België-Bosnië even meer oorlog dan voetbal door vuurwerk

Niet alleen sportief was de WK-kwalificatie-interland Bosnië-België (2-4) een domper. Ook extrasportief liep het in de Cristal Arena van Genk fout. De Belgische voetbalbond en de ordediensten waren er zich van bewust dat de wedstrijd tegen Bosnië een risicomatch was. Er was dan ook een extra politiemacht opgetrommeld om de bijna 9.000 Bosnische supporters in toom te houden.

Maar de ordediensten stonden machteloos. Al in de eerste helft belandde er bij een 0-1-stand voor de Bosniërs Bengaals vuur op de grasmat. In de tweede helft, toen België gelijk had gemaakt, ging het van kwaad naar erger. Verschillende vuurpijlen en andere projectielen belandden op het veld en veroorzaakten een rookgordijn waardoor de wedstrijd moest worden stilgelegd. De spelers verdwenen even in de kleedkamer en pas na een kleine tien minuten kon de wedstrijd worden hervat.

De Bosnische bondscoach Blazevic maande de supporters aan tot kalmte, maar de chaos was compleet toen ook nog een supporter op het veld liep. Hij werd door stewards verwijderd.

‘Vuurwerk is typisch voor Bosnische fans’, zegt Damir Mirvic, de Bosnische international van Roeselare. ‘Je kon dit verwachten. Je ziet het ook vaak bij competitiewedstrijden in Bosnië. Woensdag in Zenica zal het nog drie keer erger zijn. Onze bondscoach heeft de fans gevraagd om ermee op te houden. Gelukkig maar’, aldus Mirvic.

De Bosnische bondscoach was kwaad. ‘Onze fans zijn veel te heet. Ze moeten beseffen dat dit niet kan’, zei Miroslav Blazevic na de match.

De incidenten waren een slag in het gezicht van vele Belgische fans, die naar Brussel moesten rijden om hun tickets op te halen. Op het vertoon van hun paspoort konden ze niet meer dan vier tickets krijgen. ‘We zijn allemaal gefouilleerd’, getuigde een Belgische fan uit Limburg. ‘Ik moest zelfs mijn gsm uit mijn binnenzak halen. Ik begrijp niet hoe de Bosnische fans vuurwerk in het stadion hebben kunnen smokkelen.’

De stewards bevestigen dat ze de opdracht hadden gekregen om de bezoekende fans af te tasten. ‘Maar we mogen slechts oppervlakkig fouilleren. Als een dame een vuurwerkpijl in haar bh steekt, kunnen wij die niet detecteren’, zei een steward. Hij voegt eraan toe dat een collega werd aangevallen door een Bosnische fan toen hij die tot kalmte wilde aanmanen.

Hoewel de Bosniërs de incidenten hebben veroorzaakt, riskeert ook de Belgische organisatie een boete. ‘De eerste schuldigen zijn zij die vuurpijlen het stadion hebben binnengebracht’, zei de ceo van de voetbalbond, Jean-Marie Philips. ‘Op de debriefing met de veiligheidsverantwoordelijke van de FIFA zullen we bekijken hoe dit is kunnen gebeuren. Maar we waren verwittigd en hebben goed gewerkt. Bovendien lijkt me dit vooral een verantwoordelijkheid van de ordediensten.’

verbieden dat voetbal, ben je van dit kinderlijke gezever meteen af.. Scheelt de belastingbetaler meteen ook een hoop geld qua inzet politie, brandweer en andere diensten.

verbieden dat voetbal, ben je van dit kinderlijke gezever meteen af.. Scheelt de belastingbetaler meteen ook een hoop geld qua inzet politie, brandweer en andere diensten.

Ik ben ook niet zo'n fan van voetbal maar als je dat vind kan je net zo goed zeggen dat ze vuurwerk moeten verbieden. Dat scheelt de belastingbetaler ook een hoop geld qua inzet politie, brandweer en andere diensten.
Sommige dingen vinden veel mensen gewoon leuk, waarbij een kleine groep mensen het verpest voor de rest, maar om het nou meteen te verbieden....

kan zo zijn Doodskopper.. Maar het voetbal gebeuren is meerdere keren per jaar\maand. Oud en nieuw maar 1x per jaar.

nu klink je net als 1 van die nare politici hier die vw willen verbieden. :wink:

Nou zo wil ik echt niet klinken hoor.. Maar je bent het denk ik wel met me eens dat dit soort zaken gewoon echt niet kunnen. Het is echt zowat de enigste sport Waar bijna altijd gezeik rond is.. "Supporters" die als domme kinderlijke kleuters elkaar te lijf gaan omdat ze niet tegen het verlies kunnen. Of net als nu de boel zowat in brand zetten met vuurwerk, met alle mogelijke gevaren van dien.

gekke werk. :shocked: Maar je vraagt erom. Want omdat het duel in België was en er iets was met kaarten ofzo.. moesten Bosniërs voor België juichen..:bonk: Dit om problemen te voorkomen... ik weet het niet precies wat het was.. maar het stond in de VI.:wink:

best vet zo met dat vuurwerk, maar heel gevaarlijk en natuurlijk niet de bedoeling:p

:bye:

* EDIT*

Filmpjeee:

+ YouTube Video
ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

Laatst bewerkt:
Nou zo wil ik echt niet klinken hoor.. Maar je bent het denk ik wel met me eens dat dit soort zaken gewoon echt niet kunnen. Het is echt zowat de enigste sport Waar bijna altijd gezeik rond is.. "Supporters" die als domme kinderlijke kleuters elkaar te lijf gaan omdat ze niet tegen het verlies kunnen. Of net als nu de boel zowat in brand zetten met vuurwerk, met alle mogelijke gevaren van dien.

Ik ben het helemaal met je eens hoor!! :)

maar je moet niet vergeten dat het percentage relschoppers vs normale supporters erg laag is natuurlijk. Zijn vaak ook dezelfde personen die met vuurwerk alles kapot maken met o en n, oftewel: uitschot der maatschappij, zonder enig intellect.

Ik schaar me trouwens onder de normale supporters :p

Tja, ik kijk er eigenlijk niet eens meer van op.
Dit gebeurt elke week wel ergens bij een wedstrijd.
Practig gezicht vuurwerk bij voetbal,mits het goed gebruikt word.
En rotte appels heb je overal en altijd.
Niets aan te doen, dat is de maatschappij.

Ik ben het helemaal met je eens hoor!! :)

maar je moet niet vergeten dat het percentage relschoppers vs normale supporters erg laag is natuurlijk. Zijn vaak ook dezelfde personen die met vuurwerk alles kapot maken met o en n, oftewel: uitschot der maatschappij, zonder enig intellect.

Ik schaar me trouwens onder de normale supporters :p

Het zou me ook flink vies tegenvallen als jij zou gaan rellen hahaha.. Vind ik jou ook helemaal de persoon niet voor :p

De reden dat de Bosnische supporters dit doen is omdat we een corrupte voetbalbond hebben, echte maffia.

Dit heeft niets met verlies te maken want het was 10 minuten na de gelijkmaker gebeurd. Ik ben er persoonlijk tegen maar ja, bij sommigen lopen de emoties hoog op.

De Bosnische voetbalbond geeft niets om voetbal en bij hun gaat het echt allemaal om het geld. Als ze een vriendschappelijke wedstrijd maken dan kijken ze eerst hoeveel het zal opleveren. Ze kijken niet of ze een kwalitatieve tegenstander hebben. Als er talenten in het Bosnische elftal komen vraagt de Bosnische voetbalbond geld van hun om mee te mogen doen. Er zijn heel veel managers bij de nationale elftal betrokken die de voetbalbond betalen om hun speler te laten spelen en zo later voor meer geld naar het buitenland te kunnen verkopen.

We hebben vorig jaar een nieuwe coach gehad die geen gehoor gaf aan de voetbalbond maar hij werd ontslagen. Ze wilden niet iemand hebben die het team bestuurt maar iemand die naar de voetbalbond luistert, want de voetbalbond bepaalt wie er speelt.

Het Bosnische elftal die afgelopen zaterdag tegen Belgie speelde is door de ontslagen trainer samengesteld.

Dus we willen gehoor geven aan UEFA en FIFA om de Bosnische voetbalbond te ontslaan en zo de Bosnische elftal te redden.

Als de Bosniers vuurwerk tijdens de wedstrijd gooien wordt de Bosnische voetbalbond financieel beboet en op deze manier wordt er minder geld gestolen wit gewassen.
Als wij als supporter niets ondernemen gaan die criminelen tot hun dood in die luie stoelen blijven. Het geld invensteren ze niet in voetbalvelden of voetbalscholen voor kinderen etc. dat geld wat ze stelen gebruiken ze om naar dure restaurants te gaan, snoepreizen, etc. terwijl veel mensen de dag moeilijk doorbrengen.

Laatst bewerkt:
Bosna, de problemen rondom de nationale voetbalbond zijn mij al langer bekend.
Ik heb zelf een Bosnische vriend die mij er alles over verteld heeft.

Echter, Bosnie heeft nu een prestatie van formaat neergezet door Belgie in een uitwedstrijd met 4-2 te verslaan. De weg naar de eindronden 2010 ligt volledig open voor Bosnie.
Ben jij niet bang dat door de ongeregeldheden van afgelopen zaterdag Bosnie gestraft wordt en daar door de kans op de eindronden verkeken is?

Want vinden de spelers van Bosnie zelf eigenlijk?

Het zou me ook flink vies tegenvallen als jij zou gaan rellen hahaha.. Vind ik jou ook helemaal de persoon niet voor :p

mwa als ze me echt pissed maken lukt het wel hoor hahahaha wees maar niet bang lol

maargoed, vuurwerk bij het voetbal mits goed gebruiktl = :cool:

Back
Bovenaan