Buurman over de kook van vuurwerk

Jullie komen nu op een gevoelig punt aan. Hulpverlening na emotioneel zware ervaringen (traumata) is pas echt op gang gekomen ná de Bijlmerramp. Toen pas is men het nut gaan inzien van hulpverlening na rampen. Dit proces werd verder geprofessionaliseerd na de ramp in Enschede. Sindsdien is de professionalisering pas echt op gang gekomen. Dus voor een Libanonveteraan of veel andere 'ouderen' is de nazorg te laat gekomen. Het betreft vooral deze groep mensen die nu over van alles en nog wat klaagt. Vandaar dat juist deze mensen nu naar 50 plus overstappen. Het betreft in zekere zin een genegeerde groep mensen.

Nadeel van deze ontwikkeling is dat de kosten hiermee omhoog geschoten zijn. Er is té veel hulpverlening gekomen voor ieder wissewasje, terwijl sommige zaken drastisch nodig zijn. Om het systeem betaalbaar te houden, is de WMO ingevoerd. Eigenlijk een verkapte bezuinigingsmaatregel om te voorkomen dat jan en alleman voor ieder wissewasje beroep doet op hulpverlening.

Een andere manier om kosten drastische te verlagen, zeker in crisistijd, is preventief werken.

En nu wordt het interessant voor ons. Een vuurwerkverbod is gebaseerd op preventiewerkzaamheden. Het gaat om het wegnemen van een prikkel, om zo kosten te kunnen besparen. Echter, hieruit blijkt dus dat een vuurwerkverbod puur symboolpolitiek is.

In dat opzicht kan je dus ten alle tijden stellen dat Groen Links en Partij vd Dieren bezig zijn met het dienen van eigen belang, waarbij ze willen doen geloven dat dit beter is voor de burger. Onzin natuurlijk, want mensen die niet op kunnen gaan met een bepaalde prikkel, krijgen nog steeds niet de nazorg die ze eigenlijk nodig hebben gehad.

Dit getuigd wel van het feit je geen idee hebt waarover je het hebt.
Natuurlijk wordt er door veel mensen gezeurd over vuurwerk en dat vinden wij jammer en onzin.. maar om dan elke vorm van menselijkheid weg te cijferen omdat je vuurwerk positief wil laten uitkomen dat kan niet!
Een trauma haal je er niet even bij.. een trauma heb je! Aangezien het een militair betreft ga ik uit van een posttraumatische stressstoornis (PTSS) en dan kan ik me zijn reactie voorstellen..Deze man zit dan waarschijnlijk inderdaad ook in een hoekje bij onweer. Daar kan degene niets aan doen!

Natuurlijk is de oplossing van deze man niet de beste geweest.. maar in grote angst doen mensen rare dingen. Zo schoot een andere ex-militair met PTSS nog zijn hele gezin dood een aantal jaren geleden.

Mijn punt is dus dat wij natuurlijk vuurwerk er positief uit willen laten komen.. maar er zijn ook menselijke aspecten die het niet rechtvaardigen.
Daarbij blijft het feit dat vuurwerk afsteken door het jaar heen niet mag en de verdachte heeft geslagen.. volkomen eerlijke straf dus als je het mij vraagt.

het artikel zegt ook wat over de na zorg van zo n gast .
als zo n vent met een dergelijk trauma een zijn eigen gezin dood schiet is zo n vent toch een gevaar voor de maatschappij .
in dat geval heeft die buurjongen knap mazzel met zijn werk straf hij had dan net zo goed in het ziekenhuis kunnen liggen .
zegt echt wat over Nederland hoor

Back
Bovenaan