Brandwondencentra zien toename slachtoffers door kindervuurwerk

Richardus

VWC lid
Er vallen dit jaar meer slachtoffers door kindervuurwerk, melden brandwondencentra. Dit type vuurwerk valt niet onder het vuurwerkverbod dat ook dit jaar geldt.

"We krijgen vanuit brandwondencentra signalen dat de drukte eerder was dan normaal tijdens de jaarwisseling", zegt de woordvoerder van de Nederlandse Brandwonden Stichting. Officiële cijfers ontbreken, maar volgens de stichting gaat het om tientallen slachtoffers. Samen met drie ziekenhuizen is een campagne opgezet om ouders en kinderen te leren hoe kindervuurwerk moet worden afgestoken.

Grondbloemen
Het demissionaire kabinet heeft het meeste vuurwerk deze jaarwisseling verboden, maar voor vuurwerk uit de zogeheten F1-categorie ofwel kindervuurwerk geldt die maatregel niet. Dit vuurwerk mag het hele jaar verkocht worden aan iedereen van 12 jaar en ouder. Het gaat daarbij onder meer om sterretjes, kleine siervuurwerkpotten en grondbloemen.

Met grondbloemen gaat het nogal eens mis, merken ze in brandwondencentra. Via TikTok gaat een challenge rond waarin kinderen op grondbloemen en ander klein vuurwerk gaan staan.

Omdat de hitte nergens naartoe kan en schoenzolen vaak niet stevig genoeg zijn, lopen de kinderen het risico op ernstig voetletsel, waarschuwen artsen. "Zij lopen derdegraads brandwonden op waarbij zelfs een operatie nodig is voor een goed herstel", zegt Annebeth de Vries, chirurg bij het kinderbrandwondencentrum van het Rode Kruis Ziekenhuis.

Ook belandt het kindervuurwerk soms in capuchons van kinderen. De brandwondenstichting roept kinderen die het vuurwerk afsteken op geen capuchon te dragen, die af te ritsen of weg te stoppen.

De komende weken voert de stichting vooral via Facebook en Twitter campagne onder het motto Geen Kinderspel.

https://nos.nl/artikel/2409910-brandwondencentra-zien-toename-slachtoffers-door-kindervuurwerk

Chapeau Den Haag, goed bezig. Nu al een succes dat verbod op legaal veilig siervuurwerk. Volgend jaar zeker weer doen, ontlast de zorg echt enorm!

*sarcastische modus uit*

Hier zie je dus het resultaat van het verbod. Dit gaat met de jaarwisseling nog wat worden helaas. Als ik dit lees voorzie ik nu al meer slachtoffers dan vorige jaarwisseling. Uiteraard vind ik het onverstandig om met vuurwerk te stunten, ook met cat1. Je ziet hier de gevolgen van. Het bevestigd alleen maar wat wij al tijden roepen: een verbod lost niks op, het maakt de problemen alleen maar groter. Met dank aan het Haags beleid! HVLV, branche, BBB: even dit artikel opslaan. Hier kunnen we mee terugslaan naar die (s)linkse kliek…

Verbod lost niks op, maakt de problemen alleen maar groter!

Chapeau Den Haag, goed bezig. Nu al een succes dat verbod op legaal veilig siervuurwerk. Volgend jaar zeker weer doen, ontlast de zorg echt enorm!

*sarcastische modus uit*

Hier zie je dus het resultaat van het verbod. Dit gaat met de jaarwisseling nog wat worden helaas. Als ik dit lees voorzie ik nu al meer slachtoffers dan vorige jaarwisseling. Uiteraard vind ik het onverstandig om met vuurwerk te stunten, ook met cat1. Je ziet hier de gevolgen van. Het bevestigd alleen maar wat wij al tijden roepen: een verbod lost niks op, het maakt de problemen alleen maar groter. Met dank aan het Haags beleid! HVLV, branche, BBB: even dit artikel opslaan. Hier kunnen we mee terugslaan naar die (s)linkse kliek…

Verbod lost niks op, maakt de problemen alleen maar groter!
Ik zou die cijfers niet teveel geloven,dit lijkt mij meer een manier om f1 vuurwerk in een slecht daglicht te zetten en dus ook eventueel te beperken op de 1 of andere manier.

Ga je als ondeugend kind op cat1 vuurwerk staan om het te laten knallen, is dat gewoon onverantwoordelijk gedrag dat niet is goed te praten natuurlijk.
Maar dit is een trend aan het worden dat stampen op fonteintjes, heel gevaarlijke trend mbt de denkwijzen van die kids.
Waren de normale rotjes wel toegestaan, hadden ze die wel gekocht en afgestoken in de buitenlucht ipv onder een schoenzool.
Toen tig jaar geleden de echt goede astronauten minder hard mochten knallen, gingen jongeren het zwartkruit verzamelen en in glazen flesjes proppen zelfs. De gevolgen lieten zich raden...
Als rotjes gewoon goed waren en goed zouden knallen, had je dat gestuntel van nu niet zoals met het cat1 spul van nu.
En ja tuurlijk komt het de anti's goed uit nu ; willen natuurlijk ook een verbod straks op kindervuurwerk.

Ze zullen nooit toegeven dat het echte probleem de "mentale capaciteit" van deze slachtoffers is

Precies. Onjuist gebruik van wat voor product dan ook kan leiden tot ongelukken. Maar als iemand met zijn kop door de voorruit vliegt had hij maar gewoon zijn gordel om moeten doen. Bij vuurwerk is het natuurlijk de schuld van het vuurwerk... Het is wel duidelijk dat als je iets weg neemt bij de jeugd, in dit geval (knal)vuurwerk, ze wel een manier vinden om alsnog te knallen. En dan verspreid het tegenwoordig via sociale media ook nog een stuk makkelijker.

En dan verspreid het tegenwoordig via sociale media ook nog een stuk makkelijker.
Klopt ja. Kinderen kijken bij elkaar af, voor social media kon je alleen afkijken bij kinderen in je eigen directe omgeving, of misschien wat stoere verhalen van anderen.
Nu kijken alle kinderen eigenlijk altijd af van het slechtste voorbeeld wat er maar beschikbaar is.

Back
Bovenaan