Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notitie: This feature may not be available in some browsers.
Hele toffe winkel! Ik heb ooit via Facebook wat gewonnen daar. Werd feestelijk ontvangen, kreeg omdat ze zo veel jaar bestonden ook nog 2 serieuze cakes gratis en de winkel was leuk aangekleed. Wellicht sluit ik me bij je aan en rij ik er de laatste dag ook nog even langs.Midden/einde jaren 90 hier bij de lokale (en enige) vuurwerkzaak hier in het dorp: Karweihuis (van der Veen) in Soesterberg. Elk jaar weer weken puzzelen hoeveel rotjes/babyvuurpijltjes/grondbloemen ik kon kopen voor mijn zakgeld, met een paar gulden bijdrage van ‘Pa en Ma’ en vaak ook nog even langs 1 van mijn oma’s die meestal ook nog wel een paar gulden bij wou dragen.
Dat was ook nog de tijd dat je naast een slof kanonslagen ook nog losse pakjes van 10 stuks kon kopen en losse zakjes met 12 babypijltjes, in plaats van een vol doosje met 144 stuks. (12 zakjes van 12)
Ik meen ook dat je de kleine(re) romeinse kaarsen met 5 of 10 schots nog los kon kopen.
Deze vuurwerkzaak, Karweihuis, bestaat overigens nog steeds, zij het dat ze van pand gewisseld zijn naar 100 meter verderop in de straat.
Vrijwel altijd een verstokte dealer van (min of meer) dezelfde importeur geweest/gebleven: eerst Beko vuurwerk uit Tilburg, tot die fuseerden met Schuurmans (en uiteindelijk die alleen overbleef) en totdat Schuurmans werd overgenomen door Vulcan, waar hij nu nog steeds zit.
In de loop der jaren daarom ook steeds minder daar gaan kopen; er waren genoeg importeurs die ik beter vond dan Vulcan en ook Vulcan’s prijzen waren vaak ook nog wel stevig t.o.v. andere importeurs, zeker bij een winkel die redelijk strak aan de adviesprijzen vasthoud.
Dit jaar misschien tijdens de verkoopdagen er toch nog maar voor een laatste keer langs en wat kleine/losse dingetjes inslaan, puur uit nostalgie! (Zullen in ieder geval nog wel weer een aantal pakjes Toverfonteinen van Vulkan bijzitten, met hun nostalgische labeltjes!)