Boete vanwege Lesli ketterfontein/kegel

Nou dan kom je van een koude kermis thuis, agenten zijn eigenlijk altijd met z'n twee hebben een eed afgelegd en als die zeggen dat het om vuurwerk gaat wat je niet mag afsteken, heb je het na kijken.
Want jij staat er alleen voor en hebt geen bewijs dat het cat1 was.
Maar dit komt niet voor de rechter,ik denk als je goed onderbouwd dat het cat 1 vuurwerk was, en dat je gevraagd hebt om dat ook op het proces verbaal te vermelden maar dat dat na gelaten is je al heel sterk staat en geen gevolgen daar van krijgt.

De aankoopbon, advertenties van de aldi en foto's van zowel het product als het verpakkingslabel heb ik als bijlagen in het bezwaarschrift gezet. Verder werdt ik later een uur later gebeld door een agente van politie Noordwijk waarin zij vertelde dat categorie 1 inderdaad toegestaan was, maar alleen in besloten ruimtes.

Ik weet dus niet of het ook op het proces-verbaal staat, echter denk ik van wel aangezien ik hierover later nog werdt gecontacteerd.

Dat categorie 1 alleen in besloten ruimtes mag worden afgestoken, is simpelweg niet waar. Ik zou daar je speerpunt van maken tijdens de hoorzitting. Dat kun je makkelijk quoten uit het vuurwerkbesluit.

Welke categoriën vuurwerk zijn er?
Er zijn vier categoriën vuurwerk, ingedeeld naar hoe hoog het gevaarsrisico is.

Categorie 1: vuurwerk dat zeer weinig gevaar en een te verwaarlozen geluidsniveau oplevert en bestemd is voor gebruik in een besloten ruimte, inclusief vuurwerk dat bestemd is voor gebruik binnenshuis.

http://www.politie.nl/onderwerpen/vuurwerk.html

:bonk::bonk::bonk:binnenshuis

Welke categoriën vuurwerk zijn er?
Er zijn vier categoriën vuurwerk, ingedeeld naar hoe hoog het gevaarsrisico is.

Categorie 1: vuurwerk dat zeer weinig gevaar en een te verwaarlozen geluidsniveau oplevert en bestemd is voor gebruik in een besloten ruimte, inclusief vuurwerk dat bestemd is voor gebruik binnenshuis.

http://www.politie.nl/onderwerpen/vuurwerk.html

:bonk::bonk::bonk:binnenshuis

Hieronder vallen de welbekende ijsfontijnen:D
Denk dat ze dat bedoelen en de partypoppers en trektouwtjes etc.

Ronduit belachelijk. Als je de boete ontvangt onmiddellijk bezwaar aantekenen. Ben je wel van plan te betalen, betaal dan onder protest.

Met gesloten deur. Als de deur open is, is het geen afgesloten ruimte meer namelijk.

Hmm, een stuk verduidelijk is hier wel op zijn plaats. Een besloten ruimte heeft niets met afgesloten of gesloten deur te maken. De wettelijke definitie van een besloten ruimte is als volgt:

"Een besloten ruimte is een gesloten of deels open omgeving, met meestal een zeer kleine toegang die niet is ontworpen voor het verblijf van personen en waar werkzaamheden plaatsvinden die bepaalde risico’s met zich mee brengen."

In het geval van ontsteken van vuurwerk kun je in bovenstaande definitie het woord "werkzaamheden" vervangen met "handelingen" en/of "afsteken van vuurwerk". Uit deze definitie blijkt dat het afsteken vooral niet binnenshuis moet zijn. Sterker nog: er staat expliciet dat de ruimte "niet is ontworpen voor het verblijf van personen". Dat zou bijv. een woonhuis uitsluiten.

Maar zoals helaas zo vaak is het dus weer eens hartstikke onduidelijk wat de wetgever nou precies bedoelt en wanneer je nou wel of niet in overtreding bent. Laat staan de dienders...

Besloten ruimte word en kan breed worden getrokken in de praktijk, bv een leeg zewmbad in de tuin is al een besloten ruimte.

Besloten ruimte word en kan breed worden getrokken in de praktijk, bv een leeg zewmbad in de tuin is al een besloten ruimte.

Niet helemaal mee eens, een zwembad ( leeg) is niet echt een besloten ruimte:

Dit zijn de twee betekenissen die ik zo snel kon vinden

Kenmerken: • Nauwe ruimte • Kabels en leidingen kunnen in de weg liggen • Nauwelijks natuurlijke ventilatie • Moeilijk toegankelijk • Slechte verlichting, vaak geen daglicht

In het Bouwbesluit gebruikt als aanduiding voor een ruimte die door scheidingasconstructies (zie aldaar) omsloten is. In het publikatieblad P 69 van het Directoraat-Generaal van de Arbeid gebruikt als aanduiding voor ruimten die minder toegankelijk, moeilijk te ventileren en relatief beperkt in omvang zijn

Niet helemaal mee eens, een zwembad ( leeg) is niet echt een besloten ruimte:

Dit zijn de twee betekenissen die ik zo snel kon vinden

Kenmerken: • Nauwe ruimte • Kabels en leidingen kunnen in de weg liggen • Nauwelijks natuurlijke ventilatie • Moeilijk toegankelijk • Slechte verlichting, vaak geen daglicht

In het Bouwbesluit gebruikt als aanduiding voor een ruimte die door scheidingasconstructies (zie aldaar) omsloten is. In het publikatieblad P 69 van het Directoraat-Generaal van de Arbeid gebruikt als aanduiding voor ruimten die minder toegankelijk, moeilijk te ventileren en relatief beperkt in omvang zijn

Deze betekenissen komen denk ik uit het bouwbesluit. Deze zijn enkel van toepassing binnen de bouwbranche en dus bedoeld voor mensen die werkzaamheden uitvoeren bij bijv. installatiewerkzaamheden.

In de wettelijke definitie die ik hierboven plaatste staat bijv. ook duidelijk dat het zelfs een deels open ruimte kan en mag wezen. Dan kan een leeg zwembad daar wel weer onder vallen. Hoe dan ook: verduidelijking vanuit de wetgever is geen overbodige luxe!!

Een kleine update voor de huidige stand van zaken. Het CVOM heeft mijn bezwaarschrift ontvangen (ik heb een bevestiging gekregen). Verder is er nog niks besloten.

Nou het is wat zeuren(snap ik)als je de regels na pluist kom je erachter dat een van de voorwaarden om iets als besloten ruimte te zien is dat het moeilijk ontvluchtbaar is of niet makkelijk is om binnen te komen.daaronder bv het repareren van een tegel op de bodem van een leeg zwembad dmv ladder etc een tuin afgesloten dmv hek en poort is ook niet makkelijk te betreden en dus verdedigbaar als zijnde een besloten ruimte.

Wij hebben dit voor gelegd aan BPN (lesli) en de regels kloppen niet volgens hen, je mag gewoon op straat cat 1 vuurwerk afsteken, en niet in een besloten/afgeschermd/verboden toegang/of wat dan ook voor ruimten die ze zeggen of schrijven.
Dus mocht je na het bezwaarschrift nog steeds niet in je gelijk gesteld zijn kan je daar eens aan de bel trekken. Moet je wel zwart op wit hebben dat het hier om cat 1 vuurwerk gaat en niet alleen om te vroeg afsteken van vuurwerk.

Wij hebben dit voor gelegd aan BPN (lesli) en de regels kloppen niet volgens hen, je mag gewoon op straat cat 1 vuurwerk afsteken, en niet in een besloten/afgeschermd/verboden toegang/of wat dan ook voor ruimten die ze zeggen of schrijven.
Dus mocht je na het bezwaarschrift nog steeds niet in je gelijk gesteld zijn kan je daar eens aan de bel trekken. Moet je wel zwart op wit hebben dat het hier om cat 1 vuurwerk gaat en niet alleen om te vroeg afsteken van vuurwerk.

Het betrof een knetterkegel, zoals verkocht door de ALDI in de aanloop naar oud&nieuw. De aankoopbon, een scan van de verpakking en foto's van hetzelfde type artikel uit deze verpakking kan ik leveren. Het afgestoken artikel zelf niet, deze is namelijk meegenomen door de agente destijds.

Het bezwaarschrift zelf wil ik ook wel online gooien, maar ik ben bang dat dit mijn zaak negatief kan beïnvloeden dus wil ik hiermee wachten tot er een besluit is genomen.

Wacht maar af wat er terug gaat komen van het bezwaar,en als je geluk hebt staat daar in dat het om cat1 vuurwerk gaat mocht het verbaal blijven staan.

Ik heb de beste 1 April grap ooit ontvangen een week geleden.

Conclusie: onterecht als verdachte aangewezen, na 1,5 jaar.

Bijlagen

• 001.jpg
    001.jpg
    126,7 KB · Weergaven: 0
Back
Bovenaan