Burgemeester Remkes wil bezitters illegaal vuurwerk uit huis zetten

Babiloot

VWC lid
Burgemeester Remkes wil bezitters illegaal vuurwerk uit huis zetten
VIDEOZijn eerste jaarwisseling als burgemeester was meteen één van de heftigste van Den Haag in vele jaren. Johan Remkes wil meer instrumenten voor de overheid om in te kunnen grijpen bij misstanden, maar vindt dat er ook een cultuurverandering bij Hagenaars nodig is. ,,Natuurlijk was er onvrede over dat de vreugdevuren niet doorgingen, maar hier zit ook sociale problematiek achter.”

Jan-Willem Navis | Lex de Jonge 30 jan. 2020
Laatste update: 13:15
121
Zowel de politie als de brandweer kwam veel vaker in actie dan in de vorige jaarwisseling, die ook al zo onrustig verliep. Terugkijkend op oud en nieuw herhaalt Remkes desondanks zijn conclusie dat ‘grote incidenten’ zijn uitgebleven. ,,Maar als uw auto in vlammen opgaat, dan is dat persoonlijk natuurlijk een groot drama. En als je het beeld bekijkt over de hele stad, dan word je daar niet vrolijk van.”

Lukt het om de schade van oud en nieuw op de daders te verhalen?
,,Onvoldoende.‘’

Hoeveel rekeningen heeft u al verstuurd?
,,Nog niet één. Dat is allemaal nog in onderzoek. Dit is ook een van de dingen waarvan ik vind dat het sneller moet gaan, deze procedures duren enorm lang. Dat werkt niet, het gaat juist om lik-op-stuk. Mensen moeten de rekening gepresenteerd krijgen voor wat ze met oud en nieuw hebben gedaan.‘’

Wat verontrust u het meest?
,,Dat de daders van vernielingen zo jong zijn. We hebben het over kinderen van tien tot vijftien jaar. Dat is een discussie die ik ook breder wil trekken dan vuurwerk alleen: welke oorzaken liggen daaraan ten grondslag?”

Wat denkt u?
,,Onder al die incidenten zit een laag van hufterigheid. Van abnormaal gedrag met een hufterig karakter. Het gaat niet om massa’s mensen die zich daaraan schuldig maken, maar de optelsom van alle beelden met oud en nieuw is natuurlijk onacceptabel. Achter dat gedrag zit voor een deel sociale problematiek, zeg maar jeugdzorgproblematiek. En het heeft ook te maken met een afname van verantwoordelijkheidsbesef.”

Is het ook niet gewoon zo dat veel mensen boos zijn dat de vreugdevuren niet doorgingen?
,,Daar waren heel veel mensen ook blij mee. En dat verklaart niet dat het in andere delen van het land ook mis ging.”

Johan Remkes
Johan Remkes © ANP
Misschien zit er ook wel een diepere maatschappelijke ontevredenheid achter? Een gevoel dat de politiek mensen leuke dingen wil afnemen, zoals bijvoorbeeld zwarte piet? Scheveningers demonstreerden tegen het afpakken van ‘hun’ tradities.
,,Nou, dat speelt niet overal. Maar het brede gevoel in Nederland is wel: ‘Met mij gaat het goed, maar ik maak me zorgen over de toekomst en die van mijn kinderen’. En ging het dertig jaar geleden dan over sociaal-economische thema’s, nu gaat het over sociaal-culturele thema’s (zoals de boosheid over het verlies van tradities, red). Ik snap dat heel goed. Veranderingen moeten zich langs de weg van geleidelijkheid voltrekken. Ik erger me ook wel aan mensen die er op aandringen dat alles in één klap anders moet.”

Heeft het wegsturen van Groep de Mos uit de coalitie de boel in Den Haag nog verder op scherp gezet?
,,Elk woord wat ik daarover zeg, is te veel. Dat is ook speculeren. Al is de invloed van politiek op de leefwereld van bewoners doorgaans ook weer niet zo groot.”

Terug naar het vuurwerk. Bent u blij dat het kabinet nu een gedeeltelijk verbod onderzoekt?
,,Ja. Ik hoop dat zij het advies van de Onderzoeksraad Voor Veiligheid overnemen en tot een verbod komen op knalvuurwerk en vuurpijlen.”

De politie geeft nu aan dat het moeilijk is om precies de mensen uit een groep op te pakken die vuurwerk naar agenten gooiden, omdat je precies moet weten wie wat heeft gegooid. Veranderen strengere regels daar wat aan?
,,De politie heeft mij verzekerd dat handhaven na zo’n verbod een stuk makkelijker wordt. Maar als het er komt, moet de handhaving niet daar pas beginnen. Je moet ook zorgen dat er voldoende opsporingscapaciteit naar de import gaat, veel mensen kopen vuurwerk in Duitsland en België.”

Bedoelt u dan vuurwerk dat daar legaal wordt verkocht? Of illegaal?
,,Beide. Het is nodig om goed samen te werken met de politie daar, en gegevens uit te wisselen.”

Kentekens noteren op parkeerplaatsen bij vuurwerkwinkels?
,,Dat soort dingen, ja.”

Daarmee bestrijd je nog niet het grootschalig gebruik van vuurwerkbommen. Die zijn ook in Duitsland niet in de gewone winkel te koop.
,,Dat vraagt om inzet van de politie. We hebben afgelopen maanden gezien dat dit ook gebeurt, ik herinner aan de arrestaties en vondst van zwaar vuurwerk in Duindorp van eind december. Ik vind dat de burgemeester daar ook meer maatregelen tegen moet kunnen nemen. Als er in een woning handelsvoorraden drugs gevonden worden, dan mag ik zo’n pand sluiten. Ik wil er voor ijveren om voor de jaarwisseling wettelijk geregeld te hebben dat dit ook mogelijk wordt als iemand een grote hoeveelheid illegaal vuurwerk in huis heeft.”

Een van de mensen die in die zaak is aangehouden, is de voorzitter van de stichting Vreugdevuur Duindorp. U wil graag meewerken aan de terugkeer van deze vreugdevuren, maar dan met een vergunning.
,,Dat is nog steeds mijn inzet. Daar ben ik ook mee bezig, vanmiddag heb ik hier al een eerste gesprek over met iemand van de organisatie van Scheveningen.”

Heeft u de voorzitter van Duindorp ook al uitgenodigd?
,,Nee.”

Waarom niet?
,,Ik wil wegblijven van zaken die nog onder de rechter zijn. Maar laat ik het zo formuleren: er is nog een zoektocht naar wie wij namens Duindorp uit gaan nodigen.”

Bron: ad.nl

Ik ben benieuwd wie er als eerste zijn of haar huis uit wordt gezet voor het hebben van romeinse kaarsen, babypijlen, vuurpijlen, astronauten en singleshots... :bonk:

Ouders straffen heb ik geen moeite mee ze blijven namelijk verantwoordelijk voor hun kroost maar een gezin uit huis zetten, nee.
Je wilt een kind dit toch niet aandoen dat een heel gezin uit huis moet door zijn toedoen.

Ik weet een moordenaar van een LPF meneer die gewoon weer lekker naar zijn huisje kon in Harderwijk. Maar goed bij hem lagen natuurlijk ook geen illegale baby pijltjes....

De term "uit huis zetten"...
Ik kan er niks aan doen, maar doet mij denken aan de verschrikkelijke term uit de oorlog " mensen op een trein zetten".

Natuurlijk kun je deze 2 termen niet op een lijn zetten.

Maar over beiden gaat het wel om burgers, die geen moordenaar oid zijn, waar de overheid wel de verantwoordelijk over heeft om voor te zorgen.
Remkes vergelijkt burgers met een beetje illegaal overgebleven vuurwerk met zware criminelen ( handelaren met honderden kilo's cobras,shells oid is een ander verhaal).
Dat gaat er bij mij niet in, om als burgervader zulke uitspraken te doen, gaat veels te ver!

Back
Bovenaan