Brand door parachuutje

moontan

VWC lid
Brand door parachuutje
Gespot door Johan: "In de Oudejaarsnacht komen er langs mijn huis in het centrum tientallen parachuutjes over drijven in verschillende kleuren. Aan die parachuutjes hangen brandertjes met een zeer brandbare vloeistof die door hun hitte die parachuutjes in de lucht houden. Eén van die parachuutjes scheert over mijn dak. Ik neem een trapje en kijk over het dak waar het landt. Precies in de goot. Een seconde of tien later gaat het vuurtje uit, en ik denk: weer goed afgelopen. Nee dus: om 3 uur ‘s nachts word ik wakker van een brandlucht. Ik denk onmiddellijk aan dat parachuutje en jawel, het dak van het huis staat in brand en de vlammen slaan een meter boven de pannen uit. Om een lang verhaal kort te maken: ik heb het geblust met eigen middelen, in pijama en op blote voeten. Maar ik vind eigenlijk dat dit soort vuurwerk moet worden verboden, en als dat inmiddels is gebeurd, dat er beter 'gehandhaafd' moet worden op dit zeer gevaarlijke spul. Het centrum van de stad behoort inmiddels tot het erfgoed van de Verenigde Naties en verdient daarom meer zorg."

http://www.at5.nl/gespot/55942/brand-door-parachuutje

61ebdfc2f096bc1252c52377012097f6.jpg

Tja, die noodsignalen zijn ook verboden. Ze zijn ook voor op zee, en vaak niet zo gemaakt dat ze op tijd uit gaan. Immers, als je op zee zit maakt het niet uit hoe lang dat ding brand.

idd, deze dingen veroorzaaken aardig vaak brand. Ik zag de buurman met o&n er ook een afsteken, en dat parachutje ging halverwege in brand toen die de lucht in ging, paar seconden later lag die bij mijn andere buren in de bosjes. en ja hoor gelijk emmer water eroverheen. dus: Afschaffen deze dingen...

als vuurwerk dit veroorzaakt dan moet het afgeschaft worden.
De risico's wegen niet op tegen het plezier wat je van een lampionpot of pijl hebt wat mij betreft.

greetzz

Gaat het hier om noodsignalen of een wensballon? Ik denk eerder aan de wensballon namelijk, die branden absoluut langer en zijn er in vele soorten.
Nadeel van die dingen ja, vaker brand van gekomen en naar mijn weten zijn ze ook niet meer toegestaan toch? Of is dat er nog niet doorheen?

Gaat het hier om noodsignalen of een wensballon? Ik denk eerder aan de wensballon namelijk, die branden absoluut langer en zijn er in vele soorten.
Nadeel van die dingen ja, vaker brand van gekomen en naar mijn weten zijn ze ook niet meer toegestaan toch? Of is dat er nog niet doorheen?

Die wensballonnen zijn nog steeds het hele jaar door verkrijgbaar. Er was wel sprake van een verbod, maar dat is blijkbaar nog niet van kracht.

Hier wil ik toch even op inhaken. Als het ECHTE noodsignalen betreft (vaak alleen te koop bij watersport winkels voor de consument) dan branden die zeker langer dan wensballonen.
Maar wat ik wel in twijfel trek is of het echt gebeurd is door een parachute. Hij zegt zelf dat hij het parachuutje neer zag komen en verder niks. Even later blijkt om 3 uur snachts dat er een deel van het dak in de brand staat. Dit zou misschien zomaar door een ander stuk vuurwerk kunnen komen...

Zolang een wensballon brandt zakt hij niet.
Lijkt mij dus sterk dat het een wensballon was die de brand veroorzaakte.

Ze zijn nog steeds vrij verkrijgbaar.

Nood signalen voor op zee kan je niet doven..
Mocht je zo stom wezen door deze onderste boven af te steken.. dan zal die gewoon in je gaan branden je kan er water opgooien wat je wilt maar uitgaan zal die niet.

Zolang een wensballon brandt zakt hij niet.
Lijkt mij dus sterk dat het een wensballon was die de brand veroorzaakte.

Ze zijn nog steeds vrij verkrijgbaar.

spelen vele factoren in mee, misschien dat de wind er wat mee had te maken. Al was die er niet echt afgelopen jaarwisseling, het was niet voor niets wat mistig hea:sad:

Ballonnen zouden inderdaad verboden worden omdat er geen versie op de markt was die door de tests heen kwam.
Echter heeft Lesli net voor Oud en Nieuw te horen gekregen dat zij tot nog toe de enige importeur zijn die een ballon hebben ontwikkeld die wel voldoet aan de eisen.
Enkel hun ballonnen zijn dus nog toegestaan.

Back
Bovenaan