Burgemeester Schiedam wil vuurwerkverbod

Torrr

VWC lid
10 januari 2011

Burgemeester Verver van Schiedam overweegt een vuurwerkverbod voor particulieren in haar stad. Ze vindt dat de maatschappelijke kosten van het afsteken van vuurwerk te hoog zijn.

Volgens Verver is alleen al aan eigendommen van de gemeente voor 85-duizend euro vernield. Daar zijn gesloopte bushokjes en de gesloopte spullen van burgers nog niet bij opgeteld.

Ook ging er een pand in vlammen op. Die brand is waarschijnlijk ook door vuurwerk ontstaan.

Verver gaat onderzoeken of er draagvlak bestaat in de rest van Schiedam voor een vuurwerkverbod.

Bron : http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nie...uari/Burgemeester+Schiedam+wil+vuurwerkverbod

Het slopen van eigendommen gebeurt het hele jaar door, met vuurwerk iets meer, maar als dat verboden wordt slopen ze het wel op een andere manier,dat zou een burgermeesteres toch moeten weten...

Ben niet meer zo bang voor zo'n voorgesteld verbod, al moet je zoiets natuurlijk wel de nodige aandacht blijven geven. Het verstand heeft grotendeels ingezet de afgelopen 2 jaar bij de meeste bestuurders en overheden. Slechts een enkeling komt, meestal impulsief, tot een voorstel zoals in Schiedam.

Ik begrijp de reactie ook wel; het zijn de aso's die het verpesten voor de rest. Zo'n burgemeester is zich zeer waarschijnlijk niet bewust van het exacte beeld dat hierbij hoort en denkt;"Als ik vuurwerk verbied, wordt er niets meer gesloopt in mijn gemeente.". Veel te kort door de bocht, want zelfs eerdere voorstanders van een vuurwerkverbod erkennen nu dat asociaal gedrag (en dus niet het vuurwerk zelf) de belangrijkste factor voor onregelmatigheden vormt. Verbied je vuurwerk, dan bedient de sloper zich wel van andere middelen. Auto's, bushokjes en brievenbussen kun je prima slopen met behulp van wat brandbare vloeistoffen, gootsteenontstopper of andere hulpmiddelen. Het gaat de aso's immers om het slopen, NIET om het vuurwerk. Het zal deze groep ook een worst wezen of vuurwerk daadwerkelijk wordt verboden. Zij komen toch wel aan hun kick.

In het verleden zijn er overigens wel meer gemeenten geweest waar kortstondig een vuurwerkverbod is ingesteld. Dit duurde vaak niet lang, want je ontneemt met oudjaar de sfeer van de traditie en behoudt evengoed de schadepost van het tuig. Het verbod was dan meer een lose-lose situatie ipv dat er iemand wat mee won.

Cameo

Het is volgens mij bijna ook elkaar jaar raak in januari en de mensen beseffen gewoon niet dat praktisch alle schade wordt veroorzaakt door de knallers uit het buitenland.
En altijd weer dat het zo zielig is voor de huisdieren. Ik heb 2 katten en die blijven gewoon op 31 december ben en klaar. En ik denk mocht er een verbod komen dat je dan veel meer ongelukken zullen gebeuren omdat veel meer mensen hun vuurwerk iligaal zullen halen.
Maar ook dit verbod zul het wel weer niet halen en ik vind het ook zo vreemd dat je op zulke artikelen altijd veel reacties krijgt maar verder hoor ik er niemand over bij mij in de omgeving.

Het is volgens mij bijna ook elkaar jaar raak in januari en de mensen beseffen gewoon niet dat praktisch alle schade wordt veroorzaakt door de knallers uit het buitenland.
En altijd weer dat het zo zielig is voor de huisdieren. Ik heb 2 katten en die blijven gewoon op 31 december ben en klaar. En ik denk mocht er een verbod komen dat je dan veel meer ongelukken zullen gebeuren omdat veel meer mensen hun vuurwerk iligaal zullen halen.
Maar ook dit verbod zul het wel weer niet halen en ik vind het ook zo vreemd dat je op zulke artikelen altijd veel reacties krijgt maar verder hoor ik er niemand over bij mij in de omgeving.

De mensen die wat te zeuren hebben,zitten doorgaans op internet te zoeken.Mensen die er geen problemen mee hebben hoor je niet en zoeken/reageren er dus ook niet op.

De mensen die wat te zeuren hebben,zitten doorgaans op internet te zoeken. Mensen die er geen problemen mee hebben hoor je niet en zoeken/reageren er dus ook niet op.

Inderdaad het komt er in feite op neer, dat deze mensen gewoon geen leven hebben.
Ze zijn geboren om hele dagen alleen maar te klagen, en te zeiken.

En zullen ook nooit proberen om hier verbetering in te brengen. Ik zeg pak lekker een touw en knoop je op aan de hoogste boom. Nederland zou er een stuk fleuriger uit zien. Zonder dit soort mensen.

Erg triest en egoïstisch deze mensen. Ik vind het niet leuk dus dan moet het maar verboden worden, en mag helemaal niemand meer vuurwerk afsteken.

Maar goed dan neem ik bij deze ook maar de kans.

- ik heb een hekel aan de newkids. Afschieten deze lui en niemand mag er meer naar kijken
- Ik heb er een hekel aan om buiten in de hondenstront te trappen. Bij deze eis ik een verbod op alle honden.
- ik heb een hekel aan soaps op tv. Bij deze een verbod op alle soaps.
- Ik heb een hekel aan hiphop r&b en urban. Bij deze eis ik een verbod op deze muziek
- Ik heb een hekel aan wielrenners. Ze denken dat de weg voor hun alleen is. Een verbod op de wielrensport.

En zo kan ik nog wel even doorgaan!

Laatst bewerkt:
Zo'n burgemeester is zich zeer waarschijnlijk niet bewust van het exacte beeld dat hierbij hoort en denkt;"Als ik vuurwerk verbied, wordt er niets meer gesloopt in mijn gemeente.". Veel te kort door de bocht, want zelfs eerdere voorstanders van een vuurwerkverbod erkennen nu dat asociaal gedrag (en dus niet het vuurwerk zelf) de belangrijkste factor voor onregelmatigheden vormt. Verbied je vuurwerk, dan bedient de sloper zich wel van andere middelen. Auto's, bushokjes en brievenbussen kun je prima slopen met behulp van wat brandbare vloeistoffen, gootsteenontstopper of andere hulpmiddelen. Het gaat de aso's immers om het slopen, NIET om het vuurwerk. Het zal deze groep ook een worst wezen of vuurwerk daadwerkelijk wordt verboden. Zij komen toch wel aan hun kick.

Dit dus, de groep die er weinig/niks mee te maken heeft (degenen die normaal met (voornamelijk legaal) vuurwerk omgaan) zou de dupe worden van een verbod, terwijl het werkelijke probleem gewoon ongehinderd blijft bestaan.
Sowieso zal het slopen met vuurwerk nog blijven bestaan na een eventueel verbod op legaal consumentenvuurwerk, diegene die slopen doen het in 99% van de gevallen toch al met illegaal vuurwerk, en het slopen zelf is uiteraard illegaal. De vandalen zijn dus nu al illegaal bezig, dus een verbod op iets wat niks met de kwestie te maken heeft zal al helemaal geen ruk voor ze uitmaken.

Voetbal kost de staat ook veel, dit wordt toch ook niet verboden?

''Claude Henri de Rouvroy
Nog afgezien van de meetbare nadelige effecten is het afsteken van vuurwerk gewoon asociaal.Afgelopen oud en nieuw, ik zat met griep thuis.Ik had dus alle tijd om eens rustig te kijken hoe de buurt vuurwerk afsteekt.Let op; ze gaan om 12 uur naar buiten om vuurwerk af te steken.Dit doen ze totdat je om 1 uur geen hand meer voor ogen ziet en dan gaan ze lekker naar binnen, maar dan ook massaal.Het is ineens doodstil.Dus als zij ieders lucht hebben ver******d gaan ze naar binnen.Asociaal dus.....''

Hier een qoute van iemand. Wat een domme reden is dat toch. Van mij mogen zulke mensen een gevangenis straf krijgen voor dit domme, maar vooral ego gedrag.

Linkje enkele redenen zijn goed onderbouwt, maar de meeste gaan werkelijk waat nergens over.

Gaan we weer he, omdat er een paar mensen zijn die het verpesten, worden wij de dupe. Ik hoop dat de staat het geld van het vuurwerkverkoop hard nodig heeft. Maar iedereen heeft een eigen hobby, anders moeten ze koningedag ook afschaffen is ook altijd overal rotzooi en rellen enz. En zo weet ik nog wel vanalles. bah bah!!

Echt een dom plan, het vuurwerk dat wordt gebruikt is immers niet legaal. Je zou er heel weinig mee opschieten en waarschijnlijk alleen liefhebbers en gezinnen hun vuurwerk mee afnemen.

Wat is het volgende wat ze willen afschaffen, autorijden?
Je kunt ook te ver gaan met zoiets.
Ik hoop dat hij zijn mening veranderd, anders houd hij dalijk geen vriend meer over! (als hij die al had)

er is gewoon te weinig respect voor de politie,wanneer de polite weer bekogeld wordt met vuurwerk of als er mensen betrapt worden op brandstichting of vernieling direct de gummieknuppel erover

Hm die mevrouw was 4 jaar geleden nog burgemeester in het dorp waar ik woon.. Ben ik even blij dat ze verhuist is
Zo'n gek hoef je niet als burgemeester

Misschien moet mede-VVDster Helma Nepperus ( www.handenafvanvuurwerk.nl ) haar eens aanspreken

Laatst bewerkt:
Wat dennis al zij,neem bijvoorbeeld die hondenstront (dit zijn meestal mensen die zeiken over vuurwerk)ben laast 4 x in de stront gestapt en dat was gewoon op de straat!!,Bedoel mij hoor je toch ook niet klagen,over die *** honden van hun.

Geven en nemen...maar blijkbaar hebben die zuurpruimen daar nog nooit van gehoord egotrippers.

Ik heb zelf 1 hond en die is totaal niet bang savonds komt ze bij me zitten buiten en kijkt naar het vuurwerk dus niet zo zeikerig over die honden maar nu waar ik een hekel heb
- Rokers midden op straat (Passief roken)
- Ordinaire gasten die (Denken) dat ze heel wat zijn en dus alles slopen
- Wanbetalers
- Mensen die niemand iets gunnen
- Slechte muziek van tegenwoordig

En dan nummer 1 haters die ik haat!
Mensen die een hekel hebben aan vuurwerk omdat alles wordt gesloopt!

Ik hoorde het ook al op de radio. Ze zeiden hier al, Bram; je krijgt het moeilijk:p

Er wordt in ieder geval weer zwaar aan getild. De burgemeester vind het zonde van het geld, dat vind ik ook met voetbal of een directeur die even een dik vliegtuig pakt om even ergens koffie te drinken, laat ze daar eerst maar eens mee beginnen. Voetbal brengt ook veel schade en kosten met zich mee, maar je moet er maar respect voor hebben vind ik.

Denk dat haar hersenen niet meer functioneren. Het Nederlandse vuurwerk is hier niet de schuld van, dus haar conclusie raakt kant noch wal.

Laatst bewerkt:
Ik vraag me altijd af wat de totale kosten nu daadwerkelijk aan schade is.

Waarschijnlijk liggen de opbrengsten voor de staat nog altijd hoger dan de kosten die er gemaakt worden, althans dat gevoel heb ik. En in dat geval is het roepen van vuurwerk verbod, in mijn optiek, zinloos.

Even uit een ander topic :

Hier wordt ik weer vrolijk van :):) :

'Weinig bijval voor verbieden van vuurwerk'
11 januari 2011

Burgemeester Verver van Schiedam krijgt weinig steun voor haar plan om het afsteken van vuurwerk door particulieren met de jaarwisseling voortaan te verbieden. Dat schrijft dagblad Metro.

De eerste burger van Schiedam liet tijdens haar nieuwjaarsrede weten dat ze de maatschappelijke kosten van het afsteken van vuurwerk te hoog vindt. De gemeente Schiedam liep zo'n 85.000 euro schade op door vuurwerk-vandalisme.
Zo ziet burgemeester Bruinsma van buurgemeente Vlaardingen niets in het plan, terwijl er in Vlaardingen toch bijna 50.000 euro schade was tijdens de jaarwisseling. Volgens de krant noemt burgemeester Aboutaleb van Rotterdam het afsteken van vuurwerk 'een mooie traditie'. Ook hij zou geen voorstander zijn van het plan van de Schiedamse burgemeester.

Bron : http://www.radiorijnmond.nl/Homepag...ari/Weinig+bijval+voor+verbieden+van+vuurwerk

Back
Bovenaan