Bevoegdheid gemeente verkoop en afsteken vuurwerk

flessenkop

VWC lid
Hallo,

Ik heb een vraag. Vroeger (tot begin jaren 90 volgens mij) was er geen landelijke regelgeving omtrent het afsteken van vuurwerk (31 dec.) en de verkoop ervan (laatste drie werkdagen van het jaar). Dit werd namelijk per gemeente vastgesteld in de politieverordening (tegenwoordig Algemene plaatselijke verordening). Zo waren er gemeenten waar de verkoop én het afsteken van vuurwerk was toegestaan tussen 27-12 en 01-01. In andere gemeenten was het dan weer alleen toegestaan om vuurwerk met oudjaarsavond af te steken. Ook waren er gemeenten waar de verkoop van vuurwerk helemaal niet was toegestaan.

Weet iemand wanneer dit is veranderd en waarom? Want volgens mij hebben de gemeenten niet meer de bevoegdheid om van de landelijke regelgeving af te wijken.

Groet, Flessenkop

Nooit van gehoord dat het ergens vanaf de 27e mocht afsteken. Denk dat je verkeerd geïnformeerd bent geweest. Vroeger mocht je pas om 22 uur (dacht ik) of misschien pas vanaf 00:00 uur. Weet het niet meer precies zeker, maar ja.. de jaren 70/80 is dan ook lang geleden en dan kan je wel eens iets vergeten.

Dat hing dus van de gemeente af. Elke gemeente had zijn eigen regelingen, de meeste hadden een regeling dat het vuurwerk alleen de laatste dag afgestoken mocht worden en verkoop meestal de laatste twee werkdagen van het jaar. Maar er waren ook gemeenten met ruimere regelingen. Ik begrijp je punt dat ik eventueel verkeerd geïnformeerd ben (ben zelf geboren in de jaren 80, dus heb ze amper bewust meegemaakt), echter, een oom van mij heeft in de gemeenteraad gezeten en die zei dat de gemeente de regelingen zelf vaststelde. Ik weet echter niet wanneer dit veranderd is. Ik zelf denk dat het beleid eerste helft jaren 90 veranderd is, want bij ons in de gemeente konden we (begin jaren 90) slechts de laatste twee dagen van het jaar vuurwerk kopen, terwijl in een buurgemeente al op 28-12 vuurwerk verkocht kon worden.

De Feanster (krant) 23-12-1981

AFKONDIGING

Wijziging van de Algemene Politieverordening (eerste wijziging), vastgesteld bij raadsbesluit van 26 november 1981. Deze regeling treedt in werking m.i.v. 24 december 1981.

Krachtens de gewijzigde bepalingen gelden de volgende termijnen voor het afsteken van vuurwerk:
- 30-12 van 8.00 tot 20.00 uur;
- 31-12 na 8.00 uur;
- 01-01 voor 2.00 uur.

Dit is een stukje overgenomen uit een oude krant. Hieruit valt op te merken dat de gemeente de bepalingen t.o.v. het afsteken van vuurwerk gewijzigd heeft.

Hallo,

Ik heb een vraag. Vroeger (tot begin jaren 90 volgens mij) was er geen landelijke regelgeving omtrent het afsteken van vuurwerk (31 dec.) en de verkoop ervan (laatste drie werkdagen van het jaar). Dit werd namelijk per gemeente vastgesteld in de politieverordening (tegenwoordig Algemene plaatselijke verordening). Zo waren er gemeenten waar de verkoop én het afsteken van vuurwerk was toegestaan tussen 27-12 en 01-01. In andere gemeenten was het dan weer alleen toegestaan om vuurwerk met oudjaarsavond af te steken. Ook waren er gemeenten waar de verkoop van vuurwerk helemaal niet was toegestaan.

Weet iemand wanneer dit is veranderd en waarom? Want volgens mij hebben de gemeenten niet meer de bevoegdheid om van de landelijke regelgeving af te wijken.

Groet, Flessenkop

Het vuurwerkbesluit dateert uit begin 2002, dus vanaf die datum zal in ieder geval landelijk beleid zijn gevoerd met betrekking tot de afsteek- en verkooptijden. Het is natuurlijk niet wenselijk dat de ene gemeente andere tijden hanteert dan andere, rechtsonzekerheid voor burgers is het gevolg. Daarnaast kan via een landelijk beleid landelijke voorlichting worden gegeven over dezelfde regels en is het voor handhavende autoriteiten makkelijker toe te zien op dergelijke regels. Vaak werken handhavende autoriteiten niet binnen 1 gemeente maar in meerdere. Anders zou iedere gemeente dat individueel moeten doen. Voorts zou je het probleem kijken (vroeger waren er meer gemeenten dan nu) dat gemeente met soepel beleid ook meer overlast krijgen.

De reden dat de burgemeester nu vuurwerkvrije zones mag instellen is omdat de burgemeester regels mag stellen die in het kader van de openbare orde gerechtvaardigd zijn. Dat is in dit geval het instellen van een vuurwerkvrije zone. Dit geeft een burgemeester dus niet de bevoegdheid om al het vuurwerk in een gemeente te verbieden omdat dit een te vergaande maatregel is in mijn optiek om de openbare orde te handhaven. Immers zal niet overal last zijn van openbare ordeverstoring op gemeentelijk grondgebied.

Nooit van gehoord dat het ergens vanaf de 27e mocht afsteken. Denk dat je verkeerd geïnformeerd bent geweest. Vroeger mocht je pas om 22 uur (dacht ik) of misschien pas vanaf 00:00 uur. Weet het niet meer precies zeker, maar ja.. de jaren 70/80 is dan ook lang geleden en dan kan je wel eens iets vergeten.
Klopt in zwijndrecht mocht bv een dag eerder gedurende 2 uurtjes stoken werd altijd aangegeven dus klopt wat betreft de info van de topic starter.

Ik meen me te herinneren dat je vroeger mocht kopen vanaf 21-12 en afsteken vanaf 1e kerstdag.
Welke tijd dat was weet ik niet. Dit heeft moontan dacht ik eens verteld.

Het vuurwerkbesluit dateert uit begin 2002, dus vanaf die datum zal in ieder geval landelijk beleid zijn gevoerd met betrekking tot de afsteek- en verkooptijden. Het is natuurlijk niet wenselijk dat de ene gemeente andere tijden hanteert dan andere, rechtsonzekerheid voor burgers is het gevolg. Daarnaast kan via een landelijk beleid landelijke voorlichting worden gegeven over dezelfde regels en is het voor handhavende autoriteiten makkelijker toe te zien op dergelijke regels. Vaak werken handhavende autoriteiten niet binnen 1 gemeente maar in meerdere. Anders zou iedere gemeente dat individueel moeten doen. Voorts zou je het probleem kijken (vroeger waren er meer gemeenten dan nu) dat gemeente met soepel beleid ook meer overlast krijgen.

De reden dat de burgemeester nu vuurwerkvrije zones mag instellen is omdat de burgemeester regels mag stellen die in het kader van de openbare orde gerechtvaardigd zijn. Dat is in dit geval het instellen van een vuurwerkvrije zone. Dit geeft een burgemeester dus niet de bevoegdheid om al het vuurwerk in een gemeente te verbieden omdat dit een te vergaande maatregel is in mijn optiek om de openbare orde te handhaven. Immers zal niet overal last zijn van openbare ordeverstoring op gemeentelijk grondgebied.

In België hanteert elke gemeente zijn eigen afsteektijden. In bepaalde gemeenten is het zelfs helemaal verboden.

Hallo,

Groet, Flessenkop

In 1993 was het Vuurwerkbesluit voor het eerst van kracht.
Daarin worden de verkooptijden en afsteektijden landelijk uniform geregeld.
In 1993 mocht er per keer maximaal 2 kilo vuurwerk aan particulieren worden verkocht.
Voor het eerst in de geschiedenis 3 verkoopdagen voor het vuurwerk. 29,30 en 31 december.
Verder mag vuurwerk alleen worden afgestoken op 31 december vanaf 10.00 uur, s morgens tot de volgende ochtend 02.00 uur.

Het jaar 2020 mogen we alleen nog maar sterretjes aansteken van 00:00 tot 00:15.:cry:

Wordt hier inderdaad gigantisch droevig van als ik deze vroegere tijden zo lees. Zo ver van te voren al afsteken met zijn allen en niemand die er vroeger over ging zeiken. De tolerantie is het tegenwoordig echt 0,0 geworden en het einde hiervan is zeker niet in zicht.

De tolerantie word ook wel op de proef gesteld als je bekijkt wat ze nu afsteken ten opzichte van vroeger.

De tolerantie word ook wel op de proef gesteld als je bekijkt wat ze nu afsteken ten opzichte van vroeger.

Ik bedoel de tolerantie van normaal consumentenvuurwerk. Cobra 6 e.d. vindt dat je dat echt niet kan maken (zie mijn reactie in het knallen gehoord topic) In de tijd van Bex vonden mensen die gigavlinders e.d. ook al mega asociaal en nu is dat uiteraard nog veel erger. Zie het allemaal maar somber in.

Ach zelfs in het illegale is er onderscheid ik snap best dat mensen naar belgie gaan voor wat knal aangezien ze in nederland alleen pruttelpoep hebben.maar wat me irriteert is dat er voor sommigen geen grens meer is nog ff dan lopen ze met cobra 24 rond bahbah

Ach zelfs in het illegale is er onderscheid ik snap best dat mensen naar belgie gaan voor wat knal aangezien ze in nederland alleen pruttelpoep hebben.maar wat me irriteert is dat er voor sommigen geen grens meer is nog ff dan lopen ze met cobra 24 rond bahbah

Wat ik al vaker heb gezegd,een normale knaller zoals de djf thunder of dragon moet je hier gaan verkopen.Gaat niet zo hard als een nitraat,maar is veel beter dan die troep die ze nu verkopen.

Back
Bovenaan