Bureau Halt waarschuwt voor vuurwerk

ylke

VWC lid
WASPIK - Het geknal is hier en daar al te horen in Brabant, ook al duurt het nog weken voordat het Oud en Nieuw is. Vuurwerk is op de hoek van de straat of vlak over de grens altijd wel ergens te krijgen. En dat is dan meestal illegaal.

Vuurwerk afsteken is natuurlijk spannend, leuk en mooi. Zeker op jongeren heeft het een grote aantrekkingskracht. Maar er zitten flink wat gevaren aan. Strijkers zijn onbetrouwbaar, want ze hebben geen lont. Illegaal vuurwerk kan soms 'over datum' zijn waardoor er kruit bovenin gaat zitten en het te snel ontploft.

Bureau Halt geeft voorlichting op scholen over de regels omtrent vuurwerk en over het veilig afsteken ervan. Maandagochtend kregen leerlingen van basisschool Jacinta in Waspik uitleg van Lies Havelaar.

Romeinse kaars
Een aantal leerlingen in groep acht gaf aan dat er thuis illegaal vuurwerk gekocht wordt. Ook steken sommigen het zelf weleens af. Maar na de voorlichtingsochtend weten ze wel beter wat kan en niet kan. "Ik hield Romeinse kaarsen altijd gewoon in mijn hand", vertelde een jongen. "Maar dat is heel gevaarlijk. Hij kan ook per ongeluk naar achter schieten en dan gaat 'ie zo je mouw in. Je hebt dan een litteken of misschien nog erger."

Een meisje uit zijn klas raakte zelf eens lichtgewond bij het afsteken van vuurwerk. "Ik deed het niet zelf, maar stond er iets te dichtbij toen een pijl werd afgestoken. En die pijl zat niet diep genoeg in de grond, waardoor hij mijn gezicht schampte. Gelukkig zie je er niks meer van." De voorlichter van Bureau Halt vertelde dat het nog veel veiliger is om een pijl in een wijnfles, gevuld met zand, te zetten.

Heftige foto's
"Maar eigenlijk vind ik de combinatie kinderen en vuurwerk nog altijd vreemd", aldus Havelaar van Bureau Halt. "Zeker als het om illegaal vuurwerk gaat. Daar verbaas ik me nog steeds over." Aangezien het afsteken toch wel blijft gebeuren, hamerde Havelaar dan ook vooral op de veiligheid ervan en illustreert de gevaren met een film en heftige foto's van mensen die een hand of hun vingers zijn kwijtgeraakt.

Ouders
Ook de ouders worden benaderd: de kinderen kregen een brochure mee naar huis. Havelaar: "Ouders denken soms ten onrechte dat hun kind nooit met vuurwerk speelt en weer andere ouders zeggen dat het allemaal niet zo erg is. Daar is soms ook nog wat werk."

Bron

Ik heb eigenlijk nooit echt vernomen dat strijkers gevaarlijk zijn, sterker nog : als ik soms die korte lontjes aan onze knallers zie vraag ik mij wel eens af welke er dan echt gevaarlijk zijn... los van het feit welke er harder knallen dan he !!

Klopt ik ken veel mensen die romeinse kaarsen vast houden.
Als je de instructie leest weet je dus dat dat niet hoort.

wat een onzin weer. Als ze per ongeluk eerst een star in de tube doen en daar op de liftcharge, kan de star er nevernooit aan de onderkant uit komen. Tegen de tijd dat de lont bij de lading komt is daarboven een lege tube en dan kan er nooit genoeg kracht opgebouwd worden om de star dwars door 5 a 10cm gips heen te schieten. Het zou eerder voorkomen dat de hele kaars uit mekaar knalt, maar een star die er aan de verkeerde kant uitkomt lijkt mij wel heel onwaarschijnlijk.

En misschien moeten ze eens stoppen met dat ge*** over wijnflessen. Vroeger kon dat nog, met die kleine pijltjes. Tegenwoordig zijn er zo veel uit de kluiten gewassen pijlen in NL, dat het gewoon link is om te beweren dat je ze in een fles kunt steken. Beter vertellen ze gewoon dat je een buis in de grond moet steken of een pijlenstandaard moet kopen.

Ik heb vroeger duizenden strijkers af gestoken, nog nooit mee gemaakt dat er eentje te vroeg knalde. Maakte het vaker mee dat het juist vreselijk lang duurde voor ze af gingen. en die rotjes hier hebben soms zo'n kort lontje dat je ook geen idee hebt wanneer die af gaat, aangezien het lontje eerst nog door een prop klei heen moet :sad:

Hoe ik mijn pijlen afsteek lijkt me veiliger dan een fles.
Ik stop een 1,5 liter fles vol met water in een 6 1,5 liter flessen krat.

Zelf geef ik ook veel vuurwerkvoorlichtingen op basisscholen dus ik heb natuurlijk wel een mening over dit stukje.

Ik begrijp dat sommigen zeggen dat zaken in bovenstaand stuk worden overdreven zoals het verhaal over de rom kaars die achteruit schiet. Toch is dit wat ik ook vertel in klassen.. En waarom? Niet omdat het gevaar zo groot is.. Maar omdat ik ze wil leren dat je vuurwerk zo min mogelijk in de hand en in de buurt van je gezicht moeten houden. Ook al zou in de hand vasthouden niet heel gevaarlijk zijn, in een flesje zetten is nog altijd veiliger.

Verder vind ik het verwerpelijk dat kinderen geconfronteerd worden met fotos van verminkte handen. Ten eerste omdat het veel teveel jndruk maakt op kinderen en ze echt wel last kunnen ondervinden van deze "vieze" beelden. Ikzelf heb ook geen honger meer als ik deze fotos zie dus waarom dit aan een kind laten zien?
Ten tweede ben ik van mening dat bangmakerij niet werkt.. Alles wat niet mag en spannend is, is juist interessant om te proberen.
Mijn insteek is dan ook om met humor legaal vuurwerk aan te prijzen en juist interessant te maken..
Ik vertel wel kort waarom het niet verstandig is om illegaal vuurwerk af te steken maar ik zal niet zeggem dat xe het noooit moeten doen (dit triggert juist).

Ook de werkvorm van Halt vind ik niet verstandig. Er wordt veel te veel gericht op illegaal vuurwerk terwijl ik van menjng ben dat je illegaal vuurwerk moet uitbannen door legaal vuurwerk heel interessant te maken. Ook het "verbieden" van vuurweerk werkt niet om dat kinderen het toch wel proberen dus richt ik me meer op het geven van veiligheidstips.
Verder is het bij Halt vaak zitten en luisteren.. Zie de interesse dan maar eens vast te houden.
Zelf kies ik er dan ook voor om het interactief te maken door bijna de hele voorlichting in vorm van een quiz te geven en heel veel dummies mee te nemen.

Beide dus hele verschillende benaderingswijzen.. Maar dat zal natuurlijk ook komen door de verschillende drijfveren die ons aanzetten tot het geven van de voorlichting.

Back
Bovenaan