Artsen Ede schrikken van aantal 'oogslachtoffers' jaarwisseling

ylke

VWC lid
EDE - De oogartsen van ziekenhuis Gelderse Vallei in Ede zijn ,,geschrokken" van het aantal vuurwerkslachtoffers dat oogletsel opliep tijdens de afgelopen jaarwisseling. In totaal raakten drie mensen uit de regio blind aan een oog. ,,Dat is fors hoger dan elders in Nederland en bovendien hoger dan andere jaren in Ede", meldt woordvoerder Joke Erasmus.

Oogarts Paul Zuure: ,,Zwaar oogletsel heeft geleid tot drie blinde ogen. Een onomkeerbaar feit. In heel Nederland zijn 23 ogen blind geworden. Dat betekent dat wij in Ede ver boven het gemiddelde van de in totaal 93 ziekenhuizen zitten."

,,Het duurt nog een jaar voordat er weer vuurwerk wordt afgestoken, maar een vroege waarschuwing is niet overdreven: wees zeer voorzichtig bij het afsteken van zo weinig mogelijk vuurwerk en draag in elk geval een vuurwerkbril" aldus de oogarts.

De Spoed Eisende Hulp kreeg veertien vuurwerkslachtoffers binnen. Drie van hen hadden dus ernstig oogletsel. De overige elf hadden letsel aan handen, nek en ook aan ogen.

Bron

Nederland staat bekend als een 'papegaaien' land. Of is het een bewust één-tweetje, omdat de oogartsen wel hun lucratieve salaris willen behouden, maar er minder voor willen werken?

Volgende stappen die de oogartsen doen;

1. Vergelijken met Afghanistan
2. Beweren dat er in het dagelijkse leven nooit mensen blind raken
3. Een grote show bespaart ogen
4. Massaal Arno Bonte steunen

Maar ze vergeten dat in Afghanistan mensen eerder doodgaan dan dat ze oogletsel krijgen , we weten dat met klussen de kans groter is dat je iets in je oog krijgt dan met vuurwerk afsteken , en wij weten dat per festival gemiddeld 4 mensen naar de oogarts toe kunnen omdat ze met hun gezicht in een bierglas vallen , of omdat ze een "suicidal tequila" doen.

Maar ja wie houdt er nou van risico's in het leven?

Misschien is een ander beroep zoeken een Optie?
Ipv weer een voorstel voor een verbod in te dienen?
Schuld ligt nog steeds bij de gebruiker en niet bij het vuurwerk.

Wat doen die oogartsen eigenlijk de rest van het jaar?
Er zijn dus 3 mensen met oogletsel, en er zijn meerdere oogartsen.
ik gok dat je met 3 dagen wel weer klaar met die patienten bent, de rest van het jaar rusten ze zeker uit?

En morgen staat er in de krant dat Oogartsen in Apeldoorn geschrokken zijn en die dag erop zijn ze geschrokken in Epe en Hilversum en dan daarna in biddinghuizen en Ermelo

Maar wij fans moeten ook onderscheid maken tussen landelijke bladen en dit soort plaatselijke blaadjes waarbij de Oogarsten in Ede ook wat te vertellen willen hebben

wees zeer voorzichtig bij het afsteken van zo weinig mogelijk vuurwerk en draag in elk geval een vuurwerkbril" aldus de oogarts.

Dus alleen zeer voorzichtig zijn bij een beetje vuurwerk, de rest steek je dus onvoorzichtig af?

Ik vind ze wel een punt hebben.
Als je ziet hoe onverandwoord die jonge gasten met vuurwerk omgaan.

Ik heb het zelf gezien, geen enkele single shot wordt verticaal afgestoken.
Fluitpotjes worden ook horizontaal afgestoken.
In de richting waar wij aan het stoken waren.
Ik ben met me rug er naar toe gaan staan en met me kraag omhoog.
Voelde die dingen wel tegen mij aankomen.

Vuurwerk wordt zo dicht mogelijk op het lichaam aangestoken.
Er was een jochie, die goed zijn klauwen verbrandde.

Allemaal stoer doen, meelopen en er bij willen horen.
Een vuurwerkbril op, nee hoor dat is voor mietjes.
En dan de zielige jongen uithangen als je blind bent aan 1 oog.

Laatst bewerkt:
Ik snap niet hoe de vuurwerk hater het allemaal weer goed praten als de eerste gipsvluchten weer binnen komen bah de ruggeprikkers

Back
Bovenaan