Brandweerman deed in vuurwerk

SniperX

VWC lid
vrijdag 25 februari 2011 | 08:44 |

vuurwerk_1530152h.jpg

ARNHEM - Een 37-jarige Elstenaar heeft er veel spijt van dat hij eind 2008 veel illegaal vuurwerk thuis had opgeslagen en dat verhandelde. De man is in het dagelijks leven bij de brandweer werkzaam. Hij had volgens de officier van justitie de risico's moeten kennen. Daarom werd donderdag voor de rechtbank in Arnhem een taakstraf en voorwaardelijke celstraf geëist.

De 37-jarige Elstenaar verkocht in november 2008 vuurwerk aan een man uit Lienden, die hij in een Dodewaardse kroeg had ontmoet. De politie kwam de Liendenaar op het spoor, waarna diens telefoon werd afgetapt en ook de Elstenaar in beeld kwam. De verdachte noemde zichzelf gisteren voor de rechtbank in Arnhem zeker geen handelaar. „Ik verdiende er nauwelijks op; noem het een vriendendienst. We zijn allebei gek op mooi vuurwerk.” Hij ontkent zwaar knalwerk als nitraatbommen te hebben geleverd; het ging om illegaal siervuurwerk.

Begin december 2008 kwamen agenten bij de Elstenaar aan de deur. Hij gaf direct toe dat hij illegaal vuurwerk in de garage achter zijn huis en in een bedrijfspand van zijn ouders had liggen. In totaal 152 kilo, het merendeel thuis.

Een gevaarlijke toestand, zo oordeelde de officier van justitie. „Zo midden in een woonwijk. U zou als brandweerman toch beter moeten weten.” De Elstenaar vond dat risico meevallen: „Het lag veilig opgeslagen in kasten en ik heb brandblussers en rookmelders thuis.”

Wat niet meeviel was de reactie van zijn vrouw. „Als ik nog een keer zoiets doe, gaat het bord in de tuin.” De Elstenaar heeft dan ook veel spijt van de opslag en verkoop en weet zeker dat hij voortaan van het illegale spul afblijft. Ook baalt hij ervan dat de rechtszaak lang op zich liet wachten.

De officier van justitie vindt dat de Elstenaar 'zeker met zijn professionele kennis' grote risico’s nam, maar weegt ook mee dat de verdachte nooit eerder met jusititie in aanraking kwam. Daarom eist hij 240 uur werkstraf en een voorwaardelijke gevangenisstraf.

De advocaat van de Elstenaar meent dat justitie daarmee veel te hoog inzet en vroeg vrijspraak of in ieder geval strafvermindering. Volgens haar is niet te bewijzen hoeveel kilo precies aan de Liendenaar is verkocht, omdat die immers ook van andere ‘leveranciers’ vuurwerk kreeg. Ook meent ze dat de politie geen toestemming had om in de schuurkasten te kijken. Uitspraak over twee weken.

bron: http://www.gelderlander.nl/voorpagina/betuwe/8215713/Brandweerman-deed-in-vuurwerk.ece

opmerkenlijk bericht!
maar zelfs een brandweer man kan dus van vuurwerk houden.
ben benieuwd hoe het afloopt!

Tja, de liefde voor mooi vuurwerk is universeel. Ik ken advocaten, leraren, artsen en politieagenten die helemaal gek van vuurwerk zijn. Natuurlijk is het verboden om over de grenzen te kijken, maar het gebeurd toch. Het is jammer dat deze man "als vriendendienst" vuurwerk is gaan leveren via de kroeg. Dat maakt 'm een handelaar in de ogen van de wet, zelfs als hij er niets aan zou hebben verdient. Dit bepaalt grotendeels de strafmaat.

Dat hij aangeeft de spullen "netjes en veilig" te hebben opgeslagen klinkt misschien mooi, maar je weet dat je een risico neemt als je deze spullen in een woonomgeving opslaat en de actie wordt er niet minder illegaal door.

Cameo

Ik vind dan eigenlijk ook wel dat de officier van justitie van al het vuurwerk de classificatie moet meewegen en wat daarvan precies het risico is. Nu doet de officier alsof ze zelf volledig op de hoogte is van de risico's daar en dat dat de brandweerman volkomen is ontgaan... Of het argument 'je had beter moeten weten' goed onderbouwen, of het argument niet gebruiken. Want hoogstwaarschijnlijk weet de brandweer man, gezien zijn beroep en kennis als liefhebber, ook echt 'beter'. In ieder geval beter dan de officier... Nu zeg ik niet dat die man niet vervolgd moet worden, tuurlijk wel, maar dergelijke mateloos irritante uitspraken kunnen best achterwegen worden gelaten.

Wat ik dan ook weer krom vind, is dat vrijspraak geëist kan worden puur omdat de politie het bewijsmateriaal niet helemaal volgens het boekje heeft verkregen; alsof ze dan ontkennen ervan kennis te nemen dat het strafbare feit ooit gepleegd is tegen beter weten in. In zo'n geval moet je vind ik allebij vervolgen: officier EN verdachte. Officier omdat die opdracht heeft gegeven het te doorzoeken zonder toestemming en de verdachte vanwege het plegen van een strafbaar feit...

Tja, de liefde voor mooi vuurwerk is universeel. Ik ken advocaten, leraren, artsen en politieagenten die helemaal gek van vuurwerk zijn. Natuurlijk is het verboden om over de grenzen te kijken, maar het gebeurd toch. Het is jammer dat deze man "als vriendendienst" vuurwerk is gaan leveren via de kroeg. Dat maakt 'm een handelaar in de ogen van de wet, zelfs als hij er niets aan zou hebben verdient. Dit bepaalt grotendeels de strafmaat.

Dat hij aangeeft de spullen "netjes en veilig" te hebben opgeslagen klinkt misschien mooi, maar je weet dat je een risico neemt als je deze spullen in een woonomgeving opslaat en de actie wordt er niet minder illegaal door.

Cameo

Haha, inderdaad de liefde voor vuurwerk is universeel. Ik ben zelf arts in opleiding :rolleyes:

Heb ook wel eens zoiets meegemaakt.

Oudjaarsdag 2004. 10:31 uur.

Was met mijn broertje, neefje en beste vriend een rookbom aan het afsteken. Heel die straat zwart. Kwam de brandweer langs omdat ze dachten dat er een huis in de fik stond.

Gingen die gasten helemaal uit hun naad toen het vuurwerk bleek te zijn. Niet negatief uit de naad, maar helemaal juichen en joelen en toeteren met de brandweerwagen!

Vergeet dat nooit meer.

Wow dat is wel een hele zware straf voor maar 152 kilo zeg:O
Vind dit een beetje buiten alle proporties eerlijk gezegd.

Als het om illegaal siervuurwerk ging, waren dit waarschijnlijk profblokken. Als je er vanuit gaat dat een beetje profblok al zo'n 25 kilo weegt waren het er ''maar'' een stuk of 6/7. Zo zie ja maar weer dat de straffen op illegaal vuurwerk erg hoog zijn, en dat het voor degene die hier mee bezig zijn het zeker het overwegen waard is om er voorgoed mee te stoppen. Maarja, een mooi profblok heeft natuulijk zo z'n charmes. Zoals hardere knallen, grotere boeketten en een langere duur. Ook de prijs is in verhouding met het aantal schoten lager als legale producten. Maarja, 240 uur aan je broek is ook niks natuurlijk:frusty:

grtz

In principe is een Thundering Heaven ook illegaal siervuurwerk. Dus ja, pas als je een foto of lijst ziet weet je pas wat die man in handen heeft gehad. :)

Waarom zou een Thundering heaven illegaal siervuurwerk zijn, ik neem aan dat het onder de 250 gram bevat, en aangezien daar dezelfde wetgeving is over de burst knal.. maar ik snap waar je op doelt.

Het is 'buitenlands' vuurwerk dat over de grens is gesmokkeld en dat mag niet. Met CE is dat dalijk misschien niet meer, ik weet niet hoe dat precies zit, maar tenzij ze het gedogen mogen ze het eigenlijk gewoon in beslag nemen als ze het vinden.

Het is 'buitenlands' vuurwerk dat over de grens is gesmokkeld en dat mag niet. Met CE is dat dalijk misschien niet meer, ik weet niet hoe dat precies zit, maar tenzij ze het gedogen mogen ze het eigenlijk gewoon in beslag nemen als ze het vinden.

Ze zullen daar geen direct bewijs van hebben als het bij je thuis ligt opgeslagen. Kan net zo goed Nederlands vuurwerk zijn! En zover ik me kan herrineren word het in de laatste 3 dagen van het jaar gedoogd om het te halen ( als het volgens de Nederlandse wetgeving voldoet ). Meen dit vlak voor oud en nieuw gelezen te hebben.

En zoals ik al zei, ik snap waar je op doelt.

Als ze aanwijzingen hebben dat je illegaal vuurwerk hebt, mogen ze eigenlijk alles meenemen en dat gebeurt in de praktijk ook.

Maar ok, moving on...

Als ze aanwijzingen hebben dat je illegaal vuurwerk hebt, mogen ze eigenlijk alles meenemen en dat gebeurt in de praktijk ook.

Maar ok, moving on...

Ze nemen alles mee, ook als je nog illegaal vuurwerk in huis hebt liggen van het jaar er voor, elk stukje vuurwerk word in beslag genomen bij huis zoeking:wink:

Werkstraf brandweerman voor handel vuurwerk

ELST/ ARNHEM Een 37-jarige brandweerman uit Elst is veroordeeld tot 240 uur werkstraf en een voorwaardelijke gevangenisstraf van zes maanden. De Arnhemse rechtbank acht hem schuldig aan het op voorraad hebben van grote hoeveelheden illegaal vuurwerk en de handel daarin.
De straf is vrijwel gelijk aan de eis van de officier van justitie, die om twee maanden meer voorwaardelijke celstraf vroeg. Met 240 uur is de maximale mogelijk op te leggen werkstraf.

De Elstenaar werd eind 2008 opgepakt, nadat hij aan een inwoner van Lienden illegaal vuurwerk had verkocht. De veroordeelde noemde dat een vriendendienst, omdat beide groot liefhebber van vuurwerk zijn. De opslag van het vuurwerk – 90 kilo in de garage achter zijn huis, 60 kilo in een bedrijfspand elders in de kom van Elst – vond hij veilig genoeg uitgevoerd.

De rechtbank nam het dinsdag in het oordeel de Elstenaar echter zeer kwalijk dat hij – met zijn professionele brandweerkennis – de veiligheid in gevaar heeft gebracht met dergelijk zwaar vuurwerk.© Gelderlander 2011, op dit artikel rust copyright.

http://www.gelderlander.nl/voorpagina/betuwe/8298528/Werkstraf-brandweerman-voor-handel-vuurwerk.ece

Back
Bovenaan