Cannes (Fr): Festival d'Art de Pyrotechnique 2026

recemonster

VWC lid
Stad/dorp: Cannes
Land: Frankrijk
Datum: 4/14/22 juli en 5/15/24 augustus
Tijdstip: 22.00 uur
Schietbedrijf: 4 july, Pyro - team D.O.O Servië, 14 july Nakaja Art Polen, 22 july Galaxy Pyrotechnics China, 4 augustus Aquarêve Frankrijk, 15 augustus Joho Pyro Professional Fireworks Finland en 24 augustus Flash Barrandov Special Effects
Bijzonderheden: https://www.festival-pyrotechnique-cannes.com/en/

Op 4 augustus heb ik een bezoek gebracht aan de vuurwerkshow van Aquarêve in Cannes. De afgelopen jaren heb ik dit prachtige festival al meerdere keren bezocht, maar dit jaar verbaasde ik me echt over hoe ontzettend druk het ondertussen is geworden.

Om een voorbeeld te geven in de beginjaren dat ik hier kwam, was de Boulevard de la Croisette tijdens de show gewoon geopend voor verkeer. De hele avond reden er luxe sportwagens heen en weer om hun bolides te laten zien. Iets wat ik me tegenwoordig bijna niet meer kan voorstellen, want inmiddels staat de boulevard helemaal afgeladen met bezoekers.

Hieronder een afbeelding (niet door mij gemaakt) die wel een goede indruk geeft van de drukte.
7Rczycu.jpeg

Daarom meteen een kleine tip voor mensen die dit festival in de toekomst willen bezoeken: zorg dat je 2 à 3 uur voor aanvang in Cannes bent. Later aankomen betekent eigenlijk dat je nauwelijks nog een parkeerplek kunt vinden en ook een mooi plekje langs de boulevard kunt vergeten.

De show zelf was overigens opnieuw een prachtig spektakel. Mede doordat hier gewoon 12-inch shells geschoten kunnen worden, komt het vuurwerk ontzettend goed tot zijn recht. Ook de breedte van de show, zo'n 400 meter, is wat mij betreft mooi in verhouding en zorgt voor een indrukwekkend totaalbeeld.

Hieronder enkele foto's die ik tijdens deze show heb gemaakt.

C3NfwT8.jpeg

MLNkEyI.jpeg

1EpH0k2.jpeg

E6IJ3eU.jpeg

Q5716wk.jpeg

mCqBheF.jpeg

O5MKj0P.jpeg

0hfoUfB.jpeg

KBXokDr.jpeg

TLThopf.jpeg

THJjfak.jpeg

GIFG9sG.jpeg

lwhTeLP.jpeg

MB8PrMT.jpeg

qt2b3IJ.jpeg

bbupApt.jpeg

zzSrVlX.jpeg

De 1e keer dat ik hier was (2021) was in corona tijd. Toen inderdaad lekker "rustig" en 2 uur voor de show nog plek in de parkeergarages. Toen ik dat in 2024 weer probeerde was het zo druk, dat ik het begin van de show amper heb kunnen halen, na een half uur lopen door de bloedhitte. Heeft me bijna een echtscheiding opgeleverd, want had moeder de vrouw ook een keer meegenomen om hier van te genieten :angel: :p

Back
Bovenaan