Burgemeester De Wolf bedreigd na Amerikaans vuurwerk: 'Klacht ingediend'

Bron: bruzz.be
Link naar artikel: https://www.bruzz.be/actua/milieu/b...erikaans-vuurwerk-klacht-ingediend-2026-06-30

Burgemeester De Wolf bedreigd na Amerikaans vuurwerk: 'Klacht ingediend'​

Het luide vuurwerk ter gelegenheid van 250 jaar VS zindert na. Enkele bewoners dienen een klacht in bij verschillende instanties. De Etterbeekse burgemeester Vincent De Wolf (MR) kreeg online bedreigingen.

Het vuurwerk sloot zondag rond middernacht het feest af dat Amerikaans ambassadeur Bill White in het Jubelpark hield ter gelegenheid van de 250e verjaardag van de Verenigde Staten.

Heel wat buurtbewoners klaagden over dat vuurwerk, dat 25 minuten duurde en er volgens sommigen uitzonderlijk heftig aan toe ging. "Ik woon vlakbij en het was inderdaad zeer, zéér luid", zegt de burgemeester van Etterbeek, Vincent De Wolf (MR).

"Ik heb daarvoor zelfs bedreigingen ontvangen", gaat hij verder. Concreet gaat het om drie posts, die zondagnacht op de Facebookpagina van De Wolf werden geplaatst. "Drie keer door dezelfde, anonieme account", zegt De Wolf aan BRUZZ. "Het gaat om bedreigingen van mijn fysieke integriteit."

Wat precies geschreven werd, wil de burgemeester niet kwijt. "Het is zodanig schandalig en misplaatst dat ik het geen platform wil bieden."

De Wolf heeft bij de lokale politie een klacht ingediend voor bedreigingen van de fysieke integriteit.

Andere klachten​

Gefrustreerde bewoners roepen in Facebookgroepen ook op om bij de verschillende instanties een klacht in te dienen tegen het luide vuurwerk.

Dat aantal is beperkt. Leefmilieu Brussel heeft één klacht ontvangen. Bij de gemeente Etterbeek gaat het om enkele gevallen. "Ik heb inderdaad enkele mails ontvangen over het luide vuurwerk en de beperkte toegang van het park. Ik zal dat op de agenda van het college plaatsen", zegt De Wolf.

De Wolf benadrukt dat Etterbeek niet bevoegd was voor de toelating van het feest. "Maar wij krijgen wel de klachten erover", zegt hij. Daarom stuurt hij een brief met de stand van zaken naar de bewoners rond het Jubelpark, "om nog eens de puntjes op de i te zetten, over wie wat beslist heeft", aldus De Wolf.

Gierzwaluwen​

In eerste instantie is het Leefmilieu Brussel dat, als beheerder van het park, over de toelating gaat. Die toelating verleende het onder voorwaarden. Zo mocht het luidste vuurwerk niet gebruikt worden, ter bescherming van de gierzwaluwen in het park.

Of dat het geval was, betwijfelen buurtbewoners. "Er volgt nog een plaatsbeschrijving bij vertrek", zegt Lynn Tobback, woordvoerder van Leefmilieu Brussel. "De analyses zijn nog niet klaar. Het is dus nog te vroeg om te zeggen in welke mate ze die maatregelen gerespecteerd hebben."

Het onderzoek naar wat overblijft van de gierzwaluwenpopulatie, en de vogelpopulatie in het algemeen, is uitbesteed aan natuurvereniging Natagora, en vindt sowieso nog plaats.

Back
Bovenaan