‘Bijna twee derde van Nederlanders is voor vuurwerkverbod’

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
‘Bijna twee derde van Nederlanders is voor vuurwerkverbod’

Vorig jaar was nog de helft van de Nederlanders voor een totaalverbod op vuurwerk en nu is dat 64 procent, twee derde van de Nederlanders. Dat schrijft Binnenlands Bestuur. Het blad gaf I&O Research opdracht onderzoek naar dat onderwerp te doen. 1140 mensen deden er aan mee, 1078 afkomstig uit het I&O Research Panel, 62 mensen vulden de vragenlijst in via het panel van PanelClix.

Het blad stelt op basis van de uitkomsten van het onderzoek ook dat nu 69 procent voorstander is van een centrale vuurwerkshow die is georganiseerd door de gemeente.

Ruim vier op de tien mensen zegt overigens vuurwerk een mooie traditie te vinden die in stand moet worden gehouden. Uit het onderzoek komt naar voren dat potentiële vuurwerkafstekers naar verhouding vaak jonge mannen zijn die relatief ook vaak PVV stemmen en in het noorden en oosten van het land wonen. Ruim een tiende (11 procent) van de Groningers, Friezen en Drenten geeft aan dit jaar net als andere jaren vuurwerk af te steken.

Afgelopen jaren stak ongeveer een kwart van de Nederlandse bevolking weleens vuurwerk af rond de jaarwisseling. Van alle Nederlanders zegt 86 procent dit de komende jaarwisseling niet te gaan doen. Zij vinden het afsteken van vuurwerk milieuvervuiling en schade veroorzaken aan mensen en dieren.

Kijkend naar kiezersgroepen blijkt onder alle partijen de animo voor een totaalverbod op vuurwerk te groeien, zo stelt Binnenlands Bestuur. Traditioneel is die steun het grootst bij de aanhang van de Partij voor de Dieren en GroenLinks, aldus Binnenlands Bestuur.

https://www.nd.nl/nieuws/varia/1008050/-bijna-twee-derde-van-nederlanders-is-voor-vuurwerkverbod-

Hetzelfde bureau wat elk jaar onderzoek deed in december, en toen opeens in januari?
Kan iemand het onderzoek induiken?

Wat een vaag onderzoek man.
Van alle Nederlanders zegt 86 procent dit de komende jaarwisseling niet te gaan doen. Zij vinden het afsteken van vuurwerk milieuvervuiling en schade veroorzaken aan mensen en dieren.

Laten we zeggen dat 60 tegen is en 40% voor.
Dan komt dat alsnog neer iets willen verbieden voor 7 miljoen Nederlanders. De tirannie van de meerderheid, en geen democratie imo

Laten we zeggen dat 60 tegen is en 40% voor.
Dan komt dat alsnog neer iets willen verbieden voor 7 miljoen Nederlanders. De tirannie van de meerderheid, en geen democratie imo

Helemaal mee eens. En al waren er maar een half miljoen mensen die vuurwerk willen afsteken. Wat dan? Ook die minderheid moet de mogelijkheid krijgen om hun liefhebberij tot uiting te kunnen brengen.
En ik ben voor drie derde helemaal klaar met het zwart/wit denken wat dit soort "onderzoekjes" stimuleert.

''Van alle Nederlanders zegt 86 procent dit de komende jaarwisseling niet te gaan doen. Zij vinden het afsteken van vuurwerk milieuvervuiling en schade veroorzaken aan mensen en dieren''5

Dus 86% van Nederland zijn bomenknuffelaars??? Wat een bullshit

Dat is elk jaar zo, de meerderheid van de Nederlanders wil een vuurwerkverbod. En 86% zal dit jaar geen vuurwerk afsteken, ze vinden het milieubelastend en schadelijk voor mens en dier. Beetje ongeloofwaardig onderzoekje. De meeste zullen niet afsteken wegens we kunnen het niet kopen er is een verbod, van waar dit onderzoek. Ik geloof sowieso niet dat de animo groeit, dit is gewoon met 1100 man sterk een verbod door drukken.

Juist groenlinks en PvdD ze gaan het zwaar krijgen. Alleen het probleem is 1 januari ze raken hun geloofwaardigheid kwijt zoals dit artikel 86 procent steekt geen vuurwerk af, logisch dat is verboden dit jaar en daar kan je geen andere reden tegenover zetten.

Hetzelfde bureau dat elk jaar dit "onderzoek" naar buiten brengt. Afgelopen jaar was het maar een dataset van 2800 mensen zonder te verklaren om wat voor groep het gaat en waar ze wonen. Zou me niets verbazen als ze elk jaar dezelfde mensen vragen.

Overigens hetzelfde bureau dat niet neutraal is. Ze geven op hun eigen site toe bijvoorbeeld nooit onderzoeken te doen voor de tabaksindustrie.

Dit is wat er op ioresearch.nl staat:

Meeste vuurwerkafstekers geven gehoor aan verbod, echter half tot één miljoen niet

Het merendeel van de (gebruikelijke) vuurwerkafstekers geeft gehoor aan het vuurwerkverbod, dit jaar. Maar er is een groep van tussen de half en één miljoen mensen die tijdens de jaarwisseling toch vuurwerk zegt te gaan afsteken.

Afgelopen jaren stak circa een kwart van de Nederlandse bevolking vuurwerk af rond de jaarwisseling. Dit jaar is dat verboden, omdat het kabinet de zorg en de handhavers niet te zwaar wil belasten1.
Het merendeel van de (gebruikelijke) vuurwerkafstekers geeft hier gehoor aan: 18 procent van alle Nederlanders. Echter, 6 procent zegt – ondanks dit vuurwerkverbod – toch van plan te zijn op oudejaarsdag vuurwerk af te gaan steken. Omgerekend naar absolute aantallen komt dit neer op een half à één miljoen mensen.
Deze mensen willen toch vuurwerk afsteken omdat ze dat een mooie traditie vinden, die hoort bij oud en nieuw en moet worden behouden. Vuurwerk afsteken zou volgens hen best kunnen als het op een verantwoorde manier gebeurt, zonder letsel of schade te veroorzaken. Ook wordt aangegeven dat een verbod onzinnig is, omdat mensen dan illegaal vuurwerk zullen afsteken wat voor meer problemen zorgt.
Dit blijkt uit een landelijk representatief onderzoek van I&O Research in opdracht van Binnenlands Bestuur onder 1.140 Nederlanders van 18 jaar en ouder.

Gemeente moet vuurwerkshows organiseren
De steun voor een vuurwerkverbod voor particulieren gaat gepaard met het animo voor centraal georganiseerde vuurwerkshows in gemeenten. Zeven op de tien Nederlanders willen dat (nog steeds). Op deze manier willen mensen toch het saamhorigheidsgevoel blijven ervaren en de traditie in stand houden.

Een op vier vindt vuurwerk nog “een mooie traditie”
Het aandeel mensen dat vindt dat vuurwerk nog een mooie traditie is die in stand moet worden gehouden, daalde: van 55 procent vorig jaar november, naar 43 procent nu.

Steun voor vuurwerkverbod groeit onder bijna alle kiezersgroepen
Binnen de verschillende kiezersgroepen is een toename van steun voor een vuurwerkverbod te zien. De steun groeide het meest onder D66-kiezers (van 59% in 2019 naar 80% in 2020). Een andere ontwikkeling is dat nu ook onder CDA- en VVD-kiezers een meerderheid is te vinden voor een particulier vuurwerkverbod.
Alleen kiezers van Forum voor Democratie zijn nog niet in meerderheid voor een verbod (49% voor, 51% tegen).

Groot draagvlak voor vuurwerkverbod 2020
Ruim drie kwart van de Nederlandse bevolking is het eens met het vuurwerkverbod dit jaar (79%). Daarnaast vindt een vuurwerkverbod om de zorg dit jaar door corona niet verder te overbelasten veel bijval. Acht op de tien Nederlanders is het hiermee eens.

Verantwoording
I&O Research voerde dit landelijk representatieve onderzoek uit onder 1.140 Nederlanders van 18 jaar en ouder in opdracht van Binnenlands Bestuur.
Het onderzoek vond plaats van vrijdag 13 november tot maandagochtend 16 november 2020.
De resultaten zijn gewogen op geslacht, leeftijd, opleiding, regio en stemgedrag bij de Tweede Kamerverkiezingen in 2017, waarmee dit onderzoek representatief is voor deze achtergrondkenmerken.

https://www.ioresearch.nl/actueel/m...an-verbod-echter-half-miljoen-misschien-niet/

En dit heeft Binnenlands Bestuur er van gemaakt:

STABIELE STEUN VOOR VUURWERKVERBOD

Bijna twee derde van de Nederlandse bevolking steunt een totaal vuurwerkverbod. Toch is er een groep van tussen de half en een miljoen mensen die tijdens de komende jaarwisseling vuurwerk wil blijven afsteken. Dat blijkt uit onderzoek van I&O Research onder 1140 Nederlanders in opdracht van Binnenlands Bestuur.

Stabiel beeld
In 2019 was nog de helft van de Nederlanders voor een totaalverbod op vuurwerk, in januari 2020 steeg dat percentage onder invloed van de incidentrijke jaarwisseling naar 65 procent en nu lijkt het zich te stabiliseren op 64 procent. Iets meer dan twee derde van de Nederlanders (69 procent) is voorstander van een centrale vuurwerkshow, georganiseerd door de gemeente. Het aandeel mensen dat vuurwerk een mooie traditie vindt die in stand moet worden gehouden, daalde van 55 procent vorig jaar november naar 43 procent nu.

Jonge mannen die PVV stemmen
Potentiële vuurwerkafstekers zijn naar verhouding vaak jonge mannen die relatief ook weer vaak PVV stemmen en in het noorden en oosten van het land wonen. Het gaat om 6 procent van de volwassen Nederlanders, die het door het kabinet afgekondigde vuurwerkverbod voor dit jaar wil trotseren. Ze komen het minst vaak (4 procent) uit de provincies Zeeland, Noord-Brabant, Limburg, Utrecht, Noord-Holland en Zuid-Holland, met uitzondering van de drie grote steden. In die drie grote steden wil 5 procent vuurwerk af gaan steken.

Vuurwerkafsteker relatief vaak uit noorden en oosten
Maar noorderlingen spannen de kroon. Ruim een tiende (11 procent) van de Groningers, Friezen en Drenten geeft aan dit jaar net als andere jaren vuurwerk af te steken. In Oost-Nederland ligt dat percentage iets lager (9). Redenen die men geeft voor het toch weer afsteken van vuurwerk is dat het een traditie is die moet worden behouden. ‘Het hoort bij Oud & Nieuw en het is maar één keer per jaar.’ Men zegt ook dat knalvuurwerk verboden kan worden en dat siervuurwerk moet kunnen. Vuurwerk afsteken zou moeten worden toegestaan, maar dan op een verantwoorde manier, zonder letsel of schade te veroorzaken. Een verbod is onzinnig, wordt ook gezegd, omdat mensen dan illegaal vuurwerk zullen gaan afsteken wat voor meer problemen zorgt.

Stoppers willen centrale vuurwerkshows
Afgelopen jaren stak ongeveer een kwart van de Nederlandse bevolking weleens vuurwerk af rond de jaarwisseling. Van alle Nederlanders zegt 86 procent dit de komende jaarwisseling niet te gaan doen. Zij vinden het afsteken van vuurwerk milieuvervuiling en schade veroorzaken aan mensen en dieren. Het percentage mensen dat in voorgaande jaren nog wel vuurwerk afstak, maar dit jaar niet meer is 18 procent. Deze groep ziet veel in centraal georganiseerde vuurwerkshows in gemeenten om zo toch het saamhorigheidsgevoel te ervaren en de traditie in stand te houden.

'Gewoon de wei in'
‘Vuurwerk afsteken is een minder sterke traditie in steden dan in de rest van het land’, aldus onderzoeker Peter Kanne. ‘Die uitschieter in het noorden en oosten verbaast mij niet zo erg.’ Naar het carbidschieten is in het onderzoek niet gevraagd. Wel laten ondervraagden weten ‘gewoon de wei in te gaan’. ‘Zij hebben meer het gevoel van: die verboden gelden voor ons niet, want hier zijn geen grote massa’s’, zegt Kanne. ‘Het kan zeker meespelen dat corona in die contreien minder aanwezig is. Het sentiment van ‘waarom leggen ze dit aan ons op?’ zit er zeker bij.’

Ook omslagpunt bij 'rechtse' partijen
Kijkend naar kiezersgroepen blijkt ook daar onder alle partijen de animo voor een totaalverbod op vuurwerk te groeien. Traditioneel is die steun het grootst bij de aanhang van de Partij voor de Dieren en GroenLinks. De grootste stijging (21 procent) is te zien bij kiezers van D66, terwijl ook de ChristenUnie-kiezer zich hierin niet onbetuigd laat (+19 procent). Opvallend is dat ook kiezers van partijen ter rechterzijde een omslagpunt hebben bereikt. Bij de VVD steeg het aantal voorstanders van een verbod van 45 naar 61 procent en bij het CDA van 41 naar 57 procent. Kiezers van Forum voor Democratie (FvD) zijn ten opzichte van alle andere partijen toch het minst voorstander van een vuurwerkverbod (49 procent), maar zelfs daar is het dus bijna 50-50.

Voortschrijdend inzicht
Er lijkt sprake te zijn van een soort voortschrijdend inzicht. Kanne vergelijkt de vuurwerkdiscussie met die over Zwarte Piet. ‘Een voorhoede zegt: we moeten er anders mee omgaan. Dan wordt erover gesproken, er is debat over en voetje voor voetje zie je de achterblijvers dan meegaan. Hetzelfde zie je hier.’ De aanhang van PVV en Forum is meer anti-overheid en anti-regels en zij hebben vaak ook minder vertrouwen in de overheid en wetenschap. Het sentiment ‘er wordt ons iets afgepakt’ leeft er sterk. ‘Het is dus wel verrassend dat er ook daar beweging in zit, net als bij de toch wat traditionele, conservatieve CDA-achterban, waarvan er velen op het platteland woonachtig zijn.’

80 procent steunt verbod wegens corona
Het besluit om voor dit jaar een vuurwerkverbod af te kondigen om de gezondheidszorg vanwege de coronatoeloop te ontlasten wordt door 80 procent van de Nederlanders ondersteund. Driekwart vindt dat het afsteken van knalvuurwerk ook na deze jaarwisseling moet worden verboden. Met het verbieden van afsteken van vuurpijlen na deze jaarwisseling zijn iets minder mensen het eens, maar nog steeds een ruime meerderheid: 64 procent.

https://www.binnenlandsbestuur.nl/o...iele-steun-voor-vuurwerkverbod.15401482.lynkx

Dit gezeik ieder jaar. Ik had gehoopt dat ze dit gezeik zouden skippen dit jaar omdat er een verbod is, je zou denken dat ze nu wel tevreden zouden zijn, dit is wel het slag mensen mensen wat van trappen als je al op de grond ligt houd. Maarja had eigenlijk ook niet anders moeten verwachten.

Zelfs als ik als enige overblijf zal ik evengoed nog stoken, dan maak ik het zelf wel :p kogelmolentje is toch makkelijk te maken en de grondstoffen zijn praktisch vrij verkrijgbaar.

Lijkt er op dat I & O vooral moest peilen hoe veel mensen er ongehoorzaam zullen zijn, in aanloop naar een permanent totaalverbod, toch?

Een half miljoen tot een miljoen ongehoorzamen, is dat nu veel of weinig?

En zouden het er in werkelijkheid misschien (veel) meer zijn, maar durft niet iedereen te zeggen dat hij of zij de wet aan de laars lapt?

Lijkt er op dat I & O vooral moest peilen hoe veel mensen er ongehoorzaam zullen zijn, in aanloop naar een permanent totaalverbod, toch?

Dat lijkt er meer op ja. De avondklok is er nóg niet en dat zal onder andere afhankelijk zijn van hoe het land reageert qua onrust op de huidige kansloze maatregelen die vanaf morgen in gaan. Men krijgt niet eens de kans meer om een dag voor te bereiden; vanaf straks 00:00 gaat het direct in.
Gelukkig mogen we met de kerstdagen zelf wél 3 man uitnodigen; dan denkt het virus waarschijnlijk "Vrede op aarde, dus ik ben er even niet". Om vervolgens weer zo ernstig te zijn dat er maar 2 man op bezoek mag komen; man, man. :frusty:

Voor je het weet zijn er opeens weer meer besmettingen en wordt er wederom naar de burger gewezen want die zijn zo stout. En hup, daar is de avond klok. 80 jaar na dato, wie had dat ooit gedacht.

Laatst bewerkt:
1140 personen hebben de vragenlijst ingevuld.
En dat is representatief!?
En dan nog een nieuwsbericht durven te maken.

Bla bla bla blaat.

We geven steeds af op onderzoeken die een onterecht beeld (zouden) geven. En terecht overigens! Ik geloof dit soort cijfers echt niet. Alleen in mijn deel van de wijk heb ik afgelopen week al minimaal in elke straat een liefhebber ontdekt afgaande op het vuurwerk wat regelmatig de lucht in gaat. En in mijn straat zijn we sowieso met minimaal 4 iets meer dan gemiddelde liefhebbers. En dan heb ik het nog niet eens over de ‘meekijkers’ die er elke keer weer zichtbaar en hoorbaar van genieten. En nee, ik woon niet in een tokkiewijk met mensen die het moeten doen met lage lonen (overigens zijn deze mensen in niets minder dan mensen die meer te besteden hebben). Tussenwoning gaat hier voor dik 3 ton moeiteloos weg, voor starters of mensen die op bijstandniveau moeten leven praktisch niet interessant. Dat vooroordeel kan dus ook de prullenbak in.

Maargoed, de cijfers waar we op afgeven. Dat blijven we maar doen. Om de knuppel maar in het hoenderhok te gooien: is het niet eens tijd zélf een onderzoek te starten om het tegendeel te bewijzen? Want alleen maar afgeven op ‘doortrapte onderzoeken’ is en blijft wel heel makkelijk...

Niks van deze mediaberichten geloven mensen. Dat doet de media om te manipuleren en de publieke opinie te beinvloeden. Je zou het bijna propaganda kunnen noemen.

En over een avondklok werd niet gesproken vandaag he. Maar die komt er wel, let maar op. Allang in het geniep beslist.
Maar als ze dat nu al bekendmaken, heb je de poppen aan het dansen en iédere dag naar aanloop van 31 dec vuurwerkprotesten en relletjes. Dus ook tijdens kerst. Dat wil de regering natuurlijk voorkomen he.

Met kerst mag er drie man op bezoek komen, de rest van de 'thuisblijftijd' (wie dat toch uit zijn mouw heeft geschud eerder dit jaar :bonk: ) twee. Het zal mij niet verbazen als men op 28 of 29 december 'opeens' een piek ziet ontstaan van besmettingen.

En dan komt dhr Gommers op tv met hetzelfde verhaal zoals recentelijk over de zomervakantie. Het was eigenlijk toch te gevaarlijk om op vakantie te gaan (dat de cijfers dit pertinent tegenspreken doet blijkbaar niet ter zake,.) In dit geval was het dan toch te gevaarlijk om met zoveel mensen een 'wild' kerstfeest te vieren,..

Dan is de vervolgstap om met oud en nieuw een avondklok in te stellen. Want meer besmettingen, maatschappelijke onrust, etc, etc, wachten op vaccin bla bla bla. Ik hoop maar dat ik ernaast zit, maar ik verbaas mij echt nergens meer over.

Voorlopig heb ik dit jaar een kerstdiner met de bewoners. Allen op eigen kamer en ze krijgen een leuk versierd dienblad. Dat is het kerstdiner voor de ouderen, in ieder geval bij mij, dit jaar.

Toppertjes hoor, gelukkig lijden ze hier volgens de VU helemáál niet onder :frusty: :bonk: :cry:

Back
Bovenaan