Buurman over de kook van vuurwerk

ylke

VWC lid
woensdag 13 februari 2013 Leeuwarden
Misschien was het niet zo handig om op een tijdstip dat het allang niet meer mag vuurwerk af te steken. Een 22-jarige inwoner van De Westereen deed het wel, op 8 april 2011 in Ferwert, om de zestiende verjaardag van zijn vriendin een extra feestelijk tintje te geven. De Westereender had een doosje siervuurwerk overgehouden van de jaarwisseling. Alleen spatte het siervuurwerk niet in mooie bogen uiteen, het gaf een enorme knal. En daarvan raakte de buurman helemaal van de kook.

Wat de Westereender tot op dat moment niet wist, was dat de buurman een ex-militair is, die aan een uitzending naar Libanon een behoorlijk trauma heeft overgehouden. De knal was de trigger voor de buurman om boos naar buiten te stormen. De man verzeilde vervolgens in een woordenwisseling met de schoonmoeder van de Westereender. Toen die meende dat de buurman zijn schoonmoeder een tik gaf, bedacht hij zich geen moment. De Westereender haalde uit en sloeg de buurman tegen de vlakte. Woensdag bij de politierechter had de Westereender spijt.

Hij dacht dat hij zelf klappen zou krijgen, toen de buurman in de bokshouding tegenover hem ging staan. De Westereender sloeg twee keer. De buurman had bij de politie verteld dat hij de schoonmoeder helemaal niet had geslagen, hij had alleen maar haar arm weggeduwd. De rechter vond dat beide mannen niet echt tactisch hadden gehandeld. Maar de reactie van de Westereender ging de rechter veel te ver. De verdachte kreeg een werkstraf van 20 uur. Aan de buurman moet hij 100 euro smartengeld betalen en nog eens een kleine 60 euro voor gemaakte kosten.

Bron

nah, ben het niet helemaal met je eens. ik vind dat als er een feestelijke gelegenheid is of wat dan ook je best wat af mag steken zolang het maar geen keiharde knallen zijn. deze knul had gewoon ontzettend ongeluk... ten eerste knalde het siervuurwerk uiteen, en ten tweede hoe moest hij in godsnaam weten dat zijn buurman een trauma had.

grtz

Als je dat doet zorg er voor dat niemand er last van heeft. Als er ergens een nitraat oid word afgestoken reageren mensen alsof de oorlog is uitgebroken dus laat staan siervuurwerk s'avonds laat. Daar kan ik als vuurwerkliefhebber ook chagrijnig van worden . Wil niet zeggen dat ik nooit iets doe maar ik zorg dt niemand er last van heeft. Rekening houden met elkaar ofso iets, vaag begrip tegenwoordig hier in Nederland.

dat klopt, maar als ik me in hun situatie plaats kan ik me voorstellen dat het idee was om een sierpotje af te steken (kan minder geluid maken dan 1 keiharde knal) daarvoor kan je moeilijk naar een weiland gaan als die niet in de buurt is. maar ben het met je eens hoor, dit had verkomen kunnen worden =p

Dat hij zich irriteert aan het vuurwerk oke, maar om er gelijk een libanon trauma bij te halen sorry een beetje overdreven. Dit kon deze jongen never nooit weten daarbij zal die buurman bij onweer,laagvliegende straaljagers etc ook wel helemaal de pan uitflippen.

Jammer dat mensen hier in Nederland zo moeten zeiken om wat vuurwerk. Terwijl vuurwerk op verjaardagen zoveel extra sfeer brengt. Je zou eigelijk net als in belgie ook bij je gemeente een vergunning aan moeten kunnen vragen. Maar als ze dat hier in zouden voeren zou de dierenbescherming helemaal wel een hartaanval krijgen. Laat staan de politieke partijen als groenlinks,christen unie, pvdd en de 50+ partij.

Ze zeiken hier al om een simpel vuurwerkshowtje met koninginne dag. Moet je nagaan als men het ook op een verjaardagsfeestje af mag steken.

Met mijn verjaardag stook ik gewoon het een en ander hoor! Ik heb hele leuke buren die zelf tot 2 uur in de nacht de muziek als een malle aanzetten en compleet beschonken mee gaan lallen tijdens een tuinfeest zodat ik wakker gehouden wordt, dus ze moeten hun mond maar houden als ik een potje stook, en dan doen ze gelukkig ook.

Dat hij zich irriteert aan het vuurwerk oke, maar om er gelijk een libanon trauma bij te halen sorry een beetje overdreven. Dit kon deze jongen never nooit weten daarbij zal die buurman bij onweer,laagvliegende straaljagers etc ook wel helemaal de pan uitflippen.

Jammer dat mensen hier in Nederland zo moeten zeiken om wat vuurwerk. Terwijl vuurwerk op verjaardagen zoveel extra sfeer brengt. Je zou eigelijk net als in belgie ook bij je gemeente een vergunning aan moeten kunnen vragen. Maar als ze dat hier in zouden voeren zou de dierenbescherming helemaal wel een hartaanval krijgen. Laat staan de politieke partijen als groenlinks,christen unie, pvdd en de 50+ partij.

Ze zeiken hier al om een simpel vuurwerkshowtje met koninginne dag. Moet je nagaan als men het ook op een verjaardagsfeestje af mag steken.

Heb je gelijk in, maar helaas met de mensen van tegenwoordig (nogal korte lontjes etc. ) is dit niet haalbaar. Had het liever ook anders gezien want vuurwerk hoort toch bij een feestje?!

Dit getuigd wel van het feit je geen idee hebt waarover je het hebt.
Natuurlijk wordt er door veel mensen gezeurd over vuurwerk en dat vinden wij jammer en onzin.. maar om dan elke vorm van menselijkheid weg te cijferen omdat je vuurwerk positief wil laten uitkomen dat kan niet!
Een trauma haal je er niet even bij.. een trauma heb je! Aangezien het een militair betreft ga ik uit van een posttraumatische stressstoornis (PTSS) en dan kan ik me zijn reactie voorstellen..Deze man zit dan waarschijnlijk inderdaad ook in een hoekje bij onweer. Daar kan degene niets aan doen!

Natuurlijk is de oplossing van deze man niet de beste geweest.. maar in grote angst doen mensen rare dingen. Zo schoot een andere ex-militair met PTSS nog zijn hele gezin dood een aantal jaren geleden.

Mijn punt is dus dat wij natuurlijk vuurwerk er positief uit willen laten komen.. maar er zijn ook menselijke aspecten die het niet rechtvaardigen.
Daarbij blijft het feit dat vuurwerk afsteken door het jaar heen niet mag en de verdachte heeft geslagen.. volkomen eerlijke straf dus als je het mij vraagt.

Een goede buur is beter dan een verre vriend.
Als die 2 wat vaker contact hadden gehad was dit niet zo gebeurd en geeindigd.

Ja... dat hoor ik vaker als dit als dat. het is helaas zo gelopen. trouwens misschien hebben die 2 buren wel ruzie of woonde 1 van de 2 er net. en ik d8 volgensmij ook dat als je zo'n soort PTSS had je kan doen wat je wilt maar als je eenmaal een knal hoort je toch in paniek raakt.

Er zijn zoveel feesten en gelegenheden voor een liefhebber om de stoken maar als we dat doen is het hek van de dam.ik vind dat op afwijkende data buiten o en n om moet worden overgelaten aan profs,bv op nationale feestdagen etc.

Op "afwijkende" tijden stoken kan prima, echter pas dan wel aan WAT je gaat stoken.
Een beetje liefhebber denkt daar over na en probeert het zo te doen dat er zo min mogelijk mensen last van hebben.
Maak voor je vrouwke een tof letterbord, wat draaizonnen, paar kaarsen in shape en geen kip die het hoort.

@ pyroboy ik weet wel degelijk wat een ptss inhoud mijn neef heeft meerdere malen op uitzending in uruzgan en bosnie gezeten, en die heeft er helaas ook genoeg aan overgehouden. En ik weet dan ook zeker dat deze buurman ook echt vreselijke dingen meegemaakt zal hebben die je niemand gunt. En dat vind ik echt erg om te horen.

Ik probeerde alleen duidelijk te maken dat het nu zo overkomt alsof alle schuld nu op de jongen geschoven word. Terwijl deze waarschijnlijk het vuurwerk niet eens afgestoken had als hij geweten had dat zijn buurman dit had.

Daarbij als je dit niet weet, en de buurman van je schoonouders komt met gebalde vuist aanrennen. En ik zou het idee krijgen dat mijn schoonmoeder aangevallen zou worden had ik misschien ook wel hetzelfde gereageerd.

Maar goed het beste was inderdaad geweest om het vuurwerk niet aan te steken, want het mag niet.
Maar aan de andere kant draagt vuurwerk voor veel mensen veel bij aan de feestvreugde.
En ach een potje op een verjaardagsfeestje zou in prenciepe niet veel kwaad moeten kunnen.

En zoals thunderboy al mooi aangaf, zegt genoeg over het contact tussen beide buren.
Anders was dit waarschijnlijk nooit zo afgelopen.

Ben ik trouwens de enige die het vreemd vind dat dit 2 jaar na dato pas voorkomt (voorval 08-04-2011, zaak 13-02-2013) en dat de media aan zo'n oude zaak dan ook nog eens aandacht gaat geven?

Ben ik trouwens de enige die het vreemd vind dat dit 2 jaar na dato pas voorkomt (voorval 08-04-2011, zaak 13-02-2013) en dat de media aan zo'n oude zaak dan ook nog eens aandacht gaat geven?

Zit word vuurwerk in he !
Soort media geilheid maar gelukkig dat vuurwerk normaal staat gelukkig .
(Super mega grote vuurwerkbom cobra zorgt voor ruzie ) :p

Jojo

Wat ik eigenlijk niet snap.
Waarom laten ze mensen met dat syndroom of dergelijke mensen in de samenleving leven omdat er zoveel hindernissen zijn die fout kunnen aflopen.
Er zijn genoeg voorbeelden in het nieuws geweest waar het flink uit de hand is gelopen met dat soort mensen die lijden aan die stoornis.
Het is toch te gek voor woorden dat ze bijna je schoon moeder of wie dan ook aanvallen om een knalletje?

Zie je het al voor je dat het uit de hand loopt dat een postbezorger iets te hard de telefoongids door de brievenbus flikkert en de gek in kwestie de postbezorger aanvalt etc?

Als de man gewoon van zijn probleem / angst was verholpen dan was er niks aan het handje geweest.

Wat ik eigenlijk niet snap.
Waarom laten ze mensen met dat syndroom of dergelijke mensen in de samenleving leven omdat er zoveel hindernissen zijn die fout kunnen aflopen.
Er zijn genoeg voorbeelden in het nieuws geweest waar het flink uit de hand is gelopen met dat soort mensen die lijden aan die stoornis.
Het is toch te gek voor woorden dat ze bijna je schoon moeder of wie dan ook aanvallen om een knalletje?

Zie je het al voor je dat het uit de hand loopt dat een postbezorger iets te hard de telefoongids door de brievenbus flikkert en de gek in kwestie de postbezorger aanvalt etc?

Als de man gewoon van zijn probleem / angst was verholpen dan was er niks aan het handje geweest.

Ene kant wel makkelijk praten. Voor deze mensen is er echt wel hulp psycholoog etc, maar er zitten gevallen bij die er never nooit meer overheen komen.

Voorbeeldje die ik je kan noemen is bijvoorbeeld de vietnam oorlog. Er zijn mensen die er nu nog steeds niet overheen zijn gekomen. duizenden mensen zijn toen gemarteld en barbaars afgeslacht. Zijn geen prettige beelden om te zien dat je maat voor je neus onthoofd word.
Persoonlijk vind ik dat deze mensen gerust in de maatschappij kunnen leven. Zijn genoeg mensen die het na jaren toch wel een klein plekje kunnen geven en nog steeds goed mee kunnen draaien in de maatschappij.

Back
Bovenaan