'Brand basisschool veroorzaakt door vuurwerk'

moontan

VWC lid

HAAGSE BEEMDEN - De brand op het dak van de basisschool de Kievitsloop is vermoedelijk ontstaan door vuurwerk. Dat bevestigt de politiewoordvoerder.

"Bewoners hoorden voor de brand enkele harde klappen", zegt de woordvoerster. "Vermoedelijk door vuurwerk dat op het dak terecht is gekomen. Het dak vatte daarna vlam, binnen in de school heeft er geen brand gewoed."

De brandweer was daarna snel ter plaatse en kom voorkomen dat de brand zich uitbreidde. "De kinderen kunnen dus maandag gewoon weer naar school. Dat heeft de directeur nog gemeld", meldt de woordvoerster. Inmiddels - zondag 13.00 uur - meldt de website van de Kievitsloop dat de school maandag wegens herstelwerkzaamheden gesloten is. Het gebouw heeft rook- en waterschade opgelopen, onder meer doordat een lichtkoepel gesmolten is.

Ook Thierry Aartsen, bekend van de Bredase VVD, was bij de brand aanwezig. "Ik heb er zelf op school gezeten, dus ben ik, toe ik het hoorde vanuit NAC er heen gefietst om onder anderen de leerkrachten een hart onder de riem te steken", zegt hij. Aartsen gaat er van uit dat het geen incident is. "Jongeren zijn al tijden bezig met vuurwerk afsteken daar. Misschien dat dat nu escaleerde."

Op internet circuleren filmpjes van jongeren die bij dezelfde school vuurwerk afsteken. Die dateren van 2006 en 2007. "Aan dat vuurwerk te zien, is het een wonder dat die school er nog staat", reageert iemand. (fotoalbum)

http://www.bredavandaag.nl/nieuws/politie/2010-03-14/brand-basisschool-veroorzaakt-door-vuurwerk

Dit bericht roept bij mij allemaal vragen op. Begrijp ik het goed dat hier jeugd medio maart vuurwerk loopt af te steken? En ik ken de genoemde filmpjes niet, maar heeft deze school soms rieten daken? Men claimt dat het een wonder is dat deze school er nog staat. Betekent dit dat er regelmatig met veel en gevaarlijk vuurwerk in de nabijheid van deze school wordt "gespeeld"? Klinkt mij allemaal een beetje onwerkelijk zonder de juiste context.

Als het echt zo is dat publiek en politie al lang van deze wantoestanden weten (zoals staat omschreven in het artikel) en daar tot dusver niets aan gedaan is, vind ik dat persoonlijk een schande. Dit lijkt op een geescaleerde situatie op een bepaalde lokatie, waar politie mijns inziens hard mag ingrijpen.

Maar, nogmaals, het artikel veroorzaakt vooral vragen en geeft maar weinig echte informatie. Jammer.

Cameo

Dit bericht roept bij mij allemaal vragen op. 1.Begrijp ik het goed dat hier jeugd medio maart vuurwerk loopt af te steken? 2.En ik ken de genoemde filmpjes niet, maar heeft deze school soms rieten daken? Men claimt dat het een wonder is dat deze school er nog staat. 3.Betekent dit dat er regelmatig met veel en gevaarlijk vuurwerk in de nabijheid van deze school wordt "gespeeld"? Klinkt mij allemaal een beetje onwerkelijk zonder de juiste context.

Als het echt zo is dat publiek en politie al lang van deze wantoestanden weten (zoals staat omschreven in het artikel) en daar tot dusver niets aan gedaan is, vind ik dat persoonlijk een schande. Dit lijkt op een geescaleerde situatie op een bepaalde lokatie, waar politie mijns inziens hard mag ingrijpen.

Maar, nogmaals, het artikel veroorzaakt vooral vragen en geeft maar weinig echte informatie. Jammer.

Cameo
1. Dat vermoedt men, ja, dat staat er.
2. Waarschijnlijk niet hè :wink: vraag je je dat bij alle brandgevallen door vuurwerk af? Er wordt zelden tot nooit technische informatie over het betrokken materiaal vermeldt.
3. Dat staat er inderdaad, dat er filmpjes zijn van dat er vaker met vuurwerk gespeeld wordt. Dat het dan een wonder mag heten dat die school er staat, is natuurlijk meteen weer een beetje overtrokken.

Lijken me toch redelijk makkelijk te beantwoorden vragen. Compleet volledige info over alle betrokken van factoren krijg je nooit uit dit soort berichten.

:bye:

Richardus, met alle respect, maar jouw reactie beantwoord niet 1 van mijn vragen. Ik stel enkel dat het nieuwsbericht ernstig incompleet is voor een objectief beeld. Als ik in de krant (of op een internetsite) lees dat op een bepaalde lokatie gedurende het jaar veel en gevaarlijk vuurwerk wordt afgestoken en dat "men" het een wonder vind dat het betreffende gebouw er nog staat, dan werpt dit bij ieder persoon met gezond verstand vragen op. Ik denk zelf dat er (veel) meer aan de hand is daar OF dat er om een bepaalde reden gechargeerd wordt. Maar zonder de feiten zullen wij het, als leesvolk, nooit zeker weten.

Kritisch blijven, Richardus. Er wordt al genoeg "geslikt" in de media. De massa consumeert dergelijke berichten als patat.

Cameo

Laatst bewerkt:
Nou in het filmpje op de site van het nieuwsbericht (zie link startpost).
Gaan er in de buurt van de school verschillende prullenbakken, verkeersborden en bushokjes naar de t*ring. Met zwaar vuurwerk.
Het is dan misschien een beetje een vaag bericht, maar ik snap de standpunten van de mensen wel als ik dat filmpje zie. Ookal is het uit 2007.
Elke nederlander is dan ook goed in overdrijven, er wordt altijd wel een (klein) schepje bovenop gedaan :wink:

Zou wel een ernstig geval zijn als er een school vernield wordt met een stuk vuurwerk..

Ah, klopt Nederlandsvuurwerk. Dank voor de hint. Dat had ik namelijk nog niet gezien. Ik dacht dat het bericht op zichzelf stond (had er ook nog niet eerder over gelezen). Als ik de andere berichten, waar het oorspronkelijke bericht naar linkt, doorlees blijkt het inderdaad een geescaleerd buurtprobleem te zijn.

In dat geval snap ik nog steeds niet waarom politie niet daadkrachtig optreed. Het probleem is aanwijsbaar aanwezig, veel mensen zijn bang en geven zelfs aan dat ze al een hele poos op ingrijpen zitten te wachten. Wachten ze tot er dooien gaan vallen of gebouwen afbranden? Aanpakken dat tuig!

Cameo

Richardus, met alle respect, maar jouw reactie beantwoord niet 1 van mijn vragen. Ik stel enkel dat het nieuwsbericht ernstig incompleet is voor een objectief beeld. Als ik in de krant (of op een internetsite) lees dat op een bepaalde lokatie gedurende het jaar veel en gevaarlijk vuurwerk wordt afgestoken en dat "men" het een wonder vind dat het betreffende gebouw er nog staat, dan werpt dit bij ieder persoon met gezond verstand vragen op. Ik denk zelf dat er (veel) meer aan de hand is daar OF dat er om een bepaalde reden gechargeerd wordt. Maar zonder de feiten zullen wij het, als leesvolk, nooit zeker weten.

Kritisch blijven, Richardus. Er wordt al genoeg "geslikt" in de media. De massa consumeert dergelijke berichten als patat.

Cameo
Euh, volgens ben jij gewoon geen scherp lezer want ik stel toch ook duidelijk dat dat stukje over 'dat de school er nog staat' overtrokken is.
Het is maar net naar wat voor antwoorden je zoekt en wat je van een krant verwacht. Je moet er niet meer van verwachten dan wat je gewend bent. Alsof jouw overkritiek daar iets op zal veranderen. Een krant geeft je de oppervlakkige info, wat voor de meesten genoeg is. Wil je meer weten, dan ga je naar regionale kranten, politieberichten, buurtbewoners etc. Je mag allang blij zijn dat dit artikel niet direct open en bloot volslagen onjuiste informatie geeft, maar enkel niet heel erg concreet is. Moet je de rest van 't nieuws 'ns zo gaan bekijken, je zult verbaasd zijn over de onvolledigheid van het gebodene.
En ja, natuurlijk zijn instanties daar enorm laks geweest als het al een tijdje daar zo gaat. Hadden ze allang moeten ingrijpen. Is dat nieuws? Nee, dat is schering en inslag. "Op een kruispunt komt pas een stoplicht als er een ongeluk is gebeurd."

Beste Richardus, draaf alsjeblieft niet zo door. Het enige dat ik stel is dat een aantal aangehaalde nieuwsdetails uit dit bericht vragen bij mij oproept. Vind jij het bijvoorbeeld niet vreemd dat er bij die school kennelijk nog drie maanden lang na oudjaar doorgestookt wordt? Of dat de politie toekijkt hoe een schoolgebouw telkens belaagd wordt?

Ik uit enkel mijn verbazing. Niets meer niets minder. En mijn "overkritiek" (bestaat dat woord eigenlijk wel?) valt wel mee, denk ik. Ik denk (en hoop) dat meer mensen vragen zullen hebben over de gang van zaken daar. En als daar daadwerkelijk hangjeugd de boel verziekt voor de buurt, dan vind ik dat ze dat tuig onmiddellijk moeten aanpakken.

Cameo

Op internet circuleren filmpjes van jongeren die bij dezelfde school vuurwerk afsteken. Die dateren van 2006 en 2007. "Aan dat vuurwerk te zien, is het een wonder dat die school er nog staat", reageert iemand. (fotoalbum)

http://www.bredavandaag.nl/nieuws/politie/2010-03-14/brand-basisschool-veroorzaakt-door-vuurwerk

dat is dan wel meer als 1 ongeluk op een kruising. die woorden zijn welliswaar van iemand met wellicht een subjectieve mening, maar het duid wel aan dat er al langer gestookt word...

Back
Bovenaan