Carbid in de stad

dylantjuhhhh

VWC lid
Ik vraag me al een tijd af of het is toegestaan met oudjaarsdag in de stad carbid te schieten, ik bedoel niet in een smalle straat maar op een groot open veld? Wat zijn de regels wat betreft carbid in de stad (rotterdam).

Volgens mij is het zo dat er maar bepaalde plekken/gemeentes in Nederland zijn waar het wordt 'gedoogd', en dan inderdaad niet zomaar in de straat.

Je kunt de donder op zeggen dat Rotterdam daar niet bijhoort. :p

Ik vraag me al een tijd af of het is toegestaan met oudjaarsdag in de stad carbid te schieten, ik bedoel niet in een smalle straat maar op een groot open veld? Wat zijn de regels wat betreft carbid in de stad (rotterdam).

Hier schieten ze ook gewoon in de straat met een open stuk en word het gedoogd.De politie komt zelf af en toe kijken,dus dat is moeilijk te zeggen hoe het dan bij jou in de buurt is.

In sommige steden mag het wel, maar weet niet of het mag in Rotterdam, ookal waren ze vorig jaar ook aan het schieten :).

Ja klopt, maar als de politie dit wel een probleem vind, als het niet is toegestaan, dan zit ik ben de gebakken peren.

Dat is wel zo.Is ook weer erg verschillend per plaats natuurlijk,maar waar die mensen vorig jaar aan de gang waren kan je daar niet gaan schieten dan?

Dat is precies de zelfde plek waar ik het zou willen doen, maar hun deden het in het donker en dan vallen de knallen niet heel erg op.

Dat is precies de zelfde plek waar ik het zou willen doen, maar hun deden het in het donker en dan vallen de knallen niet heel erg op.

Ik zou het gewoon gaan proberen.je krijgt niet zomaar een boete als je normaal doet eerder een waarschuwing en dat je weg moet.:)

Nou, ik woon in een dorp, wij waren met een paar buurjongens carbid aan het schieten met verfblikken (wat ook een aardige dreun geeft) En toen heeft de politie ons verteld dat dat ook niet mocht. (evenals vuurwerk afsteken op de 30e:rolleyes:) Gelukkig was ik toen naar binnen, buurjongens moesten vuurwerk inleveren..
Maar even op het carbid..
Ze zeiden dat het niet mocht, maar in de buurt wordt het veel gedaan, maarja, tukkerland hé?

EDIT: Dit was 2 jaar geleden.
Was de 29e, 30e en 31 niet thuis overdag.(afgelopen jaar)

Als er nog meer mensen zijn die iets weten zou ik dat graag horen.

Ik heb het antwoord helaas ook niet voor je, maar de gemeente vast wel! Ik zou ze gewoon even bellen of mailen. Als het antwoord positief is, vooral even per mail laten bevestigen, uitprinten en op 31-12 bij je hebben!! :D

Carbid schieten is een activiteit wat mits niet onder het gedoogbeleid valt onder de Algemeen Plaatselijke Veroordening valt. Even navragen bij het gemeentehuis moet voldoende zijn om hierachter te komen.

Ik heb een mail gestuurd naar de Politie en naar de Gemeente Rotterdam, en ook nog eens naar de deelgemeente waar ik in woon! Als ik antwoord krijg plaats ik het!

dit verschilt inderdaad per gemeente, hier mocht het ook niet.
ben toen maar in het buitengebied gaan staan bij een vriend van me en heb daar verder geen gezeik meer gehad toen.

maar misschien viel ik toch wel een beetje erg op zo :D

Uitspraken n.a.v. Kamervragen in 2003 zijn nog steeds actueel:

Omdat carbid geen sas (een ontstekingsmiddel bestaande uit pyrotechnische stof) is en dus geen vuurwerk in de zin van het Vuurwerkbesluit is, valt het afsteken daarvan niet onder het Vuurwerkbesluit. Hieruit volgt dat in gemeentelijke verordeningen regels kunnen worden gesteld met betrekking tot dit soort, veelal door plaatselijke gebruiken ingegeven festiviteiten. De Minister van VROM is niet voornemens om hiervoor aparte regels te geven in het Vuurwerkbesluit of anderszins.

Dat komt overeen met hetgeen beschreven staat in het "Handhavingsdocument Vuurwerk 2008" van de Rijksoverheid. Zie: http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/rapporten/2008/12/01/handhavingsdocument-vuurwerk-2008.html

Wat Ruben al eerder aangaf klopt 100%:
Carbid schieten is een activiteit wat mits niet onder het gedoogbeleid valt onder de Algemeen Plaatselijke Verordening valt. Even navragen bij het gemeentehuis moet voldoende zijn om hierachter te komen.

Kortom, het is per gemeente verschillend. Wel is het algemeen bekend dat het in minder drukke gebieden vaak toegestaan of gedoogd wordt, maar dat men er in de Randstad en andere drukke gebieden niet zo happig op is. Het kan zelfs zo zijn dat het schieten met zware deksels door de gemeente verboden wordt en het alleen met ballen toegestaan is. E.e.a. is gewoon na te vragen bij je gemeente en misschien zelfs op internet wel terug te vinden.

Back
Bovenaan