Burgemeester: Minder vuurwerkwinkels om afsteekverbod te kunnen handhaven

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Door het aantal vuurwerkwinkels in Amsterdam versneld terug te dringen, moet een afsteekverbod van vuurwerk beter te handhaven zijn.

Dat staat in een ‘routeplanner’ van burgemeester Femke Halsema, op weg naar een algeheel vuurwerkverbod in Amsterdam, die zij dinsdag naar de gemeenteraad heeft gestuurd.

Na de laatste, rumoerig verlopen jaarwisseling, ontstond er in heel Nederland een brede roep om vuurwerk te verbieden. Ook in Amsterdam was hier een politieke meerderheid voor te vinden.

Verbod
Inmiddels is duidelijk dat het kabinet nog dit jaar een verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen gaat doorvoeren, maar de gemeenteraden van diverse grote steden willen veel sneller gaan. In opdracht van de raad gaat burgemeester Halsema een algeheel afsteekverbod van vuurwerk opnemen in de APV, de plaatselijke regelgeving, dat in 2020 van kracht moet worden.

Halsema waarschuwt tegelijkertijd dat er meer moet gebeuren, want als vuurwerk ondanks een afsteekverbod wel gewoon verkocht mag worden, zal dit nauwelijks te handhaven zijn.

Aanbieders terugdringen
Daarom wil de burgemeester de beschikbaarheid van vuurwerk verminderen “In overleg met onder meer de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (die vergunningen uitgeeft, red.) wordt in kaart gebracht hoe we gefaseerd tot een afbouw van het aantal vuurwerkverkooppunten in de stad kunnen komen,” schrijft zij. Momenteel wordt er ruwweg één vuurwerkwinkel per 20.000 inwoners vergund. Het is nog niet duidelijk hoe Halsema het aantal aanbieders wil terugdringen.

Ook vraagt ze de gemeenteraad om meer budget, zodat er her en der in de stad alternatieve aftelmomenten georganiseerd kunnen worden. De gedachte is dat jongeren die nu overlast veroorzaken met vuurwerk, bij de komende jaarwisseling op verschillende locaties iets te doen moeten hebben. Een centrale vuurwerkshow, maar ook muziek- en cabaretvoorstellingen of tradities zoals het verbranden van kerstbomen in Floradorp worden genoemd. Volgens Halsema is het huidige budget van 400.000 euro ‘bij lange na’ niet genoeg om alternatieven op te zetten.

https://www.parool.nl/amsterdam/bur...m-afsteekverbod-te-kunnen-handhaven~bcb2d517/

Een niet houdbare politieke keuze. Aanvechten als net jouw vergunning afgekapt wordt. Een duidelijke motivatie voor afwijzen, los van de politieke redenen, lijkt er namelijk noet te zijn

De gedachte is dat jongeren die nu overlast veroorzaken met vuurwerk, bij de komende jaarwisseling op verschillende locaties iets te doen moeten hebben.

Illegaal vuurwerk tussen de mensen gooien, paniek veroorzaken, zakkenrollen, straalbezopen mekaar te lijf gaan...

What's next: avondklok met straatverbod? Voor 22u op de plek van viering zijn en 02u pas weer naar buiten mogen?

Laat weer eens zien hoe naïef mensen in de politiek wel niet zijn.

Een cabaret voorstelling, ja daar zullen de raddraaiers zeker op af komen. Ze zullen eht licht zien en direct hun leven beteren. Volwassen mensen die in sprookjes geloven en zo bijdragen aan het in stand houden van de ellende waar we mee te maken hebben

Zolang er ergens in of rond Nederland vuurwerk verkocht mag worden zal er afgestoken worden. Dat weet deze burgemeester heus wel.
Dergelijke berichten geven aan dat het niet gaat om de jaarwisseling leuker of veiliger te laten verlopen.
Het ene risico wordt ingewisseld voor het andere, meer gebeurd er niet. Dergelijke evenementen nemen ook handhavingscapaciteit in beslag.
Bovendien blijven er heel veel mensen over die om wat voor reden ook niet bij zo'n evenement kunnen zijn en die dus zelf voor hun vermaak zullen moeten zorgen.
Het lokale afsteekverbod dient er alleen toe om de norm rondom vuurwerk verder de abnormaliseren.
De vuurwerkafsteker is als de roker. Het zal steeds minder geaccepteerd worden dat er afgestoken wordt.
Vuurwerk is een goeie zondebok gebleken. Het is voor lokale bestuurders makkelijk indruk maken om tegen het vuurwerk te schoppen.
"Alle ellende komt daarvandaan, kijk mij eens goed bezig zijn."

Ik vrees dat het enige wat ons rest, is net doen als de verstokte roker. Rustig door roken.

Ik vrees dat het enige wat ons rest, is net doen als de verstokte roker. Rustig door roken.

En er voor zorgen dat er nieuwe rokers bij komen. De goden zij geprezen dat F1 (tot nader order) onaantastbaar is.

Yeeeaaaah we gaan naar een cabaret voorstelling met Oud en Nieuw!

Ben je dan als burgemeester niet goed bij je hoofd of wat? Totaal geen benul meer van de maatschappij. Dit is toch de treurigheid ten top, dan snap je er toch helemaal geen klote van?! Ben je burgemeester. Je vangt geld van de belastingbetaler en dan kom je met zulke doordachte en intelligente uitspraken. God alle Jezus wat een mafkees.

Ik ben alleen maar blij dat ze in Amsterdam niet meer mogen stoken. Het is balen voor de mede liefhebbers, maar goed, je moet er wat voor over hebben om te deugen. :)
Wat zal iedereen genieten van de serene rust die er de volgende jaarwisseling op straat zal heersen. Iedereen zal verheugd zijn om binnenshuis gezellig een kurk van de fles te laten knallen, en een glutenvrije oliebol met Stevia poeder te kunnen nuttigen, zonder gestoord te worden door het geluid van vuurwerk in de straat.
En wat een verademing voor poekie, pluisje en fikkie, die om middernacht eindelijk net zo heerlijk in hun mandje kunnen liggen ruften als ze de andere 364 dagen van het jaar ook al konden.

Wat een prachtige, lieve stad is dat Amsterdam toch. Ik zou er bijna gaan wonen.

Laatst bewerkt:
Wat een prachtige, lieve stad is dat Amsterdam toch. Ik zou er bijna gaan wonen.

Nou nee, ik blijf wel lekker in Tiel wonen.
Grote steden, leuk voor een dag, maar dan snel weer pleite.

------------

Trouwens, volgens mij kan je beter in Amsterdam tegenwoordig beter een wapenwinkel openen dan een vuurwerkwinkel.
Je hebt in ieder geval 1 vaste klant, het zoontje van de burgermeesteres.

Nou nee, ik blijf wel lekker in Tiel wonen.
Grote steden, leuk voor een dag, maar dan snel weer pleite.

------------

Trouwens, volgens mij kan je beter in Amsterdam tegenwoordig beter een wapenwinkel openen dan een vuurwerkwinkel.
Je hebt in ieder geval 1 vaste klant, het zoontje van de burgermeesteres.

For the record, ik had even een sarcastische bui. Ik zou voor geen goud in die links-inclusieve deug-enclave willen wonen.
Tiel bevalt ook mij prima.:wink:

Back
Bovenaan