Bonte's onderzoeken: minder mensen voorstander vuurwerkverbod

Zoals bekend heeft Bontje vandaag weer een onderzoek gepubliceerd waaruit zou blijken dat 6 op de 10 Nederlanders een vuurwerkverbod wilt. Zie hier de cijfers:

http://www.omroepwest.nl/sites/default/files/Landelijk onderzoek vuurwerk.pdf

60% (waarvan 36% voorwaardelijk) wil een verbod

Wat valt op? De vraagstelling is identiek aan hetzelfde onderzoek wat Bontje een jaar geleden had gedaan (helaas kon ik in het topic hierover van vorig jaar de cijfers hier niet meer van vinden, een aantal berichten waren verwijderd en op internet (o.a. Bontjes eigen site) kon ik de cijfers niet meer vinden). Wel dit bericht:

http://arnobonte.wordpress.com/2012/01/08/tweederde-nederlanders-voor-vuurwerkverbod/

64% (ook hier een groot deel voorwaardelijk) wil een verbod

Het hoeveelheid Nederlanders wat een verbod wilt is dus volgens Bontje met 4% afgenomen. Maar nog een ander punt: het onderzoek van vorig jaar was gehouden onder 800-900 mensen, het onderzoek van dit jaar onder 1300 mensen. Dat verschilt maar 400 mensen. Hoe zou de peiling uitvallen als er onder 5000 mensen wordt gepeild? of 10.000? Hoe representatief zijn deze peilingen, aangezien de meeste polls op websites andere (minder extreme cijfers) geven? Afijn, ook volgens Bontje verliest zijn verbod in 1 jaar tijd al wat aanhang.

ja wij als freaks bekijken het op deze manier.
maar de zeurende opa/oma/buurman die dit leest zal geloven wat er staat en denken dat 60% tegen vuurwerk is.

hou zou je nou eens onder 10.000kunnen peilen?
facebookactie?
ook niet eerlijk want dat hebben opa en oma ook niet:p

Ook zo leuk. Alles is gericht op Rotterdam en Den Haag. En in mindere mate Amsterdam, maar daar hebben ze het druk met andere dingen als prostitutie, drugs en liquidaties.

Alsof de rest van Nederland er niet toe doet!
Vinden ze vast leuk in Limburg, Groningen en Twente.

West Nederlandse arrogantie is het.

Met dat meldpunt kan je trouwens ongeveer hetzelfde doen: volgens TNS nipo vond 4% van de bevolking vuurwerkoverlast als grootste ergenis tijdens oud en nieuw, als je Bontes meldpunt omrekent (en dan zal ik heel mild voor hem zijn: 100.000 klachten), dan heb krijg je 0,6% een heel stuk lager dus.

Het naar buiten brengen van valse informatie kan worden aangemerkt als smaad of laster.
Morgen zal ik late onderzoeken of het een haalbare kaart is om AB voor het gerecht te dagen......

UPDATE: de daling in het roep om een verbod bevestigd door Groen Links Rotterdam:
Ik heb recentelijk contact opgenomen met Groen Links Rotterdam over dit onderwerp, zie hieronder de correspondentie (chronologisch, van oud naar nieuw):

Geachte heer of mevrouw,

Graag wil ik kenbaar maken dat ik een groot liefhebber ben van het vuurwerk met oud en nieuw. Dat er individuen zijn die hier misbruik van maken om te vernielen of om overlast te bezorgen keur ik af en ik zie ook graag dat dit hard wordt aangepakt. Aangezien de meeste mensen op een verantwoordelijke manier met vuurwerk omgaan vind ik de zeer agressieve houding van enkele van uw partijleden, de heren Bonte en Rietveld, zeer ongepast. Onderzoeken door TNS Nipo en peil.nl (van 3 weken terug, waaruit blijkt dat 6 op de 10 TEGEN een verbod zijn) laten zien dat er geen meerderheid voor een vuurwerkverbod is (en zo is er ook in de Tweede Kamer, zelfs door Groen Links, gestemd). Ik begrijp dan niet waarom deze 2 heren dan op een bijna radicale manier hun mening proberen door te drammen. Dat er problemen zijn rondom oud en nieuw ontken ik niet en er moet zeker een discussie zijn hoe we oud en nieuw veiliger moeten laten verlopen, maar een discussie is op deze manier, met een continu bombardement van niet gefundeerde uitlatingen, nietmogelijk.

Dank voor uw mail. Dat geeft ons de kans om duidelijkheid te geven over de verschillende peilingen.

Een paar weken geleden deed peil.nl inderdaad onderzoek naar vuurwerk. In die enquête was geen sprake van door de gemeente te organiseren vuurwerkshows. Er werd alleen de vraag gesteld: bent u voor of tegen een vuurwerkverbod. Toen was nog 57 procent van de ondervraagden tegen, en 38 procent vóór.

In het onderzoek dat wij hebben laten uitvoeren stellen wij ook de vraag of mensen voor een afsteekverbod voor particulieren zijn als daar een professionele vuurwerkshow tegenover staat. Dan is in totaal 60% vóór een verbod. U leest meer via deze link: http://rotterdam.groenlinks.nl/taxonomy/term/16 U leest daar ook meer over de achtergronden en argumenten voor hervorming van de Nederlandse vuurwerktraditie.

Allereerst dank voor uw snelle reactie. Na het lezen van uw uitleg blijft bij mij de volgende vraag hangen: Het pure aantal JA-stemmers zou volgens het onderzoek in de afgelopen maand van 36% naar 24% zijn gegaan. Het zou raar zijn om dan aan te nemen dat degroep die u in uw e-mail noemt (de groep die alleen een verbod wil als er een show voor in de plaats komt), over zowel de ''ja'' als ''nee'' groep te verdelen, aangezien ''ja maar'' dichter bij ja ligt dan bij nee (ja, ik ben voor een particulier afsteekverbod, als daar maar een show tegenover staat/ nee, ik ben niet voor een particulier afsteekverbod, maar als er een show tegenover staat ben ik dat wel).

Bij onderzoeken van TNS nipo werd gevraagd welke veranderingen er zouden moeten komen rondom oud en nieuw in het kader van vuurwerk. Ook hier bestond de mogelijkheid om voor de optie "verbod- mits vuurwerkshows" aan te geven, weliswaar niet bij woord, maar de mogelijkheid was er wel degelijk. Tot 2 maal toe is uit deze onderzoeken gebleken dat er geen meerderheid voor een vuurwerkverbod is. De heer Bonte heeft achteraf kritiek geuit over de kwaliteit van dit onderzoek (net zoals vuurwerkliefhebbers vraagtekens bij zijn onderzoeken zet, en ik denk dat we hier dus niet uit gaan komen).

Overigens, als ik de 2 onderzoeken van Groen Links tegen elkaar afzet, is de roep om een vuurwerkverbod het afgelopen jaar met 5% afgenomen? Vorig jaar was 65% voor een verbod zoals u het omschreef, dit jaar 60%. Dit is toch redelijk tegenstrijdig met berichten dat ''steeds meer Nederlanders vuurwerk zat zijn''. Uit de peiling van TNS nipo bleek dat 4% vuurwerk als grootste ergenis ziet met oud en nieuw (na het vandalisme/geweld tegen hulpverleners e/d). Als ik dit getal zou afzetten tegen het vuurwerkmeldpunt (en laat ik dan mild zijn: 100.000 klachten afgerond bij een meldpunt wat veel publiciteit heeft gehad, op een afgeronde bevolking van 16 miljoen mensen, wat 0,7% van de bevolking is), dan heb ik het idee dat ''de vuurwerkterreur'' ongelooflijk wordt opgeblazen. Natuurlijk, iedere gewonde/incident is er een teveel en ik kan het begrijpen dat mensen het wekenlang knallen als vervelend/onveilig ervaren, maar veel van deze klachten gaan over vuurwerkbommen (die al verboden zijn), illegaal vuurwerk (wat al verboden is), milieuoverlast (misschien maar eens afvragen hoe zwaar vuurwerkshows het milieu belasten? aangezien het vuurwerk in deze shows veel zwaarder vervuilend is dan consumentenvuurwerk) te vroeg afsteken (wat al verboden is, wat mij betreft is zon meldpunt ideaal, wellicht kan in samenwerking met de politie met dit meldpunt strenger worden opgetreden). Waarom dan zo'n verwoede strijd tegen rechtgeaarde burgers die met oud en nieuw hun sierpakketje en wat knallers willen afsteken? (en die je voor 31 december en na 1 januari 2.00 niet meer hoort). Pak dan diegene aan die kwaad in de zin hebben. Want dit is een minderheid die het voor de meerderheid verpest.

U nuanceert de peiling van noties van december door het door middel van andere vraagstelling in een ander perspectief te stellen. Ik hoop dat als u de hele vuurwerkproblematiek ook in perspectief bekijkt, dat u zult zien dat de problemen niet extreem zijn zoals vaak in de media wordt gesugerreerd en deze probelemen vaak komen door dingen die nu al bij wet verboden zijn. Misschien dat we dan naar een oud en nieuw kunnen werken waarin iedereen plezier kan beleven.

Dank voor uw serieuze en inhoudelijke reactie. U heeft de onderzoeken goed gelezen.

Het klopt inderdaad dat het draagvlak voor een verbod iets is afgenomen ten opzichte van hetzelfde onderzoek een jaar geleden. Het is echter flink toegenomen t.o.v. het jaar daarvoor. Toen hielden de voor- en tegenstanders elkaar ongeveer in evenwicht. De trend laat dus zien dat steeds meer mensen een afsteekverbod willen voor particulieren, maar het klopt dat het percentage niet exact stabiel is.

De diverse peilingen die ook door derden zijn uitgevoerd laten wat dat betreft eveneens een verschillend beeld zien, maar vrijwel allen wijzen zij op een ruime meerderheid vóór een hervorming.

De vraagstelling van het onderzoek in januari is anders dan die in december. Het kan zijn dat tegenstanders van consumentenvuurwerk bij de vraagstelling van januari liever kiezen voor een 'nee, tenzij vuurwerkshow', terwijl ze zonder die keuzeoptie voor een algeheel afsteekverbod zijn. Andersom zullen tegenstanders van een afsteekverbod daar toch vóór kunnen zijn als er maar een groot vuurwerk tegenover staat. Op zichzelf verrast ons dat niet.

Het onderzoek laat dus vooral zien dat beiden kampen (voor of tegen) naar elkaar opschuiven als sprake is van een centraal vuurwerk.

Over de inhoudelijke argumenten zullen we het waarschijnlijk niet eens worden, maar dat hoeft ook niet. We wegen uw mail vanzelfsprekend wel mee.

Ik heb de cijfers en polls nog eens nagetrokken, en theoretisch klopt uw stelling over het verschil van 2011 en 2012. Echter, eerdere peilingen, uitgevoerd door uw collega's de heren Bonte en Rietveld, hadden niet dezelfde vraagstelling als de peilingen van 2012 en 2013 (het ja, maar/nee, maar verhaal). De hoofdvraagstelling komt dan overeen met andere peilingen van Maurice de Hond (leggen we deze naast elkaar, dan zie ik: 2008 (uitgevoerd door de heren Bonte en Rietveld) 48% voor, 2010 (uitgevoerd door de heren Bonte en Rietveld) 48% voor, 2011 (uitgevoerd door Maurice de Hond) 53% tegen (65% voor volgens de heer Bonte, met de nieuwe vraagstelling), 2012 (uitgevoerd door Maurice de Hond) 57% tegen (60% volgens de heer Bonte voor, met de nieuwe vraagstelling). Diepgaandere onderzoeken van TNO wijzen in dezelfde richting als peilingen van Maurice de Hond (2 onderzoeken uit 2012 en ik meen 2008).

Aangezien het toch vrij complexe materie is (bijvoorbeeld: hoe staat iemand tegenover het verbod op consumentenvuurwerk, als er bij dit persoon recentelijk jongeren voor zijn of haar huis zijn geweest die de nodige strijkers hebben afgestoken? Een logische reactie zou zijn een verzoek voor een verbod, dit terwijl strijkers in Nederland al illegaal zijn.), waarbij resultaten flink kunnen fluctueren, vind ik het jammer dat als er enthousiaste cijfers voor een vuurwerkverbod uitkomen, deze gretig aftrek vinden in de media, dit terwijl er ook genoeg peilingen en polls zijn die positieve resultaten laten zien voor consumentenvuurwerk. Al kan ik het verhaal van de media Groen Links uiteraard niet aanrekenen.

Maar goed, in 2013 is zelfs in de peiling van de grootste ridder tegen het vuurwerk een daling te zien. Dat vind ik al positief. Hopelijk komt er ooit een goede oplossing waar iedereen tevreden mee kan zijn.

Met vriendelijke groet,

Het verrast mij dat er nog redelijk goed met deze mensen te praten valt..

Het naar buiten brengen van valse informatie kan worden aangemerkt als smaad of laster.
Morgen zal ik late onderzoeken of het een haalbare kaart is om AB voor het gerecht te dagen......

Nou misschien maar zolang hij niet op de persoon speelt is er voor hem niks aan de hand volgens mij(ben trouwens geen advocaat)ik blijf het wel een kl00tzak vinden

Interessante e-mailwisseling! Gelukkig zijn er ook nog weldenkende, eerlijke en open mensen bij die partij.

Zeer interessante mailwisseling en ook ik ben blij verrast dat er op deze manier ook antwoordt wordt gegeven.
Mijn dank gaat dan ook uit naar de iniatiefnemer van deze mailwisseling en mochten er nog mail contact zijn dan lees ik hem hier graag.

Die oplossing is er toch gewoon? Laat ons liefhebbers,gewoon met rust. Wij zullen ons gedragen. Pak de gene aan,die de boel verpesten. Doe niet te moeilijk,over de dagen voor oud en nieuw. Het gebeurt toch wel. Niet dat het goed is,doe er zelf ook aan mee. Geef een kind,maar is ongeveer een jaar geen snoep. Laatste dag van het jaar mag het wel. 3 dagen van te voren,weet het kind dat. Snoep is in berijk,en zie wat er gebeurt. Of je moet over enorme wilskracht beschikken,:p Nou dat dus.

Back
Bovenaan