'Als je gepakt wordt met een cobra, kom je Amerika niet in'

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Al weken klinken er in Amsterdam knallen van, vaak illegaal, vuurwerk. Voor de bezitters kan dat vuurwerk naast zwaar letsel ook andere gevolgen hebben, zo waarschuwt de politie.

Volgens de politie is het voor tieners relatief makkelijk om aan bijvoorbeeld nitraten te komen. 'Wat veel ouders niet beseffen, is dat je vroeger met vuurwerk dat afging een zwarte hand had, en nu, met dat hele zware vuurwerk, is je hand er gewoon af', zegt een politiewoordvoerder.

Een cobra 8 kan volgens haar voor veel schade zorgen. 'Als je deze in een auto zou stoppen en tot ontploffing brengt, dan heb je een cabrio. Dus dan kun je nagaan hoe gevaarlijk het is als hier tientallen van in een woning of in een garagebox liggen.'

'Ik denk dat heel veel mensen het ook niet beseffen dat het gewoon een misdrijf is als je gepakt wordt met een cobra of een nitraat', zegt de woordvoerder. 'En dat je daar dus ook antecedenten voor kunt krijgen op basis van vuurwerk. Om een voorbeeld te geven, als je bijvoorbeeld Amerika in zou willen dan komt daar naar boven dat je met een explosief bent gepakt. En dan kom je Amerika waarschijnlijk helemaal niet in.'

De politie hoopt dat Amsterdammers een melding doen als ze denken dat ergens illegaal vuurwerk ligt opgeslagen. Dat gebeurt nu nog relatief weinig.

'Wat we zien qua Meld Misdaad Anoniem Meldingen, dat het in Amsterdam echt heel erg laag is', zegt de woordvoerder. 'Dus we willen echt Amsterdammers oproepen: heb je het idee dat er in een garagebox of bij een buurman zwaar vuurwerk ligt, meldt het dan bij ons.'

https://frontpage.fok.nl/nieuws/827...rdt-met-een-cobra-kom-je-amerika-niet-in.html

Het is triest dat ze een gevolg als ‘Amerika niet inkomen’ moeten gebruiken als motivatie. In Nederland moeten de straffen omhoog en zou het strafstelsel de reden moeten zijn om het niet te doen.

Heb ze zelf niet en zal ze ook nooit in huis halen maar het is toch ook wel weer debiel dat je alleen voor bezit van die dingen een land niet in mag.

Het is ook van de zotte wat erop de markt is de laatste jaren . Vroeger hebben we het over meer als 22 jaar geleden mijn jeugd dus had je deze rotzooi niet . Het probleem is zolang dit verkocht word in de europeese unie je dit probleem blijft houden . Er moet op europees nivo dingen geregeld worden . En dat is nu juist het lastige hierin

Het is ook van de zotte wat erop de markt is de laatste jaren . Vroeger hebben we het over meer als 22 jaar geleden mijn jeugd dus had je deze rotzooi niet . Het probleem is zolang dit verkocht word in de europeese unie je dit probleem blijft houden . Er moet op europees nivo dingen geregeld worden . En dat is nu juist het lastige hierin

Klopt aangezien nitraten en vlinders in andere landen gewoon legaal te koop zijn (cat 3). In dit geval is het vooral nederland dat afwijkt van andere landen. De cobra hierboven genoemd zijn uiteraard overal verboden.

Cobra’s horen niet in handen van particulieren. Als de Amerikaanse overheid dat als reden ziet om iemand te weigeren, prima toch? Als wij dichtere grenzen zouden hebben, zou veel van de vuurwerkellende ons bespaard zijn gebleven.

Mij gaat het tegenwoordig ook veel te ver.
Ik zie jongeren gewoon cobra's uit de hand afsteken of ze hebben een karton onder hun bed staan.
Men beseft niet wat men in handen heeft, een karton cobra 6 bevat 4kg massa explosieve sas, bij brand ontploft dit in 1 keer, je wilt niet weten wat de schade is en de verzekering vergoed dan helemaal niets.
De regel komt van de VS, zodra jij een strafblad hebt mbt explosieven kom je de VS niet in, je bent dan een potentiële terrorist.

Volgende filmpje toont 10 kg flash.

https://youtu.be/K3Upcqg5mbg?t=81

Wat veel ouders niet beseffen, is dat je vroeger met vuurwerk dat afging een zwarte hand had,

Oh nu komt de aap uit de mouw, ik kan me de filmpjes van "vuurwerkexperts" van de politie nog herinneren vroeger waarin ze suggereerde dat een JCWT de kracht van een handgranaat had, en nu als het beter uitkomt dan is dat ineens weer niet zo? :p

klopt ja, 22 jaar geleden werden er nog strijkerbommen gemaakt met alle gevolgen van dien.
de hunkering naar hardere knallen is er altijd al geweest, en met strijkerbommen vielen er toch heel wat meer gewonden in verhouding.

Oh nu komt de aap uit de mouw, ik kan me de filmpjes van "vuurwerkexperts" van de politie nog herinneren vroeger waarin ze suggereerde dat een JCWT de kracht van een handgranaat had, en nu als het beter uitkomt dan is dat ineens weer niet zo? :p

die "vuurwerkexperts" zijn dan ook een compleet lachertje.

Back
Bovenaan