'Bijna helft Nederlanders voor vuurwerkverbod'

czskorpion

VWC lid
ROTTERDAM - Bijna de helft van de Nederlanders (48 procent) is voor een verbod op het afsteken van consumentenvuurwerk, 45 procent is faliekant tegen. Dat bleek zondag uit een peiling van peil.nl op verzoek van de GroenLinks-gemeenteraadsfracties uit Rotterdam en Den Haag.
ANP

Het Rotterdamse GroenLinks-raadslid Arno Bonte opperde vlak voor de jaarwisseling om consumenten niet langer vuurwerk te laten afsteken, maar dat op centrale plekken door de gemeente te laten doen.

De partij dient dinsdag in Rotterdam het voorstel 'Meer plezier met minder vuurwerk' in. Ook andere GroenLinks-fracties, waaronder die van Den Haag, zullen binnenkort met dergelijke voorstellen komen.

Opvallende uitkomst

Opvallende uitkomst van het onderzoek is dat zowel in Rotterdam als in Amsterdam een ruime meerderheid van de bevolking (55 procent) voor een verbod is op het afsteken van vuurwerk door consumenten.

In het algemeen zijn meer vrouwen (53 procent) dan mannen (44 procent) voor het verbod.

Onveilig

Uit het onderzoek blijkt ook dat 31 procent van de ondervraagden zich onveilig voelt op straat wanneer vuurwerk afgestoken wordt

Bron : NU.nl 6 januari 2008 : http://tinyurl.com/322pjg

Hoop dat deze trend niet al te populair gaat worden bij de heren en dames politici! :cry:

Dan ga ik nooit meer op zomervakantie, maar op wintervakantie :bye:

Maar wacht maar rustig de EUwetgeving af. Ze kunnen hier niet zomaar afwijkende regels van de rest van Europa gaan maken. Dan gaan ze tegen de EU in, wat veel bredere consequenties heeft dan enkel voor ons vuurwerkplezier...

Wat er niet bijstaat is dat het onderzoek onder enkele duizende personen is gedaan een zogeheten steekproef en daarom dus ok niet rechtsgeldig is dus het hele onderzoek klopt voor geen meter klopt :bonk:

Laatst bewerkt:
Wat er niet bijstaat is dat het onderzoek onder enkele duizende personen is gedaan een zogeheten steekproef en daarom dus ok niet rechtsgeldig is dus het hele onderzoek klopt voor geen meter klopt :bonk:

ja precies, volgens mij hebben ze mensen gevraagd waarvan ze al wisten dat ze niet van vuurwerk houden(laat staan dat groenlinks dit onderzoek deed). iedereen die ik tegen kom houd wel van vuurwerk, laat staan dat maar de helft ervan houd. Kom zeg er is niets mooier dan vuurwerk:bonk:. naast je toekomstbaan en vriendin:D

Laatst bewerkt:
Houdt dit onderzoek onder linkse stemmers (iets waar men bij diverse instanties goed in is) en je komt op een nog veel hoger percentage.

Als ze dergelijke steekproeven houden, dan zijn het steeds dezelfde mensen die men ondervraagt. Je kan je opgeven bij het NIPO etc. en dan meedoen aan enquettes. Zij putten dus steeds uit eenzelfde bronnenbestand om mensen te raadplegen.

Maar het zijn die verwerpelijke landelijke media die nu zo'n draai aan dit verschijnsel geven dat het lijkt of straks heel Nederland tegen vuurwerk is. Zij zijn het die door middel van sensatie en uit hun verband getrokken verhalen de politiek en publieke opinie beïnvloeden. En maar zeiken op media in Rusland, China etc waar men nog controleert welke onzin men uitkraamt. Nee, de media willen gewoon alsmaar meer macht en geld genereren, daar draait het uitsluitend nog om. De media moeten aan banden gelegd worden!

Achja gaat toch niet lukken, dan koopt iedereen gewoon via via/in belgie:D
En anders gewoon in een ander land O&N vieren:D

Of andere maatregelen gebruiken:devil:

ik denk zoiezo dat ze niet echt voet bij stuk krijgen met dit zoveelste wilde plannetje. En die zogenaamde enquente's die zogenaamd het stem van het volk moeten verkondigen, acht rot toch op er gaat niet voor niks elk jaar meer de lucht in (60 miljoen dit jaar).

maarja onze grote vrienden proberen altijd weer van alles om ons pleziertje af te nemen

Een verbod voor het afsteken van consumenten vuurwerk....nou, dan gaan
alle vuurwerkfreaks maar spektakelvuurwerk stoken !!!!
Gebeuren er ook geen ongelukken meer !!!:)

ja ik las t.. echt omg.. ik had van een Noorse vriend van mij gehoord dat ze zoiets ook in noorwergen wilden gaan doen iemand hier iets van gehoord?

en ook engeland zou een vuurwerk verbod hebben ofzo? of alleen voor knalvuurwerk.. dus.. het is wel mogenlijk.. zo'n verbod.

Heeft Engeland niet al een verbod op knal vuurwerk?
Opzich kan ik het wel begrijpen de overlast, ongelukken en vernielingen die er allemaal mee gepaard gaan. Het zou de politie veel meer werk schelen.
Vuurwerk helemaal verbieden is wat overdreven lijkt me:p

Ja, in engeland heb je een verbod op Grond Knal Vuurwerk.. Wel knalpijlen dus.. van mij mag de regelgeving in nederland zo worden als daar!! whaha, dat word genieten..

1. het mag het hele jaar, met toestemming van de buren en op eigen terrein!

2. Cakes tot 1800 gram!! :bonk:

3. pijlen tot 190 gram!! :bonk:

4. alleen knalpijlen tot 20 gram! (geen flash ofzo dacht ik wel :()

Engeland is een mooi land... tjalalalalaaa!

(een oud carnavals liedje, erg lokaal.. en ook uit 1954!)

EDIT: sorry over het onderwerp :p.. Echt schandalig.. volgens mij is er een inconsquente stemmanier gebruikt want dit kan echt niet

Je vergeet alleen de gigantisch hoge prijzen ;) verbod op knal zou ik btw niet erg vinden ben daar overheen gegroeid heb de laaste jaren alleen maar sier :)

Je vergeet alleen de gigantisch hoge prijzen ;) verbod op knal zou ik btw niet erg vinden ben daar overheen gegroeid heb de laaste jaren alleen maar sier :)

Zoooooooooo, jij bent vroeg oud !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.

Nou ik ga samen met Moontan bijna het bejaardentehuis in, maar een Delovaatje
is toch wel prettig op ze,n tijd hoor !!!
Kolere , ik voel me nog 20 man , VW houd je jong !!!!!!!!

Helaas is een enkele duizenden personen dus wel een representatieve (ofwel geldige) steekproef. 200 man zou te weinig zijn.

Wat er wel fout aan is, is dat het niet over heel Nederland verspreid is. In een échte volledige steekproef moet elke Nederlander evenveel kans hebben om deel te kunnen nemen, en moeten er genoeg deelnemers zijn.
Enkele duizenden zijn hierbij voldoende.

Ik denk niet dat zo'n verbod snel te handhaven is hier. Het zou de illegale vuurwerkhandel zodanig stimuleren dat dat ook weer handenvol geld kost.
:bye:

En dan nog eens te bedenken onder welke leeftijds catogorie dit onderzoek is gehouden, durf toch echt wel te wedden dat 9 van de 10, 80+ waren of gewoon mensen die geen leven hebben en al om kleinste knalletjes een klacht hebben. :D
Waarschijnlijk hebben ze gewoon zelf geen jeugd gehad :)

Helaas is een enkele duizenden personen dus wel een representatieve (ofwel geldige) steekproef. 200 man zou te weinig zijn.

Wat er wel fout aan is, is dat het niet over heel Nederland verspreid is. In een échte volledige steekproef moet elke Nederlander evenveel kans hebben om deel te kunnen nemen, en moeten er genoeg deelnemers zijn.
Enkele duizenden zijn hierbij voldoende.

Ik denk niet dat zo'n verbod snel te handhaven is hier. Het zou de illegale vuurwerkhandel zodanig stimuleren dat dat ook weer handenvol geld kost.
:bye:

Een steekproef is niet rechtsgeldig daarvoor moet een landelijk onderzoek worden gegeven en dan is het dus geen steekpreof meer :)

Wel opvallend trouwens. Meer dan de helft van de Nederlandse bevolking in de Rotterdam en amsterdam wil geen vuurwerk meer.

Dan hebben ze het niet eens over de helft van het inwonersaantal van de stad aangezien er hier nog +- 50% allochtonen is.
De helft van de helft is een kwart. Hahaha.

Vuurwerk is een traditie een traditie die altijd zal blijven. Net zoals voetbal maar daar wordt ook niks tegen gedaan. De kosten in 96' 97' waren ruim 6,75 Miljoen euro voor alleen voor de politie inzet!!! Hierbij is een gemiddelde toename van 10 Procent per jaar verwacht. nu in 208 zal dat uitkomen op ruim 12 Miljoen is dat dan wel normaal ? en dan heb ik het nog niet over het VANDALISME gehad. Ik kan daar 123 geen gegevens over vinden maar dat zal die 11 miljoen wel laten overdreven denk ik.

En dan ook elk jaar vallen er weer doden en dan vraag ik mij toch af WAAROM!!! Het zijn 22 spelers die achter een bal aanlopen en omdat toevallig 1 team beter is moet er maar een dode vallen bij het winnende team ? ronduit krankzinnig als je mij vraagt. Maar nee daar hoor je maar 1 nieuwsbulletinnetje van op het nieuws. Maar als er een vuurwerkdode valt nauw maak je borst maar nat dan is het weer de schuld van de samenleving en weet ik veel wat.

Dan heb je nog dat gedeelte vervuiling. Maar wee je gebeente als je begint over auto’s want die laten die ambtenaren ook niet staan. Nee het vuurwerk zorgt voor de gevaarlijke stoffen in de lucht de auto niet hoor. Ben overigens van de week erg geschrokken een litertje benzine kost al €1,55 daarvoor pak ik liever de fiets (heb gelukkig OV).

Nee jongens laten we het vuurwerk maar verbieden dat is veel beter. Nouw let op mijn woorden als dat zover komt zie ik de doden aantallen meter met 1000% stijgen. Er zijn meer dan genoeg opties om tot iets goeds te komen maar dat gebeurt ook niet omdat er dan weer gewerkt moet worden en als sommige mensen ergens wel slecht in zijn is dat wel werken. Verhuis dan naar Polen daar heb je de tijd daar kun je rustig aan doen daar maakt het niet uit of het morgen pas klaar is.

Dit is mijn MENING en ben wel klaar met zulke onderwerpen enige wat ze proberen is vuurwerk zwart te maken zonder naar de feiten te kijken. Of naar andere dingen die schadelijker zijn voor mens en/of milieu.

Zo ik heb wel weer genoeg geblaat voor het moment :bye:

Back
Bovenaan