Artikel niet op voorraad, wat nu?

bonzo26

VWC lid
Ik ben erg benieuwd hoe andere freaks over het onderstaande denken:

Ik werd met name getriggerd door het draadje over alle artikelen, die zijn afgekeurd en hoe winkeliers daar ieder op hun eigen manier (en over het algemeen met de beste bedoelingen) mee om gaan. Feit is wel dat winkeliers anders omgaan met het compenseren van een klant, als een artikel niet uitgeleverd kan worden, omdat het niet op voorraad is, is afgekeurd, etc, varierend van geld terug tot een vervangend artikel, dan wel verplicht of in overleg.

Al meer dan 30 jaar lees ik in vuurwerkfolders en op websites ook stelselmatig de 'clausule': indien een artikel niet leverbaar is, zorgen wij voor een gelijkwaardig of duurder artikel.

Laat ik aftrappen met mijn eigen mening.
Het kan wat mij betreft niet dat je als consument per definitie wordt afgescheept met een vervangend artikel. Nette winkels informeren de klant daarover en bieden hen in overleg alternatieven aan. Er zijn ook winkels die helemaal niets vooraf melden, waarbij je tijdens het controleren van je bestelling ter plekke voor verrassingen komt te staan midden in de hectiek.

Met geen van beide opties hoef je echter akkoord te gaan en volgens mij heb ik Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek aan mijn zijde (tot 'dekkingskoop' aan toe). Je hebt als koper in ieder geval het recht om in dergelijke situaties om de koop ongedaan te maken en ten alle tijden je geld terug te vragen.

Volgens mij is dit buiten vuurwerk om ook heel logisch. Ik kan me niet voorstellen dat als men een wasmachine via een webwinkel koopt en deze blijkt niet leverbaar te zijn, dat men dan genoegen moet/mag nemen met een andere wasmachine (of nog erger, een magnetron) die toevallig wel in het magazijn staat.

Dus ook wat betreft vuurwerk, nee ik wil in principe geen vervangend artikel en al helemaal niet zonder overleg. Als ik dat vervangende artikel zelf erg interessant vond, had ik het zelf al wel besteld. Ik wil als consument niet met een B keuze worden opgezadeld. Voor freaks geldt ook regelmatig dat de voordelige prijs dat vervalt en het ontbrekende artikel wordt gewogen tegen een ander artikel tegen de dan geldende december prijzen, waardoor je er per saldo ook financieel nog op inlevert.

Zijn jullie net zo 'veeleisend' of accepteren jullie een alternatief wat makkelijker?

p.s. ik ken overigens ook genoeg winkels (ook hier op het forum) waar dergelijke issues in prima overleg worden opgelost tot wederzijdse tevredenheid

Laatst bewerkt:
De keren dat ik een vervanger kreeg, kreeg ik ook een waardige vervanger. Dat speelt mee in het accepteren ja of nee.

Wat wel vervelend is, is inderdaad bij het ophalen van de bestelling een vervanger voorgeschoteld krijgen. Het overvalt je en op zo'n moment kan je niet goed beoordelen of het een waardige vervanger is.

Ik zit nu met een winkel die zelf de vervangers heeft gekozen, die ik geen waardige vervangers vind. Maar helaas, het was dat of de hele bestelling annuleren. Na 2 jaar laten staan zou dat zonde zijn (ook met de huidige prijzen in het achterhoofd). Iets met een rug en een muur...

Over het algemeen veeleisend: nee, valt mee. Maar ik vind zelf een vervanger uitkiezen wel de meest chique oplossing.

Het ligt er bij mij aan hoe het gecommuniceerd wordt en wat er als alternatief aangeboden wordt. Wat ik ook absoluut niet wil is dat ik mijn bestelling op ga halen en ineens een alternatief in m'n handen krijg waar je dan midden in de drukte ook niet even op je gemak een filmpje van gaat kijken voor je het accepteert.

Ik heb nu zelf de situatie dat de 1.2" Spinnerz 2 Colorz afgekeurd is, ik werd hier netjes van op de hoogte gebracht door de dealer en kreeg direct het voorstel dat ze in plaats daarvan de 1.2" Glitter Willow 2 Colorz leveren wat ze dan zonder tegenbericht doen maar ik heb wel de optie om erop te reageren. In dit geval heb ik het alternatief al besteld dus heb ik gereageerd dat ik graag iets anders zou willen en wacht nu op een reactie daarop.

Zou ik hier nu pas bij het ophalen achter komen dan zou ik er dus allerminst blij mee zijn.

Wanneer het een artikel is dat niet zo heel duur is, bijvoorbeeld gewoon een cake van zeg maar 20 euro, dan maak ik er niet zo snel een probleem van wanneer ze mij dan een gelijkwaardige cake geven dat dan vaak ook iets duurder is. Echter veranderd de zaak wel wanneer het een compound betreft waar je nu al gauw over de 100 euro zit, dan vind ik niet dat ze je dan zomaar een andere compound mogen geven zonder overleg. Het moet gewoon door de klant zelf aangegeven worden wat hij wenst te krijgen als vervanger en sowieso voor minimaal hetzelfde bruto bedrag. Ja, ze hebben het in hun voorwaarden staan maar dat is iets dat voorbij de wet gaat, ze denken daarmee in hun recht te staan maar niets is minder waar, het is gewoon de consument te laten geloven dat ze zich hier in moeten schikken. Hoe dan ook, ik heb tot nu toe nog nooit een probleem met een winkelier gehad m.b.t. een vervangend artikel, ik heb tot nu toe altijd zelf kunnen uitkiezen.

Een losse cake van paar tientjes maakt me niet uit, of er moet echt een slappe drol voor in de plaats komen. Dan zal ik dat ter plekke, als niet vantevoren gecommuniceerd, wel onderhandelen.

Bij een dikke box zal ik zonder bericht van de dealer zelf even bellen met de vraag wat z'n plan is en kijken wat er te overleggen valt. Dan neem ik met pruttelspul geen genoegen; gaat om groot geld, voor mij, en ik neem aan dat de dealer dat ook zo benaderd, ook al gaat ie met veel grotere bedragen om natuurlijk.

Wat ook helpt is zo veel mogelijk bij dealers te bestellen waarvan je weet dat ze hart voor en kennis van vuurwerk hebben, niet onwetend graaipunt zijn. Dan zal de afhandeling al snel anders zijn.

Vooral zelf ook communiceren en niet alles van de dealer verwachten. Die lui hebben ook levens naast hun werk waardoor ze al tot over hun nek in de hectiek zitten. Dus even bij elkaar stilstaan, en net zo mag je dat van hun kant ook verwachten, hoe hectisch ook. Mailtje/belletje doen als je niks hoort of met een oplossing niet tevreden bent. Contact leggen opent deuren.

Goed topic! Ik heb hier op 3 niveau's een mening over:

Algemeen:
Een winkelier zou gewoon contact moeten opnemen. Het rare met vuurwerk is: je koopt iets terwijl het helemaal nog niet bestaat (vaak) en als het gemaakt is moet je nog maar afwachten of de NL overheid het veilig genoeg vind. De nieuwe wasmachine uit het de beginpost staat in 99% vd gevallen al ergens in een opslag.

De huis-tuin-keuken koper:
Ik denk dat 90% vd kopers gewoon wat leuk vuurwerk willen hebben en die weten vaak niet wat een bepaalde cake qua uitwerking doet. Daarval zal bijna iedereen het prima vinden als bij het ophalen blijkt dat een artikel niet leverbaar was en er iets vervangends meegegeven wordt. In mijn ogen dan ook niets mis mee

De vuurwerkfreak:
Een liefhebber zoekt met veel moeite een product uit. Ik vind in dit geval dat een winkel vanuit service ook altijd contact moet opnemen om tot een oplossing te komen. Niets is vervelender dan bij het ophalen en controleren vd bestelling ineens iets anders te hebben. Het nadeel is dat niet alle winkels weten wie er wel/geen liefhebber is, dus ik kan mij enigszins voorstellen dat je bij een nieuwe klant dit niet weet. Hoewel je mag verwachten dat als iemand 500 euro of meer uitgeeft je wel opvalt en een belletje waard bent als iets niet geleverd kan worden.

Ik heb nu 1 artikel welke afgekeurd is en ben benieuwd hoe de winkel (1e x besteld hier) hier mee omgaat.mocht er zonder overleg bij afhalen en controleren ineens iets anders tussen zitten dan is dat voor mij reden om niet meer terug te komen bij deze winkel.

Laatst bewerkt:
Ik vind dit een leuke topic om te volgen, zeker omdat ik als winkelier hier helaas mee te maken heb.
Zelf vind ik dat ik als winkelier dit altijd in overleg met doen met de klant, maar wel met een maar...

Het is voor mij (als winkelier) ook afhankelijk wanneer het plaatsvind. Vind een afkeur of een bericht vanuit een importeur dat iets te laat komt in november/begin december plaats is het heel makkelijk te doen om iedereen te mailen/bellen een vervanger laten uitzoeken daarna de bonnen aanpassen achter de schermen etc.

Maar wanneer wij dichter naar de eindstreep komen wordt het wel een ander verhaal, zoals afgelopen weekend dat Springteufel en Komodo zijn afgekeurd. Heeft iedereen van mij mail gehad alleen de afhandeling daarvan heeft een andere insteek gehad dan daarvoor simpelweg omdat het anders in de fase waar we nu zitten qua drukte met vuurwerk en mijn normale toko niet te doen is om alles goed te fixen.

Krijg ik woensdagmiddag bij wijze nog een afkeur bericht dan is het onmogelijk om nog voor dat de eerste liefhebbers donderdag om 06.00 uur bij mij staan dat te mailen en vervangers te zoeken, dan zal toch echt de oplossing in de winkel plaatsvinden

Ligt echt aan het product. Als het 1 of meerdere cakes zijn die verwerkt worden in een project dan heb ik liever geld terug dan een gelijkwaardig of duurder product aangezien ik heb gekozen voor bepaalde effecten. Heb bijvoorbeeld eens een HL16 besteld en een HL25 geleverd gekregen, voor toen prima maar nu met een bepaald beeld/plan voor een projectje weer niet.

Compounds ligt eraan welke vervanger er wordt aangeboden, wetende dat 90% van de bestellingen op basis van oude prijzen zijn en voor het geld wat terug komt er niks anders kan worden besteld wat gelijkwaardig is. Zou bij compounds dus eerder een vervanger accepteren.

Zoals je al zegt Bonzo, de ene winkelier is de andere niet. Ik heb het nu een aantal keren meegemaakt, in de verschillende varianten. Bij het controleren van mijn bestelling er achter komen, voor het uitleveren van mijn bestelling dat een product er niet is en de keuze om (tegen de december prijs) iets anders te kiezen of mijn geld terug, tot ruim voor de afhaaldagen de keuze krijgen: een alternatief of mijn geld terug.

Afhankelijk van de situatie (zoals Vuurwerkhuizen heeft beschreven) heb ik meer of minder begrip voor de situatie/"aangeboden oplossing". Gaat het om "gratis" vuurwerk of een vooravond cakeje, zal ik daar echt niet moeilijk over doen. Maar in de regel heb ik de producten met een bedoeling uitgekozen. Dan zal de liefhebbende winkelier mij moeten verrassen met een echt vergelijkbaar alternatief, anders wil ik gewoon mijn geld terug. Mijn ervaringen tot nu toe is dat ik er altijd met de winkelier ben uitgekomen.

Ik merk zelf in de winkel dat 99% van de klanten akkoord is met elke vervanger die we aanbieden. Dan is het aan ons om dan ook iets aan te bieden wat qua effecten hetzelfde is en qua prijs vergelijkbaar of duurder, en dat doen we ook.
Er is maar een heel klein percentage liefhebbers die er graag over willen onderhandelen, wat helemaal prima is.

Ik snap in die zin wel dat winkeliers met een standaard oplossing komen, waar veruit de meeste mensen mee akkoord gaan. Je kan altijd als liefhebber nog contact opnemen hierover.

Wanneer een winkelier alle klanten een open keuze geeft, wordt het heel veel werk terwijl het het grootste deel toch niet echt boeit.

Is bij freakzaken wel anders natuurlijk.

Ik mis dit jaar voorlopig de 2x wicked whistle, dragonboxen 123, 2x skyscreamers en 2x uitloop cakes.
Dit komt 100% door handelen/keuzes gemaakt door de winkeliers zelf. Deze hebben minimaal 3 jaar de tijd gehad om mijn bestelling te verwerken ipv nu pas te annuleren. Gevolg is dat ik te weinig fluit-cakes heb :mad:

Voor de dragonboxen 123/wicked whistle heb ik wel aardige vervangers gehad, dus daar heb ik vrede mee.
Bij de andere winkel me aankoopgeld van 3 jaar teruggehad. Deze winkel heeft een hogere gunfactor dus maar geaccepteerd.

En door (ipv drukmaken want dat is voorjezelf ook wel prettig.

Interessant topic.

Om maar met de eerste regel af te trappen 'artikel niet op voorraad, wat nu?'
Hier kan ik me best aan irriteren, een winkelier verkoopt toch wat hij besteld heeft? Het kan toch niet zo zijn dat hij/zijn van product x er 100 besteld heeft en 200 verkocht.... Winkeliers verbeter me gerust als ik er te makkelijk over denk. Vaak hoor ik dan ja importeur heeft het niet op voorraad en is voor ons als klant natuurlijk niet te controleren.

Wat betreft afkeur, tjaa denk dat het ook met tijd te maken heeft wanneer iets bekend is. Een mailtje met een standaard vervanger is zo gemaakt maar de meeste zitten daar niet op te wachten, blijft voor zowel klant als verkoper behoorlijk lastig en tijdrovend.

Ik zelf heb aantal keer meegemaakt dat een product nog niet binnen was. Ik kreeg altijd een duurdere vervanger mee. Omdat ik al aantal jaar hier mee kijk en lees weet ik over het algemeen wel of ik een vervanger waardig vind.

Interessant topic.

Om maar met de eerste regel af te trappen 'artikel niet op voorraad, wat nu?'
Hier kan ik me best aan irriteren, een winkelier verkoopt toch wat hij besteld heeft? Het kan toch niet zo zijn dat hij/zijn van product x er 100 besteld heeft en 200 verkocht.... Winkeliers verbeter me gerust als ik er te makkelijk over denk. Vaak hoor ik dan ja importeur heeft het niet op voorraad en is voor ons als klant natuurlijk niet te controleren.

Wat betreft afkeur, tjaa denk dat het ook met tijd te maken heeft wanneer iets bekend is. Een mailtje met een standaard vervanger is zo gemaakt maar de meeste zitten daar niet op te wachten, blijft voor zowel klant als verkoper behoorlijk lastig en tijdrovend.

Ik zelf heb aantal keer meegemaakt dat een product nog niet binnen was. Ik kreeg altijd een duurdere vervanger mee. Omdat ik al aantal jaar hier mee kijk en lees weet ik over het algemeen wel of ik een vervanger waardig vind.

Hier wil ik best even op reageren. Er zijn naast afkeur van een product, nog veel meer aanleidingen, waarom een winkelier niet volledig uit kan leveren. Stel een winkelier verkoopt tijdens de drie verkoopdagen 4x de capaciteit van zijn bunker, dan moet er worden gepuzzeld en kan hij of zij niet 200 stuks van een specifieke compound op voorraad leggen. Zodoende komen er tijdens de drie verkoopdagen, vele plukjes aan bestellingen binnen en is alleen dit al een dagtaak om in goede banen te leiden. Komt een levering te laat, is de levering incompleet of wat dan ook, dan kan het zelfs zijn dat je compound tijdelijk en dus op dat specifieke moment, niet uit te leveren is. Dat is geen onkunde of onwil, maar gewoon pure pech.

Aan de andere kant wordt er niet altijd uitgeleverd, wat er daadwerkelijk is besteld. Een importeur wil al zijn klanten/dealers tevreden houden. Stel dat hij 500 stuks van een specifieke compound heeft staan en één dealer wil er al 200 hebben, dan blijven er maar 300 stuks voor bijvoorbeeld 199 dealers over. Het gebeurt af en toe dat een voorraad dan naar rato wordt verdeeld over de dealers met interesse in het specifieke product. Heb je er dan veel meer besteld, dan ga je er echt niet meer dan mogelijk krijgen.

Bovenstaande zijn enkele voorbeelden en zo zijn er nog wel meer scenario’s te bedenken. Vraag een willekeurige dealer van Rubro/Mania of ze de gehele bestelling hebben ontvangen. Ik weet zeker dat er weinig dealers zijn die alles compleet geleverd hebben gekregen. Als winkelier kun je hier niks aan doen, maar moet wel voor een oplossing zorgen. Soms schuift een importeur zelf een vervangend artikel naar voren. Zelf kiezen we voor maatwerk en mag iedere klant met een incomplete bestelling, iets naar eigen keuze en voor hetzelfde bedrag uitzoeken. Zoals hier al eerder is aangegeven, kiest minimaal 90% iets leuks uit voor ongeveer hetzelfde bedrag en gaat alsnog tevreden naar huis. Een klein deel van de klanten is iets kritischer en ook daar wordt altijd een oplossing voor gezocht. Komen we er niet uit, dan kan hij of zij altijd het aankoopbedrag retour ontvangen. Klanten op voorhand informeren is lang niet altijd tijd voor, dus vaak wordt de oplossing ter plaatse in de winkel gevonden.

In principe bestel ik zo'n 60% van mijn vuurwerk echt voor het product zelf.
Een vervanger hiervoor moet echt beter zijn of nog op mijn wishlist staan, anders kies ik voor geld terug. De andere 40% omdat het voor die prijs echt goed is, maar waarbij het vuurwerk zelf iets minder bijzonder is. Als er dan een soortgelijk product als vervanger wordt geleverd vind ik het al gauw prima, zolang het qua kruit en aantal schoten maar uitkomt.

Dit jaar heb ik (zover nu bekend is) geen producten besteld die afgekeurd zijn, met uitzondering van de Dragon Box 3. De winkel bood de 4x25mm van Fireworks Specials aan als vervanger. Nu is dat an sich geen verkeerde box, maar wel minder divers in effecten. Daarom heb ik die vervanger geweigerd en mijn geld terug gekregen. Verder is alles leverbaar (zover nu bekend is), dus dat valt mij echt mee.

Hier wil ik best even op reageren. Er zijn naast afkeur van een product, nog veel meer aanleidingen, waarom een winkelier niet volledig uit kan leveren. Stel een winkelier verkoopt tijdens de drie verkoopdagen 4x de capaciteit van zijn bunker, dan moet er worden gepuzzeld en kan hij of zij niet 200 stuks van een specifieke compound op voorraad leggen. Zodoende komen er tijdens de drie verkoopdagen, vele plukjes aan bestellingen binnen en is alleen dit al een dagtaak om in goede banen te leiden. Komt een levering te laat, is de levering incompleet of wat dan ook, dan kan het zelfs zijn dat je compound tijdelijk en dus op dat specifieke moment, niet uit te leveren is. Dat is geen onkunde of onwil, maar gewoon pure pech.

Aan de andere kant wordt er niet altijd uitgeleverd, wat er daadwerkelijk is besteld. Een importeur wil al zijn klanten/dealers tevreden houden. Stel dat hij 500 stuks van een specifieke compound heeft staan en één dealer wil er al 200 hebben, dan blijven er maar 300 stuks voor bijvoorbeeld 199 dealers over. Het gebeurt af en toe dat een voorraad dan naar rato wordt verdeeld over de dealers met interesse in het specifieke product. Heb je er dan veel meer besteld, dan ga je er echt niet meer dan mogelijk krijgen.

Bovenstaande zijn enkele voorbeelden en zo zijn er nog wel meer scenario’s te bedenken. Vraag een willekeurige dealer van Rubro/Mania of ze de gehele bestelling hebben ontvangen. Ik weet zeker dat er weinig dealers zijn die alles compleet geleverd hebben gekregen. Als winkelier kun je hier niks aan doen, maar moet wel voor een oplossing zorgen. Soms schuift een importeur zelf een vervangend artikel naar voren. Zelf kiezen we voor maatwerk en mag iedere klant met een incomplete bestelling, iets naar eigen keuze en voor hetzelfde bedrag uitzoeken. Zoals hier al eerder is aangegeven, kiest minimaal 90% iets leuks uit voor ongeveer hetzelfde bedrag en gaat alsnog tevreden naar huis. Een klein deel van de klanten is iets kritischer en ook daar wordt altijd een oplossing voor gezocht. Komen we er niet uit, dan kan hij of zij altijd het aankoopbedrag retour ontvangen. Klanten op voorhand informeren is lang niet altijd tijd voor, dus vaak wordt de oplossing ter plaatse in de winkel gevonden.

Bedankt voor je uitleg. toch nog een vraag, als winkelier geef je dan van te voren aan bij een importeur dat je een bepaald aantal boxen wil van product x? Of word dit aan de hand van de bestellingen op je eigen website gecommuniceerd? Hierin schuilt dan natuurlijk toch het verschil tussen vraag/aanbod? terwijl als je van te voren een x aantal producten 'reserveert' dan kan je ook maar dat x aantal via je eigen site verkopen toch? Zo pak je wss als winkelier wel minder winst dus voor beide valt wat te zeggen.

Overigens is het puur interesse vanuit mijn kant hoor. niet dat ik een winkelier iets kwalijk neem want ik weet hoe chaotisch het richting het einde van het jaar is.

Bedankt voor je uitleg. toch nog een vraag, als winkelier geef je dan van te voren aan bij een importeur dat je een bepaald aantal boxen wil van product x? Of word dit aan de hand van de bestellingen op je eigen website gecommuniceerd? Hierin schuilt dan natuurlijk toch het verschil tussen vraag/aanbod? terwijl als je van te voren een x aantal producten 'reserveert' dan kan je ook maar dat x aantal via je eigen site verkopen toch? Zo pak je wss als winkelier wel minder winst dus voor beide valt wat te zeggen.

Overigens is het puur interesse vanuit mijn kant hoor. niet dat ik een winkelier iets kwalijk neem want ik weet hoe chaotisch het richting het einde van het jaar is.

Dat doe je zeker, alleen zijn er 5 problemen die ik zo even kan verzinnen:
1) Timing, je krijgt verdeeld over de dagen nog steeds leveringen binnen. Maar je moet dus zorgen dat je op ieder moment voldoende van product x hebt. En dat is soms gewoon heel lastig om allemaal in de smiezen te houden.
2) Te late levering, de bestelling zou komen tussen 10 en 11, maar door gladheid/files/... komt het pas om 1 uur, kom je soms in de problemen met punt 1.
3) Foutieve levering, je bestelt 10 boxen, maar ze leveren er maar 5. Je belt en de rest kan wel komen, maar pas bij de levering de volgende dag. Ondertussen zit je met punt 1, aangezien er wel mensen op komen halen. Het gebeurt regelmatig dat je dus bij een bestelling moet aangeven dat het er niet is, terwijl het op de laatste dag in de winkel te koop komt, omdat het dus bij een latere levering alsnog binnen komt. Wij hebben wel eens een klant gebeld om te vragen of hij alsnog terug om wilde ruilen toen we het toch nog bleken te krijgen, omdat deze toch wel teleurgesteld was. Dit gaat helaas door drukte vaak niet.
4) Verkoop door de importeur op hun eigen sites. Het is altijd een aardige administratie om bij te houden wat je daar verkocht hebt, wat op je eigen site en wat er precies binnen komt. Grootste issue is dat het natuurlijk niet gaat om 100x dezelfde box, maar 25 verschillende boxen.
5) Alternatieven vanuit de importeur, je bestelt 10x box a, maar ze leveren 7x box a en 3x vervanger b. Wij hebben regelmatig boxen overgehouden omdat we gewoon niet wisten wat voor effect het gaf en dat liever dan niet aan de klanten meegaven. Ook als de importeur aangaf dat dat de officiële vervanger was. We gaan dan liever in overleg met de klant om te kijken wat hij precies wilt hebben en samen naar een vervanger te zoeken.

Dit zijn dan alleen nog maar de issues die aan onze kant liggen. Kapot vuurwerk, klanten die te vroeg komen, vuurwerk wat nog (te) vochtig is om te verkopen (notoir waren de royal thunders, daar kwam het vocht letterlijk uit lopen), allemaal problemen waar je wat mee moet in de winkel. Daarnaast is het ook gewoon zo dat het per winkel verschilt hoe belangrijk ze het vinden. Wij doen er echt alles aan om klanten mee te geven wat ze besteld hebben, maar uiteindelijk is er ieder jaar toch wel weer iets wat niet goed gaat. In dat geval moet je het oplossen met de klant, soms is dat geld terug, soms een vervanger, maar altijd in overleg. In sommige gevallen hebben wij zelfs ingeleverd van onze eigen bestellingen (die we op de eerste dag al hadden meegenomen) om die van klanten alsnog compleet te maken, zo ver gaat het soms :-).

Je bepaalt als winkelier zelf hoeveel stuks van een bepaald product je wilt hebben en die zet je vervolgens in bestelling. Het is vervolgens een keuze om te wachten tot deze producten binnen zijn, of de aantallen al in de shop te zetten. Aangezien je al snel aan de max van je capaciteit zit, kun je niet overal tig stuks van op voorraad leggen. Veel winkeliers mogen maximaal 10 ton opslaan en met een ruim assortiment zit je daar heel snel aan. Grote winkeliers met 50 ton opslag, kunnen veel diepere voorraden aanhouden en zou een voorraadprobleem minder snel moeten kunnen ontstaan.

Betrouwbaarheid in de leveringen van een importeur, is voor winkeliers met een kleinere bunkercapaciteit, dan ook erg belangrijk. Kun je als winkelier bouwen op een orderbevestiging, dan kun je eerder producten die in bestelling staan, op aantal in je webshop zetten. Zo ligt het product nog niet fysiek in de bunker, maar kan het wel worden verkocht. Er kan alleen altijd van alles misgaan en hierboven staat daar al een mooie opsomming van. Wat ik eerder al aangaf, voorraadbeheer voor bestellingen en tijdens losse verkoop, kan echt een dagtaak zijn en een foutje is (buiten onmacht) al snel gemaakt. Zo zorgen wij bijvoorbeeld dat de voorraad voor bestellingen voor de volgende dag, al in een aparte bunker klaarstaat. Zo is de kans op eigen fouten het kleinst, maar je blijft afhankelijk van externe factoren, als een complete levering, vertraging etc.

Back
Bovenaan