Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notitie: This feature may not be available in some browsers.
O jee, zou toch eens wat fout gaan. Wat zijn scootflyer en chappie een stel bangeriken zeg, al bang voor een beetje spiritus. Zitten zeker alleen maar de hele dag binnen te schuilen voor de gevaren van de wereld of zo? Als je op die manier naar het leven kijkt kun je net zo goed meteen van een flat af springen. Dan ben je 100% veilig in de hemel en kan je niks meer gebeuren, geen gevaar meer, geen zorgen meer, beter toch? of toch maar niet? Weet je, als ik zulke reacties lees vraag ik me af wat een groter gevaar vormt, de spiritus of mensen zoals scootflyer en chappie. Een bijzonder kort lontje noemen ze dat geloof ik.
Je schat mij totaal verkeerd in met dat korte lontje. Ik ben wellicht iets ouder dan de meesten die hier reageren en zie daardoor beter de gevaren in.
Het gaat in dit geval om het laten exploderen van meerdere flessen spiritus (bij 2 flessen praat je dan over 2 liter spiritus en dat vind ik persoonlijk meer dan een beetje). Als dit explodeert ontstaat er een enorme steekvlam doordat al die spiritus in het rond springt en een groot contact oppervlak heeft met het zuurstof in de lucht. Uit ervaring (ben docent scheikunde en zodoende laat ik wel eens zien wat er kan gebeuren met brandbare stoffen) weet ik dat dit behoorlijk groot effect heeft. In een proefopstelling gebruik ik max. 50 ml spiritus en dan praat je al over een vlammenzee met een doorsnede van 1 meter (dan bedoel ik de breedte en niet de hoogte!)
Daarnaast zijn deze jongens de klojo's die vuurwerk een slechte naam geven. Als er ergens een bericht staat met: jongen gewond door het maken van een vuurwerkbom (in welke hoedanigheid dan ook) staan er allemaal berichten van eigen schuld, dikke bult. Nu nemen de ouders van deze jongen een keer hun verantwoordelijkheid en voorkomen daarmee wellicht dat er iets ernstigs gebeurd, en dan is het weer niet goed. Wellicht hadden de ouders ook op een andere manier kunnen reageren, maar je weet niet wat er hiervoor al heeft afgespeeld en of de ouders deze jongen al dan niet gewaarschuwd hadden.
Dit is zeker een goede les voor deze jongen en ik hoop dat hij hiervan leert. Dan zijn we in Nederland misschien weer één bommenmaker armer.
Ben het ermee eens dat dit domme dingen zijn, maar om hier nu te spreken over werkelijk groot gevaar?
Jij spreekt hier over dat het daadwerkelijk zou ontploffen. Dan levert dit een uiterst ongewenste situatie op. Maarr ik denk dat degene hierboven bedoelde dat dat dit vuurwerk niet zomaar afgaat net als de fles spiritus niet zomaar zal ontploffen. Dus het gevaar op zich valt mijns inziens wel mee.
Dus OMDAT je ouder bent zie je de gevaren beter? your argument is invalid.
Als je mijn post al een aanval noemt, hoe heet het dan hoe jij met je kinderen om gaat? "ik zou zijn kop achterstevoren draaien" Waarschijnlijk meen je het niet serieus, maar je zegt het wel.ik ben blij met dit verhaal nr1 omdat het een goed verhaal nr2 omdat ik door mijn boosheid het niet beter zou kunnen uitleggen,vanwege de aanval op ons beide door iemand die alleen wil provoceren en niet in staat is tot een volwassen gesprek(chat).ik ben het helemaal eens met jou verhaal en juich de ouders die dit doen van harte toe
Inderdaad, 't is dat ik niet weet wat deze 2 agressieve heren zelf in huis hebben, anders kon ik daar vast handig op reageren, maar gemiddeld heeft een huishouden toch wel het een en ander aan brandbare vloeistoffen. Iedereen heeft het, en er is niks aan de hand, maar zo gauw er vuurwerk in de buurt komt wordt het ineens gevaarlijk? De kans dat een lont ineens gaat branden is net zo groot als dat losse spiritus ineens gaat branden: 0%. Zo'n bom is dus niks gevaarlijker dan de brandbare stoffen zelf. Dan heb ik het niet over het afsteken, maar over het in huis hebben van de bom.en iedereen heeft wel een paar campingas bussen in de schuur staan...
LEVENSGEVAARLIJK !!!!
Op dezelfde manier kun je ook uitleggen waarom autorijden gevaarlijk is, maar daar gaat het me niet eens om. Wat anderen van dit soort experimenten vinden mag iedereen zelf weten. Waar het me wel om gaat, is dat er net wordt gedaan alsof de 14-jarige een moord gepleegd heeft of zo, echt zwaar buiten proportie. Het gaat hier om simpelweg puberale baldadigheid, een brandbare vloeistof combineren met vuurwerk: "kickuuuh!" Dat je daar als ouder kwaad om zou worden vind ik heel normaal, maar ik vind het alles behalve normaal om je kind dingen aan te doen die zo ernstig zijn dat je ze maar niet letterlijk noemt zoals in het geval van scootflyer, of, lees wat chappie zelf letterlijk zegt: "ik zou zijn kop achterstevoren draaien". Ik vind dit bedreigend en echt niet kunnen!Same here, helemaal mee eens Scootflyer. Duidelijk verhaal; niets tegenin te brengen denk ik zo .