BELANGRIJK Categorie 1 mag niet overal afgestoken worden!

Gelukkig hebben de meeste mensen een tuin. Lekker Piccolo's stoken vanuit je achtertuin. zullen ze dan bellen? :p

niet ál te snel paniekerig copypasten van FPM hoor, het verhaal is daar al verder genuanceerd.

Zo is dit gedeelte van toepassing op technische omschrijvingen voor importeurs/CE enz. niet op wáár je mag afsteken. In dat gedeelte van de wetgeving staat niks over dat het enkel op privéterrein afgestoken mag worden, enkel de zinssnede 'mag het hele jaar door afgestoken worden'.

Geen paniek dus, het mag gewoon overal het hele jaar.

Geen copy past van fpm, daar ben ik ee tijd geleden voor geband en dat wil ik niet weer.
Dus heb zelf het Vuurwerkbesluit etc erbij gepakt en nog eens die stukjes doorgelezen. En kwam ook tot de conclusie regel recht kopieren doe ik niet meer! :wink:

Maar zie daar hun hebben meer verstand dan mij van het hele besluit dat het toch afgestoken mag worden iedere dag overal. Sorry voor de verwarring, wou jullie boetes besparen! :p

Het hele jaar: ja.
Maar als jij midden in de nacht meerdere knetterlinten gaat staan stoken, dan kunnen ze je nog steeds pakken op "verstoren van de openbare orde".

Als je Cat. 1 gaat stoken kan ik je aanraden om even een papier mee te nemen met informatie over categorie 1 vuurwerk. Maak ook even een foto van het afgestoken vuurwerk waarop het zichtbaar is.

Je zult niet de eerste politie-agent treffen die nog niet op de hoogte is van de cat. 1 regelgeving.
Bovendien geldt voor de gemiddelde Nederlander vuurwerk = vuurwerk, dus je bent te vroeg aan het afsteken.

Maar waarom zou je überhaupt vuurwerk willen afsteken waar andere mensen last van hebben? Mensen kunnen toch naar een rustigere locatie gaan en daar afsteken zodat niemand last heeft. Dan hoef je die discussie ook niet aan en kan je zelfs CAT. 2 afsteken. Ik noem bijvoorbeeld een groot park, bos, weiland, industrieterrein.

Maar waarom zou je überhaupt vuurwerk willen afsteken waar andere mensen last van hebben? Mensen kunnen toch naar een rustigere locatie gaan en daar afsteken zodat niemand last heeft. Dan hoef je die discussie ook niet aan en kan je zelfs CAT. 2 afsteken. Ik noem bijvoorbeeld een groot park, bos, weiland, industrieterrein.

Waarom? Omdat het kan, en omdat Nederlanders maar eens moeten gaan stoppen met zeuren. Daarom!

Verder hou ik wel een beetje rekening met de omgeving, en als iedereen dat doet (altijd, met alles) wordt Nederland weer een stuk leefbaarder en gemoedelijker denk ik.

De overlast regel kan heel breed gebruikt worden,net als iedereen die denkt dat je tot 2200 uur lawaai mag maken die hebben het ook fout.als je knetterlinten loopt te stoken in de straat om 1900 uur en iemand belt de politie dat hun kindjes niet kunnen slapen dan ga je het toch verliezen om het overlast verhaal.

De overlast regel kan heel breed gebruikt worden,net als iedereen die denkt dat je tot 2200 uur lawaai mag maken die hebben het ook fout.als je knetterlinten loopt te stoken in de straat om 1900 uur en iemand belt de politie dat hun kindjes niet kunnen slapen dan ga je het toch verliezen om het overlast verhaal.

En zo hoort het ook.
Rekening houden met elkaar en er is niets aan de hand.

Dat laatste wordt dus bepaald door de Officier van Justitie als je het zo ver laat komen.
In eerste instantie wordt de 'overlast' beoordeeld door de dienstdoende agent. Die kan je een standaard 'bekeuring' geven voor het verstoren van de openbare orde.

Vooral met zulke subjectieve zaken sta je juridisch gezien al snel zwak tegenover de staat en haar ambtenaren.

hoi bij ons bij de geldersevuurwerkhal wordt dit al veel verkocht en moet zeggen dat we er weinig klachten van krijgen als je ze er maar op wijst dat het wel mag maar geen overlast mag veroorzaken.

Wat is overlast? Mijn buurman heeft een grote motor en die blaast even zomers als die door de straat heen raast. Hoor je niemand over maar als je crackling balls rond strooit wordt het gezien als overlast?
Kijk als je gewoon aan de 10 uur regel houdt voor de nacht rust dan mogen ze je toch niets maken net als mijn buurman met zijn motor?

Back
Bovenaan