Bruls tevreden, maar ook kritisch: ‘Er zit iets niet goed in manier waarop Nederland

"Als je voor je plezier echt afhankelijk bent van wat pijltjes heb je een vrij treurig leven.”

Bedankt voor het compliment, meneertje Bruls. En nou kop ik hem even terug:

"Een ander geen plezier gunnen, omdat je in je hele leven al tegenslagen incasseert."
"Precies zoals het leven er van deze locale politicus van het cda eruit ziet, die nooit in de landelijke politiek terecht komt, en daarom een baantje als burgemeester krijgt toegeschoven. "

Laatst bewerkt:
Die laatste alinea uit het nieuwsbericht zal vele vuurwerkliefhebbers echt als pijn/beledigend hebben ervaren.
Zo een uitspraak vind ik echt niet kunnen vind ik, is nml niet objectief,
Ik kan ook wel reageren op zijn levenswijze mbt zijn postuur, doe dat ook niet....

Wat een droevige man is het toch zeg. Zoals al eerder aangegeven, zodra je echt geen inhoudelijke argumenten meer kunt bedenken ga je maar over op het kleineren van mensen. In dit geval miljoenen. Erg zorgelijk dat de politiek helemaal vol zit met zulk soort volk. Iedereen moet en zal de wensen van een hele kleine groep deugmensen volgen....

Die man is net als een besmettelijke virus.
Voordat je het door hebt is een andere gemeente al besmet door die gast.
Het wordt tijd dat ze dat soort gasten bestrijden.

Je zou nu als regering toch meteen afstand moeten doen van deze meneer als het om vuurwerk gaat.

Mailtje verzonden met een boodschap dat de laatste alinea zwaar ongepast is als burgemeester zijnde.

Nog een vrij sportieve reactie op terug ontvangen, voor wat het waard is..

Laatst bewerkt:
Toch maar een mailtje gestuurd.
———

Geachte heer Bruls,

Met verbazing en teleurstelling las ik in De Gelderlander uw uitspraken over de afgelopen jaarwisseling en de rol van vuurwerk hierbij. Ik heb mij bijzonder gestoord aan uw uitlatingen die alle negatieve gevolgen van uiteenlopend wangedrag in de schoenen schuiven van vuurwerk. Wat mij als oprechte liefhebber van (legaal consumenten) siervuurwerk echter werkelijk raakt is deze uitspraak:

“Zeg nou zelf: een leuke jaarwisseling kan toch ook zonder vuurwerk? Als je voor je plezier afhankelijk bent van wat pijltjes heb je een vrij treurig leven.”

Ik vind deze uitspraak waarin u duizenden, zo niet miljoenen vuurwerkliefhebbers neerzet als mensen met een ‘vrij treurig leven’ werkelijk beledigend en pijnlijk. Laat alstublieft iedereen in zijn waarde. Het lijkt mij niet de bedoeling om in de vuurwerkdiscussie grote groepen inwoners van uw stad en Nederland op zo’n generaliserende manier weg te zetten.

Ik wil u daarom dringend vragen uw uitspraak terug te nemen en voortaan respect te tonen voor vuurwerkliefhebbers. Bijna iedereen binnen deze groep houdt zich netjes aan de vuurwerkregels, gewoon een kwestie van fatsoen. Of u uw verontschuldigingen aanbiedt voor genoemde uitspraak is aan u; ik zou het zeer waarderen.

Laten we het in de discussie vooral bij de feiten houden en niet bij meningen. Een voorbeeld van een onweerlegbaar feit: In De Kieswijzer voor de Tweede Kamerverkiezingen van 2021 gaf 57% van de stemmers aan voorstander te zijn van siervuurwerk tijdens de jaarwisseling van 2021/2022 en was slechts 34% tegenstander. (Bron: nieuwsbericht Hart van Nederland 13 maart 2021, 3 dagen voor de verkiezingen). De op dat moment 5,3 miljoen gebruikers van de Stemwijzer zorgen hiermee voor de grootste peiling ooit over siervuurwerk. En dat is een feit.

Dit feit lichtzinnig opzij schuiven omdat u zelf toevallig niet van vuurwerk houdt, of omdat u andere problemen tijdens de jaarwisseling niet onder controle krijgt, is weinig constructief. Er zijn volop activiteiten, gedragingen, evenementen en feestdagen waarbij grootschalige inzet van de hulpdiensten en Spoedeisende Eerste Hulp noodzakelijk is, of die een negatieve invloed hebben op de druk in de zorg. Ik noem een paar voorbeelden:
- viering Koningsdag
- viering carnaval
- profvoetbalwedstrijden
- schaatsen op natuurijs
- ongezonde eet- en drinkgewoontes
- de Nijmeegse Vierdaagse
- sporten
- overmatig drank- en drugsgebruik
- gebrek aan normen en waarden
- gebrek aan respect voor hulpdiensten

Met name de laatste 3 punten zorgen tijdens de jaarwisseling voor veel problemen, en niet het legale consumentenvuurwerk. Simpelweg bovenstaande activiteiten voorgoed landelijk verbieden gebeurt niet, waarom stelt u dat dan wel voor bij vuurwerk? Vuurwerk is overigens al 99,9% van het jaar verboden en maar 8 uur = 0,1% van de tijd toegestaan. Die laatste 8 uur verbieden lost niets op van de overige eindejaarsproblemen. Waarom dan toch miljoenen Nederlanders dit plezier willen afnemen? Hopelijk wilt u serieus kijken naar de échte problemen en stoppen met het framen van het legale consumentenvuurwerk als de bron van alle ellende.

Tot slot, de beste wensen voor 2022 en alvast een goede volgende jaarwisseling.

In afwachting van uw reactie,

Met vriendelijke groet,

[naam]
Vuurwerkliefhebber (met desondanks een fijn en gelukkig leven)

Die pannekoek is waarschijnlijk niet eens in Nijmegen geweest met Oud en Nieuw. Het was weer bijna als vanouds, sterker nog ik heb nog nooit zoveel shells de lucht in zien vliegen als dit jaar. En dan mag hij nog van geluk spreken dat Duitsland niet open was. Vuurwerk hoort bij Nijmegen, net zoals de Vierdaagse en NEC (sorry Arnhemse freaks :wink:)

Mailtjes helpt niet bij deze man, hij leeft op zijn eigen cholesterol bal. Hij heeft in Nijmegen al een hoop kapot gemaakt, daarom hebben wij al lang besloten niet meer naar hem te luisteren maar ons eigen plan te trekken.

Een paar jaar terug werden er redelijk veel anti bruls T-shirts verkocht, ik geloof dat ze nog wel op voorraad zijn voor de liefhebbers :D

"En zeg nou zelf: een leuke jaarwisseling kan toch ook zonder vuurwerk? Als je voor je plezier echt afhankelijk bent van wat pijltjes heb je een vrij treurig leven.”

Als je het echt niet meer weet en geen argumenten meer hebt, ga je drogredenen gebruiken. Dit is een persoonlijke aanval: miljoenen vuurwerkliefhebbers beledigen, lekker je tegenstander in diskrediet brengen en op de man spelen. Zegt alles over deze man.

Inderdaad, dat kan je van alles zeggen, ook die feesten die hij benoemd kan ieder mens wel zonder..de vraag is of we dat moeten willen.

Het stoort mij enorm dat hij letterlijk zijn macht misbruikt om wetten door te voeren, puur en alleen omdat hij tegen vuurwerk vuurwerk is. Waar is de objectiviteit gebleven? is dit niet strafbaar? Kan die vuurwerkbond dit soort figuren niet voor de rechter slepen, al is het maar om het hem het leven moeilijk te maken..

Weet je wanneer je een treurig leven hebt?... als je je broek uitdoet en je ziet je snikkel niet meer hangen omdat je dikke pens ervoor hangt.

Gistermiddag al meteen na 51 minuten een reactie ontvangen van Bruls, tenminste een reactie onder zijn naam. Mag hopen dat hij op de eerste werkdag na Oud en Nieuw als burgemeester en voorzitter van het Veiligheidsberaad zelf wel iets belangrijkers te doen heeft dan mailtjes van boze vuurwerkliefhebbers te beantwoorden…

De mail is dus gelezen maar uiteraard gaat hij niet inhoudelijk in op mijn punten. Hij verbaast zich alleen dat ik me druk maak over zijn sneer. ‘Blijkbaar is dat vuurwerk belangrijk voor u’. … Ja dat klopt, het is mijn hobby, een passie! Verder natuurlijk niet ingaan op de argumenten, maar dat zijn we gewend en was te verwachten.

---

Geachte heer [naam],

Dank voor uw mail. Het feit dat u zo uitgebreid reageert op een uitspraak van mij, geeft wel aan dat het u raakt. Het feit dat u zich er zo aan stoort verbaast mij dan weer. Blijkbaar is dat vuurwerk belangrijk voor u en vindt u een ‘sneer’ zoals ik die maak temidden van een uitgebreid interview niet kunnen. Het zij zo.
Overigens gaat het mij niet om wel of niet het misgunnen van een plezier aan een ander, maar om het tegengaan van onrust, schade en verwondingen voor mens en dier.

Met vriendelijke groet

Hubert Bruls
Burgemeester van Nijmegen
[email protected]

—-

Toch maar een mailtje gestuurd.
———

Geachte heer Bruls,

Met verbazing en teleurstelling las ik in De Gelderlander uw uitspraken over de afgelopen jaarwisseling en de rol van vuurwerk hierbij. Ik heb mij bijzonder gestoord aan uw uitlatingen die alle negatieve gevolgen van uiteenlopend wangedrag in de schoenen schuiven van vuurwerk. Wat mij als oprechte liefhebber van (legaal consumenten) siervuurwerk echter werkelijk raakt is deze uitspraak:

“Zeg nou zelf: een leuke jaarwisseling kan toch ook zonder vuurwerk? Als je voor je plezier afhankelijk bent van wat pijltjes heb je een vrij treurig leven.”

Ik vind deze uitspraak waarin u duizenden, zo niet miljoenen vuurwerkliefhebbers neerzet als mensen met een ‘vrij treurig leven’ werkelijk beledigend en pijnlijk. Laat alstublieft iedereen in zijn waarde. Het lijkt mij niet de bedoeling om in de vuurwerkdiscussie grote groepen inwoners van uw stad en Nederland op zo’n generaliserende manier weg te zetten.

Ik wil u daarom dringend vragen uw uitspraak terug te nemen en voortaan respect te tonen voor vuurwerkliefhebbers. Bijna iedereen binnen deze groep houdt zich netjes aan de vuurwerkregels, gewoon een kwestie van fatsoen. Of u uw verontschuldigingen aanbiedt voor genoemde uitspraak is aan u; ik zou het zeer waarderen.

Laten we het in de discussie vooral bij de feiten houden en niet bij meningen. Een voorbeeld van een onweerlegbaar feit: In De Kieswijzer voor de Tweede Kamerverkiezingen van 2021 gaf 57% van de stemmers aan voorstander te zijn van siervuurwerk tijdens de jaarwisseling van 2021/2022 en was slechts 34% tegenstander. (Bron: nieuwsbericht Hart van Nederland 13 maart 2021, 3 dagen voor de verkiezingen). De op dat moment 5,3 miljoen gebruikers van de Stemwijzer zorgen hiermee voor de grootste peiling ooit over siervuurwerk. En dat is een feit.

Dit feit lichtzinnig opzij schuiven omdat u zelf toevallig niet van vuurwerk houdt, of omdat u andere problemen tijdens de jaarwisseling niet onder controle krijgt, is weinig constructief. Er zijn volop activiteiten, gedragingen, evenementen en feestdagen waarbij grootschalige inzet van de hulpdiensten en Spoedeisende Eerste Hulp noodzakelijk is, of die een negatieve invloed hebben op de druk in de zorg. Ik noem een paar voorbeelden:
- viering Koningsdag
- viering carnaval
- profvoetbalwedstrijden
- schaatsen op natuurijs
- ongezonde eet- en drinkgewoontes
- de Nijmeegse Vierdaagse
- sporten
- overmatig drank- en drugsgebruik
- gebrek aan normen en waarden
- gebrek aan respect voor hulpdiensten

Met name de laatste 3 punten zorgen tijdens de jaarwisseling voor veel problemen, en niet het legale consumentenvuurwerk. Simpelweg bovenstaande activiteiten voorgoed landelijk verbieden gebeurt niet, waarom stelt u dat dan wel voor bij vuurwerk? Vuurwerk is overigens al 99,9% van het jaar verboden en maar 8 uur = 0,1% van de tijd toegestaan. Die laatste 8 uur verbieden lost niets op van de overige eindejaarsproblemen. Waarom dan toch miljoenen Nederlanders dit plezier willen afnemen? Hopelijk wilt u serieus kijken naar de échte problemen en stoppen met het framen van het legale consumentenvuurwerk als de bron van alle ellende.

Tot slot, de beste wensen voor 2022 en alvast een goede volgende jaarwisseling.

In afwachting van uw reactie,

Met vriendelijke groet,

[naam]
Vuurwerkliefhebber (met desondanks een fijn en gelukkig leven)

Zo jammer dat geweld en vuurwerk altijd hand in hand gaan en het liefst in één zin, zonder komma's omschreven worden.

Back
Bovenaan