Burgemeester wil verbod op zwaar knalvuurwerk in Westland

Scav

VWC Moderator
Forumleiding
WESTLAND - Burgemeester Sjaak van der Tak van Westland is helemaal klaar met onnodige schades door knalvuurwerk, meldt mediapartner de WOS. Van der Tak wil dat de Europese landen gezamenlijk de import van het illegale vuurwerk aanpakken. Dat zou kunnen door een verdrag, of door een totaal verbod op knalvuurwerk in Europa.

Ook afgelopen jaarwisseling ontstond er door zwaar, illegaal knalvuurwerk flinke schade in het Westland. Zo zijn er drie ondergrondse containers opgeblazen, de schade is 5.000 euro per stuk. Wat de burgemeester betreft moet het knalvuurwerk dan ook de wereld uit.

Siervuurwerk daarentegen vindt Van der Tak prima. 'Dat vindt iedereen prachtig en daar kun je gezellig samen naar kijken.' De burgemeester wil met de gemeenteraad om de tafel zitten om over het onderwerp te praten.

Bron

Ja, want de gemeenteraad heeft de invloed om dit op Europees niveau voor elkaar te krijgen? Ik snap de bedoeling, maar volgens mij compleet kansloos om het hier in een gemeenteraad over te hebben.

Of het haalbaar is of niet, deze burgemeester snapt het wel en slaat de spijker op zn kop. Niet het siervuurwerk is het probleem, maar de knallen.

Daarnaast net prime time radio 1. Wil het overigens niet in de raad bespreken maar met nieuw kabinet en Europese vertegenwoordigers.

Geloof mij maar, ook al verbied je het Europees, dan is het alsnog goed verkrijgbaar. Kijk maar naar drugs. Als er geld aan te verdienen valt dan doet men het.

Of het haalbaar is of niet, deze burgemeester snapt het wel en slaat de spijker op zn kop. Niet het siervuurwerk is het probleem, maar de knallen.

En de nederlandse ... mentaliteit.
Bij een hoop ontbreekt het echt aan verstand en opvoeding.

knalvuurwerk is niet het probleem de mensen nouja mensen ,het tuig dat het misbruikt is het probleem raar dat in alle landen waar zwaar knal spul verkocht zijn ze deze problemen niet tot nauwlijks kennen . Maar hier in nederland koploper zijn ...

knalvuurwerk is niet het probleem de mensen nouja mensen ,het tuig dat het misbruikt is het probleem raar dat in alle landen waar zwaar knal spul verkocht zijn ze deze problemen niet tot nauwlijks kennen . Maar hier in nederland koploper zijn ...

Ben ik volledig met je eens. Ik heb afgelopen jaarwisseling weer om 3 uur 's nachts een knalsessie van wat tuig mee mogen maken, rond mijn huis. Gillende bezopen gasten, harde knallen, huilende de kinderen, rammelende ruiten... Is dat die gasten eerder weg waren als ik buiten, anders hadden ze een knuppel in hun nek gehad. Mocht je dan toch de behoefte, zoek dan een rustig plekje op in de polder ofzo.

of is het misschien zo dat wij de problemen in die andere landen niet kennen? Het nieuws in Nederland zal niet gaan over overlast van vuurwerk in andere landen. Ik hoor het argument vaak dat het niet aan het knalvuurwerk ligt omdat in andere landen het ook geen overlast geeft. Het is de vraag of deze stelling houdbaar is en of iedereen die dit zegt ook onderzoek gedaan heeft hierna.
Daarnaast is het volgens mij een prima conclusie om te zeggen dat als mensen niet kunnen omgaan met dit zware illegale vuurwerk ze het beter uit de handel kunnen halen. Ik snap dat ieder vuurwerk misbruikt kan worden en ook legaal vuurwerk. Alleen vuurwerk met 10/20/50 etc gram flash leent zich hier wat gemakkelijker voor dan legaal consumenten vuurwerk.
greetzz

Ik hoor "het ligt aan het knalvuurwerk" wat mij betreft zwak,ik zeg dat het ligt aan aso volk.
dan hoor ik "overal maar verbieden"zelfde argument als na achten gevaarlijk op straat oplossing iedereen maar binnen houden,de omgekeerde wereld wat mij betreft.
Ik hoor "wij hebben problemen met zwaar vuurwerk dus de landen daar moeten maar hun vuurwerk beleid aan ons aanpassen. Wat mij betreft ONS probleem bij een ander leggen. Erg erg zwak.

Ik ben het wel eens met de beste man. Ik denk dat de zware knallers (de welbekende vlinderbommen en cobra's) het grootste probleem zijn van alle ellende. Overigens is 'knalvuurwerk' me iets te algemeen, maar deze zware jongens mogen er wat mijn betreft direct uit.

Bijkomend voordeel zou kunnen zijn dat we misschien eens Europese regelgeving krijgen. Waar ik op doel; de knallers die wel zijn toegestaan zullen misschien nét iets zwaarder mogen. Matten met wat flash erin, rotjes die echt wel een beetje lawaai maken, en knalcakes met serieuze ploffen.

In dat geval is het geven en nemen; je raakt het echt zware spul grotendeels kwijt, en je maakt de liefhebber blij met beter vuurwerk. Klaar is Kees.

Ik ben het ook zeker met hem eens hoor. Alleen ik vraag me af hoeveel invloed een gemeente/burgemeester heeft op Europees niveau. Maar Dhr. Van der Tak heeft zeker een punt! De grootste overlast is van het knalvuurwerk i.c.m. het tuig dat er overlast mee veroorzaakt. Siervuurwerk is niets mis mee. Juiste conclusie van Sjaak. Daar kunnen andere politici nog wat van leren.

Ik hoor "het ligt aan het knalvuurwerk" wat mij betreft zwak,ik zeg dat het ligt aan aso volk.
dan hoor ik "overal maar verbieden"zelfde argument als na achten gevaarlijk op straat oplossing iedereen maar binnen houden,de omgekeerde wereld wat mij betreft.
Ik hoor "wij hebben problemen met zwaar vuurwerk dus de landen daar moeten maar hun vuurwerk beleid aan ons aanpassen. Wat mij betreft ONS probleem bij een ander leggen. Erg erg zwak.

nogmaals, Ik weet niet of jij cijfers hebt over overlast in het buitenland van dit vuurwerk, maar dat zou je eerst moeten onderzoeken als je je laatste uitspraak doet. Als blijkt dat daar ook regelmatig wat mis gaat dan zou je best kunnen zeggen dat het in zijn geheel afgeschaft moet worden.
Ik ben het met je eens dat het aan de gebruiker ligt, maar sommige dingen vragen er nu eenmaal wat gemakkelijker om om misbruikt te worden dan andere dingen.
Wat mij betreft mogen de echt zware knallers van straat af. Geen moeite mee en al helemaal niet als blijkt dat dit bedraagt aan een positiever beeld van vuurwerk in Nederland.
greetzzz

Misbruik van knallers is het probleem, niet de knallers zelf.

Als er mee gesloopt word heb je gelijk.

Heb zelf in het verleden ook bergen C6 en 3inch salutes op een normale manier afgestoken. Maar ondanks het feit dat je er niks mee sloopt veroorzaakt het toch flink wat overlast. Nu ik het zelf niet meer afsteek begrijp ik die kant ook wat meer. Je zit toch echt bijna tegen het plafond af en toe als er zoiets in de straat word afgestoken.

Back
Bovenaan