'Belg bereidde in Baarle-Nassau bomaanslag voor'

FireDragon

VWC lid
'Belg bereidde in Baarle-Nassau bomaanslag voor'

BREDA - Een 39-jarige Belg die in februari werd opgepakt op bungalowpark L´air Pur in Baarle-Nassau wilde een bomaanslag plegen. Tot die conclusie komt de rechtbank in Breda.
De politie pakte de man op 14 februari op tijdens een onderzoek naar drugs. Hij had alle spullen in huis om een zogenoemde pijpbom te maken. De politie vond onder meer vuurwerk, een aluminium buis, kruit, spijkers en klei. Een deel van de spullen was al samengevoegd. De verdachte had het kruit luchtdicht verpakt met de bedoeling dat de explosievenspeurhond van de politie het niet zou ontdekken.

Vuurwerk voor jaarwisseling
De Belg ontkent dat hij van plan was een explosief te maken en te gebruiken. Hij vertelde tegen de rechter dat hij van kleins af aan geinteresseerd is in spullen die met het leger te maken hebben. Het vuurwerk dat in de vakantiebugalow lag, was volgens de Belg bedoeld voor de jaarwisseling. Met de andere spullen wilde hij een kooi voor de tropische vogel van zijn huisgenoot maken.

De rechter denkt wel genoeg bewijs te hebben voor het voorbereiden van een aanslag. Waar de man die zou hebben willen plegen is niet bekend. Voor het voorbereiden van de bomaanslag en voor drugsbezit moet de Belg twee jaar de cel in. Vorig jaar is de man in België veroordeeld voor een soortgelijk strafbaar feit. In dat onderzoek vond de politie op de laptop van de man ondermeer handboeken om bommen te maken.

Ook huisgenoot in cel
De voormalige huisgenoot van de man kreeg honderd dagen cel vanwege de drugs in het vakantiehuisje.

Bron

Nou weer een nieuw argument om oud en nieuw te voorkomen voor onze geliefde Arno en Co. "Van jaarwisseling naar zelmoordaanslagen" zal waarschijnljk zijn volgende campagne slogan worden. Ik zit er niet zo op te wachten.

Inderdaad zeg, een bomaanslag? Er worden tijdens de jaarwisseling hier heel wat pijpbommetjes afgestoken volgens mij, een bomaanslag is toch wel erg overdreven!

is je werkelijk zo'n kronkel in je kop hebt om een pijpbom met spijkers te vullen dan hoor je gewoon niet op de openbare weg thuis. zeker wanneer je in belgië ookal een keer bent opgepakt voor een vergelijkbaar incident.

het bericht is verder nogal overdreven natuurlijk, een aanslag tijdens oud en nieuw... ze moeten het vooral nóg meer opblazen (flauw grapje:p) en het groot maken in de media zodat je straks nog meer van die idioten hebt die zich met dit soort dingen gaan bezig houden

Denk eerder de brievenbus... Prullenbak is zijn beste vriend :p

Als je uberhaupt al pijpbommen maakt heb je al een IQ van 10...
Maar het woord aanslag kan ook niet misplaatst zijn.
Als deze man een aluminium buis van een regenpijp gebruikt vind ik het toch wel een (kleine) bom.
Maar het is gewoon idioot om een pijpbom te maken klaar.
En bij een aanslag denk ik al aan gewonden, vernielen en moorden etc.
Ik weet niet of deze man dit van plan was aangezien ik dit niet lees.
Zo niet is het nog niet de bedoeling, laat vuurwerk zoals het is. En gebruik het waarvoor het is!

Luchtdicht verpakt whahaha.
Ook al zit er maar een beetje kruit aan de verpakking dan ruikt die hond het al.:wink:
Ik heb het idee dat deze man gewoon niet zo snugger is :frusty:

Ik ben juist blij met het woord bomaanslag. Nu ga ik er vanuit dat de rechter goed geoordeeld heeft (wat niet zo vanzelfsprekend is), dus mocht dat zo zijn, hoe willen we het dan anders noemen? Het is al vaak genoeg voorgekomen dat er zelfgemaakte bommen zijn gebruikt om bij iemand door de brievenbus te gooien waarbij een enorme ravage ontstaat. Dat soort dingen, hoe het je ook wendt of keert, dat noem ik bomaanslagen. Niks mis mee om ze dan ook zo te noemen. Door het onder die categorie te scharen en niet onder vandalisme met een vuurwerkbom komen we wellicht nog van die onterechte belachelijk asociatie af. Dat lijkt mij positief.

Ik heb liever de associatie vandalisme met vuurwerk dan de associatie bomaanslag met vuurwerk.
En hoe irritant en kinderachtig vandalisme met vuurwerk ook is blijft het in de meeste gevallen een klein vergrijp.
Zoiets betitelen als bomaanslag is net zo krom en absurd als 10 kilo illegaal vuurwerk vinden en het vergelijken met enschede.

Leerdammer bereide bomaanslag voor.

31-12-2012
Leerdam

Na een intensief onderzoek is de politie op 31 december 2012 een 26 jarige inwoner van Leerdam op het spoor gekomen.
De politie arresteerde de man in de buurt van zijn woning met een grote hoeveelheid kanonslagen die de uiterst gevaarlijke explosieve stof buskruit bevatten.

Een klein delict
Zelf verklaarde de man de kanonslagen te willen gebruiken voor een zogenaamde heksenkring. wat uiterst gevaarlijk is aangezien hier een grote hoeveelheid buskruit in ontsteking gebracht wordt.
Wat kan leiden tot gehoorschade en ernstige verwondingen.

Accesoires
De man beschikte ook over een aansteker , een pakje shag en een 24 inch beeldscherm en een account op vuurwerkcrew.nl
Wat in verband wordt gebracht met de geplende bomaanslag.
Zelf verklaarde de man dat dit hoorde bij zijn tijdsverdrijf en interesse in vuurwerk.

De man is ingesloten voor verhoor....

Komt op hetzelfde neer toch:p

Ik heb liever de associatie vandalisme met vuurwerk dan de associatie bomaanslag met vuurwerk.
En hoe irritant en kinderachtig vandalisme met vuurwerk ook is blijft het in de meeste gevallen een klein vergrijp.
Zoiets betitelen als bomaanslag is net zo krom en absurd als 10 kilo illegaal vuurwerk vinden en het vergelijken met enschede.
Zo bedoelde ik dat niet. De associatie met vuurwerk moet juist vaak helemaal weg. Zo gauw er zelfgemaakte explosieven door brievenbussen gegooid worden bij mensen thuis noem ik dat geen vandalisme meer. Dat is een hele persoonlijke aanval waarbij doden of gewonden kunnen vallen. Wat als Breivik voor zijn bom toevallig iets van vuurwerk had gebruikt? Was het dan een vuurwerkbom geweest en was zijn aanslag vandalisme? Nee.

De grens ligt daar waar personen worden aangevallen. Al blaast iemand in heel Nederland alle levenloze vuilnisbakken op, dan is dat vandalisme, maar een pijpbom door een brievenbus en je hebt het over een hele andere categorie misdaad. Ik zou graag zien dat de kranten daar ook op zo'n manier mee zouden omgaan.

Ja daar heb je wel een puntje, breivik erbij halen vind ik dan wel weer overdreven. En technisch gezien kan dat best een vuurwerkbom zijn als hij voor zijn bom iets van vuurwerk gebruikt had.
Deels moet ik je gelijk geven een pijpbom door een brievenbus is geen vandalisme maar hoeft ook weer niet altijd een aanslag te zijn.
En als je dacht dat kranten alleen over vuurwerk onwaarheden schrijven heb je het mis, zowat in alle krantenartikelen staan onwaarheden van klein tot groot tot compleet verzonnen.
Heb daarom ook persoonlijk liever niet gelijk een uitgebreide mening na het lezen van een krantenartikel.

En als je dacht dat kranten alleen over vuurwerk onwaarheden schrijven heb je het mis, zowat in alle krantenartikelen staan onwaarheden van klein tot groot tot compleet verzonnen.
Heb daarom ook persoonlijk liever niet gelijk een uitgebreide mening na het lezen van een krantenartikel.
Helemaal mee eens

Back
Bovenaan