Baarlese schoorstenen roken door Nederlands geld

ylke

VWC lid
Het Noord-Brabantse enclavedorp Baarle is een handelsparadijs voor tabaks*ondernemers, pomphouders en vuurwerkverkopers. Maar door een nieuwe Belgische tol komt ook een keerzijde van de Nederlands-Belgische plaats openbaar.

Het openen van een winkel in Baarle kan lucratief zijn. Tenminste, niet in het Nederlandse Baarle-Nassau, maar in het Belgische Baarle-Hertog. Je moet dan wel weten wat je verkoopt. Tabak bijvoorbeeld. In de twee Baarles, die samen 9000 inwoners tellen, zijn 10 tabakszaken. Allemaal staan ze op Belgische grond.
Toch kunnen de winkels dankzij hun vele Nederlandse klanten naast elkaar bestaan. „Ongeveer 95 procent van mijn klanten komt uit Nederland”, zegt ondernemer Frank Eggers. Vier maanden geleden opende hij zijn zaak in Baarle. Puur gericht op de tabaksverkoop aan Nederlanders. De accijnzen op tabak zijn namelijk een stuk lager in België dan in Nederland. Eggers: „Als je hier een slof shag koopt, ben je wel 22 euro goedkoper uit dan wanneer je die in Nederland aanschaft. Daarom komen mensen uit Amsterdam en zelfs Groningen graag naar Baarle-Hertog.”

Weekend
In het weekend staat de winkel van Eggers naar eigen zeggen zo vol met Nederlanders dat ze zelfs buiten de deur in de rij staan.
Maar ook doordeweeks zijn er genoeg klanten voor de tabaksondernemers. Op dinsdagmiddag rinkelt de bel van tabakszaak Krijnen Rookwaren om de haverklap. Tassen vol tabak gaan weer mee de deur uit, tot genoegen van uitbater Mieke Krijnen. „We hebben veel vaste klanten die iedere maand wel 200 kilometer rijden, puur voor de tabak. Ze nemen wat emmertjes mee voor zichzelf en voor familie, gaan tanken en dan weer terug naar Nederland”, vertelt Krijnen. De tabakszaak van Krijnen zit al meer dan vijftig jaar in de familie en al die decennia zorgt handel met de gretig kopende noorderburen voor brood op de plank. Officieel mag je volgens de website van de Belastingdienst binnen de Europese Unie 1 kilo tabak, 800 sigaretten en 200 sigaren meenemen. „Maar dat wordt nauwelijks gecontroleerd”, zegt Krijnen. „Er is geen douane meer, dus niemand checkt het.”

Twee van de Nederlanders die regelmatig voor tabak en een volle tank naar Baarle-Hertog komen, zijn Djemie Hopstaken en zijn vriendin Lindy Arends. Vanuit hun woonplaats Sprundel is het slechts een halfuur rijden naar het enclavedorp. Hopstaken: „We gaan ongeveer twee keer per maand tabak kopen en tanken over de grens. Soms hier, soms in een andere grensplaats.” De motieven voor hun tweemaandelijkse ritjes zijn puur financieel. „Als ik hier een kilo tabak koop, kost het me 55 euro, terwijl ik voor dezelfde hoeveelheid in Nederland 150 euro moet betalen. Tanken scheelt me per liter wel 20 cent, dus daar heb ik het ritje wel voor over”, lacht Hopstaken.
Niet alleen de tankstations en tabakshandelaren profiteren van de Nederlanders. Nu de jaarwisseling dichterbij komt, zijn het de vuurwerkverkopers die binnen beginnen te lopen. Jeroen, medewerker van vuurwerkshop de Dolfijn, ziet de Nederlanders graag komen. „In België mag je het hele jaar vuurwerk kopen en verkopen, maar vanaf september wordt het druk. Nederlanders komen hier om drie redenen: ons vuurwerk mag zwaarder zijn, het mag harder knallen en de spullen die wél legaal zijn in Nederland hebben wij voor de helft goed*koper”, zegt de vuurwerkhandelaar. Vanuit Baarle-Hertog is het volgens hem vrij simpel om vuurwerk mee naar Nederland te krijgen. Jeroen: „Er is geen douane en de politie controleert maar één of twee keer per jaar, rond de jaarwisseling. En wij zijn niet in overtreding, want pas in Nederland is ons vuurwerk illegaal.”
Sluiproutes

Baarle-Hertog klinkt als een handelsparadijs. Nederlanders zijn er goedkoper uit en Belgische ondernemers doen goede zaken. Het dorp heeft er echter kortgeleden ook een probleem bij gekregen. Sinds april heft de Belgische overheid tol voor vrachtwagenchauffeurs bij de belangrijke grensovergang Hazeldonk, in de buurt van Breda. Veel chauffeurs nemen sluiproutes om de tol te omzeilen. Een van die routes voert door het kleine centrum van Baarle-Nassau en Baarle-Hertog.
Tabaksonderneemster Krijnen is niet blij met het toegenomen vrachtverkeer. „In de hoofdstraat zit een krappe S-bocht waar geen ruimte is om twee vrachtwagens elkaar te laten passeren. Er moeten dagelijks vrachtwagens, plus het verkeer dat erachter staat helemaal achteruit, zodat de andere vrachtauto erlangs kan.” Gelukkig voor de inwoners van beide Baarles komt er een nieuwe ringweg om het dorp heen. De verwachting is dat vanaf begin 2018 de eerste auto’s op de ringweg kunnen rijden.

[url="http://www.rd.nl/vandaag/binnenland/baarlese-schoorstenen-roken-door-nederlands-geld-1.1133139:]Bron[/url]

Leuk artikel! Het was me in eerste instantie niet opgevallen maar er rijden inderdaad veel vrachtwagens door baarle.

volgend jaar zal die vuurwerkverkoop in België wel verminderen met die achterlijke nieuwe regels. Voor sierspul was belgië al steeds minder interessant aan het worden, en volgend jaar stellen de knallers ook niets meer voor. :sad:

Back
Bovenaan