Bericht Rijksoverheid

Babiloot

VWC lid
Ik zag hem net op Facebook staan:

Om de overlast van vuurwerk te beperken mag u vuurwerk alleen kopen en afsteken op vastgestelde tijden. Er komt geen landelijk verbod op vuurwerk, omdat vuurwerk bij de traditie hoort van Oud en Nieuw. Wel kunnen gemeenten het afsteken van vuurwerk verbieden op bepaalde plekken. Zoals in de buurt van ziekenhuizen, dierenopvangplaatsen en kinderboerderijen. Het vuurwerk van vuurwerkwinkels met een verkoopvergunning kunt u veilig gebruiken, omdat het voldoet aan de wettelijke eisen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/vuurwerk

Ik ook, maar aan de andere kant vind ik het logisch om niet bij een ziekenhuis, asiel en dat soort dingen niets af te steken.

plekken waar dieren zitten kan ik wel in mee gaan. Maar bij een ziekenhuis heb ik toch me twijfels. Als je tegenover een ziekenhuis woont mag je nooit geen vuurwerk afsteken. zelfde geld voor verzorgingstehuizen.

plekken waar dieren zitten kan ik wel in mee gaan. Maar bij een ziekenhuis heb ik toch me twijfels. Als je tegenover een ziekenhuis woont mag je nooit geen vuurwerk afsteken. zelfde geld voor verzorgingstehuizen.

Nu weet ik niet hoe het in heel nl zit met ziekenhuizen. Hier in de omgeving zijn aardig wat ziekenhuizen maar bij allemaal wonen aan de overkant geen mensen dus dat scheelt. Verzorgingstehuizen zou ik Geen verbod in willen stellen. Overdag snap ik nog maar je mag toch pas om 18:00 stoken. In de avond blijven de meeste oudere zoiezo al binnen laat staan op oudjaars avond. Een verbod ja, als het weer om 10:00 uur mag dan alleen voor overdag. Nee als je toch pas om 18:00 mag stoken

Ja mooi bericht. Zoals het hoort en is.
Maar dat laatste zinnetje.. alsof je met 'goed gekeurd' vuurwerk niet hoeft op te passen. Het blijft onvoorspelbaar spul.

Dat klopt, maar daar zullen zij ook wel vanuit gaan. Over het ziekenhuis gebeuren, daar heb ik ook twijfels over. Vorig jaar veel in het ziekenhuis geweest helaas en zag toch vaak mensen die meteen bij het raam stonden als er iets van vuurwerk in de lucht ging. Ook ken ik zelf veel ouderen die gewoon genieten van vuurwerk, maar zelf niets er mee doen.

Weet niet hoe groot dat zo'n zone is dan. maar de dichtstbijzijnde woningen staan op ongeveer 12 m van het ziekenhuis hier. Als zo'n verbod een straal van 250 m heeft mag er bijna in heel de wijk niks afgestoken worden.

Knipsel.JPG

Ik denk dat de meeste geen problemen hebben met vuurwerk en dat de meeste partijen dat wel door hebben. De argumenten van GL zijn altijd hetzelfde en in de reacties op berichten komen doorgaans alleen van mensen die een hekel hebben aan vuurwerk. Uiteindelijk staat -bijna- iedereen buiten te kijken.

Back
Bovenaan