Alle lanceerstandaards vuurpijlen afgekeurd, verkoop aan consumenten in gevaar

Babiloot

VWC lid
Alle lanceerstandaards vuurpijlen afgekeurd, verkoop aan consumenten in gevaar

Alle lanceerstandaards die vuurwerkimporteurs op dit moment aanbieden zijn door de inspectie afgekeurd omdat ze niet stabiel zouden zijn. Dat levert een acuut probleem op, omdat het kabinet begin dit jaar heeft besloten dat vuurpijlen alleen nog maar samen met een geschikte lanceerstandaard mogen worden verkocht.

Uit onderzoek van het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) blijkt dat de standaards voor consumenten nog altijd niet stabiel zijn, met alle mogelijke gevaren van dien, meldt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Ook is onderzocht hoe de standaards zich houden bij intensief gebruik via een zogeheten ‘stresstest’. Geen van de lanceerstandaards kwamen daar als voldoende uit. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) heeft vandaag de Kamer geïnformeerd.

De importeurs moeten nu snel aan de slag om ervoor te zorgen dat er komende maand alsnog lanceerstandaards komen die voldoen aan de eisen. Het kabinet heeft begin dit jaar besloten dat vuurpijlen alleen nog aan consumenten verkocht mogen worden als daar een deugdelijke lanceerstandaard bij wordt geleverd. Dat betekent ook dat de vuurpijlen iets duurder zullen worden. De aanschafkosten van een lanceerbuis werden geschat op circa 4 euro per stuk.

De vuurwerkbranche toonde zich eerder dit jaar al kritisch over de verplichte koppelverkoop. Volgens woordvoerder Leo Groeneveld is het een maatregel voor de bühne. ,,De pijl afschieten vanuit een fles water werkt net zo goed.’’

Bron:ad.nl

:bonk::bonk::frusty::frusty:

M.a.w. als er niet snel iets gebeurd zijn alle vuurpijlen al uit de handel voor dit jaar. Zo kan je het ook oplossen natuurlijk. Weer een probleem minder

Krijg ik nu mijn € 1,99 van Zena ook teruggestort aangezien die ook niet goed is of moet ik dadelijk 2 euro extra betalen ?

Laatst bewerkt:
Denk wel dat dit een behoorlijke kostenpost is voor de importeurs...al die dingen zijn uiteraard al gefabriceerd en nu moet het weer opnieuw.

Ik ga haast denken dat ze 'bewust' de lanceerbasis hebben afgekeurd, om zo toch tot een verbod te komen... En dit gaat inderdaad de importeurs weer veel geld kosten. Houdoe vuurpijl, was leuk om je gestookt te hebben :cry:

Dit is zeker weten met opzet gebeurd, wederom een bizar verhaal in deze wereld. Wordt een heel vies spelletje gespeeld. Erg vervelend voor de importeurs en winkeliers weer.

Wat een kinderachtig gezeik zeg. Ik gebruik altijd een La Chouffe magnum fles. Voor de grote pijlen zelfs een nog grotere fles. Kunnen ze die wellicht ter keuring aanbieden? Krijg je fijn een lege fles mee bij afhalen. :D De bij veel paketten geleverde plastic pijp voldoet ook.

Ik heb het met die fles water toch 2 keer fout zien gaan. Dus bedoelt Leo dat pijlen uit een standaard net zo gevaarlijk zijn en dus gevaarlijk zijn? :rolleyes:

Verder heb ik dit jaar geen vuurpijlen besteld. Hoef ik me ook niet druk te maken over het wel of niet op tijd komen van goede standaards! Als die nu op de boot zouden gaan zou het namelijk een speedboot moeten zijn.. Inclusief laden en lossen geef ik het eigenlijk geen hoop dat ze op tijd komen.

Ik hoop dat ze dit jaar een overgangsregeling kunnen treffen zodat iedereen die al pijlen besteld heeft ze toch kan afsteken. Of dat ergens een opslag vol vuurwerkklemmen wordt gevonden. Dat zijn namelijk prima dingen vind ik :yes:

Ik begin ook steeds meer het gevoel te krijgen dat ze elk jaar iets gaan afkeuren todat er niks meer is kijk naar thunderkings romeinse kaarse
nbabypijlen etc...... maja gelukkig zal Duitsland en belgie beter

Zo, slecht nieuws zeg.. Dat wordt een flinke kostenpost voor de importeurs. Helemaal als de pijlen straks niet verkocht mogen worden... Ook bijzonder dat de standaards nu pas worden afgekeurd.

Sorry maar ik neem dit onderzoek met een korreltje zout . De lanceer statieven die er nu zijn lijken me zeker wel te voldoen gezien het ontwerp. Verder een stress test voor vuurpijlen? Er is toch werkelijk waar geen een land waar men zich zo bemoeit met hun burgers als nederland

Volgens woordvoerder Leo Groeneveld is het een maatregel voor de bühne. ,,De pijl afschieten vanuit een fles water werkt net zo goed.’’
Wat een druif... da's toch pertinent niet waar. Dat geklooi met die flessen, ieder jaar weer link, ik kan het niet aanzien.
Ram gewoon een dikwandige pvc-buis de grond in. Kost geen drol.

Dit is zeker weten met opzet gebeurd, wederom een bizar verhaal in deze wereld. Wordt een heel vies spelletje gespeeld. Erg vervelend voor de importeurs en winkeliers weer.
Zou het? Je bent erg stellig. Ik weet het niet. Zou inderdaad wel errug dirty zijn ja..

Maar, zouden ze het niet op een vrijstelling voor dit jaar gooien dan? Kan ook maar zo.
Daarnaast, wordt dit net zo'n controle als die 25kg regeling, dan is het natuurlijk maar een papieren tijger.

Tja ik heb een x aantal jaar geleden een verzwaarde mortierbuis gekocht voor de pijlen.
Ingraven en in geval van vorst zet ik de buis in een vuurwerk grip.
Prima om vuurpijlen uit te schieten, maar dat heeft onze zeik overheid ook verboden.

Veiligheid is natuurlijk belangrijk, ook al is het een kut regel en voegt het niks toe, mensen gaan het wel gebruiken.
Ik kan me ook best voorstellen dat importeurs op grote schaal zo snel en goedkoop mogelijk standaarden hebben laten produceren en hier foutjes in zijn geslopen. Laten we geen conclusies trekken.
Maar inderdaad, het is wel heel toevallig zo..

Vreemd. Een PVC buis de grond in en je zit goed voor 1 pijlenpakketje. Ik heb het idee dat dit inderdaad gewoon een gevalletje vuurwerkverkoper pesten is, zeker aangezien je de video's /bevindingen/onderzoeksresultaten weer nergens terug kan vinden, ook niet op de website van de NFI zelf.

Omdat je moderator van VWC/onderdeel vd vuurwerk federatie bent, verwacht ik dat je goed op de hoogte bent. Daarom vraag ik je of je je “ommerking” feitelijk kan onderbouwen. Of ben je nu toch suggestief met je “opmerking”?

rest van het artikel

Geen pijlen

Groeneveld erkent dat nu de verkoop van vuurpijlen in gevaar is. ,,Een oud en nieuw zonder vuurpijlen dreigt, inderdaad.” Wel zegt hij erbij dat de omzet van vuurpijlen ‘slechts’ 7 procent van het totaal is. ,,Er gaat ook zonder vuurpijlen echt wel wat de lucht in met oud en nieuw: van die cakes schieten ook de lucht in. En we hebben nog fonteinen en ander werk.”

,,Maar feitelijk is hier sprake van onbehoorlijk bestuur’’, vervolgt Groeneveld, ,,en we vechten dit ook aan: wij verkopen deze standaards al jaren en ook al lang was bekend dat we deze installaties ook dit jaar zouden gaan verkopen nu ze verplicht zijn gesteld. Dus om dan in november te gaan testen en ons hiermee op te zadelen, dat kan echt niet.’’

Groeneveld zet bovendien vraagtekens bij de test. ,,De wet zegt dat de standaard stabiel moet zijn. Wat is stabiel? Gebleken is dat hij niet omvalt, en toch beoordelen ze hem als niet stabiel. Ik mag hopen dat de overheid zich nog even achter de oren krabt over wat ze aanrichten. We zullen onze bezwaren kenbaar maken en ja, we gaan ondertussen ook kijken of we wat anders kunnen regelen.’’

Back
Bovenaan