Burgemeester vraagt om uw mening

moontan

VWC lid
Weekboek College: Vuurwerkverbod?

Ik begin dit Weekboek College met alle bloggers en volgers van ApeldoornDirect een goed en gezond 2011 toe te wensen. Het is ons vaste voornemen om u ook in 2011 deelgenoot te maken van sommige dilemma’s waar wij als gemeentebestuur mee te maken hebben. De sociale media stellen ons daartoe in staat en wij vinden het belangrijk om te weten hoe ú tegen bepaalde zaken aankijkt. Het afgelopen jaar heeft u veelvuldig én constructief gereageerd. Dat stimuleert ons om door te gaan met de Weekboeken.

Alle prima voornemens ten spijt, begon het nieuwe jaar met een flinke tegenvaller. Jeugdige Apeldoorners vonden het nodig om tijdens de jaarwisseling voor € 50.000 aan publieke eigendommen te vernielen, nog los van de overlast als gevolg hiervan. U heeft er over kunnen lezen. Voorlopige balans: 35 prullenbakken, 170 verkeersborden, 13 bushokjes, 2 kapotte afvalcontainers en meerdere gaten in het wegdek vanwege afgestoken vreugdevuren.

‘Maar burgemeester, Apeldoorn is een grote stad, dit soort dingen gebeuren’, ik hoor het sommigen van u denken. Ik ben het daar niet mee eens. Want wat bezielt onze jongeren en waar zijn hun ouders? Het is werkelijk van de zotte; wij halen straatmeubilair weg, wij geven voorlichting, wij betalen een aftelfeest, maar toch weerhoudt dat sommige jongeren er niet van om andermans eigendommen te vernielen. € 50.000 is ook voor Apeldoorn veel geld. Het is uw geld en het gemeenschapsgeld dat nodig is voor het herstel van de schade kan nu niet in andere ontwikkelingen geïnvesteerd worden. Zullen wij de bushokken die dit jaar tijdens oud en nieuw vernield worden maar definitief weghalen? Wachten op het openbaar vervoer levert u dan soms een nat pak op. Met dank aan uw plaatsgenoten.

Het zit mij hoog, dat merkt u. En ik ben niet de enige burgemeester die deze uitwassen zat is. Mijn collega Wilma Verver van de gemeente Schiedam heeft eergisteren een pleidooi gehouden voor een landelijk vuurwerkverbod. Per gemeente zou er dan centraal een groot vuurwerk afgestoken kunnen worden door professionals. Het voorstel van Wilma Verver komt aan de orde tijdens de eerstvolgende vergadering van het Nederlands Genootschap van Burgemeesters. Ik hoor graag uw mening over een vuurwerkverbod voor particulieren. Of gaan wij ervoor zorgen dat er met oud en nieuw op een leuke manier geknald wordt?

Fred de Graaf, burgemeester van Apeldoorn

reacties:
http://www.apeldoorndirect.nl/buzzz/weekboek-college-vuurwerkverbod_20110112

Tja, dat soort maatregelen ga je toch een keer krijgen. Dan maar geen vuurwerk meer, misschien leren ze het dan een keer. Ik kan deze reactie van deze burgemeester goed begrijpen! Hier wordt je ook een keer moedeloos van. Er worden al preventieve maatregelen getroffen door brievenbussen, parkeerautomaten, enz. te verzegelen. Dit soort ongein is voor overheids instanties een jaarlijks terugkerende kostenpost, en zeker er nu op deze instanties fors bezuinigd wordt, kun je op zulke maatregelen wachten. Je hoort dit soort reacties steeds meer bij diverse gemeenten. In mijn ogen terecht, maar wel een strop voor de liefhebbers die met oud en nieuw zelf graag wat afsteken.

Maar....de meeste vernielingen worden wel veroorzaakt door het zware illegale vuurwerk, en dit kun je toch niet stoppen! Dat ze dit wel in hun achterhoofd houden, voordat ze deze maatregel doorzetten. En de 'rotte appels' die deze overlast bezorgen zijn helaas altijd aanwezig om op deze manier de boel voor een ander behoorlijk te verzieken.

Niet gelijk afschuiven naar een landelijk vuurwerkverbod, dat is de makkelijke weg.

Als die ouders nog gewoon hun kinderen eens normaal opvoeden en duidelijk maken aan hun kinderen dat dit gedrag niet gewenst is en anders toch grote gevolgen zal hebben voor het kind. Ga daar maar eens mee aan de slag burgemeester!!

Wij weten met ze allen dat het vernielen niet door het gewone vuurwerk komt maar door het illegale zware ( cobra's ed ) veroorzaakt word.
Tevens is het moeilijk deze handel onder controle te krijgen.
En laten wij nou eerlijk zijn... wat zijn nou de straffen in Nederland.
Laten we eens zeggen dat alleen al het in bezit hebben van zwaar illegaal vuurwerk gewoon minimaal 1/2 jr gevangenisstraf opleverd ongeacht de hoeeelheid laat staan al je betrapt wordt met het afsteken er van.
HALT straffen gewoon afschafen en straffen volgens bovenstaande, je wil met groot en zwaar vuurwerk spelen dan maar net zo hard straffen.

Dan het iedee om centraal vuurweken uit te voeren.
Technisch is dit gewoon niet mogelijk als we er van uitgaan dat er 200 certificaathouders groot vuurwerk zijn in Nederland.
Zou je dus 200 plaatselijke vuurwerken kunnen doen, maar van deze jongens zijn er minimaal 50% die gewoon niet wil werken en of ziek zijn.
Dus vertel mij het maar hoe ze dat willlen invullen.

een vuurwerk verbod helpt niet:no:
1 het vuurwerk word gewoon uit het buitenland gehaald
2 HALLO een groot vuurwerkshow is ook niet gratis hoor

vuurwerk het zal maar je hobby zijn...

Geen vuurwerkverbod alsjeblieft!
Hebben jullie ooit gehoord dat je met een rotje prullenbakken kunt opblazen?
Ik niet, ze moeten er gewoon voor zorgen dat er minder illegaal knalvuurwerk het land in komt.

Haha, eerst was GroenLinks de aanjager van vuurwerkverboden. Toen kwam er een gefrustreerde man met "staakt het vuren". En nu komen ineens alle burgemeesters boven water om over een verbod te zeuren.
Je kan er bang voor zijn en tegenreacties schrijven, maar ik vind het wel grappig. Ze zullen toch nooit winnen en als het er toch komt, zullen ze het snel genoeg terugdraaien en zien dat ze niet over de nadelen gedacht hebben.
Ik ga er in ieder geval niet meer op reageren.

Er wordt hier in dit land maar gemakshalve vanuit gegaan dat zo ongeveer alle vernielingen met oud en nieuw door vuurwerk worden gedaan,is dit wel zo?
Dacht het niet vreugdevuren hebben niks met vuurwerk te maken,ramen die ingegooid worden ook niet,auto's/scholen die in brand worden gestoken ook niet perse en zo kan ik nog wel even verder gaan.
Als die Burgemeesters denken dat de problemen opgelost zijn met verbieden van vuurwerk,ben ik bang dat het alleen maar erger wordt.
Er is geen dag in het jaar dat er zoveel mensen op straat zijn,veel mensen hebben gedronken en denken dat met oud en nieuw alles kan.

Ik ga helemaal mee in het verhaal van Leendert (Pirico)

De gemeenten hebben het heden ten dage financieel behoorlijk zwaar.
De gemeenten worden ieder jaar gekort op de uitkeringen uit de algemene rijkskas.
Om financieel het hoofd boven water te houden moeten ze steeds vaker impopulaire maatregelen nemen: sluiten theaters, zwembaden, verhogen OZB etc.etc.
Ik kan mij er daarom ook gemakkelijk in vinden dat de burgervaders het nu welletjes vinden met die enorme schadeposten.

Ik heb in andere posten ook al gezegd, een landelijk verbod zie ik de eerstkomende jaren niet gebeuren; daar is politiek al zoveel over gediscussieerd, er is geen draagvlak voor.

Op gemeenteniveau ben ik toch bang dat de eerste schaap over de dam zal komen met een verbod. (Schiedam?)
In de zestiger en zeventiger jaren waren er ook tal van gemeentes die een verbod op het afsteken van vuurwerk in hun APV hadden opgenomen.
In Belgie zijn er ook steeds meer gemeenten die het afsteken van vuurwerk door particulieren verbieden.

Wat voor gevolgen zo,n plaatselijk verbod heeft kan ik niet beoordelen.
Het lijkt mij in deze tijd moeilijk te handhaven.

Ik ga helemaal mee in het verhaal van Leendert (Pirico)

De gemeenten hebben het heden ten dage financieel behoorlijk zwaar.
De gemeenten worden ieder jaar gekort op de uitkeringen uit de algemene rijkskas.
Om financieel het hoofd boven water te houden moeten ze steeds vaker impopulaire maatregelen nemen: sluiten theaters, zwembaden, verhogen OZB etc.etc.
Ik kan mij er daarom ook gemakkelijk in vinden dat de burgervaders het nu welletjes vinden met die enorme schadeposten.

Ik heb in andere posten ook al gezegd, een landelijk verbod zie ik de eerstkomende jaren niet gebeuren; daar is politiek al zoveel over gediscussieerd, er is geen draagvlak voor.

Op gemeenteniveau ben ik toch bang dat de eerste schaap over de dam zal komen met een verbod. (Schiedam?)
In de zestiger en zeventiger jaren waren er ook tal van gemeentes die een verbod op het afsteken van vuurwerk in hun APV hadden opgenomen.
In Belgie zijn er ook steeds meer gemeenten die het afsteken van vuurwerk door particulieren verbieden.

Wat voor gevolgen zo,n plaatselijk verbod heeft kan ik niet beoordelen.
Het lijkt mij in deze tijd moeilijk te handhaven.

Back to 2 old skool dan maar?
Zinloos op straat zuipen en bomen in de fik steken?
Van te voren lekker hakken om bomen te veroveren.

In de grote steden uitgesloten. Nou ja in Den haag doen ze het toch wel. Te veel politie, te veel allochtonen die hier geen band mee hebben. Terwijl het juist zou kunnen verbroederen, maar ja.

De politiek wil momenteel weer flink scoren. Nederland gelooft in een maakbare samenleving waarin alle tegengas weggenomen kan worden. De zaak is niet om alles te bestrijden. Maar om irrationele gedachten, zoals een 100% maakbare samenleving te creëren tegen te gaan. Voor mijn werk moet ik irrationele gedachten van mijn cliënten ongedaan maken om ze een beter te leven te bieden. Wanneer beginnen de hoger opgeleiden die zelf geen hulp nodig denk te hebben dan zelf eens met hun irrationele gedachten op te lossen?

Weet je ik wordt er gewoon gek van.
Ik woon zelf in Den Haag en als ik na O&N op school kom zit iedereen te praten over hoeveel prullenbakken ze hebben opgeblazen en gaan er weddenschappen rond met hoeveel brievenbussen je kan opblazen.
En ik sta dan meestal te praten met andere freaks over hoe mooi die ene cake nou was.
En nog eens kanonslag in een brievenbus? Je hoort beng en verder niks.
Ik zou zeggen ga de zware vuurwerkhandel tegen maar niet handel waar de mooie cakes zijn.
Denk nou eens een O&N Zonder vuurwerk als je het voor het eerst meemaakt denk je bij jezelf van dit is saai..

Dus dat vuurwerkverbod gaat helemaal nergens heen en ze hebben dan zogenaamd allemaal verzonnen statistieken. En dat vind ik gewoon belachelijk.

Groeten Derk

Ik denk niet dat veel jongeren, of de personen die schade berokkenen aan openbaar of privé eigendom, stil staan bij de gevolgen die hun acties hebben. Voor zover ik mij herinner heb ik nog nooit gehoord, gelezen of een informatieve reclame gezien welke aangeeft dat als het doorgaat met het vernielen, er een verbod gaat komen. Natuurlijk heb je altijd wel de jaarlijkse debatten in januari, maar tegen november/december is dit weer vergeten bij de 'gewone man'. (Dus niet de freak).

De echte liefhebbers van vuurwerk vernielen niet, maar het merendeel van degenen die zwaar vuurwerk hebben denken er niet aan om het verantwoord af te steken. Het is toch immers 'stoer' om iets op te blazen? Ik denk dat als de reclame campagnes nou eens een keer goed en wel aangeven dat als het zo doorgaat met de vernielingen, dat er simpelweg niets anders opzit dan een vuurwerkverbod. Ik geef nu niet aan dat dit nu niet al gebeurd, ik zeg alleen dat deze campagnes aan het eind van het jaar veel effectiever zullen zijn en het bericht dat zij proberen uit te dragen beter zal overkomen aangezien in de laatste maanden van het jaar vuurwerk meer naar voren komt dan aan het begin van het jaar.

Mijn punt hier: waarom geen lokale, regionale of landelijke campagne voeren, zodat iedereen geïnformeerd wordt over de gevolgen van hun acties (in geval van vernielingen) en dan maar 'hopen' dat het beter zal gaan in de laatste maanden van het jaar? Met de duidelijke boodschap dat als het vernielen zo doorgaat, er niets anders opzit dan vuurwerk te verbieden.

Persoonlijk vind ik vuurwerk geweldig maar ik begin het onderhand een beetje zat te worden dat ons geld elk jaar maar weer gebruikt dient te worden om schades te herstellen. Ergens ben ik dan wel maar blij dat er een vuurwerkverbod zou kunnen komen.

hmmzz,

ik heb niet direct het idee dat wij het heel hard merken dat ons geld gebruikt wordt voor schade. Je belasting betaal je toch al wel namelijk en als we een jaar geen schade hebben met O&N dan gaat de belasting echt niet omlaag.
Afschaffen heeft denk ik geen zin omdat O&N toch wel veel mensen op de been brengt. En die mensen gedragen zich voor 90% netjes ook al zijn ze dronken, En 10% (misschien minder) gedraagt zich als een stel wilden. ze stoken elkaar op en vinden het stoer om van alles te doen.
Dit probleem los je niet op met dingen verbieden. Dit probleem heeft te maken met een mentaliteit in Nederland en met de opvoeding van betreffende personen.
Klinkt misschien oudbollig, maar waarden en normen zijn vrij belangrijk.
Overigens is harddrugs ook verboden en dat kost ons ook veel geld. Al die verslaafde mensen die geholpen moeten worden. Die, omdat ze gebruiken, in de samenleving weinig bijdragen. Dat kost ook veel geld.
En ik kan zo nog wel een eindje doorgaan met dingen opnoemen die ons geld kosten maar waar we uiteindelijk niet zoveel aan doen.

Het enige wat ik kan bedenken is dat mensen met O&N ook streng zijn voor de buurjongen die dingen opblaast. Gelijk politie bellen. sociale controle dus.
maargoed, misschien zit ik er helemaal naast, maar ik hoop dat vuurwerk niet verboden word.

Greetzz

Er gaan echt wel gemeenten zijn die vuurwerk gaan verbieden natuurlijk, alleen zullen ze er snel achter komen dat dat niet de vernielingen tegenhoudt.
Van mij mogen ze wel een stuk zwaarder optreden tegen vernielers met vuurwerk. Gaan 10 uur vegen, maar de schade betalen met tewerkstelling.
Dat zal ze leren die mongeaulen!
Een prullenbak kapot. Da's dan 1000 euro gedeeld door een minumumjeugdloon van 3 euro per uur. Jongeheer, u heeft zojuist een besteding gevonden voor uw zomer en herfst-vakantie!

Dat de overheid t zat is om voor 1 avond miljoenen uit te trekken is niet meer als logisch, zie de post van Fred.
Aan de andere kant zijn alle alternatieven veel duurder (grote feesten, centraal vuurwerk) of onhaalbaar (weer centraal vuurwerk, stengere controle, het uitbannen van illegaal vuurwerk).
Het oud en nieuwfeest zit in de maatschappij zo ingeburgerd dat de enige oplossing volgens mij is, dat de vaders die vroeger met o&n alles MOCHTEN doen wat god verboden had hun kinderen duidelijk maken dat dat niet meer van deze tijd is.
Ik vind het echter bespottelijk dat burgermeesters het vandalisme met Oud en Nieuw gebruiken om de echte misstanden in de gemeente te bagatalliseren met heel goedkope retoriek, want dit probleem heeft echt niets te maken met de fantastische traditie van vuurwerk afsteken, die, mits het op de juiste manier gedaan wordt, door vrijwel iedereen gewaardeerd wordt

Je hebt gelijk Rick. Oud en nieuw is het grootste probleem voor gemeentes. Er zijn gelukkig geen andere problemen waar ze zich bezig mee kunnen houden.

Back
Bovenaan