Beëindigen verkooppunten vuurwerk kost veel geld

killerdome

VWC lid
Beëindigen verkooppunten vuurwerk kost veel geld

Alkmaar, 17 augustus 2011

Uit onderzoek van gemeente Alkmaar blijkt dat de kosten voor het beëindigen van de verkoop van consumentenvuurwerk in de nabijheid van woningen, hoog zijn. Uit de rapportage blijkt dat de totale schade van de ondernemers bij het direct beëindigen van de vuurwerkactiviteiten tenminste vijf ton euro is. De huidige verkooppunten voldoen wel aan alle eisen die qua milieu en veiligheid worden gesteld.

Bestemmingsplan
Het college van B&W vindt de verkoop van vuurwerk vlakbij woningen niet wenselijk. Momenteel worden de bestemmingsplannen geactualiseerd. Hierin worden regels opgenomen, waardoor het opslaan en verkoop van vuurwerk wordt uitgesloten nadat een ondernemer stopt. Binnen de gemeente Alkmaar zijn vier verkooppunten gevestigd in de nabijheid van woningen.

Gemeenteraad
B&W gaat de resultaten van dit onderzoek opiniërend voorleggen aan de gemeenteraad. Op deze manier kan de gemeenteraad een goede belangenafweging maken tussen de wens om vuurwerkverkooppunten nabij woningen te weren en de financiële gevolgen daarvan.

bron

Ik heb dit stuk nou al 3 keer gelezen en ik begrijp het niet helemaal(of ik begrijp het wel en dit gaat werkelijk nergens over). Is het nu zo dat ze eigenlijk willen dat vuurwerkwinkels buiten de bebouwde kom komen en niet in de nabijheid van huizen en dat het dan 5 ton kost om zo'n winkel alleen al weg te krijgen in de nabijheid van huizen. Dat is toch een omgekeerde wereld. Ik zou eerder zeggen dat ze je subsidie geven om een vuurwerkwinkel te verplaatsen buiten de bebouwde kom.
Kan iemand mij uitleggen die dit stuk wel begrijpt wat de journalist nou eigenlijk duidelijk probeert te maken?

Ja joh koop een winkel weg met 500.000 euro aan belastinggeld, doe maar we bezuinigen toch niet.

De belastingdienst ziet dit als inkomsten en pakt de helft weer terug.
De meeste ondernemers hebben het vuurwerk nodig om het jaar goed te maken en als dat weg valt houdt ook de rest van het bedrijf het niet lang meer uit.

oh, het jaar goed maken,er wordt toch zo weinig verdient aan het vuurwerk?
ze zullen een bepaalde omzet met een vermenigvuldigingsfactor willen betalen
om de mensen te laten stoppen met de verkoop, niet om te verhuizen met het
gehele bedrijf.

De belastingdienst ziet dit als inkomsten en pakt de helft weer terug.
De meeste ondernemers hebben het vuurwerk nodig om het jaar goed te maken en als dat weg valt houdt ook de rest van het bedrijf het niet lang meer uit.

Het komt er gewoon op neer dat het de belastingbetaler weer geld kost, en dat in deze tijden.:bonk:

Zover ik zie kost het niemand geld. B&W vind het verhuizen te duur (5 ton) Dus de huidige verkooppunten blijven tenzij er een nieuwe eigenaar komt want dan vervalt de vergunning. Toekomstige verkooppunten dienen buiten het centrum te komen.

ALKMAAR - Gemeente Alkmaar wil de opslag van consumentenvuurwerk weren uit woongebieden. Daarom heeft het college laten onderzoeken hoeveel het kost om de verkooppunten te sluiten. Schade: een half miljoen euro.

,,Een heleboel geld'', vindt wethouder Anjo van de Ven (OPA). Daarom ziet zij liever dat het bestemmingsplan van de panden veranderd. Dat zal niet direct gebeuren. Wanneer een ondernemer stopt met zijn zaak, mag - om een wijziging door te kunnen voeren - een jaar geen vuurwerk vanuit het gebouw verkocht worden. Bedrijventerreinen

In Alkmaar zijn vier verkooppunten van vuurwerk in de buurt van woningen. Die staan in De Mare, Overdie, Oudorp en Overstad.

De andere winkels die consumentenvuurwerk verkopen, zijn vooral op bedrijventerreinen te vinden. Van de Ven legt de keuze tussen de twee opties aan de raad voor. De raadsleden moeten dan kiezen of ze voor de uitkoop van de ondernemers gaan, of voor de wijziging van het bestemmingsplan.

Van de Ven: ,,Ik wil meegeven dat de verkooppunten verder aan alle veiligheidseisen voldoen en dat ze maar drie dagen in het jaar vuurwerk verkopen. Dus is de verhouding tussen het risico en de kosten wel reëel?''

Bron: http://www.vandaag.nl/alkmaar/nieuws/article10858571.ece/'Geen-vuurwerk-bij-huizen'

Back
Bovenaan