Vrijdag 6 februari was het alweer tijd voor ons eerste importeursbezoek van 2009. Er staan alweer een aantal afspraken op de agenda, maar het eerste bezoek werd gebracht aan Rubro Vuurwerk te Wierden. Dit keer gingen we met 3 man, ik, Fred (moontan) en Wesley (omepje).
Het is zeer vroeg in het jaar natuurlijk, maar we hebben vorig jaar kunnen zien dat importeurs in het jaar ervoor vaak al bezig zijn voor het jaar erop. In januari worden veel dingen uitgewerkt om later mee te nemen naar China, zo ook bij Rubro.
We werden weer zeer warm ontvangen door Karel en Ruud met een kop koffie en een lekker gebakje en het gesprek kwam ook alweer snel op gang.
Verkoop 2008
Wij waren allereerst benieuwd naar de verkoop natuurlijk, hoe is het jaar verlopen en afgesloten? Hier konden ze positief over zijn, ze hebben weer beter gedraaid met afnemers en VuurwerkDiscount.nl (hun eigen keten) dan het jaar ervoor en het plezier was weer groot. Dankzij een CRM-systeem kon Ruud heel makkelijk zien waar de klanten vandaan kwamen (enkel mensen die in de voorverkoop bestelden), wat er gekocht werd en wat er in totaal verkocht is aan artikelen. Ze hebben zich verbaasd over de afstanden die sommige mensen afleggen voor hun vuurwerk, uit heel het land zijn er bestellingen geplaatst. Alle producten zijn goed verkocht, maar enkele uitschieters waren kleine artikelen als de Thunder King en de Cannon Balls, maar bij de cakes ook zeker de Color Break en de Maximum Blast.
Tijdens de verkoopdagen weer veel positieve ervaringen opgedaan, klanten waren tevreden en na de jaarwisseling hebben ze tal van positieve reacties op het vuurwerk gekregen van klanten over het hele land.
Vuurwerk 2009
Wij waren natuurlijk benieuwd of er nog een nieuwe lijn o.i.d. zal komen, dit zal het geval zijn. Het zal een lijn worden met een aantal cakes (5-6) welke meer verspreid zouden gaan worden over het land dan de vestigingen die nu vuurwerk van Rubro verkopen. We waren eigenlijk te vroeg voor gedetailleerde informatie, maar zodra er nieuws is, krijgen wij het te horen en zullen we dat natuurlijk direct met jullie delen.
Ruud gaf ons te kennen dat de labels al wel ontworpen zijn door hem, wij zijn nu al benieuwd naar het resultaat, hij heeft al laten zien dat hij zeer mooie labels kan ontwerpen. 
Naast de nieuwe lijn zullen er in de bestaande lijnen uiteraard ook nieuwe producten worden toegevoegd en er zullen vooralsnog geen producten verdwijnen. Zodra er meer bekend is over nieuwe producten, krijgen wij dit direct te horen.
Ook komt er dit jaar een uitbreiding van het jeugdsegment. Vorig jaar kwamen ze bijvoorbeeld al met de maximaal gevulde crackling balls (de Cannon Balls), maar dit jaar willen ze dit segment nog uitgebreider maken met kleinere en goedkopere artikelen die vooral voor de jeugd interessant zijn.
Een leuke mededeling die wij niet hadden verwacht is het feit dat veel cakes verbeterd gaan worden. Waar wij met O&N ervaren hebben hoe goed de producten van Rubro kunnen zijn en de reacties van leden die ook erg positief waren, hadden wij dit niet verwacht. Ze hadden het namelijk niet alleen over de Crossette Queen die volgens de heren van Rubro nog beter kan worden gefabriceerd, maar ook over de geweldige cakes als de Color Break en de High Tension. Enkele cakes voldeden volgens Ruud en Karel nog niet helemaal aan de kwaliteit die ze hebben gezien in China, het tempo was soms anders dan de geteste samples en effecten als de crossette zat teveel flash powder in waardoor het effect niet goed tot z’n recht kwam. Hoewel het dus prachtige cakes zijn, gaan ze dit jaar in China vragen om verbetering met de films van vorig jaar bij de hand. Wij zijn benieuwd, een goede cake verbeteren is nooit verkeerd natuurlijk.
China
Deze week is er een Chinees van de fabriek naar Nederland gekomen voor overleg met Karel en Ruud. De producten van afgelopen jaar worden geëvalueerd en de nieuwe ideeën van Rubro worden besproken. Zoals aangegeven zal o.a. de kwaliteit van producten van vorig jaar worden besproken en kijken waar het verbeterd kan worden en zullen ze na gaan denken over de cakes uit de nieuwe lijn.
Over ruim een week vertrekken Ruud en Karel voor een hele maand naar China. Hier zullen zij veel tijd besteden aan het vuurwerk, ze gaan weer veel testen, filmen en bespreken. Dit jaar willen ze meer films gaan plaatsen van de producten, hopelijk zullen ze in China dus mooie beelden schieten. Naast vuurwerk houden ze zich natuurlijk ook met andere zaken bezig, de maand is dus niet enkel voor vuurwerk ingepland.
Prijzen 2009
Een belangrijk punt ieder jaar zijn de prijzen natuurlijk, zullen die dalen, gelijk blijven of stijgen? Belangrijk is het feit dan ook de economie in China weer volledig ingestort is, dit zal directe gevolgen hebben op arbeidskosten en grondstofkosten in positieve zin, die kosten worden lager. Een nadeel is het feit dat veel fabrieken een grote voorraad hebben aangelegd vorig jaar, die kostprijzen zijn dus al gemaakt en daardoor kan je nog niet besparen, dit is iets waar veel importeurs mee te maken zullen hebben. Echter is er nog altijd het gedoe in de havens, het sluiten van een haven zorgt ervoor dat de prijzen voor een container zullen stijgen. Het moet toch op de boot worden gezet, de Chinezen kunnen dus belachelijke bedragen vragen (wat voorgaande jaren al gebeurd is) en waardoor de kostprijs alsnog hetzelfde kan zijn of hoger.
Stijgende prijzen zullen hopelijk niet het geval zijn en daar ziet het er ook niet naar uit nu. Karel gaf al aan dat wanneer de prijzen in China daadwerkelijk dalen, dit in Nederland ook te merken zal zijn bij Rubro, dan dalen de verkoopprijzen gewoon mee. Wat de prijzen betreft hebben we voorlopig een goed vooruitzicht bij Rubro, einde dit jaar zullen we de nieuwe prijzen weten.
Nieuwe vestiging
Rubro zal dit jaar een nieuwe Vuurwerkdiscount vestiging openen, deze zal in Vriezenveen komen. De winkel zal een opslagcapaciteit hebben van minimaal 10.000 kilo en zal het volledige assortiment van Rubro verkopen.
Meer informatie over dit nieuwe verkooppunt zullen wij ontvangen van Rubro en direct hier plaatsen.
Demo Rubro 2009
Karel heeft plannen voor een mooie demo vanuit Rubro dit jaar, iets wat ze tot nu toe nog niet hebben gedaan. Wij gaan dit absoluut in de gaten houden, want Karel heeft al aangegeven dat als er een demo gegeven gaat worden, deze ook wel spectaculair moet wezen.
Vuurwerk Discount Club
We hebben gesproken over het fenomeen VuurwerkDiscount Club. Deze club is gratis, je kunt je digitaal aanmelden en je hebt dan de eerste nieuwtjes over de bezigheden van VuurwerkDiscount en vooral interessant zijn de kortingen die de leden krijgen. De acties worden per e-mail verstuurd, dit kan oplopen tot 50% korting op bepaalde artikelen!
Aanmelden is dus gratis, momenteel zijn er ruim 2.000 leden aangemeld bij de club.
Vragen van de leden
Naast de vragen die wij hierboven al hebben weten te beantwoorden, zijn er nog losse vragen die wij hebben meegenomen in het gesprek.
Dit is inderdaad erg vervelend, maar dit kom je overal tegen. In principe was er voldoende voorraad, maar was de aanlevering niet goed gegaan, ze hebben tenslotte niet zoveel wagens rijden en alle winkels moeten aangeleverd worden.
Ruud was zich hiervan bewust, echter was het niet mogelijk om alle labels te vervangen. Dit foutje was tevens ook al doorgegeven aan China zodat nieuwe productie de fout niet zou bevatten. Goed opgemerkt overigens, geeft aan dat je je eerst inleest voordat je hem afsteekt.
Wij bedanken Rubro Vuurwerk wederom voor een zeer leuk gesprek en de enorme gastvrijheid. Wij hebben zo vroeg in het jaar toch veel informatie verkregen en kijken uit naar de komende maanden voor informatie.
Het is zeer vroeg in het jaar natuurlijk, maar we hebben vorig jaar kunnen zien dat importeurs in het jaar ervoor vaak al bezig zijn voor het jaar erop. In januari worden veel dingen uitgewerkt om later mee te nemen naar China, zo ook bij Rubro.
We werden weer zeer warm ontvangen door Karel en Ruud met een kop koffie en een lekker gebakje en het gesprek kwam ook alweer snel op gang.
Verkoop 2008
Wij waren allereerst benieuwd naar de verkoop natuurlijk, hoe is het jaar verlopen en afgesloten? Hier konden ze positief over zijn, ze hebben weer beter gedraaid met afnemers en VuurwerkDiscount.nl (hun eigen keten) dan het jaar ervoor en het plezier was weer groot. Dankzij een CRM-systeem kon Ruud heel makkelijk zien waar de klanten vandaan kwamen (enkel mensen die in de voorverkoop bestelden), wat er gekocht werd en wat er in totaal verkocht is aan artikelen. Ze hebben zich verbaasd over de afstanden die sommige mensen afleggen voor hun vuurwerk, uit heel het land zijn er bestellingen geplaatst. Alle producten zijn goed verkocht, maar enkele uitschieters waren kleine artikelen als de Thunder King en de Cannon Balls, maar bij de cakes ook zeker de Color Break en de Maximum Blast.
Tijdens de verkoopdagen weer veel positieve ervaringen opgedaan, klanten waren tevreden en na de jaarwisseling hebben ze tal van positieve reacties op het vuurwerk gekregen van klanten over het hele land.
Vuurwerk 2009
Wij waren natuurlijk benieuwd of er nog een nieuwe lijn o.i.d. zal komen, dit zal het geval zijn. Het zal een lijn worden met een aantal cakes (5-6) welke meer verspreid zouden gaan worden over het land dan de vestigingen die nu vuurwerk van Rubro verkopen. We waren eigenlijk te vroeg voor gedetailleerde informatie, maar zodra er nieuws is, krijgen wij het te horen en zullen we dat natuurlijk direct met jullie delen.


Naast de nieuwe lijn zullen er in de bestaande lijnen uiteraard ook nieuwe producten worden toegevoegd en er zullen vooralsnog geen producten verdwijnen. Zodra er meer bekend is over nieuwe producten, krijgen wij dit direct te horen.
Ook komt er dit jaar een uitbreiding van het jeugdsegment. Vorig jaar kwamen ze bijvoorbeeld al met de maximaal gevulde crackling balls (de Cannon Balls), maar dit jaar willen ze dit segment nog uitgebreider maken met kleinere en goedkopere artikelen die vooral voor de jeugd interessant zijn.
Een leuke mededeling die wij niet hadden verwacht is het feit dat veel cakes verbeterd gaan worden. Waar wij met O&N ervaren hebben hoe goed de producten van Rubro kunnen zijn en de reacties van leden die ook erg positief waren, hadden wij dit niet verwacht. Ze hadden het namelijk niet alleen over de Crossette Queen die volgens de heren van Rubro nog beter kan worden gefabriceerd, maar ook over de geweldige cakes als de Color Break en de High Tension. Enkele cakes voldeden volgens Ruud en Karel nog niet helemaal aan de kwaliteit die ze hebben gezien in China, het tempo was soms anders dan de geteste samples en effecten als de crossette zat teveel flash powder in waardoor het effect niet goed tot z’n recht kwam. Hoewel het dus prachtige cakes zijn, gaan ze dit jaar in China vragen om verbetering met de films van vorig jaar bij de hand. Wij zijn benieuwd, een goede cake verbeteren is nooit verkeerd natuurlijk.

China
Deze week is er een Chinees van de fabriek naar Nederland gekomen voor overleg met Karel en Ruud. De producten van afgelopen jaar worden geëvalueerd en de nieuwe ideeën van Rubro worden besproken. Zoals aangegeven zal o.a. de kwaliteit van producten van vorig jaar worden besproken en kijken waar het verbeterd kan worden en zullen ze na gaan denken over de cakes uit de nieuwe lijn.
Over ruim een week vertrekken Ruud en Karel voor een hele maand naar China. Hier zullen zij veel tijd besteden aan het vuurwerk, ze gaan weer veel testen, filmen en bespreken. Dit jaar willen ze meer films gaan plaatsen van de producten, hopelijk zullen ze in China dus mooie beelden schieten. Naast vuurwerk houden ze zich natuurlijk ook met andere zaken bezig, de maand is dus niet enkel voor vuurwerk ingepland.

Prijzen 2009
Een belangrijk punt ieder jaar zijn de prijzen natuurlijk, zullen die dalen, gelijk blijven of stijgen? Belangrijk is het feit dan ook de economie in China weer volledig ingestort is, dit zal directe gevolgen hebben op arbeidskosten en grondstofkosten in positieve zin, die kosten worden lager. Een nadeel is het feit dat veel fabrieken een grote voorraad hebben aangelegd vorig jaar, die kostprijzen zijn dus al gemaakt en daardoor kan je nog niet besparen, dit is iets waar veel importeurs mee te maken zullen hebben. Echter is er nog altijd het gedoe in de havens, het sluiten van een haven zorgt ervoor dat de prijzen voor een container zullen stijgen. Het moet toch op de boot worden gezet, de Chinezen kunnen dus belachelijke bedragen vragen (wat voorgaande jaren al gebeurd is) en waardoor de kostprijs alsnog hetzelfde kan zijn of hoger.
Stijgende prijzen zullen hopelijk niet het geval zijn en daar ziet het er ook niet naar uit nu. Karel gaf al aan dat wanneer de prijzen in China daadwerkelijk dalen, dit in Nederland ook te merken zal zijn bij Rubro, dan dalen de verkoopprijzen gewoon mee. Wat de prijzen betreft hebben we voorlopig een goed vooruitzicht bij Rubro, einde dit jaar zullen we de nieuwe prijzen weten.
Nieuwe vestiging
Rubro zal dit jaar een nieuwe Vuurwerkdiscount vestiging openen, deze zal in Vriezenveen komen. De winkel zal een opslagcapaciteit hebben van minimaal 10.000 kilo en zal het volledige assortiment van Rubro verkopen.
Meer informatie over dit nieuwe verkooppunt zullen wij ontvangen van Rubro en direct hier plaatsen.
Demo Rubro 2009
Karel heeft plannen voor een mooie demo vanuit Rubro dit jaar, iets wat ze tot nu toe nog niet hebben gedaan. Wij gaan dit absoluut in de gaten houden, want Karel heeft al aangegeven dat als er een demo gegeven gaat worden, deze ook wel spectaculair moet wezen.
Vuurwerk Discount Club
We hebben gesproken over het fenomeen VuurwerkDiscount Club. Deze club is gratis, je kunt je digitaal aanmelden en je hebt dan de eerste nieuwtjes over de bezigheden van VuurwerkDiscount en vooral interessant zijn de kortingen die de leden krijgen. De acties worden per e-mail verstuurd, dit kan oplopen tot 50% korting op bepaalde artikelen!
Aanmelden is dus gratis, momenteel zijn er ruim 2.000 leden aangemeld bij de club.
Vragen van de leden
Naast de vragen die wij hierboven al hebben weten te beantwoorden, zijn er nog losse vragen die wij hebben meegenomen in het gesprek.
Alles was er, alleen de no limit die we 2 keer besteld hadden met de actiekorting van vwc was uitverkocht. Dat vond ik een beetje vreemd omdat we ruim op tijd onze internetbestelling hadden gedaan!
Dit is inderdaad erg vervelend, maar dit kom je overal tegen. In principe was er voldoende voorraad, maar was de aanlevering niet goed gegaan, ze hebben tenslotte niet zoveel wagens rijden en alle winkels moeten aangeleverd worden.
Ik had al mijn spul weer netjes bij elkaar, niks op aan te merken, alleen op 1 pot na, als anderen deze ook hebben. De SATISFACTION van gold selection, hier zit de label verkeerd op met de view kant dus pas op en kijk even hoe de tubes er in zitten.
Ruud was zich hiervan bewust, echter was het niet mogelijk om alle labels te vervangen. Dit foutje was tevens ook al doorgegeven aan China zodat nieuwe productie de fout niet zou bevatten. Goed opgemerkt overigens, geeft aan dat je je eerst inleest voordat je hem afsteekt.

Wij bedanken Rubro Vuurwerk wederom voor een zeer leuk gesprek en de enorme gastvrijheid. Wij hebben zo vroeg in het jaar toch veel informatie verkregen en kijken uit naar de komende maanden voor informatie.