Bruls na ‘rustige’ nacht: ‘Kabinet, pak nu door met algeheel vuurwerkverbod’

jopoh

VWC lid
Bruls na ‘rustige’ nacht: ‘Kabinet, pak nu door met algeheel vuurwerkverbod’

NIJMEGEN - De Nijmeegse burgemeester Hubert Bruls roep het kabinet op om zo snel mogelijk met een algeheel vuurwerkverbod te komen. Volgens hem heeft de afgelopen nieuwjaarsnacht bewezen dat zo'n verbod de druk op de zorg vermindert en het werk van hulpdiensten aanzienlijk verlicht.

Leo Klaassen 01-01-21, 12:45 Laatste update: 13:00
,,Als je nu als kabinet nu al uitspreekt dat je voortaan met de jaarwisseling geen vuurwerk mag afsteken, ontneem je vuurwerkhandelaren het alibi groot te gaan inslaan", aldus Bruls. ,,Iedereen die nu nog wat thuis had liggen, heeft dat nu bovendien wel verschoten, dus dat kan volgend jaar ook niet meer worden gebruikt. Dus laten we nú doorpakken met een landelijk verbod. Dat is ook een veel krachtiger signaal dan lokale maatregelen.”

Brandwonden
Bruls is voorzitter van het landelijke Veiligheidsberaad van voorzitters van veiligheidsregio's: ,,Met een meerderheid van hen heb ik deze oproep al eerder gedaan bij het kabinet. Afgelopen nacht bewijst voor mij dat een verbod werkt. In de hele veiligheidsregio hebben zich, naar ik begrijp, maar tien mensen met brandwonden gemeld bij de zorg. Dat is echt weinig in vergelijking met andere jaren.”

Vuurwerk als wapen
Nijmegen had, net als bijvoorbeeld buurgemeente Heumen, zelf al een vuurwerkverbod ingesteld, nog vóórdat er vanwege de coronadruk op de zorg een landelijk verbod kwam. ,,Zelf ben ik een paar jaar geleden omgegaan", zegt Bruls. ,,Tijdens de jaarwisseling blijft drankgebruik de grootste oorzaak van problemen, maar met het vuurwerk ontneem je mensen wel hun ‘wapens’.”

Het grootste deel van de veiligheidsregio Gelderland-Zuid beleefde een relatief kalme oud & nieuw. Alleen in het Rivierengebied was het op veel plaatsen onrustig. In Nijmegen rukte de brandweer in totaal 25 keer uit, volgens Bruls minder dan de helft van de inzet van vorig jaar: ,,Maar het blijft een absurd groot getal, natuurlijk. Als de brandweer dit elke nacht moest doen, zou iedereen helemaal doordraaien.”

bron, de gelderlander.nl

,Als je nu als kabinet nu al uitspreekt dat je voortaan met de jaarwisseling geen vuurwerk mag afsteken, ontneem je vuurwerkhandelaren het alibi groot te gaan inslaan", aldus Bruls
Dom! Dat wás allemaal al ingeslagen en ligt overvol in alle bunkers! Bruls brult altijd maar wat, totaal niet op de hoogte, wereldvreemd en ongeloofwaardig.

Dom! Dat wás allemaal al ingeslagen en ligt overvol in alle bunkers! Bruls brult altijd maar wat, totaal niet op de hoogte, wereldvreemd en ongeloofwaardig.

Bovendien hebben handelaars al kosten gemaakt om te voldoen aan de recente aanpassing van de regels (verbod op pijlen, single shots) waarvan we het effect nog niet eens hebben mogen ervaren.

Wat Bruls compleet vergeet is: De lockdown! Niet essentiële winkels zijn dicht waaronder vuurwerkwinkels.. Dus er kon géén normaal Cat. F2 vuurwerk verkocht worden.. dus ja mensen staken af wat ze konden bemachtigen en/of overhadden van vorig jaar...

Ik weet niet hoor, maar als Bruls beweert dat door uitbannen consumentenvuurwerk er een rustige handhaafbare jaarwisseling ontstaat... Er was dus nu alleen maar zwaar illegaal vuurwerk beschikbaar. Dan moeten we dus het consumentenvuurwerk maar verbieden en het zware illegale vuurwerk toestaan want daardoor onstaat een rustiger, beter te handhaven jaarwisseling... :frusty: Echt, hoe dom is die man :bonk:

Heer Bruls, ik zal je de juiste redenatie aanreiken: door het verbod op consumentenvuurwerk zijn er daadwerkelijk minder gewonden op de EHV's verschenen dan de gebruikelijke 400 ongeveer. Dat is fijn om in deze coronatijd het ziekenhuispersoneel wat te verlichten. Er zijn meer mensen met alcoholproblemen opgenomen dan vuurwerk, zoals verwacht.
De situatie op straat was níet rustiger, handhaving was moeilijk; er is veel meer politie ingezet, er is veel ME ingezet. Er zijn veel vuren gestookt, brandbommen en illegaal vuurwerk naar hulpverleners gegooid.

Conclusie: verbod op consumentenvuurwerk zorgt níet voor een rustiger, beter te handhaven jaarwisseling op straat. Het zorgt wel voor minder gewonden door vuurwerk in de ziekenhuizen. Maar die aantallen waren om al te beginnen niet hoog hè; 400 op EHV op een dagelijks landelijk totaal van 6000...met evenveel alcoholslachtoffers

(waar de meeste vw slachtoffers ook toe behoren...dronken vw afsteken hoort niet...voorlichting! Of vindt u die vloeibare drug ook belangrijker dan vuurwerk...ik weet wel wat gevaarlijker en maatschappij-ontwrichtender is...)

Ja, wat een logica ook van deze meneer. Rustige nacht, dus verbod werkt. Tja, ALLES is dicht, verboden en strafbaar. Raar dat het grootste deel van de mensen zich alleen hebben opgesloten in huis waardoor het rustig was. Volgend jaar weer lockdown? Dat helpt blijkbaar.

Je kunt beter niet naar de logica zoeken. Het gaat erom dat hij zijn gelijk aantoont. Het gelijk dat hij bij voorbaat al had. Alles wat positief is komt door het verbod, alles wat negatief is komt door anderen.
Ik sta niet op te kijken dat hij of die Faber met z'n manifest nu weer het woord nemen. Ze lullen maar. Als zij zich inzetten voor een prettige jaarwisseling, doe ik dat ook. Het was een leerzaam jaar.

En even inhoudelijk. Er was heel veel illegaal vuurwerk in omloop voor oud op nieuw, zeiden ze. Dat hebben we allemaal gezien en gehoord na deze jaarwisseling. Maar nu maken ze mensen wijs dat het veel vuurwerk van vorig jaar was.
Als het verbod blijvend wordt, zal het volgend jaar vuurwerk uit Duitsland zijn. Ik zal dan niet jammeren dat ze ons voorgelogen hebben, ik verwacht niet anders van ze.

Wat mij het meeste stoort hij is van veilheidsregio heeft die man onder een steen geleefd. Er is zoveel illegaal afgestoken wat het hele jaar verkocht wordt.

Legaal konden we niet krijgen en de alibi is er al. Namelijk het is al in het land er ligt heel veel opgeslagen wat al ingekocht was. En nee mensen hebben het niet op zolder mensen zochten ook elders. De laatste pijl is zeker niet verschoten is gisteren wel bewezen.

Waar het mij omgaat is het totaal sfeerloze beeld dat anders om 00.00 uur onstaan..gelukkig had ik genoeg om de buurt heerlijk wakker te houden en dat werd gewaardeerd...om 00.00 uur toch veel mensen naar buiten en genieten van zware klappen en mooie potten...heel veel mensen houden ervan, ook al koopt lang niet iedereen vuurwerk...je heb niets om af te sluiten, opnieuw te beginnen...daar gaat oud en nieuw om bij veel mensen. Daar horen veel politici niet bij, die staan meest VER buiten de samenleving

Leo Klaassen 01-01-21, 12:45 Laatste update: 13:00
,,Als je nu als kabinet nu al uitspreekt dat je voortaan met de jaarwisseling geen vuurwerk mag afsteken, ontneem je vuurwerkhandelaren het alibi groot te gaan inslaan", aldus Bruls. ,,Iedereen die nu nog wat thuis had liggen, heeft dat nu bovendien wel verschoten, dus dat kan volgend jaar ook niet meer worden gebruikt. Dus laten we nú doorpakken met een landelijk verbod. Dat is ook een veel krachtiger signaal dan lokale maatregelen.”

Ik heb hier hardop om gelachen. Die man moet toch onder een zwerfkei hebben gelegen de afgelopen tijd. Dat hij denkt dat alles 'over' was van vorige jaarwisseling. Hoe ongeloofwaardig kun je je mening verspreiden.

Ik denk dat er veel gezinnen zijn geweest die normaal wel wat in huis halen met de verkoop dagen die het nu maar voor een keertje hebben gelaten i.v.m. corona. Maar dat gaat echt niet zo blijven. Gisteren en vandaag een flink aantal mensen gesproken die blij waren dat ik nog iets af stak. Een jaarwisseling zonder vuurwerk is niet leuk.

Als er een mannetje of 70 staan te juichen en klappen voor een budget boxje dan weet ik genoeg!

Bruls, stop met Brullen!

2021 is pas een paar uur oud.
Het is op veel plekken een onrustige nacht geweest, er is veel schade veroorzaakt, en er waren veel incidenten waar de veiligheid in het geding kwam.
Hoewel de daadwerkelijke balans van de jaarwisseling nog moet worden opgemaakt laat zelfbenoemd redder des vaderlands Hubert Bruls zich er niet van weerhouden om voortijdig zijn conclusies te trekken.

Zo is volgens Bruls onomstotelijk bewezen dat een verbod op consumentenvuurwerk de druk op de zorg, en het werk van hulpdiensten aanzienlijk verlicht.
Het is buitengewoon knap dat de heer Bruls dit op nieuwjaarsdag al voor 13:00 weet te concluderen, terwijl de politie zelf vorig jaar op 7 januari pas met definitieve cijfers naar buiten kwam. Het ministerie van justitie en veiligheid had zelfs tot 12 juli nodig om met een gedegen evaluatie van de jaarwisseling naar buiten te treden.

In sommige berichten die vanuit de ziekenhuizen naar buiten komen wordt niet gesproken over een drastische verlaging van de druk op de zorg tijdens nieuwjaarsnacht. Zo heeft bijvoorbeeld de Dokterswacht in Friesland een zeer drukke jaarwisseling beleefd.
Daar waar door de spoedeisende hulp wel over een rustige jaarwisseling wordt gesproken, lijkt deze afname van de druk eerder te danken aan de huidige lockdown dan aan het vuurwerkverbod.
Zo zegt Hoofd spoedeisende hulp Luuk Tomson van het ziekenhuis in Emmen tegen RTV Drenthe: "Als mensen wat minder mogen en vroeger naar huis gaan, zie je dat alcohol ook minder problemen veroorzaakt."

Dan de door Bruls genoemde verlichting van het werk van de hulpdiensten.
Uit landelijke cijfers blijkt dat er via het P2000 netwerk afgelopen jaarwisseling bijna 30% minder alarmeringen waren in vergelijking met de jaarwisseling van 2019/2020.
Het is op dit moment echter volstrekt onmogelijk om te concluderen dat die afname het gevolg is van het verbod op consumentenvuurwerk, of van het feit dat bijvoorbeeld de horeca dit jaar gesloten was vanwege de corona maatregelen.
Bovendien zijn er berichten uit het hele land dat de hulpdiensten juist een hele drukke jaarwisseling achter de rug hebben.
Dit strookt niet met het beeld wat de heer Bruls wil schetsen.

Door voortijdig conclusies te trekken en zich niet te laten hinderen door enige kennis van zaken, laat de heer Bruls zien dat hij niet spreekt vanuit zijn plichtsgevoel naar het Nederlandse volk, maar vanuit een diepgaande persoonlijke afkeer van de Nederlandse vuurwerktraditie.
Een springlevende traditie die bij de mensen in hun DNA zit en ook deze jaarwisseling weer zonder al te veel vuurwerkslachtoffers in ere is gehouden.

De heer Bruls, die een volksvertegenwoordiger zegt te zijn, vecht op zijn politieke titel een persoonlijke strijd uit om een gekoesterde traditie verboden te krijgen.

Wij willen dat nooit laten gebeuren!
Jij toch ook niet? Meld je aan via www.hvlv.nl, en help ons strijden om onze traditie te behouden.

Het Vuurwerk Liefhebbers Verbond
Samen staan we sterk!

Bron:
HVLV - Het Vuurwerk Liefhebbers Verbond

@HVLV Zou het misschien een idee zijn, als jullie bovenstaande bericht naar alle landelijke dagbladen mailen?

Het algemeen dagblad en de telegraaf hebben bijvoorbeeld een rubriek waar je als lezer je mening kunt geven. Oftewel brieven van lezers. Naar mijn idee worden deze rubrieken veelvuldig gelezen. Het is gratis en als het geplaatst wordt, komt jullie website ook onder de aandacht van de lezers van de krant. Wat mij betreft, een win win situatie.

Voor het AD kun je mailen naar [email protected] Voor de telegraaf kun je mailen naar [email protected]

Back
Bovenaan