Borsbekenaar Belgisch vuurwerkkampioen(BE)

ylke

VWC lid

ANTWERPEN/BORSBEEK - De 30-jarige Cliff Hooge won het Belgisch vuurwerkkampioenschap. Hij verzorgt ook het oudejaarsvuurwerk in Antwerpen. ‘Ik ben hier al van mijn vijftiende van bezeten’, vertelt de Borsbekenaar, ‘en heb nu mijn vuurwerkbedrijf.’

Amper 30 is Borsbekenaar Cliff Hooge en toch heeft hij al 15 jaar ervaring met vuurwerk. Als nieuwkomer werd hij woensdagavond Belgisch vuurwerkkampioen met zijn team van HC Pyrotechnics in Oostende.

‘Ieder jaar nemen we deel aan twee wedstrijden’, zegt Cliff. 'Nu was dat het Belgisch Kampioenschap en het Feuerwerkersinfonie in Potsdam ( Duitsland). We hebben ze alletwee gewonnen. In Oostende won ik met de pyromusical Mystify: A Journey of emotions. De jury lette op tempo, originaliteit, duur, kleurgebruik en veiligheid.’

Cliff neemt deel aan vuurwerkfestivals over de hele wereld en heeft de technische leiding van het vuurwerkfestival van Knokke-Heist. Hij wordt zelfs ingeschakeld op filmsets. ‘Maar het spectaculairste was vuurwerk afschieten aan een waterval van 100 meter hoog in Quebec, Canada.’

Hij is al bezeten van vuurwerk sinds zijn vijftiende. ‘Toen ik de opleiding elektriciteit volgde, vroeg mijn leerkracht om hem te helpen bij de Antwerpse bekende vuurwerkmakers Hendrickx. Later mocht ik meehelpen tijdens de oudejaarsvuurwerken op de Schelde.’

Drie jaar geleden startte hij zijn eigen bedrijf en dit jaar mag hij zelf het oudejaarsvuurwerk verzorgen in Antwerpen. ' Daar ben ik natuurlijk fier op.’

Cliff heeft trouwens veel te danken aan de vuurwerkfamilie Hendrickx. 'Nu nog steunen ze mij of steken ze me een hart onder de riem.’ Bij hen is hij ook verslaafd geraakt aan vuurwerk.' Het trekt een massa volk en het is magisch. Die reacties van het publiek en het applaus na zo'n vuurwerkspektakel, geven ook echt voldoening. Zoals voor een acteur of zanger op het podium is dat een beloning op het einde van de rit.’

Schrik

En dan een bekentenis: ’Ik heb schrik van vuurwerk. Van knallers moet ik niets weten. Al ons vuurwerk wordt ook elektronisch bediend. Ik wil niet dat er een van mijn medewerkers iets overkomt. Zo heb ik ook een springstofbrevet en werk ik nauw samen met de brandweer. Een vuurwerkramp zoals in Enschede wil ik nooit meemaken.’

Bron

Back
Bovenaan