Baby gewond na vuurwerk in kinderwagen.

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Een baby is afgelopen oudejaarsavond in de Bankastraat in Den Haag gewond geraakt door een omgevallen pot siervuurwerk. Volgens getuigen belandde het vuurwerk in de kinderwagen, waarin het kind op dat moment lag.

Het vuurwerk zou zijn afgestoken op de kruising van de Bankastraat en de Sumatrastraat, in de buurt van café Banka. ,,Het doosje van waaruit het vuurwerk werd afgeschoten, viel om. Daardoor werden de knallen horizontaal in plaats van verticaal afgevuurd”, vertelt een buurtbewoner. ,,De ouders liepen toevallig langs met de kinderwagen. Ze hadden echt pech. Gelukkig was er een arts in de buurt die meteen te hulp schoot.”

Manja Muiselaar ving samen met enkele buren de ouders op nadat het onheil was geschied. De eigenaresse van antiquair J.J. Muiselaar zag dat ze zichtbaar overstuur waren. ,,Een klant van me zag het bij ons voor de deur gebeuren”, vertelt ze. ,,Het was nog voor zessen, voordat het toegestaan was om vuurwerk af te steken.”

Muiselaar was eerst bang dat haar 96-jarige moeder geraakt was, die buiten op een bankje zat. Maar toen ze erachter kwam wat er precies aan de hand was, bood ze meteen hulp aan. ,,Ik heb ze bij ons naar binnen begeleid, een handdoek gegeven en op hun gemak gesteld. Het was erg heftig voor ze.”

Kwaad

Haar buurman is nog steeds kwaad over het incident. ,,Degene die het vuurwerk heeft afgestoken, zit hier echt fout. Hij of zij had beter moeten opletten”, zegt hij. ,,Het was op dat moment nog behoorlijk druk in de straat, met mensen die de laatste boodschappen kwamen doen. Dan kan je zo’n pot niet afsteken.” Hij hoopt dan ook dat de politie alsnog onderzoek komt doen. ,,Ik vind het raar dat ze dat nog steeds niet hebben gedaan. Als je iemand verwondt, vooral zo’n klein kind, dan moet de politie gewoon ingrijpen.”

Het jasje van de baby was verschroeid en het kind had een hoofdwond. Een ambulance heeft het kind vervoerd naar het ziekenhuis, vertelt Muiselaar.

Het is onbekend hoe het nu met de baby gaat. De kinderwagen staat nog steeds bij Muiselaar in de winkel. Zij hoopt de ouders van het kind snel te vinden om hem terug te geven. ,,En ik ben natuurlijk benieuwd of het nu goed met hen gaat.”

Degenen die verantwoordelijk zijn voor de omgevallen vuurwerkpot hebben zich uit de voeten gemaakt. Ze zijn nog niet gevonden.

https://www.ad.nl/den-haag/baby-gewond-na-vuurwerk-in-kinderwagen~a5d68279/

Tja cakes kunnen altijd omvallen en het betreft hier dus overmacht.

Haar buurman is nog steeds kwaad over het incident. ,,Degene die het vuurwerk heeft afgestoken, zit hier echt fout. Hij of zij had beter moeten opletten”, zegt hij. ,,Het was op dat moment nog behoorlijk druk in de straat, met mensen die de laatste boodschappen kwamen doen. Dan kan je zo’n pot niet afsteken.” Hij hoopt dan ook dat de politie alsnog onderzoek komt doen. ,,Ik vind het raar dat ze dat nog steeds niet hebben gedaan. Als je iemand verwondt, vooral zo’n klein kind, dan moet de politie gewoon ingrijpen.”

Welk tijdstip was dit meneer de buurman, na zessen ? Als het na zes uur is gebeurd kun je wel kwaad worden en de moraalridder gaan spelen, maar het mag immers van af die tijd. Ik ben hier misschien kei hard in, maar ik ging vroeger echt niet met de kinderwagen naar buiten de 31e. De ouders kunnen ook na denken ipv dat er meteen naar de afstekers wordt gewezen.
De ""schuld" ligt bij beide partijen, de afstekers hadden misschien even moeten wachten, maar wat doe je als het lontje al brand en er komt een kinderwagen aan en de ouders hadden in ieder geval op gepaste afstand moeten/kunnen wachten.

Welk tijdstip was dit meneer de buurman, na zessen ? Als het na zes uur is gebeurd kun je wel kwaad worden en de moraalridder gaan spelen, maar het mag immers van af die tijd. Ik ben hier misschien kei hard in, maar ik ging vroeger echt niet met de kinderwagen naar buiten de 31e. De ouders kunnen ook na denken ipv dat er meteen naar de afstekers wordt gewezen.
De ""schuld" ligt bij beide partijen, de afstekers hadden misschien even moeten wachten, maar wat doe je als het lontje al brand en er komt een kinderwagen aan en de ouders hadden in ieder geval op gepaste afstand moeten/kunnen wachten.

Het was VOOR 18:00, dat staat in hetzelfde nieuwsbericht.

Het was VOOR 18:00, dat staat in hetzelfde nieuwsbericht.

Klopt, las er overheen. Tja dat wordt dan inderdaad een moeilijk verhaal om te verdedigen, kan alleen zeggen was het kort voor 6. In ieder geval ruim na vijven anders hadden ze dat voor zessen niet zo neer gezet :sad:

Klopt, las er overheen. Tja dat wordt dan inderdaad een moeilijk verhaal om te verdedigen, kan alleen zeggen was het kort voor 6. In ieder geval ruim na vijven anders hadden ze dat voor zessen niet zo neer gezet :sad:

Als iemand wegloopt hoef je het m.i. ook niet te verdedigen toch. Behalve dat het wegloop gedeelte echt nasty is. De rest is een ongeluk en het tijdstip expres

Tja, kwestie van goed voorbereiden. Zet die cake's tog eens gewoon vast.

Zie wel vaker dat ze de potten niet goed vastzetten of helemaal niet. Ik spreek mensen daar dan ook op aan. Heb twee zakken grind voor de deur neergezet waar iedereen gebruik van kan maken. Perfect om potten tussen te klemmen en met name die kleine potjes. Beter is om gewoon cakeboxen te kopen. Deze kunnen gewoon niet omvallen.

fake news om op de gevoelens van mensen in te spelen.

En het werkt ook nog eens. Hier zit ook een trotse vader van een kleine en wanneer ik zo iets lees denk ik wel twee keer na voordat ik een losse cake afsteek.
Kijk, of het nou buiten de toegestane tijden is om legaal vuurwerk af te steken dat doet er voor mij niet heel veel toe. Wanneer je vuurwerk gaat afsteken en er mensen omheen sta dan moet je gewoon iets meer doen aan de veiligheid. Vuurwerk kan omvallen. Om dit te voorkomen zet je het vuurwerk vast met een klem, tussen ander vuurwerk.. Dat doet er verder niet toe.
Denk na over de gevolgen die vuurwerk kan hebben. Dit is daar weer een voorbeeld van met een foute afloop. Je 100% indekken op ongelukken met vuurwerk is onmogelijk maar in dit geval had het voorkomen kunnen worden als degene die dit heeft aangestoken geen maatregelen heeft genomen om dit te voorkomen.

En het werkt ook nog eens. Hier zit ook een trotse vader van een kleine en wanneer ik zo iets lees denk ik wel twee keer na voordat ik een losse cake afsteek.
Kijk, of het nou buiten de toegestane tijden is om legaal vuurwerk af te steken dat doet er voor mij niet heel veel toe. Wanneer je vuurwerk gaat afsteken en er mensen omheen sta dan moet je gewoon iets meer doen aan de veiligheid. Vuurwerk kan omvallen. Om dit te voorkomen zet je het vuurwerk vast met een klem, tussen ander vuurwerk.. Dat doet er verder niet toe.
Denk na over de gevolgen die vuurwerk kan hebben. Dit is daar weer een voorbeeld van met een foute afloop. Je 100% indekken op ongelukken met vuurwerk is onmogelijk maar in dit geval had het voorkomen kunnen worden als degene die dit heeft aangestoken geen maatregelen heeft genomen om dit te voorkomen.

wie neemt nou zijn of haar baby mee naar buiten in de kinderwagen met oud en nieuw...

wie neemt nou zijn of haar baby mee naar buiten in de kinderwagen met oud en nieuw...

Mensen met kinderen. Dat zijn er een hoop hoor. Dit ongeluk vond plaats voor 6 uur dus er mocht nog geen vuurwerk afgestoken worden. Kijk dat je om 12 uur niet naar buiten gaat met een kleine in een kinderwagen dat lijkt mij niet meer dan logisch, maar daarvoor wel toch of heb ik iets gemist en moet alles in een oorlogsgebied veranderen tussen 18.00 31 december en 02.00 1 januari?

Ik ben het absoluut niet eens met de mensen die hierboven reageren alsof het het risico van de omstanders is. Dat is absoluut flauwekul, een omstander heet zo omdat hij geen onderdeel uitmaakt van datgene wat de afsteker doet. Het is 100% de verantwoordelijkheid van de afsteker.

En zolang niet ALLE vuurwerkafstekers dat gaan (willen?) begrijpen komt het einde van onze geliefde traditie steeds dichterbij. Het is alleen maar extra kanonvoer voor de tegenstanders. Zet vuurwerk vast, zet thunder kings niet op hun kop, wijs anderen en/of toeschouwers op het dragen van een vuurwerkbril, gooi geen vuurwerk naar anderen en als er omstanders notabene met een baby (!!), kinderen of hond lopen wacht dan even totdat ze voorbij zijn gelopen. Dat is toch niet zo moeilijk? Die 1 of 2 minuten... Met je brommer, scooter, auto of fiets wacht je toch ook even voordat ze voorbij zijn gelopen of rij je ze dan ook gewoon plat?

Noem me maar een moraalridder als je dat vindt, maar veel vuurwerkliefhebbers hebben een grote mond over de tegenstanders en een eventueel verbod terwijl ze zelf regelmatig een dikke plaat voor hun kop hebben!! Een beter milieu begint bij jezelf is een oude slogan, maar het behoud van de vuurwerktraditie begint ook bij jezelf...

Back
Bovenaan