Bij welke winkel kocht jij de allereerste keer vuurwerk ?

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Allemaal herinneren we ons het moment dat we voor het eerst vuurwerk mochten kopen, nog als de dag van gisteren. Bij welke winkel kocht jij de allereerste keer vuurwerk? Plaats het hier! Als je daarvan nog foto's hebt, bijvoorbeeld van het vuurwerk of de showroom, vergeet die dan niet te plaatsen.

Welkoop in Losser. Was denk ik iets van 10-11 jaar gok ik. Mocht van het geld van mn ouders wat rotjes, wondertollen en 1 cake voor 00:00 halen. Ik koos de Fear Factor. Kan helaas geen foto/video meer vinden hoe het eruit zag. Staat me alleen bij dat het 19's had + een label met de kleuren zwart en blauw. Was helemaal blij met die cake toen ik m kocht, terwijl het achteraf waarschijnlijk een hele simpele 20 mm was die toen de tijd misschien 12 euro kostte. Elke keer als ik iets in de lucht zag afgaan wat ik mooi vond was ik ervan overtuigd dat dat de Fear Factor was.

Mn ma heeft nog wel ergens een foto dat ik met een Big Smile en een duimpje omhoog poseer met die collectie van toen met misschien een waarde van 30-35 euro. Mooie tijden dat de meest simpele dingen je helemaal geweldig vond...

Busscher in hengelo was waar ik het eerst zelf met mijn broer kocht, astronauten en babypijltjes. Bij de drogisterij waar mijn oma werkte is iig de eerste keer dat ik me herinner, gingen we bengaals vuurwerk/morning glorys kopen.

Dat was bij Blom Hoogland. Ik was 9 of 10 jaar oud. Mijn oom werkte daar en die liet me in de bunker vuurwerk uitkiezen. Het maakte zoveel indruk op me dat het nooit meer over is gegaan.

Dat was bij de Milo, een tabakswinkel in winkelcentrum "De Koperwiek" in Capelle aan den IJssel. Dat moet ergens rond 2002/2003 geweest zijn. Heel de maand december zenuwachtig tot het 'vuurwerkfoldertje' op de mat viel. En dan met je spaargeld (€40 euro!!) wat uitzoeken. Als klein ventje werd dat toen vooral babypijltjes (fluit én knetter), romeinse kaarsen, rotjes etc. Toen mocht je ook nog vanaf 10 uur 's morgens afsteken. Stond ik als jong knaapie de hele dag babypijltjes weg te stoken. Pfiew hier, Pfiew daar. En wat had ik een lol.

Ik kocht vanaf 1981 als manneke van 7 jaar samen met mijn pa en opa mijn eerste vuurwerk bij verf/behangspecalist Germ Kruisinga op het Zuidvliet in Leeuwarden.
Hier werd destijds Schuurmans vuurwerk (zoals bijna overal in Leeuwarden en omstreken) verkocht.

Ik kreeg Astronauten, Kanonslagen, Big Rotjes, Piraatjes en babypijltjes met knal. Mijn vader kocht altijd een aantal fonteinen en meestal 1 of 2 vuurpijlen, Mijn opa kocht ook wat knallers en een paar vuurpijlen voor zichzelf en voor mij extra Astronauten en Kanonslagen.

Deze winkel bestaat al lang niet meer, maar elke keer als ik langs de locatie kom waar deze zat, denk ik terug aan mijn jeugd.

Haarman vuurwerk Enschede.Als kleine jongen met papa mee en altijd dagen van te voren erg zenuwachtig en soms ziek van de spanning.Wat waren dat mooie tijden.Elk jaar paar sloffen astronauten en lekker de hele dag knallen.We gingen ook vaak naar A van,t slot en Joosten behang..Nostalgie....

Knalfords draakboxen en die fonteinen pakketjes met flits fonteinen happiness en nog eentje kom er ff niet op..... japanse kanonslagen :D

Jaar later knalfords en vuurwerklindenholt toen liep het verder uit de klauwen hahahah

Jemie (Benzinestation)
Ik ging daar trouw elk jaar naar toe
Dit was ook echt mijn eerste winkel waar ik met mijn ouders vuurwerk ging halen! Red Lantern, Lesli!

In mijn puberteit ging ik elke winkel in ons dorp af voor folders en vuurwerk!

Gert's Knipsalon
Daar had je o.a. Breeschoten

Roco Vuurwerk
Vuurwerk werd verkocht vanuit een garagebox!
Hier haalde ik de Red Lantern Western Hero Crackers!

Royal Fashion
Kledingzaak met de BVD Super Crackers

Het Olde Rathuus, een curiosa winkel! Wel eens een mooi gratis pijlebpakket gehad die niet op de kaart stond!

Jecor ijzerzaak toen nog in het centrum
Kan me nog goed herinneren dat ik daar op de eerste verkoopdag voor 6:00 voor de deur stond! Ik kreeg als allereerste klant 2 sloffen extra!

En dan was er nog een kapperszaak Meiling een soort van outlet! Verkocht ook vanuit een garagebox! Toen oogde het als een bij elkaar geraapt zooitje, nu zouden het juweeltjes zijn!

Daarna volgde Welkoop en de buurtsuper in het buitengebied die schuurmans had en nog een ijzerzaak die demo's organiseerde!

Poolen's Vuurwerhal hal Hierden, Hamstra Ermelo had Brave en Wichers Lidu, Mercurius! Vuurwerkpaleis had van die mooie pijlen die leken op blitzknall raketen, naar daar kwam gewoon een sterren boeket uit!

Later kreeg ik mn auto, daarmee kon ik eindelijk naar winkels als Koningsdal Utrecht, Wagenvoort in Wapenveld en Jaco Vuurwerk in Ede!

Als dorp hadden we de meeste winkels van de regio! Inmiddels ben ik al heel wat jaren weg uit dit dorp! Al deze bovengenoemde winkels in dat zelfde dorp waar ik heb gewoond, bestaan of verkopen geen vuurwerk meer naar mijn weten!

Vuurwerkwinkels memories...!

Sas in Sommelsdijk. In de kerkring vanuit een rijtjeshuis met winkelfunctie was midden jaren 90. Kon gewoon in die tijd. Was net of je bij je vriendje naar binnen stapte, en je liep naar buiten met een tas vuurwerk. Roze en oranje grondbloemen, slof babypijltjes en kanonslagen en stoken maar.

Mijn eerste keer was bij kruidhof in Hendrik-Ido-Ambacht.daar kocht ik me eerste rotjes en grondbloemen de andere 3 a 4 jaar was bij Piet de vries in nieuw lekkerland en bij intratuin. Daarna ben ik naar vuurwerk7kamp gegaan waar ik denk al zeker 10 jaar kom. Heb er al duizenden euro's uitgegeven. Nu sinds 2 jaar ga ik naast vuurwerk7kamp ook naar Breda vuurwerk en vuurwerk 365 breda.

Oeh, dat weet ik nog als de dag van gister. Samen met die ouwe van me naar Marco's bikes, een fietsshop hier in Schagen. Het waren 3 sloffen astro's, 2 pakken twister grondbloemen (die knalde nog na het spinnen) , romijnse kaarsen, jumping jacks, 2 pakken babypijltjes. Die ouwe kocht standaard nog een pakket fontijnen en cakes. Alles uitrekenen weken van te voren, dagelijks je bestelling aanpassen. Mooie tijd die folders en bestel formulieren

Back
Bovenaan