Het een beter dan het ander:
- Het is een oude traditie om vuurwerk af te steken waar veel mensen in Nederland aan gewend zijn en ook aan gehecht zijn. Het is een stukje Nederlandse cultuur.
- Nederland is een vrij land waarin mensen de vrijheid hebben om zelf te kiezen waar ze zich in interesseren en zich mee bezig houden. Mensen die zich graag met vuurwerk bezig houden zouden het recht moeten hebben om daar ter gelegenheid van oud en nieuw iets mee te doen.
- Oud en nieuw wordt maar 16 uur per jaar gevierd. Natuurlijk wordt er vanaf 29 december ook al veel afgestoken, maar wat daarvoor al wordt afgestoken is voornamelijk illegaal gekocht vuurwerk. Een verbod op consumentenvuurwerk in Nederland helpt dus niet tegen die overlast.
- Het verbieden van vuurwerk voorkomt niet dat er vuurwerk wordt afgestoken. Daarvoor zullen ook mensen worden gearresteerd. Omdat dan al het vuurwerk illegaal is kunnen ook al die mensen dan in principe een gevangenisstraf opgelegd krijgen (sinds 10 november 2011 zwaardere straffen voor delicten met vuurwerk, bezit illegaal vuurwerk werd een misdrijf i.p.v. overtreding). Een aanzienlijk deel van de Nederlanders zou dan als misdadiger gekwalificeerd worden wat voor decennia daarna problemen oplevert bij het vinden van een baan en andere dingen. Het is volstrekt belachelijk om zo'n groot deel van de samenleving in principe tot crimineel om te dopen om iets wat normaal altijd mocht.
- Nederlandse bedrijven die zich bezighouden met consumentenvuurwerk zijn gedoemd failliet te gaan.
- Het verbieden van consumentenvuurwerk zal problemen opleveren bij het maken van 1 vuurwerkwet voor Europa. Het is vrijwel ondenkbaar dat andere landen zoals Spanje hier ook in meegaan, waardoor vuurwerk tegen de tijd dat die wet helemaal wordt ingevoerd, weer zal moeten worden toegestaan.
- Bij normaal gebruik is consumentenvuurwerk al veilig. Het is onverantwoord gebruik van consumentenvuurwerk of gebruik van illegaal vuurwerk wat de meeste ongelukken veroorzaakt. Mensen denken genoeg verstand te hebben van vuurwerk om vuurwerk buiten de normale manier om te gebruiken, dus zich niet aan de gebruiksaanwijzing te houden of zelf dingen in elkaar te knutselen. Wegens de vele andere redenen dat consumentenvuurwerk toegestaan zou moeten blijven is het een beter idee om het verkeerde gebruik van vuurwerk te bestrijden in plaats van het vuurwerk zelf.
Nog twee dingen gebaseerd op cijfers:
Afgelopen jaar waren er 670 gewonden gevallen tijdens oud en nieuw. Is dit veel of weinig? Een berekening leert mij dat ongeveer 0,00021 deel van de mensen die vuurwerk afstaken, wat er naar schatting 19% zijn, daarbij gewond is geraakt of een ander heeft verwond. Dat betekent dat je
gemiddeld 4736 jaar vuurwerk kunt afsteken voordat je zelf of een ander iets overkomt. Reken het maar na. 670 Klinkt misschien veel, maar vergeet niet dat dit over het gehele land is en er overal vuurwerk wordt afgestoken, daarom vallen deze berekeningen zo gunstig uit.
Uit een onderzoek van No Ties naar de mening van Nederlanders over vuurwerk blijkt dat 23% onvoorwaardelijk voor een verbod op vuurwerk voor particulieren is. Dat is dus bij lange na geen meerderheid. 41% Wil alleen een verbod als er professionele shows voor in de plaats komen, maar dat kan niet zoals we inmiddels weten, dus geldt het omgekeerde: deze 41% wil geen verbod als er geen professionele shows komen. Ze komen niet, dus wil deze 41% geen verbod. Dit volgt direct uit de vraagstelling. Dan is er nog 33% over die sowieso tegen het verbod is, en 3% heeft geen mening. Hieruit volgt dat het afsteken van vuurwerk zelfs met alle negatieve aandacht wordt gesteund door de bevolking. Bron:
http://www.staakthetvuren.com/Bijlage bij burgerintitatief Meer plezier met minder vuurwerk.pdf
Een eerder geschreven stuk van mij over Cees Meijer waar ook nog wat in staat:
Cees Meijer is de grote man achter de "taskforce opsporing vuurwerk bommenmakers". Deze taskforce heeft officieel als doelstelling zelfgemaakt vuurwerk te bestrijden maar is in feite uit op een verbod op consumentenvuurwerk. In een persbericht is dat een tijd geleden naar voren gekomen. Cees Meijer verzorgt binnen de taskforce onder andere de propaganda en smaad die nodig is om een verbod op consumentenvuurwerk dichterbij te brengen, en brengt die via kranten naar buiten. Hij doet er alles aan om als het niet goedschiks kan, dan maar kwaadschiks met leugens te proberen om legaal vuurwerk te verbieden.
Dat de illegale handel in illegaal vuurwerk wordt aangepakt is voor mensen die daar hun vuurwerk vandaan halen niet zo fijn, maar dat kan ik me goed voorstellen, want illegaal=illegaal, en waar geen regels gelden kan alles, dus aan een karton 4" lidu salutes kom je net zo gemakkelijk als aan een karton chooët bangers, en er is echt een hoop vuurwerk in omloop wat echt gevaarlijk is voor mensen die niet weten hoe ze ermee om moeten gaan. Natuurlijk moet de politie het volk daartegen proberen te beschermen. Mensen die worden opgepakt omdat ze voordat het mag vuurwerk afsteken, begrijpelijk, is gewoon overlast. Mensen oppakken die dingen vernielen, prima, ben ik juist voorstander van!
Maar Cees Meijer probeert zijn afkeer voor vuurwerk aan iedereen in Nederland op te dringen door er alles aan te doen om gewoon legaal consumentenvuurwerk te verbieden, en dat terwijl de regels al zo streng zijn, vooral als het om knallers gaat, want dat is het type vuurwerk waar de overlast vooral door ontstaat. Met legaal vuurwerk is niks mis, en ik zie Cees Meijer ook niet met argumenten tegen legaal vuurwerk komen, alleen maar met een hoop gedraai en gelieg, oftewel smaad zoals Xtremerides het pas noemde op de site AVP.
Cees Meijer gunt mensen die graag vuurwerk afsteken hun plezier niet en doet er alles aan om legaal vuurwerk te verbieden. Ik vind het een onacceptabele en walgelijke manier om mensen te beïnvloeden en ik heb er geen goed woord voor over wat deze man doet.