Bijbaantje verkoper

@Cigarman:
Het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg (valt in categorie ADR) is wat anders dan het in de winkel er mee werken. Een 16-jarige mag inderdaad niet meehelpen met het vervoer van een buslading consumentenvuurwerk. Vraag mij niet de exacte wetgeving, maar als je Googlet op 'ADR' kan je die wel vinden.

@Cigarman:
Het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg (valt in categorie ADR) is wat anders dan het in de winkel er mee werken. Een 16-jarige mag inderdaad niet meehelpen met het vervoer van een buslading consumentenvuurwerk. Vraag mij niet de exacte wetgeving, maar als je Googlet op 'ADR' kan je die wel vinden.

Sorry hoor maar het lijkt mij een beetje logisch: als je 16 ben kun je nog geen rijbewijs hebben laat staan een vrachtwagen besturen:bonk: of zie ik dit verkeerd?

Toen ik vorig jaar soliciteerde, is mij verteld dat je 18 jaar moet zijn om vuurwerk te mogen verkopen.
Classe 3 vuurwerk( ratelbanden, grote singelshots)is 18+ en mag niet worden afgegeven door iemand van onder de 18.

Wat ik wel zeker weet is dat ze extra mensen nodig hebben.

over 31 december had ik al bedacht :) maar bedankt voor het meedenken, wat bedoel je precies met dozen snijden? mocht je die open snijden en het vuurwerk in de bunker zetten?:shy:

dan meot je lege dozen gewoon open snijden en dan in een rol kar leggen zo dat het naar de stort kan en de kooien plat trappen.

gr jordi

Jongeren van 16 en 17 mogen heel veel soorten werk doen, maar geen gevaarlijk werk. Sommige werkzaamheden mogen alleen onder begeleiding van een ouder deskundig persoon worden gedaan. Het gaat dan om werken met gevaarlijke machines, sterke schoonmaakmiddelen of explosieve stoffen. Ook is begeleiding nodig bij werkzaamheden in een silo, tank of op plekken met instortingsgevaar of valgevaar. Bij veel tillen of sjouwen is ook begeleiding nodig.

Maar zover ik weet mag je onder de 18 zoiezo niet met vuurwerk in contact komen danwel in de bunkers danwel met vervoer.

Bij vervoer van vuurwerk hebben ze liever geen bijrijder. Zijn er wel 2 of meer personen aanwezig dan ben je geen werknemer maar een deel van de bemanning :p Om het moeilijk te maken haha.

Er is ook werk dat verboden is voor 13, 14 en 15 jarigen. Als je 16 of 17 bent mag je dat werk wel doen, maar alleen als er iemand direct op toeziet dat je dat werk goed doet en alle gevaar voorkomen is. Zo iemand moet echt alles van de werkzaamheden afweten. Hij of zij moeten direct kunnen ingrijpen als er iets fout gaat. Je mag dan ook pas met het werk beginnen nadat je een grondige instructie hebt gehad. Bij bepaalde werkzaamheden is speciale kleding noodzakelijk. Bijvoorbeeld een helm of bepaalde schoenen of zelfs een bril. Ontbreekt er toezicht?. Dan is dat werk voor jou verboden. Wat mag je nu als 16 of 17 jarige voor werk doen dat alleen onder toezicht gedaan mag worden: werken met vuurwerk, schadelijke stoffen, lopende band werk of in een dierenslachterij zijn goede voorbeelden. Ook toezicht is vereist bij bijvoorbeeld onderhoudwerkzaamheden aan hoogspanningsmasten, werken bij gebouwen die kunnen instorten of het rijden op een trekker. Boverdien heb je voor het rijden op een trekker een trekkerrijbewijs nodig.

Back
Bovenaan