Bij welke winkel kocht jij de allereerste keer vuurwerk ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Een heel klein fietsenwinkeltje in een onooglijk straatje achterin Winsum (Gr) waar m'n vader vaak kwam. Ging ik met m'n pa vuurwerk uitzoeken, en dan hebben we het over rond '80. Later was het Dik, fietsenmaker in Stad, en bij Velting in Sauwerd begon het voor mij echt. Alledrie bestaan niet meer of verkopen geen vuurwerk meer. Tussen die 1e fietsenmaker en Dik weet ik eigenlijk niet meer waar in Winsum we 't spul ook nog weghaalden, moet nog een plek geweest zijn.

Laatst bewerkt:
bij de lokale schilder in Oldehove in Groningen. Daarna bij de koperen Jan in Hoogkerk. En toen kwam kuiper al om de hoek kijken. Besef wel dat bij de eerste ik ongeveer 9/10 jaar oud was en bij de laatste 20+ Dus er zit wat verloop in en ik weet ook niet alles meer.
Oja... Duitsland heeft tussendoor ook een rol gespeeld bij bunde net over de grens bij Groningen.
greetzzz

Daarvoor moet ik 40 jaar terug in de tijd, maar ik kan het mij herinneren als de dag van gisteren. Dat was bij de Zevenklapper in Hilversum. Een winkel in feestartikelen die jaareinde omgebouwd werd tot feestwinkel voor de vuurwerkliefhebber. Het feest begon bij mij al met het doornemen van de folder, maar de spanning was het grootst als we buiten in de rij stonden te wachten om het vuurwerk te kunnen kopen.

Ik heb mijn passie voor vuurwerk niet vanuit huis meegekregen, maar als ik er zo over nadenk dan was die er eigenlijk altijd al wel. Het begon met grondbloemen, astronauten en natuurlijk de zevenklapper, maar inmiddels ben ik er het hele jaar mee bezig met de jaarwisseling als hoogtepunt :handsup:

Voor mij was de smederij Looijen in Wageningen. Daar lagen de sloffen thunders en astronauten opgeslagen op de deel, bij binnenkomst links in een inbouw kast :)

De vuurpijlen stonden rechtop in tonnen.

Mijn eerste twee freak bestellingen waren bij Xena ede (met 20% korting) en De Haan in Genemuiden - waar de beste koop een karton China Night voor 35 euro was ( in een kooi) Verder Kocht ik veel bij Jaco vuurwerk in EDE - de proline was toen geweldig!

smederij Looijen wageningen.jpg

Laatst bewerkt:
Bij Lammerts van Bueren. In de jaren 70 gevestigd op de Roelantdreef Grootwinkelcentrum Overvecht Utrecht.

Dat is voor mij Robin Hood Vuurwerk in Apeldoorn geweest, 10 sloffen van 100 rotjes, wat thunderkings, de hele dag vanaf 10:00 - 00:00 stoken en om 00:00 een meterpakket en 4 cakes die ik via een prijsvraag had gewonnen, dat was mijn eerste zelfgekochte vuurwerk :D

En vroeger kochten mijn ouders elk jaar een meterpakketje en wat klein vuurwerk, meestal bij Robin Hood, HMK of Vuurwerkgigant in Apeldoorn

volgens mij was mijn eerste bestelling van vuurwerktotaal, ik had een chooet shishing pakket een paar pakken chooet rotjes een kindervuurwerk pakket 1 pakje knetterballen 1 of 2 knalmatjes en nog wat kleine zooi.

Mijn eerste vuurwerk haalde ik samen met mijn vader en broers bij vuurwerk Brinkman in Gorichem. vanaf eind november/ begin december elke dag de brievenbus in de gaten houden tot het krantje op de deurmat zal vallen. daarna elke dag wel een nieuw lijstje samenstellen met wat ik wilde gaan halen. Ik had geloof ik ergens rond de 20 a 25 euro te besteden. Voor dat geld kon ik genoeg vuurwerk halen op de hele dag te stoken. Wat een heerlijke tijd om zo op terug te kijken zeg, zonde dat dat tegenwoordig voor de jongere jeugd niet meer mogelijk is..

Haarman Vuurwerk aan de Lipperkerkstraat in Enschede.
Ik heb daar uren voor de etalage doorgebracht, heerlijk!!

mijn eerste winkel waar ik vuurwerk kocht, was bij brezan.Ik heb daar maar iets van 10 euro uitgegeven. Dat was aan klein spul, zoals romeinse kaarsen en grondbloemen.

Dat zal bij de plaatselijke Plus Klus zijn geweest. Die hadden van die shising crackers met zo'n plaatsje erop van een astronaut die boven op zo'n spaceshutle zat. De knock out bangers kan ik me nog wel herinneren evenals de oranje groendbloemen, ladycrackers, de rode ballen en die mat die in zo'n geel/oranje 6 hoekig doosje zaten met 3 wolven erop.

Ja dat waren ze dan, maar dan dus zonder die gekleurde sterren erop. Afbeelding was toen nog veel simpeler.

Dat was bij Rijwielhandel Tony van der Sligte in Ommen. Kan ik me nog goed herinneren. Iedereen stond dan ook buiten de winkel gelijk te knallen, de straat was één groot kleed van papiersnippers. Vuurwerk haters durfden tijdens de verkoopdagen niet door de straat te fietsen ....
Ging dan vooral om astronauten en babypijltjes die ik daar kocht. En ik herinner me doosjes met kleine knallers voor een gulden per 100 stuks meen ik.
Later fietsen met een groep vrienden naar ten Kate in Witharen omdat die veel goedkoper waren met de astronauten. Waren de oude van Schuurmans als ik het me goed herinner.
Ook gingen we in die tijd vaak naar de Grenzlandmarkt in Uelsen om strijkers te halen, maar dat was dan al in augustus.
Prachtige tijd !!

Haarman Vuurwerk aan de Lipperkerkstraat in Enschede.
Ik heb daar uren voor de etalage doorgebracht, heerlijk!!

Bij Haarman ook de nodige uurtjes voor de etalage gestaan ja.
Ook een top winkel in Enschede.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan