Bergse school stuurt stuntende vuurwerkleerlingen weg.

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Drie leerlingen van 't Rijks in Bergen op Zoom mogen niet meer op school komen omdat ze er vuurwerk hebben afgestoken en dat filmden. Rector Leon de Rond neemt de zaak hoog op: ,,Ontoelaatbaar. Dit waren geen rotjes, maar explosieven.”

Alle ouders en verzorgers van de ongeveer 2.500 leerlingen zijn middels een brief over de kwestie geïnformeerd. De drie betrokken jongeren staken maandag op het plein knalvuurwerk af en filmden dat met hun mobieltjes.

Gevaar
Volgens rector De Rond brachten ze daarmee de veiligheid van medeleerlingen in gevaar. ,,Dat kunnen en willen wij niet tolereren. Nooit. Sommigen doen daar misschien wat lacherig over. Dit soort gestunt accepteren ze misschien in een voetbalstadion, maar wij hier niet. Wij zijn verantwoordelijk en beloven een veilige school met respect voor elkaar. Daar past zulk gedrag niet bij.”

De drie jongeren, over wie De Rond dinsdagavond desgevraagd vanwege hun privacy geen nadere informatie gaf, zijn naar huis gestuurd en geschorst wegens ‘ontoelaatbaar gedrag'. Wat het bestuur van 't Rijks betreft, komen deze leerlingen niet meer terug. De scholengemeenschap voor mavo, havo en vwo is een zogeheten verwijderingsprocedure begonnen. Daarin zijn onderwijsinspectie en de ouderraad betrokken.

Uitzonderlijk
In de achttien jaar dat Leon de Rond inmiddels rector is in Bergen op Zoom, heeft hij naar eigen zeggen één keer eerder een dergelijke maatregel getroffen. ,,Lang geleden. Het is uitzonderlijk. En het is een zware maatregel, dat besef ik. Maar hier worden willens en wetens grenzen overschreden. Dit is geen onschuldig vermaak.”

Voor het geschorste trio betekent dit wat de rector betreft dat ze niet meer terugkeren op ’t Rijks en daarom halverwege het opleidingsjaar een andere school moeten zien te vinden. ,,Een ernstige consequentie, heel naar, dat beseffen wij. Maar een terugkeer is absoluut ongewenst. Wel zullen wij de jongeren en hun ouders helpen bij het vinden van een andere school."

https://www.bndestem.nl/bergen-op-z...rt-stuntende-vuurwerkleerlingen-weg~a7de9bc2/

Hee op mijn oude school. Gebeurt wel vaker dat ze daar vuurwerk afsteken. Maar om ze nu voor altijd te schorsen gaat wat ver.

Drie leerlingen van 't Rijks in Bergen op Zoom mogen niet meer op school komen omdat ze er vuurwerk hebben afgestoken en dat filmden. Rector Leon de Rond neemt de zaak hoog op: ,,Ontoelaatbaar. Dit waren geen rotjes, maar explosieven.”

Alle ouders en verzorgers van de ongeveer 2.500 leerlingen zijn middels een brief over de kwestie geïnformeerd. De drie betrokken jongeren staken maandag op het plein knalvuurwerk af en filmden dat met hun mobieltjes.

Gevaar
Volgens rector De Rond brachten ze daarmee de veiligheid van medeleerlingen in gevaar. ,,Dat kunnen en willen wij niet tolereren. Nooit. Sommigen doen daar misschien wat lacherig over. Dit soort gestunt accepteren ze misschien in een voetbalstadion, maar wij hier niet. Wij zijn verantwoordelijk en beloven een veilige school met respect voor elkaar. Daar past zulk gedrag niet bij.”

De drie jongeren, over wie De Rond dinsdagavond desgevraagd vanwege hun privacy geen nadere informatie gaf, zijn naar huis gestuurd en geschorst wegens ‘ontoelaatbaar gedrag'. Wat het bestuur van 't Rijks betreft, komen deze leerlingen niet meer terug. De scholengemeenschap voor mavo, havo en vwo is een zogeheten verwijderingsprocedure begonnen. Daarin zijn onderwijsinspectie en de ouderraad betrokken.

Uitzonderlijk
In de achttien jaar dat Leon de Rond inmiddels rector is in Bergen op Zoom, heeft hij naar eigen zeggen één keer eerder een dergelijke maatregel getroffen. ,,Lang geleden. Het is uitzonderlijk. En het is een zware maatregel, dat besef ik. Maar hier worden willens en wetens grenzen overschreden. Dit is geen onschuldig vermaak.”

Voor het geschorste trio betekent dit wat de rector betreft dat ze niet meer terugkeren op ’t Rijks en daarom halverwege het opleidingsjaar een andere school moeten zien te vinden. ,,Een ernstige consequentie, heel naar, dat beseffen wij. Maar een terugkeer is absoluut ongewenst. Wel zullen wij de jongeren en hun ouders helpen bij het vinden van een andere school."

https://www.bndestem.nl/bergen-op-z...rt-stuntende-vuurwerkleerlingen-weg~a7de9bc2/
ik weet niet wat ze afstaken. maar ik vind het wat overdreven. vroeger op onze school was er eens een jongen die illegaal vuurwerk had besteld via polen. die vertelde dat vol uit enthousiast en dat kwam bij de leraren terecht. die hem er natuurlijk meteen bij naaide. weet niet hoe het met hem is afgelopen.

Tja,...tijden veranderen ook voor mij als groot liefhebber van vuurwerk.
Op mijn oude school staken wij natuurlijk ook van alles af en experimenteerden er flink op los.
Tot die ene keer,.,..een van m’n vrienden had een indrukwekkend ‘strijkers-bundeltje’ gemaakt
en dat ging goed fout, spul ging al af in zijn hand, resultaat,..hij raakte vier vingers kwijt en een andere jongen werd blind aan één oog.
Zwaar klote als je hele leven dan nog moet beginnen.
Denk ook dat we wel zo eerlijk moeten zijn om onder ogen te zien dat er een hoop shit door kan ontstaan.
Gezeik van klote gastjes bv die mooi spul ‘misbruiken’.
Ik denk dat ‘wij’ als echte hardcore liefhebbers dit altijd moeten veroordelen.
Dat kan helpen om ervoor te zorgen dat oudjaar blijft zoals ,ie is.
Doen we dat niet en blijven we halsstarrig vasthouden aan ‘vroeger’ dan kan het dus zomaar gebeuren dat het wél een keer hè-le-maal verboden wordt.
Verdedig dit mooie feest maar durf ook te erkennen dat het wordt misbruikt door sommige gasten, en veroordeel dat! Niet iedereen houdt ervan,...Dat kunnen wij raar en stom vinden misschien maar dat is nou eenmaal zo.
Deze groep moeten we aan onze kant krijgen en dat kan alleen als we open en eerlijk de discussie hierover durven aangaan.

Trouble is volgens mij dat ze het zo nodig moeten filmen en de school naar buiten toe te kakken zetten. In mijn middelbare schooltijd knalde het ook flink tijdens de pauzes. Daar werd gewoon een oogje en oortje voor dichtgeknepen. Kwam er echter ellende naar buiten, toendertijd nog in de krant, over bijvoorbeeld soft-drugs gebruik en handel op school dan waren de poppen aan het dansen.

Nou, beetje overdreven om dan ook maar alle ouders van 2500 leerlingen te gaan informeren. Lekker, 5 pakken A4 en postzegels naar de kl*te en voor wat. Ik vind dat enkel de ouders van de daders geïnformeerd hadden moeten worden, gaat andere ouders totaal niks aan wanneer er drie leerlingen van school gestuurd worden.

Nou, beetje overdreven om dan ook maar alle ouders van 2500 leerlingen te gaan informeren. Lekker, 5 pakken A4 en postzegels naar de kl*te en voor wat. Ik vind dat enkel de ouders van de daders geïnformeerd hadden moeten worden, gaan andere ouders totaal niks aan wanneer er drie leerlingen van school gestuurd worden.

Had ook wel met mail en hoge urgentie erbij,afgedaan kunnen worden richting alle andere ouders ja..
Zal wel als signaal zijn dat ze dat doen.

Back
Bovenaan