Bijdrage aan het vuurwerkdebat

BUTCHER

VWC lid
Net als velen van jullie wind ik mij mateloos op over het huidige plan om vuurwerk afsteken te verbieden vanwege de druk op de zorg. Mijn eerste impuls is om als protest vuurwerk af te gaan steken, maar ik kan mij nog net beheersen..... Dan maar de frustratie van mij af schrijven. Ik heb geprobeerd om het plan van Jesse Klaver en consorten op basis van de cijfers te fileren. Ik hoop dat ik het in de media kan krijgen (mijn voorkeur gaat uit naar de Volkskrant, omdat ik die krant zelf dagelijks lees). Eerst hier maar even kijken welke reacties mijn stukje oproept.

De regering overweegt dit jaar de verkoop en het afsteken van alle nog toegestane consumentenvuurwerk te verbieden. Dit op initiatief van GroenLinks en Partij voor de Dieren, bekend als tegenstanders van de vuurwerktraditie die behoort tot de inventaris van de UNESCO lijst van immaterieel erfgoed van ons land. Ditmaal lijkt er een politieke meerderheid te zijn voor het (tijdelijke) verbod, omdat dit de druk op de zorg zou verminderen. Op het eerste gezicht klinkt dat best plausibel. Maar wanneer je de cijfers inzake dit vraagstuk gaat bestuderen verandert dat beeld.

Wat is het geval? Op basis van het emotionele debat aangewakkerd door de maandenlange overlast van steeds zwaarder illegaal knalvuurwerk heeft de regering de laatste jaren al veel beperkingen opgelegd. Zo is een aantal jaar geleden de afsteektijd gehalveerd, zijn gevaarlijke soorten consumentenvuurwerk in Nederland (maar niet in de buurlanden) uit de handel gehaald, werd de vuurpijlstandaard verplicht bij aanschaf van pijlen en zal dit jaar voor het eerst een groot deel van het legale vuurwerk (vuurpijlen, knalvuurwerk en singleshots) verboden zijn. Nederland verbiedt een groot deel van het binnen de Europese Unie vrij verkrijgbare CE-gecertificeerde consumentenvuurwerk en heeft daarnaast het meest gereguleerde en gecontroleerde (en daarmee voor de consument ook duurder) verkoopsysteem binnen Europa.
Dit heeft zijn uitwerking niet gemist: het aantal slachtoffers dat zich meldde op de Spoedeisende Hulp (SEH) is de laatste 2 jaren voor het eerst in decennia onder de 400 gekomen. Met in 2019 een laagterecord van 385 patiënten op de SEH. Eind jaren ’90 was dat aantal meerdere jaren achter elkaar om en nabij de 1200. En dit terwijl de omzetten van de legale vuurwerkbranche elk jaar stijgen, met een record van 77 miljoen euro in 2019. Het legale vuurwerk is dus inderdaad steeds veiliger geworden.

Is 385 vuurwerkslachtoffers op de SEH veel? Dermate veel dat de zorg daardoor wordt overbelast en er een verbod op vuurwerk noodzakelijk is? Cijfers van de overheid geven aan dat het jaarlijkse aantal patiënten op de SEH in totaal 2,3 miljoen (!) bedraagt. Een snelle rekensom leert dat er dus dagelijks 6300 mensen (!) gebruik maken van de SEH. De groep vuurwerkslachtoffers op de SEH bedraagt dus slechts 6% van het dagelijkse aantal patiënten op de SEH. 6%!
Hoe plausibel is het dan om vanwege de vermeende druk op de zorg dit jaar het consumentenvuurwerk te verbieden en daarmee een zeer gereguleerde sector om zeep te helpen en bovendien enige miljoenen vuurwerkliefhebbers te benadelen?
Nee, het eerlijke verhaal is dat men de coronacrisis aangrijpt om een anti-vuurwerk standpunt er doorheen te drukken. Democratisch met elkaar beslissen of iets wel of niet kan op basis van de feiten zou de basis moeten zijn van elk regeringsbeleid. Dus niet op een achterbakse manier en op basis van de emotie feitenvrije politiek bedrijven en dat is precies wat er nu dreigt te gebeuren.

Bovendien zullen de zwaardere letsels die steevast worden veroorzaakt door illegaal vuurwerk niet voorkomen worden door een verbod op legaal consumentenvuurwerk. Te vrezen valt dat het juist drukker wordt op de SEH als meer mensen dan anders voor illegaal vuurwerk kiezen omdat het legale dit jaar niet te koop zal zijn.
SEH 90.jpg
SEH.jpg
SEHtotaal.jpg
omzet.jpg

Er is echter t.a.v. de registratie van het vuurwerkletsel 1 groot probleem: uit de officiële cijfers komt naar voren dat legaal vuurwerk wel degelijk de grootste veroorzaker is van vuurwerkletsel. Wij weten wel beter.

Bij de behandeling van een vuurwerkpatiënt is het standaard procedure dat gevraagd wordt naar het soort en type vuurwerk waarmee het gebeurd is. Dit wordt namelijk geregistreerd en gerapporteerd. Daar komen die cijfers namelijk ook vandaan. Maar 9 van de 10 mensen met letsel zullen uit angst voor mogelijk vervelende extra consequenties niet zomaar vertellen dat ze illegaal vuurwerk hebben afgestoken. En dus wordt heel vaak legaal vuurwerk genoemd en dus genoteerd waardoor de officiële cijfers een vertekend beeld geven.

Ook al weten een aantal politici echt wel hoe het zit, in de Politiek vallen ze vooral terug op feiten als het ze goed uitkomt. "Want in de officiële rapportages staat dat meer dan 80% (of in die buurt) door legaal vuurwerk wordt veroorzaakt." En in dit geval is het dus zo dat dit officieel is gerapporteerd en staan we op dat punt er helaas wat zwak voor.

@Butcher, ik vind het een prima onderbouwd stuk! Wellicht de opmerking van Gizmo75 erin verwerken en dan is het volgens mij meer dan compleet. :thumbup:

Het zou knap zijn als je het in de Volkskrant zou kunnen krijgen maar vergeet de andere kranten en media zeker ook niet. Er zijn ook Telegraaflezers die een verkeerd beeld hebben van..

Laatst bewerkt:
En je zou kunnen overwegen om op de punten waarin wij zwak staan (zoals het percentage legaal vs illegaal) algemene termen te bmgebruiken. Denk aan "veel van de slachtoffers.." of "slechts een fractie van de..." etc.

Maar ik vind het een prima stuk, insturen die handel.

Sterke inhoud en ben het volledig met je eens Butcher! Wellicht dat je met nog een betere opmaak (subtitels etc.) je kansen vergroot. Misschien de grafiekjes tussen de alinea's doen. Opmaak doet wonderen bij een dergelijke tekst als deze.

Er is echter t.a.v. de registratie van het vuurwerkletsel 1 groot probleem: uit de officiële cijfers komt naar voren dat legaal vuurwerk wel degelijk de grootste veroorzaker is van vuurwerkletsel. Wij weten wel beter.

Bij de behandeling van een vuurwerkpatiënt is het standaard procedure dat gevraagd wordt naar het soort en type vuurwerk waarmee het gebeurd is. Dit wordt namelijk geregistreerd en gerapporteerd. Daar komen die cijfers namelijk ook vandaan. Maar 9 van de 10 mensen met letsel zullen uit angst voor mogelijk vervelende extra consequenties niet zomaar vertellen dat ze illegaal vuurwerk hebben afgestoken. En dus wordt heel vaak legaal vuurwerk genoemd en dus genoteerd waardoor de officiële cijfers een vertekend beeld geven.

Ook al weten een aantal politici echt wel hoe het zit, in de Politiek vallen ze vooral terug op feiten als het ze goed uitkomt. "Want in de officiële rapportages staat dat meer dan 80% (of in die buurt) door legaal vuurwerk wordt veroorzaakt." En in dit geval is het dus zo dat dit officieel is gerapporteerd en staan we op dat punt er helaas wat zwak voor.

Toch zou ik voorzichtig zijn met zeggen dat het allemaal aan illegaal ligt. Weten we beter of denken we het beter te weten? Er is weinig bewijs dat het merendeel van het letsel veroorzaakt wordt door illegaal vuurwerk. Feit is dat er wel degelijk gewoon mensen gewond raken van legaal vuurwerk.

Wat wel in de cijfers staat:

- Het meest zware letsel wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door illegaal vuurwerk. (maar bij een deel is dit helaas ook niet duidelijk in de rapportages)
- Vrijwel al het ernstige en blijvende letsel is bij mensen die het zelf afstaken. (tegen het onschuldige omstanders argument)

Wat er inderdaad niet in de cijfers staat:
- foutmarge vanwegen liegen. 2019-2020 wordt een amputatie van een vingertop toegerekend aan legaal knalvuurwerk bijvoorbeeld :frusty:

Een van de grootste problemen van de rapportages van VeiligheidNL is dat ze bij de verdeling van type letsel HAP en SEH op een grote hoop gooien. Zo tellen voor het percentage "letsel" ook alle kinderen mee die met een sterretje hebben lopen zwaaien en zo komen ze uit op 80% van het letsel dat door legaal zou komen.
Daarnaast is veel van de rapportage ook zwak omdat de daadwerkelijke aantallen waarop ze de cijfers baseren heel klein zijn, en daarmee statistisch niet erg betrouwbaar. Ze weten maar in een klein deel van de gevallen wat er gebeurd is.

Ik denk uiteindelijk dat de beste casus die je kan maken is door helder te krijgen dat het grootste deel van het ernstige letsel door illegaal komt. Daarna hou je dan voornamelijk mensen over die een pleister zijn gaan halen bij de dokter. Ik bedoel een heel deel van de mensen heeft bijvoorbeeld 1e graads brandwonden...sorry maar dat stelt gewoon niet zo veel voor.

Ik vind eigenlijk maar twee zaken relevant als we het over letsel hebben:
- Mensen die helemaal niet met vuurwerk bezig waren en toch gewond raken
- Blijvend letsel, alles wat weer geneest moeten mensen maar op de koop toenemen.

Ik denk gewoon dat je het argument nooit gaat winnen door het omgekeerde te beweren als de tegenpartij. Zij zeggen 80% door legaal, wij zeggen 80% illegaal en iedereen baseert zich op de zelfde cijfers.
Als je een deuk in de verdediging wilt krijgen moet je ze met de details verslaan en hun 80% onderuit halen.

Inderdaad een prima stuk Butcher. De kern blijft uiteindelijk dat 400 mensen op de SEH gewoon heel heel weinig is vergeleken met allerlei andere zaken.

Inderdaad een prima stuk Butcher. De kern blijft uiteindelijk dat 400 mensen op de SEH gewoon heel heel weinig is vergeleken met allerlei andere zaken.

Iemand bekend met cijfers die gaan over alcoholmisbruik in een gemiddeld weekend en daardoor bij de SEH belanden of de dokterspost? Geeft wellicht ook enig perspectief..

Goed stuk Butcher! Helder van opzet en onderbouwing. De aanvulling van Gizmo75 is zeker waardevol.
Als je dat er bij in kan krijgen, dan is het geheel zeer deelbaar!

Vandaag dit korte briefje naar de Volkskrant gestuurd, maar het wordt niet geplaatst helaas. Misschien komt het nog in het AD (maar dat denk ik niet...)

GroenLinks en de Partij voor de Dieren willen dit jaar een verbod op het afsteken van consumentenvuurwerk om de zorg te ontlasten. Dit voorstel wordt serieus door de regering overwogen.
De afgelopen jaren is het aantal vuurwerkslachtoffers op de Spoedeisende hulp door diverse maatregelen zoals het beperken van de aftsteektijden, het verbieden van gevaarlijke soorten vuurwerk en het verstrekken van vuurwerkbrillen gehalveerd tot onder de 400.
Jaarlijks maken ongeveer 2,3 miljoen mensen gebruik van de Spoedeisende hulp. Dagelijks zijn dat 6300 mensen. De totale groep vuurwerkslachtoffers vormt dus 6% van de dagelijkse hoeveelheid patiënten op de eerste hulp. 6%! Dit komt op mij over als het schieten met een kanon op een mug.

Het stuk van gisteren heb ik aangepast en vanavond gestuurd naar de vuurwerkwoordvoerders van VVD, PvdA, CDA, CU, D66 en de PVV.

Geachte heer/mevrouw,

Als docent in de bovenbouw van het havo en vwo probeer ik zo mogelijk de actualiteit in de les te betrekken. Een leerling uit 5 havo vroeg mij naar mijn mening (door mijn voorlichtingslessen wetende dat ik een liefhebber ben van vuurwerk) over het mogelijke afsteekverbod van consumentenvuurwerk als maatregel in de coronacrisis, toen we het nieuws bespraken. We zochten uit hoe groot de druk van het vuurwerk afsteken op de zorg is en of daarmee dit plan proportioneel is. We kwamen tot de volgende conclusie:

De regering overweegt dit jaar de verkoop en het afsteken van alle nog toegestane consumentenvuurwerk te verbieden. Dit op initiatief van GroenLinks en Partij voor de Dieren, bekend als tegenstanders van de vuurwerktraditie die behoort tot de inventaris van het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed van Nederland. Een traditie waar elk jaar miljoenen mensen naar uit kijken en van genieten. Ditmaal lijkt er een politieke meerderheid te zijn voor het (tijdelijke) verbod, omdat dit de druk op de zorg zou verminderen. Op het eerste gezicht klinkt dat best plausibel. Maar wanneer je de cijfers inzake dit vraagstuk gaat bestuderen verandert dat beeld.

Wat is het geval? Op basis van het emotionele debat aangewakkerd door de jaarlijks maandenlang durende overlast van steeds zwaarder illegaal knalvuurwerk en de vele vernielingen heeft de regering de laatste jaren al veel beperkingen opgelegd. Zo is een aantal jaar geleden de afsteektijd gehalveerd, zijn gevaarlijke soorten consumentenvuurwerk in Nederland (maar niet in de buurlanden) uit de handel gehaald, werd de vuurpijlstandaard en de vuurwerkbril verplicht geleverd bij aanschaf van pijlen en zal dit jaar voor het eerst een groot deel van het legale vuurwerk (F3, vuurpijlen, knalvuurwerk en single shots) verboden zijn. Nederland verbiedt daarmee een groot deel van het in veel landen binnen de Europese Unie vrij verkrijgbare CE-gecertificeerde consumentenvuurwerk.
Daarnaast heef ons land het meest gereguleerde en gecontroleerde (en daarmee voor de consument ook duurder) verkoopsysteem binnen Europa.

Deze maatregelen hebben hun uitwerking niet gemist: het aantal slachtoffers dat zich meldt op de Spoedeisende Hulp (SEH) daalt al jaren en is de laatste 2 jaren voor het eerst in decennia onder de 400 gekomen (zie figuur 1).
Met in 2019 een laagterecord van 385 patiënten op de SEH. Eind jaren ’90 was dat aantal meerdere jaren achter elkaar om en nabij de 1200, zie figuur 2. En dit terwijl de omzetten van de legale vuurwerkbranche elk jaar stijgen, met een record van 77 miljoen euro in 2019 (zie figuur 3). Meer vuurwerk, minder slachtoffers: het legale vuurwerk is dus inderdaad steeds veiliger geworden. En gezien het aanstaande verbod op F3, vuurpijlen, knalvuurwerk en single shots valt een zeer forse verdere daling te verwachten.

Is 385 vuurwerkslachtoffers op de SEH veel? Dermate veel dat de zorg daardoor wordt overbelast en er een verbod op consumentenvuurwerk noodzakelijk is? Cijfers van de overheid geven aan dat het jaarlijkse aantal patiënten op de SEH in totaal 2,3 miljoen (!) bedraagt.
Een snelle rekensom leert dat er dus dagelijks 6300 mensen (!) gebruik maken van de SEH (zie figuur 4). De groep vuurwerkslachtoffers op de SEH bedraagt dus slechts 6% van het dagelijkse aantal patiënten op de SEH. 6%!
Hoe plausibel is het dan om vanwege de vermeende druk op de zorg dit jaar het consumentenvuurwerk te verbieden en daarmee enige miljoenen vuurwerkliefhebbers te benadelen?
Het lijkt er sterk op dat er met een kanon op een mug wordt geschoten. De vraag is waarom dit gebeurt.
Het heeft er alle schijn van dat men de coronacrisis aangrijpt om een anti-vuurwerk standpunt er doorheen te drukken. Democratisch met elkaar beslissen of iets wel of niet kan op basis van de feiten zou de basis moeten zijn van elk regeringsbeleid, daarvan lijkt hier helaas geen sprake te zijn.

Sommige experts geven aan dat het in de lijn der verwachtingen ligt dat juist vanwege een verbod op getest en goedgekeurd consumentenvuurwerk meer mensen hun heil gaan zoeken in gevaarlijk illegaal vuurwerk. Dit zou betekenen dat er juist meer mensen terecht komen op de SEH en bovendien dat de kans zeer aannemelijk is dat de letsels veel ernstiger zullen zijn. Men praat dan immers over illegaal vuurwerk dat wel eens wordt getypeerd als zijnde krachtig als “handgranaten” of “aanvalsgranaten”. Dit lijkt mij een punt van zorg dat zwaar zou moeten meewegen in de besluitvorming.

Tijdens mijn werk op school wordt dit vermoeden helaas bevestigd. Veel van mijn leerlingen begrijpen sowieso niet waarom per dit jaar het legale knalvuurwerk is verboden. Volgens hen is de overlast nauwelijks te wijten aan legaal knalvuurwerk omdat dit weinig voorstelt. Sommigen geven tijdens onze gesprekken zelfs eerlijk aan dat ze daarom nog meer illegaal knalvuurwerk dan voorheen zullen aanschaffen, zeker nu de single shots verboden zijn. Hierover maak ik mij zorgen. Dit kan toch niet de bedoeling zijn van het regeringsbeleid?

Wanneer ik tijdens de les bovengenoemde cijfers en grafieken toon, begrijpen leerlingen niet zo goed waarom politieke partijen aandringen op een vuurwerkverbod met als argument dat de druk op de zorg te groot is. Ze vragen zich oprecht af of de feiten ondergeschikt zijn aan de emotie bij het nemen van sommige politieke beslissingen.
Als docent kan ik alleen maar trots zijn op de onderzoekende en kritische houding van mijn leerlingen.
Hopelijk ziet u in dat een vuurwerkverbod niet de juiste maatregel is om de zorg te ontlasten en de jaarwisseling in dit bijzonder verlopen jaar rustig te laten verlopen en wendt u uw invloed aan om dit te voorkomen.

Met vriendelijke groet,

Vandaag dit korte briefje naar de Volkskrant gestuurd, maar het wordt niet geplaatst helaas. Misschien komt het nog in het AD (maar dat denk ik niet...)

GroenLinks en de Partij voor de Dieren willen dit jaar een verbod op het afsteken van consumentenvuurwerk om de zorg te ontlasten. Dit voorstel wordt serieus door de regering overwogen.
De afgelopen jaren is het aantal vuurwerkslachtoffers op de Spoedeisende hulp door diverse maatregelen zoals het beperken van de aftsteektijden, het verbieden van gevaarlijke soorten vuurwerk en het verstrekken van vuurwerkbrillen gehalveerd tot onder de 400.
Jaarlijks maken ongeveer 2,3 miljoen mensen gebruik van de Spoedeisende hulp. Dagelijks zijn dat 6300 mensen. De totale groep vuurwerkslachtoffers vormt dus 6% van de dagelijkse hoeveelheid patiënten op de eerste hulp. 6%! Dit komt op mij over als het schieten met een kanon op een mug.

Het stuk van gisteren heb ik aangepast en vanavond gestuurd naar de vuurwerkwoordvoerders van VVD, PvdA, CDA, CU, D66 en de PVV.

Geachte heer/mevrouw,

Als docent in de bovenbouw van het havo en vwo probeer ik zo mogelijk de actualiteit in de les te betrekken. Een leerling uit 5 havo vroeg mij naar mijn mening (door mijn voorlichtingslessen wetende dat ik een liefhebber ben van vuurwerk) over het mogelijke afsteekverbod van consumentenvuurwerk als maatregel in de coronacrisis, toen we het nieuws bespraken. We zochten uit hoe groot de druk van het vuurwerk afsteken op de zorg is en of daarmee dit plan proportioneel is. We kwamen tot de volgende conclusie:

De regering overweegt dit jaar de verkoop en het afsteken van alle nog toegestane consumentenvuurwerk te verbieden. Dit op initiatief van GroenLinks en Partij voor de Dieren, bekend als tegenstanders van de vuurwerktraditie die behoort tot de inventaris van het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed van Nederland. Een traditie waar elk jaar miljoenen mensen naar uit kijken en van genieten. Ditmaal lijkt er een politieke meerderheid te zijn voor het (tijdelijke) verbod, omdat dit de druk op de zorg zou verminderen. Op het eerste gezicht klinkt dat best plausibel. Maar wanneer je de cijfers inzake dit vraagstuk gaat bestuderen verandert dat beeld.

Wat is het geval? Op basis van het emotionele debat aangewakkerd door de jaarlijks maandenlang durende overlast van steeds zwaarder illegaal knalvuurwerk en de vele vernielingen heeft de regering de laatste jaren al veel beperkingen opgelegd. Zo is een aantal jaar geleden de afsteektijd gehalveerd, zijn gevaarlijke soorten consumentenvuurwerk in Nederland (maar niet in de buurlanden) uit de handel gehaald, werd de vuurpijlstandaard en de vuurwerkbril verplicht geleverd bij aanschaf van pijlen en zal dit jaar voor het eerst een groot deel van het legale vuurwerk (F3, vuurpijlen, knalvuurwerk en single shots) verboden zijn. Nederland verbiedt daarmee een groot deel van het in veel landen binnen de Europese Unie vrij verkrijgbare CE-gecertificeerde consumentenvuurwerk.
Daarnaast heef ons land het meest gereguleerde en gecontroleerde (en daarmee voor de consument ook duurder) verkoopsysteem binnen Europa.

Deze maatregelen hebben hun uitwerking niet gemist: het aantal slachtoffers dat zich meldt op de Spoedeisende Hulp (SEH) daalt al jaren en is de laatste 2 jaren voor het eerst in decennia onder de 400 gekomen (zie figuur 1).
Met in 2019 een laagterecord van 385 patiënten op de SEH. Eind jaren ’90 was dat aantal meerdere jaren achter elkaar om en nabij de 1200, zie figuur 2. En dit terwijl de omzetten van de legale vuurwerkbranche elk jaar stijgen, met een record van 77 miljoen euro in 2019 (zie figuur 3). Meer vuurwerk, minder slachtoffers: het legale vuurwerk is dus inderdaad steeds veiliger geworden. En gezien het aanstaande verbod op F3, vuurpijlen, knalvuurwerk en single shots valt een zeer forse verdere daling te verwachten.

Is 385 vuurwerkslachtoffers op de SEH veel? Dermate veel dat de zorg daardoor wordt overbelast en er een verbod op consumentenvuurwerk noodzakelijk is? Cijfers van de overheid geven aan dat het jaarlijkse aantal patiënten op de SEH in totaal 2,3 miljoen (!) bedraagt.
Een snelle rekensom leert dat er dus dagelijks 6300 mensen (!) gebruik maken van de SEH (zie figuur 4). De groep vuurwerkslachtoffers op de SEH bedraagt dus slechts 6% van het dagelijkse aantal patiënten op de SEH. 6%!
Hoe plausibel is het dan om vanwege de vermeende druk op de zorg dit jaar het consumentenvuurwerk te verbieden en daarmee enige miljoenen vuurwerkliefhebbers te benadelen?
Het lijkt er sterk op dat er met een kanon op een mug wordt geschoten. De vraag is waarom dit gebeurt.
Het heeft er alle schijn van dat men de coronacrisis aangrijpt om een anti-vuurwerk standpunt er doorheen te drukken. Democratisch met elkaar beslissen of iets wel of niet kan op basis van de feiten zou de basis moeten zijn van elk regeringsbeleid, daarvan lijkt hier helaas geen sprake te zijn.

Sommige experts geven aan dat het in de lijn der verwachtingen ligt dat juist vanwege een verbod op getest en goedgekeurd consumentenvuurwerk meer mensen hun heil gaan zoeken in gevaarlijk illegaal vuurwerk. Dit zou betekenen dat er juist meer mensen terecht komen op de SEH en bovendien dat de kans zeer aannemelijk is dat de letsels veel ernstiger zullen zijn. Men praat dan immers over illegaal vuurwerk dat wel eens wordt getypeerd als zijnde krachtig als “handgranaten” of “aanvalsgranaten”. Dit lijkt mij een punt van zorg dat zwaar zou moeten meewegen in de besluitvorming.

Tijdens mijn werk op school wordt dit vermoeden helaas bevestigd. Veel van mijn leerlingen begrijpen sowieso niet waarom per dit jaar het legale knalvuurwerk is verboden. Volgens hen is de overlast nauwelijks te wijten aan legaal knalvuurwerk omdat dit weinig voorstelt. Sommigen geven tijdens onze gesprekken zelfs eerlijk aan dat ze daarom nog meer illegaal knalvuurwerk dan voorheen zullen aanschaffen, zeker nu de single shots verboden zijn. Hierover maak ik mij zorgen. Dit kan toch niet de bedoeling zijn van het regeringsbeleid?

Wanneer ik tijdens de les bovengenoemde cijfers en grafieken toon, begrijpen leerlingen niet zo goed waarom politieke partijen aandringen op een vuurwerkverbod met als argument dat de druk op de zorg te groot is. Ze vragen zich oprecht af of de feiten ondergeschikt zijn aan de emotie bij het nemen van sommige politieke beslissingen.
Als docent kan ik alleen maar trots zijn op de onderzoekende en kritische houding van mijn leerlingen.
Hopelijk ziet u in dat een vuurwerkverbod niet de juiste maatregel is om de zorg te ontlasten en de jaarwisseling in dit bijzonder verlopen jaar rustig te laten verlopen en wendt u uw invloed aan om dit te voorkomen.

Met vriendelijke groet,

Je weet al dat de Volkskrant het niet plaatst?

Niet meer dan dat ze elke dag tientallen brieven krijgen en dus niet alles kunnen plaatsen.

Was misschien ook wel te verwachten met de Linkse inslag die de VK heeft.. wat dat betreft zou een kans op plaatsen bij het AD of Telegraaf groter moeten zijn..

Je hebt het stuk trouwens mooi aangevuld met praktijkvoorbeelden als leraar zijnde.. :applause: ,en dat maakt het tastbaar voor een grote groep lezers..

Is dat wel echt zo? De meeste verwondingen zijn niet heel ernstig natuurlijk ook, legaal vuurwerk kan ook voor verwondingen zorgen. Misschien kloppen de cijfers wel zo goed als?

Back
Bovenaan