkbus met een inhoud van 50 liter is overal het maximale formaat dat mag worden gebruikt.

Kan geen kwaad

In het Groningse Zevenhuizen, maar ook op tal van andere plaatsen, bestaat een speciale carbidclub. Die maakt er een sport van zoveel mogelijk melkbussen na elkaar te laten knallen. Dit jaar staat er een batterij van 100 bussen opgesteld. In het Brabantse Megen is zondag zelfs een kampioenschap carbidschieten. ,,Het is een volksvermaak en het kan in de weilanden niet zoveel kwaad'', vinden gemeente en organisatie.

Niet binnen bebouwde kom

Maar er komen elk jaar wel meer klachten binnen over geluidsoverlast. De Partij voor de Dieren in enkele gemeenten wil een verbod, omdat vee en huisdieren teveel lijden onder het lawaai. In vier Twentse gemeenten gaat de politie de komende vier dagen extra controleren op naleving van de regels. ,,Binnen de bebouwde kom onmiddellijk stoppen, anders volgt een bekeuring'', zo wordt gewaarschuwd.

In de Algemeen plaatselijke verordening van mijn gemeente staat het volgende:

Art. 2:73c lid 1 sub d
d. de plaats op het terrein van waaraf wordt geschoten is gelegen:
1. op een afstand van ten minste 100 meter van woonbebouwing;
2. op een afstand van ten minste 300 meter van inrichtingen voor de intramurale zorg;
3. op een afstand van ten minste 300 meter van in gebruik zijnde voorzieningen voor het houden van dieren;
4. op een afstand van ten minste 500 meter van een vogelbeschermingsgebied;

In de apv van dordrecht kan ik nada vinden over carbid. Omdat niemand het doet hier. Ik wil het juist goed regelen voor als er controle komt. Geeft me gewoon een heerlijk gevoel om een vergunning ofzo te kunnen laten zien. Door situaties uit het verleden heb ik al 2 jaar lang politie aan me kont hangen op 31 dec. Letterlijk.niet voor slopen btw laat dat duidelijk zijn. Lijkt me gewoon leuk om ff te testen.

Als er niks in de apv staat kan je legaal knallen yvez.

Je hebt geen vergunning nodig, je kan zelfs nu al beginnen met oefenen!

Vanaf 2015 mogen burgemeesters carbid ook niet meer verbieden in hun apv.

Carbid valt onder de unesco werelderfgoed en de traditie zal dus altijd behouden blijven.

In Drenthe jaHet carbidschieten in Drenthe komt op de Nationale Inventaris Immaterieel Cultureel Erfgoed te staan. Dat heeft het Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed bekend gemaakt. Carbidschieten wordt de vijftigste traditie op de lijst.

Carbid is trouwens niet zo makkelijk als mensen denken.

Met een beetje nadenken overtref je met gemak de zwaardere illegale knallers maar om echt continu de 4 inch t salute beuk te halen moet je beetje oefenen.

Ik raad een 40 liter bus aan... 1 blokje carbid in een blikje van knakworstjes met een 25 ml water eroverheen gegooid.

Blikje direct in je bus zetten en klokje indrukken zak erover en na 40 sec ontsteken.

Beste is de trekontsteking van carbidteambarneveld.

Na iedere beuker doe je er 2 sec bij en na 7-8 x beuken is je stukje carbid op.

Ik vermoed voor aankomend oudjaar een carbid adoptatie in de randstad.

Dank voor de tips! Ontsteking met een halve kanonslag raad je af? Ik heb gezien dat het prima werkt.

Steek de Kil ff over Yvez... dan regel je in s'gravendeel of Mookhoek een weiland bij een boer. Ik zit er ook over te denken om me te verdiepen in dit gebeuren voor als er een verbod is. Bietje knallen in een weiland is ook leuk.

Yvez, kom effe keertje op cursus in Twenteland dan :)

Gewoon doen daar in 't westen, kunnen ze wat van leren. En het gaat goed hard!

Back
Bovenaan