'Belgisch vuurwerk is te vergelijken met handgranaten'

En dit vertegenwoordigd dus Nederland in Afghanistan en andere oorlogsgebieden?
Kan me dan wel voorstellen waarom er zoveel Nederlandse doden zijn gevallen daar... :bonk:

Als Belgisch vuurwerk vergelijkbaar is met handgranaten. Dan staat Nederland nog sterker als Amerika wanneer het op een oorlog uitdraait :bonk:

Kunnen we Defensie ook direct opdoeken, scheelt weer geld in de staatskas. Pietertje zonder werk :bye:

De Belgische regering (en ook de EU) hebben niet voor niks de veiligheidscontour bij 2 gram gesteld. Ik heb nog nooit een bericht gezien of gelezen dat iemand gehandicapt of invalide is geworden door een <2-grams flashknaller. Ja, je verbrijzelt één of meerdere vingers met de kracht van zo'n flashknaller maar je raakt er zeker niet invalide door.
De Europese regels staan 5 gram toe voor consumenten in plaats van 2, in ieder geval in cat.3. Het is aan de lidstaten om te bepalen welke categorie ze toestaan, in België dus blijkbaar cat.2, maar dat zou ook cat.3 kunnen zijn. Daar kun je toch flink wat schade mee aanrichten aan je hand als je je best doet. Als je wat mankeert aan je hand is dat sowieso al gauw een vervelende handicap. Maar je zit nog wel met een bepaalde kàns dat het fout gaat. Die kans is zo klein dat de enkele idioot die z'n vingers eraf blaast nog wel te overzien is. Als het daar om zou gaan zou de limiet in ieder geval veel lager moeten liggen. Het grote verschil kwa veiligheid tussen cat.2 en cat.3 voor knalvuurwerk wat ik weet is dat alles boven de 2 gram flash automatisch als 1.1g geclassificeerd wordt, maar dat heeft te maken met opslag en transport van grote hoeveelheden, niet met letsel als je het in je hand houdt.

Feit: in België mag je buiten Oud en Mieuw enkel met een (gratis) vergunning afsteken. Met Ou en Nieuw zonder.
Dit is niet in alle gemeentes in België zo.

De luchtmachtofficier uit het bericht heeft dus indirect meegeholpen aan het extreme (schijn)veiligheidsbeleid voor vuurwerkopslag in Nederland!
Toch niet iedereen die voor het leger werkt heeft ook aan dat landmijnenschandaal meegewerkt?

Hij zou wel niet hebben meegewerkt, maar wel indirect. Het lijkt me stug dat niemand bij Defensie wist dat daar landmijnen zouden worden opgeslagen of lagen opgeslagen, zeker als luchtmachtofficier (en dus vaak ook te maken hebt met explieven).

Inderdaad kan een 2-grams flashknaller schade aan handen aanrichten. Maar een bushokje opblazen of een complete hand verbijzelen lukt hier niet mee.
Natuurlijk is het nooit de bedoeling dat men een knaller in de hand houdt, tenzij men zijn vingers wilt missen!
De EU heeft inderdaad de grens voor flashknallers uit categorie 3 op 5 gram gesteld. Uit Categorie 2 is dat 0,5 gram. Met andere woorden, de kracht van flahknallers uit Categorie 3 is stukken hoger dan uit Categorie 2.
Wat ik in mijn vorige post noemde over 2 gram, geldt in de meeste EU-landen als maximum, want vanuit de EU gezien mag consumentenvuurwerk alleen 1.4G of 1.3G zijn. Wat je zei over de 1.1G klopt inderdaad, dat is vrijwel alleen voor professionals (categorie 4) voorbestemd met de CE-regelgeving.
Ik zou eerlijkgezegd niet weten onder welke voorwaarden een losse knaller met 5 gram flash als 1.3G kan worden gemarkeerd. Het blijkt dus wel te kunnen, omdat ze die grens van 5 gram aanhouden.

Wat betreft het CE gebeuren in België is een ander verhaal; afgezien knalvuurwerk moet nu alles CE-gekeurd worden volgens categorie 2.
Knalvuurwerk t/m 2 gram flash en 250 gram per mat hoeft dit nog niet en mag tot 2017 verkocht worden. Vanaf 2017 geldt voor flashknallers daar ook categorie 2. Dit houdt in: maximaal 0,5 gram flash per knaller en 25 gram per mat.

TETERINGEN - Pieter Huijskens uit Teteringen pleit voor een algeheel vuurwerkverbod voor consumenten in Nederland. "Vuurwerk uit België kun je vergelijken met handgranaten", aldus de voormalig luchtmachtofficier.

Voormalig luchtmachtofficier van de lego of playmobiel brigade zeker,pffff ik zou me kapot schamen als ik als ex officier zulk soort uitspraken zou maken !!!!

Dus als de russen of de amerikanen komen gaan we massaal met nitraatjes uit belgie gooien? hhahaha

wat een klootviool!

Dit is zeker het type officier dat gelijk de witte vlag hijst wanneer de vijand komt. Of is dat weer iets te veel gezegd?

Hij zou wel niet hebben meegewerkt, maar wel indirect. Het lijkt me stug dat niemand bij Defensie wist dat daar landmijnen zouden worden opgeslagen of lagen opgeslagen, zeker als luchtmachtofficier (en dus vaak ook te maken hebt met explieven).

Inderdaad kan een 2-grams flashknaller schade aan handen aanrichten. Maar een bushokje opblazen of een complete hand verbijzelen lukt hier niet mee.
Natuurlijk is het nooit de bedoeling dat men een knaller in de hand houdt, tenzij men zijn vingers wilt missen!
De EU heeft inderdaad de grens voor flashknallers uit categorie 3 op 5 gram gesteld. Uit Categorie 2 is dat 0,5 gram. Met andere woorden, de kracht van flahknallers uit Categorie 3 is stukken hoger dan uit Categorie 2.
Wat ik in mijn vorige post noemde over 2 gram, geldt in de meeste EU-landen als maximum, want vanuit de EU gezien mag consumentenvuurwerk alleen 1.4G of 1.3G zijn. Wat je zei over de 1.1G klopt inderdaad, dat is vrijwel alleen voor professionals (categorie 4) voorbestemd met de CE-regelgeving.
Ik zou eerlijkgezegd niet weten onder welke voorwaarden een losse knaller met 5 gram flash als 1.3G kan worden gemarkeerd. Het blijkt dus wel te kunnen, omdat ze die grens van 5 gram aanhouden.

Wat betreft het CE gebeuren in België is een ander verhaal; afgezien knalvuurwerk moet nu alles CE-gekeurd worden volgens categorie 2.
Knalvuurwerk t/m 2 gram flash en 250 gram per mat hoeft dit nog niet en mag tot 2017 verkocht worden. Vanaf 2017 geldt voor flashknallers daar ook categorie 2. Dit houdt in: maximaal 0,5 gram flash per knaller en 25 gram per mat.

Dus in Belgie gaan, uiteraard onder druk van Nederland, de 2 grams knallers eruit.
Hoe zit dat dan voor landen als Polen, Tjechië, Spanje, Italië et cetera?

Dus in Belgie gaan, uiteraard onder druk van Nederland, de 2 grams knallers eruit.
Hoe zit dat dan voor landen als Polen, Tjechië, Spanje, Italië et cetera?

In België gaan de 2-grams knallers er niet uit onder druk van Nederland, maar de Belgische overheid kiest er voor al het vuurwerk in categorie 1 en 2 toe te staan. Flashknallers van 0,6 t/m 2 gram (en t/m 5 gram uiteraard) vallen binnen categorie 3.
Ook sommige vuurwielen die ze nu nog verkopen vallen onder categorie 3, die zijn dus vanaf 2017 ook verleden tijd in België.
Vanaf Juli 2017 is er helaas weinig meer over van het België zoals sommigen van ons het kenden.

Polen, Tsjechië, Kroatië etc. kiezen ervoor om, net zoals bijvoorbeeld Luxemburg, Spanje en Frankrijk categorie 1,2 en 3 toe te staan.

In België gaan de 2-grams knallers er niet uit onder druk van Nederland, maar de Belgische overheid kiest er voor al het vuurwerk in Categorie 2 toe te staan. Flashknallers van 0,6 t/m 2 gram (en t/m 5 gram uiteraard) vallen binnen categorie 3.
Ook sommige vuurwielen die ze nu nog verkopen vallen onder categorie 3, die zijn dus vanaf 2017 ook verleden tijd in België.

Polen, Tsjechië, Kroatië etc. kiezen ervoor om, net zoals bijvoorbeeld Luxemburg, Spanje en Frankrijk categorie 1,2 en 3 toe te staan.

Wat betekent dit concreet voor landen als Polen, Tjechie en Spanje?

Maar vooral voor Luxemburg en Frankrijk. Daar heb ik nauwelijks iets over gehoord.

Wat kan jij hier over vertellen?

Je kunt spliterwten ook vergelijken met handgranaten. Conclusie zal dan zijn dat ze kleiner zijn, zachter, smaakvoller en niet-explosief.

Wat betekent dit concreet voor landen als Polen, Tjechie en Spanje?

Maar vooral voor Luxemburg en Frankrijk. Daar heb ik nauwelijks iets over gehoord.

Wat kan jij hier over vertellen?

Polen en Tsjechië, Spanje etc. houden zich nu al helemaal aan de CE-regelgeving. Daar is vuurwerk uit categorie 1 t/m 3 toegestaan en dat zal zo blijven. De "Black Death" knallers met 5 gram flash zijn daar CE-gekeurd in Categorie 3 (want voor deze categorie mogen knallers maximaal 5 gram flash hebben). Ook zijn daar de 1000-grams potten van Jorge te koop en de 1000-grams fonteinen bijvoorbeeld.
De leeftijden in polen en Tsjechië zijnhoger dan de Europees gestelde leeftijden: Cat. 2 is hier 18 jaar en cat. 3 is hier 21 jaar. Dit mag vanuit de EU gezien.
2017 is de deadline voor oude voorraden en nationale wetgevingen die niet de Europese regelgeving hebben geïmplementeerd. Vanaf dat jaar moet alles volgens de Europese regelgeving zijn.
Luxemburg en Frankrijk hanteren al tig jaren "K1 t/m K3" en dat wordt/is vertaald naar Europese categorie 1 t/m categorie 3.

Polen en Tsjechië, Spanje etc. houden zich nu al helemaal aan de CE-regelgeving. Daar is vuurwerk uit categorie 1 t/m 3 toegestaan en dat zal zo blijven. De "Black Death" knallers met 5 gram flash zijn daar CE-gekeurd in Categorie 3 (want voor deze categorie mogen knallers maximaal 5 gram flash hebben). Ook zijn daar de 1000-grams potten van Jorge te koop en de 1000-grams fonteinen bijvoorbeeld.
De leeftijden in polen en Tsjechië zijnhoger dan de Europees gestelde leeftijden: Cat. 2 is hier 18 jaar en cat. 3 is hier 21 jaar. Dit mag vanuit de EU gezien.
2017 is de deadline voor oude voorraden en nationale wetgevingen die niet de Europese regelgeving hebben geïmplementeerd. Vanaf dat jaar moet alles volgens de Europese regelgeving zijn.
Luxemburg en Frankrijk hanteren al tig jaren "K1 t/m K3" en dat wordt/is vertaald naar Europese categorie 1 t/m categorie 3.

Maar in Frankrijk kun je toch ook nog steeds consumentenvuurwerk kopen? Die doen het dan misschien niet met oudjaar maar toch op 14 juli? De dag van de republiek of iets?

Maar in Frankrijk kun je toch ook nog steeds consumentenvuurwerk kopen? Die doen het dan misschien niet met oudjaar maar toch op 14 juli? De dag van de republiek of iets?

Categorie 1 t/m 3 (K1 t/m K3) is voor consumenten. En in Frankrijk en Luxemburg is dat het hele jaar te koop, net zoals in België.

Categorie 1 t/m 3 (K1 t/m K3) is voor consumenten. En in Frankrijk en Luxemburg is dat het hele jaar te koop, net zoals in België.

Ook met knallers? Kan mij ergens vaag herinneren dat die in Fr geen flash mochten bevatten?
Shellkitjes waren verboden sinds 2010 toch? Of is dat met die CE weer veranderd?

Ook met knallers? Kan mij ergens vaag herinneren dat die in Fr geen flash mochten bevatten?
Shellkitjes waren verboden sinds 2010 toch? Of is dat met die CE weer veranderd?

Shellkitjes worden volgensmij niet goedgekeurd met de CE-keuring, ik heb daar in een van de normdocumenten iets van gelezen (shottubes, pre-mounted of zoiets dergelijks).

Knallers in Frankrijk bevatten wel degelijk flash, zoals alle Demon rotjes, de 3-klaps strijkers en de grootste Demonknaller is hier een bewijs van.
Ook mogen matten daar flash bevatten.

Dat er alleen Bison en Demon knalproducten mogen worden verkocht zal op korte termijn ook veranderen; doordat ze categorie 1 t/m 3 toestaan zal hier ook bijvoorbeeld de FP3small, fp3 en bijvoorbeeld CE-gekeurde Chooetproducten (Original) mogen worden verkocht.

Back
Bovenaan