Burgemeesters willen Europees verbod zwaar vuurwerk

Babiloot

VWC lid
Als het aan de burgemeesters in Nederland ligt, komt er een Europees verbod voor zwaar explosief vuurwerk. Dat zei Bernt Schneiders, voorzitter van het Genootschap van Burgemeesters vrijdag in het televisieprogramma EenVandaag.
© anp.

De burgemeesters reageren op de gebeurtenissen tijdens de jaarwisseling. Daarbij viel één dode en raakten veel mensen (zwaar)gewond door zwaar explosief vuurwerk. 'De grens van het toelaatbare is overschreden', vindt Schneiders. 'Ik spreek namens alle burgemeesters, dat er een einde moet komen aan dat illegale zware vuurwerk. Het zijn in feite gewoon explosieven waar je enorme vernielingen mee aanricht. Dus als het even kan een Europees verbod daarop. En verder is het onontkoombaar dat er scherper gehandhaafd en gecontroleerd wordt op de import van dat spul.'

Politievakbond ACP vindt ook dat er een Europees verbod moet komen. 'Dit type vuurwerk is voor publiek maar ook voor hulpverleners gevaarlijk. Ingrijpen is noodzakelijk. Wij zijn het afvoerputje van Europa en dat moet je niet willen', aldus vicevoorzitter Wiep van der Pal.

Bron: ad.nl

Zwaar knalvuurwerk (50 gram +) mogen ze van mij wel verbieden alleen lijkt het me onmogelijk.:p

Natuurlijk, wij zijn het afvoerputje:bonk: eerder het braafste jongetje van de klas.
Als die burgemeesters nou eerst zichzelf is wat beter laten informeren door mensen met kennis van zaken.
Ik neem tenminste aan dat ze met zwaar knalvuurwerk cat4 artikelen bedoelen.
Oftewel, die zijn voor particulieren verboden, wil je die artikelen helemaal verbannen verbied je ook automatische in heel Europa alle ''grotere'' vuurwerkshows. En dat lijkt me verre van haalbaar.
Oftewel dit is weer typische ge*** in het luchtledige, geen idee waar ze het zelf over hebben.

Het afvoerputje van Europa??? Nee het geld potje van Europa. En als ze nou eens beginnen naar der eigen mensen te luisteren ipv ze leeg te trekken,luistert het volk ook eens naar hun,ze snappen nog steeds niet dat het een manier is om terug te schoppen naar die gene die van geen toeten of blazen weten hoe de vork in de steel zit.

Het probleem is alleen dat ze daar pas achter komen zodra het vuurwerk verbod er is,ze hebben het nu al over een oorlogs- gebied nou ik denk dat ze dan gelijk in der bunker kunnen kruipen want dan breekt de pleuris pas echt uit.

De burgermeesters doen hun best maar. Dat krijgen ze nooit voor elkaar. Over twee weken hoor je niets meer van een verbod. Dan gaat het weer over de paashaas, de koning, zwarte piet en ga zo maar door.

Laat ze maar handhaven op de knakkers die alles vernielen. Mensen die te veel hebben gedronken vernielen ook een hoop.

De burgemeesters reageren op de gebeurtenissen tijdens de jaarwisseling. Daarbij viel één dode en raakten veel mensen (zwaar)gewond door zwaar explosief vuurwerk. 'De grens van het toelaatbare is overschreden', vindt Schneiders. 'Ik spreek namens alle burgemeesters, dat er een einde moet komen aan dat illegale zware vuurwerk. Het zijn in feite gewoon explosieven waar je enorme vernielingen mee aanricht. Dus als het even kan een Europees verbod daarop. En verder is het onontkoombaar dat er scherper gehandhaafd en gecontroleerd wordt op de import van dat spul.'

Ongelofelijk hoe slecht deze mensen hun huiswerk doen. De dode van afgelopen jaarwisseling viel door een zelfgemaakte pijpbom en heeft dus helemaal niks met vuurwerk te maken. Daarbij de vele gewonden die ieder jaar vallen door het zwaardere vuurwerk komen puur alleen door stunten stunten en nog is stunten. Hier in Breda is een gozer zijn hand kwijtgeraakt doordat hij een lawinepijl uit zijn handen de lucht in wou schieten.
En dan heb ik het nog niet over de vele gewonden die vallen in Nederland door bijvoorbeeld cobra's zo lang mogelijk in je handen te willen houden (*** he als het een 2g versie is) en andere stommiteiten

In alle omliggende landen gaat men gewoon normaal met vuurwerk om. Kijk naar polen daar is vrijwel alles te krijgen, en toch gaat men met respect met vuurwerk om. Als je gewoon normaal met dit vuurwerk omgaat(geld overigens voor al het vuurwerk) en alle regels in acht neemt is er niks gevaarlijks aan. Maar ga je stunten met het zwaardere spul dan kan het idd wel is mis gaan. Maar ben dan gewoon een vent en kom voor je eigen fouten uit. En geef niet de schuld aan het ow zo gevaarlijke vuurwerk. De fout ligt namelijk gewoon bij jezelf

Als deze politie staat zijn regels gewoon zou versoepelen. En de media is zou kappen met zijn heksenjacht tegen vuurwerk, en het promoten van illegaal vuurwerk met termen als bom en granaat. Zouden een stuk minder mensen dit vuurwerk aanschaffen. Want juist als je knallers als cobra 6 en bigboy met de kracht van een handgranaat vergelijkt worden mensen nieuwsgierig naar dit vuurwerk.
Waarom denk je dat de cobra 6 binnen een jaar een pure hype was in Nederland??

Laatst bewerkt:
En dan heb ik het nog niet over de vele gewonden die vallen in Nederland door bijvoorbeeld cobra's zo lang mogelijk in je handen te willen houden (*** he als het een 2g versie is) en andere stommiteiten

Even off topic hoor maar wat ik net lees is nieuw voor mij en mijn maag draaide bijna om toen ik het las, dit ga je niet menen toch ??

Even off topic hoor maar wat ik net lees is nieuw voor mij en mijn maag draaide bijna om toen ik het las, dit ga je niet menen toch ??

Als dat wel zo is, verklaart het wel de stijging in afgerukte vingers en handen. En zijn sommige mensen nog dommer dan ik al dacht. Je speelt gewoon met je vingers, lijkt me niet handig...

Heb meerdere malen gelezen in de media dat bij personen een cobra in de handen is ontploft. Ik vraag me dan altijd af hoe zoiets in hemelsnaam mogelijk is. Iedere cobra heeft een behoorlijke vertraging dus het is vrijwel onmogelijk dat zoiets zo maar gebeurd toch? Ik zeg niet dat dit de daadwerkelijke reden is, maar als er echt een cobra in je hand ontploft dan moet je haast wel hebben lopen stunten. Dan kan ik er niks anders van maken.

En heb al zo veel gekke dingen gehoord dat ik nergens meer van sta te kijken. Dat met die lawinepijl is in ieder geval daadwerkelijk gebeurd afgelopen jaarwisseling. Hij moet sowieso 4 vingers missen en ze zijn bang voor kruitresten is zijn hand, als dat daadwerkelijk het geval is moet zijn hele hand geamputeerd worden. Is een goeie bekende van mijn neef, en deze man heeft 2 kinderen. Het is erg zat maar wel ongelofelijk stom

Okay het is dus nog niet zeker dat het een hype is, gelukkig maar want ik schrok mij al het appezuur. Wel snap ik jouw gedachtengang dat het wel zou kunnen en inderdaad zit er een vertraging aan de eerste c6 lading, er circuleren sinds 1,5 jaar ook exemplaren die een stuk sneller afgaan en als ze daar mee gaan stunten...... omg

Het is gewoon ontzettend triest dat zo veel mensen moeten stunten met vuurwerk. Ik heb in mijn leven al diverse soorten vuurwerk afgestoken, en bij mij gaat het nooit mis. Puur en alleen omdat ik :

- Geen druppel alcohol nuttig
- Geen drugs gebruikt (doe ik sowieso niet)
- Weet waar ik mee bezig ben
- publiek op afstand hou

En niet stunt met vuurwerk. Als iedereen dat zou doen zou het vele ongelukken schelen tijdens de jaarwisseling.
Vuurwerk is een prachtig iets als je het gebruikt waarvoor het gemaakt is.
En als je dus lawinepijlen uit je hand de lucht in gaat schieten en het gaat dan mis moet je dus niet klagen dat het vuurwerk ow zo gevaarlijk is. Dan zeg ik op mijn beurt eigen schuld.
Dus wat ik aan de burgemeesters van Nederland mee wil geven is: Laat niet heel Europa zijn regels aanpassen omdat een stel idioten in dit kleine kikkerlandje niet normaal met vuurwerk om kan gaan. Maar pak de mensen in dit land aan die zo nodig moeten stunten met (zwaar) vuurwerk

Okay het is dus nog niet zeker dat het een hype is, gelukkig maar want ik schrok mij al het appezuur. Wel snap ik jouw gedachtengang dat het wel zou kunnen en inderdaad zit er een vertraging aan de eerste c6 lading, er circuleren sinds 1,5 jaar ook exemplaren die een stuk sneller afgaan en als ze daar mee gaan stunten...... omg

Wie graag zo lang mogelijk vuurwerk in hun handen wilt houden gaat ze gang maar, eigen schuld als dan je handje eraf ligt. Als je gewoon normaal met vuurwerk omgaat hoe het bestemd is kan er weinig tot niets fout gaan... Ik lig er niet wakker om als zulke idioten hun vingers verliezen door een spelletje met vuurwerk te gaan spelen.

Ik lig er niet wakker om als zulke idioten hun vingers verliezen door een spelletje met vuurwerk te gaan spelen.

Ik wel, want als dit komende oud en nieuw bij mij in de buurt zou gebeuren en wij merken dit dan kun je er van uit gaan dat onze oud en nieuw viering ook in duigen ligt aangezien dat gebeuren toch in je achterhoofd blijft zitten !

Heb meerdere malen gelezen in de media dat bij personen een cobra in de handen is ontploft. Ik vraag me dan altijd af hoe zoiets in hemelsnaam mogelijk is. Iedere cobra heeft een behoorlijke vertraging dus het is vrijwel onmogelijk dat zoiets zo maar gebeurd toch? Ik zeg niet dat dit de daadwerkelijke reden is, maar als er echt een cobra in je hand ontploft dan moet je haast wel hebben lopen stunten. Dan kan ik er niks anders van maken.

En heb al zo veel gekke dingen gehoord dat ik nergens meer van sta te kijken. Dat met die lawinepijl is in ieder geval daadwerkelijk gebeurd afgelopen jaarwisseling. Hij moet sowieso 4 vingers missen en ze zijn bang voor kruitresten is zijn hand, als dat daadwerkelijk het geval is moet zijn hele hand geamputeerd worden. Is een goeie bekende van mijn neef, en deze man heeft 2 kinderen. Het is erg zat maar wel ongelofelijk stom

Er zijn ook een hele hoop namaak cobra's in omloop. Dus het kan zomaar zijn dat een namaak cobra van slechte kwaliteit hier oorzaak is.

Het enige wat ze mogelijk zou lukken is de huidige generatie zware knallers laten verdwijnen zoals de cobra's etc. maar er zal echt wel wat nieuws opduiken.

Zolang er vraag naar blijf, blijft het ook opduiken.. geloof me. Heb je wel eens naar de drugsmarkt in amerika gekeken, dat is 1 chaos. ze verbieden alles maar toch is er een massa import, export en productie van drugs. en dat alleen omdat er vraag naar is.

En die zware knallers komen te vaak in verkeerde handen terecht. Ik weet dat het niet het beste is wat je kunt doen maar ik heb echt stom maar ook echt stomdronken verantwoord met het zware spul om kunnen gaan. ik waarschuwde zelfs de ouders om de kinderen even hun oren dicht te laten doen.

dat gestunt met vuurwerk echt niet komt door het vuurwerk maar puur omdat mensen over het algemeen gewoon niet stil staan en even nadenken bij wat ze doen.

Ik wel, want als dit komende oud en nieuw bij mij in de buurt zou gebeuren en wij merken dit dan kun je er van uit gaan dat onze oud en nieuw viering ook in duigen ligt aangezien dat gebeuren toch in je achterhoofd blijft zitten !

Ik snap wat je bedoelt, maar als het door stomzinnigheid komt zal ik mijn dag er niet door laten verpesten...

Mensen, maar vooral kinderen, kunnen snel afgeleid zijn. Rotje in de hand, iemand roept iets of er gebeurd iets in de straat, het kind is afgeleid .. PANG of als het een nitraat was BOEM. Met een Nederlands astronautje is de schade nog te overzien. Een Belgische knaller maakt al meer kans op ernstig letsel, al moet je echt je best doen (een nitraat in je vuist knijpen) om je hand eraf te knallen. Bij de zwaarste categorie knallers, zoals Cobra en erger, is de schade logischerwijs vele malen ernstiger.

Ik las een reactie over de afdoende vertraging van Cobra's en dergelijke. Dat klopt. De eerste keer dat je een artikel afsteekt heb je genoeg tijd. Gaat de knaller niet af en blijft er een piepklein lontje over, dan is dat voor kinderen genoeg reden om mee te gaan experimenteren. En soms gaat dat helaas ernstig mis.

Kortom; als je besluit zwaar vuurwerk af te steken, neem dan ook je verantwoordelijkheid naar anderen en zorg dat blindgangers niet achterblijven. Daarnaast is het zaak om altijd bewust bezig te blijven. Zelfs een geoefende stoker kan een moment van onoplettendheid hebben, zeker als je met een groot aantal mensen tegelijkertijd aan het afsteken bent.

Ja dat schijnt een nieuwe kick te geven heb het ook meerdere malen gezien 1x voor een red bull.
Ongelofelijk sommigen

Back
Bovenaan