Alkmaar is klaar met knallen: vuurwerkverbod definitief

RBNTH

VWC lid
16 juli 2024, 06.01 uur · Door: Frank Veenhof

De gemeenteraad van Alkmaar volgt het advies uit het raadgevende referendum over het vuurwerkverbod. Begin juni stemde de meerderheid met ruim 65 procent van de stemmen voor een verbod van het afsteken van vuurwerk. Het is nu aan het college om verdere uitvoering aan het verbod te geven en ook alternatieven voor de viering van de jaarwisseling aan te bieden.

​Steeds meer Noord-Hollandse gemeenten hebben een algemeen vuurwerkverbod. In Haarlem, Bloemendaal, Heemstede en Amsterdam mag je tegenwoordig nergens meer vuurwerk afsteken tijdens de jaarwisseling. Ook Alkmaar volgt nu.

Handhaving

Het college in Alkmaar gaat nu een vervolg geven aan de wens van de meerderheid in Alkmaar. Maar hoe ga je zo'n verbod handhaven? Burgemeester Anja Schouten belooft dit grondig te gaan onderzoeken. Daarbij geeft ze de waarschuwing dat dit een proces wordt waarbij de gemeente zal moeten leren van eerdere ervaringen. "Dit zal niet zomaar in een jaar vlekkeloos gaan", besluit Schouten.

Ook benadrukken andere partijen dat de gemeente een voorstel moet doen voor alternatieven rond de jaarwisseling. In september legt het college haar plannen voor aan de gemeenteraad.

Bron: https://www.nhnieuws.nl/nieuws/338432/alkmaar-is-klaar-met-knallen-vuurwerkverbod-definitief

Ik ben toch blij dat ik in een klein dorp ergens in het oosten woon. Hier doet men nog allemaal niet zo moeilijk, groet men elkaar op straat en gunt men een ander een feestje (zoals zelf wat vuurwerk afsteken met oud en nieuw).

Onderzoek je dit niet eerst voordat je een verbod instelt?

Daarnaast: een raadgevend referendum organiseren als onderdeel van EU-verkiezingen waarvan bekend is dat daar het laagste opkomstpercentage bij hoort van alle soorten verkiezingen die er zijn... Nog niet de helft van de inwoners van de Gemeente Alkmaar, 47,4% om precies te zijn, is komen stemmen en toch is het dan representatief. Hoe dan? En van de mensen die wel zijn komen stemmen bij deze EU-verkiezingen daar is veelal van bekend dat het overgrote deel niet behoort tot de mensen die vuurwerk afsteken. Het stinkt weer aan alle kanten!!

Ik ben toch blij dat ik in een klein dorp ergens in het oosten woon. Hier doet men nog allemaal niet zo moeilijk, groet men elkaar op straat en gunt men een ander een feestje (zoals zelf wat vuurwerk afsteken met oud en nieuw).

Ik dacht dat Zwolle ook niet zo snel een vuurwerkverbod in zou voeren, maar helaas gaan ze het vanaf 2024/2025 toch doen. Zodra GroenLinks of een andere linkse partij de grootste wordt kun je er op wachten dat er een verbod komt.

Met een beetje geluk kan ik dit oud en nieuw nog een keer stoken, zonder over mijn schouder te kijken omdat ze meer tijd nodig hebben om naar alternatieven te kijken, die natuurlijk ook niet doorgaan omdat die teveel geld kosten.

Ik dacht dat Zwolle ook niet zo snel een vuurwerkverbod in zou voeren, maar helaas gaan ze het vanaf 2024/2025 toch doen. Zodra GroenLinks of een andere linkse partij de grootste wordt kun je er op wachten dat er een verbod komt.

Met een beetje geluk kan ik dit oud en nieuw nog een keer stoken, zonder over mijn schouder te kijken omdat ze meer tijd nodig hebben om naar alternatieven te kijken, die natuurlijk ook niet doorgaan omdat die teveel geld kosten.

Hier in Arnhem afgelopen O&N ondanks een Lokaal Afsteekverbod voor de hele gemeente geen enkele agent gezien en iedereen stond tussen 18.00 en 02.00u gewoon vrolijk te stoken. Misschien wel meer dan voorheen. Zolang je legaal siervuurwerk afsteekt lijkt dat hier te worden gedoogd en is er hier voorlopig ook niet zoveel aan de hand te zijn. Politie en andere handhavers hebben met O&N wel wat beters te doen....

Daarnaast: een raadgevend referendum organiseren als onderdeel van EU-verkiezingen waarvan bekend is dat daar het laagste opkomstpercentage bij hoort van alle soorten verkiezingen die er zijn... Nog niet de helft van de inwoners van de Gemeente Alkmaar, 47,4% om precies te zijn, is komen stemmen en toch is het dan representatief. Hoe dan? En van de mensen die wel zijn komen stemmen bij deze EU-verkiezingen daar is veelal van bekend dat het overgrote deel niet behoort tot de mensen die vuurwerk afsteken. Het stinkt weer aan alle kanten!!

Juist! Dit is ook precies wat ik dacht inderdaad.

Politie heeft al zwaar tekort aan personeel. Die gaan echt niet komen, omdat jij cakes staat te stoken. Power to the people :handsup:

Zolang verkoop en bezit mag, kunnen ze niets doen. Waarschijnlijk heeft 40% van de stemmers nog steeds het idee dat de harde knallen tussen september en december hiermee zullen verdwijnen. Zolang er niet transparant wordt om gegaan met de feiten, blijft dit zaakje stinken.

Ach ja zo werkt politiek. En daarnaast als de gemeenteraad hier in besloten heeft, is het blijkbaar een linkse gemeenteraad. Die hebben de inwoners zelf gekozen. Geen medelijden mee

Nou dan ben jij de cornona jaren vergeten zeker. Het eerste jaar was men een beetje voorzichtig maar het 2de jaar ging men hier in Zwolle goed los. Ze denken dat we op ons achterhoofd gevallenzijn zeker :devil::devil:

Nou dan ben jij de cornona jaren vergeten zeker. Het eerste jaar was men een beetje voorzichtig maar het 2de jaar ging men hier in Zwolle goed los. Ze denken dat we op ons achterhoofd gevallenzijn zeker :devil::devil:
Niet ging alleen 2de jaar goed los, maar ook belachelijk hoeveel zwaar illegaal spul de lucht in.
Onwijs veel shells en prof blokken gezien.

Dat was volgens mij zo'n beetje overal het geval. In de plaats waar ik het toen ging vieren werden zoveel shells en ander prof spul gestookt dat we regelmatig zelf even stopten met zelf stoken om al dat moois te bewonderen.

Ik denk dat een direct effect is van een verbod. We verbieden alle knallers, dus dat prut spul wat hier te koop was, als het dan toch al illegaal is maakt het vervolgens ook niet meer uit hoe zwaar het is en dus hoe hard het gaat. Een totaalverbod op vuurwerk? Dan maakt het ook niet meer uit wat je stookt omdat het toch allemaal verboden is. En zo kun je nog wel even doorgaan.

Volgens mij gaan ze in de politiek nogal vaak voorbij aan het feit dat een groot deel van de samenleving al die betutteling helemaal beu is. Alles moet kapot voor de hele samenleving omdat een klein deel het niet leuk vindt. Buiten de al zo vaak genoemde polarisatie van de samenleving creëren ze daarmee ook een situatie waarbij mensen uit protest juist iets gaan doen.

Back
Bovenaan