Akkoord met China over vuurwerk

Cakes zijn wat mij betreft nu goed. Maar verhoog ze tot 750 gram.

Het ergste is dat de Nederlandse overheid de aantal gramman wou verhogen naar 1000 gram per cakes.
Maar dat wouden de importeurs niet.
Dus is het 500 gram geworden.

Geef dus niet altijd de overheid de schuld.

---

Waar ik wel doodmoe van wordt, is dat Nederland altijd het braafste jongetje van de klas wilt zijn.
Kijk maar eens naar het Euro landen geneuzel, Nederland loopt voorop met samen geknepen billetjes.
En dat het China verhaal dan weer 1 grote luchtballon is en dat Astma dat geen eens merkt....

Het ergste is dat de Nederlandse overheid de aantal gramman wou verhogen naar 1000 gram per cakes.
Maar dat wouden de importeurs niet.
Dus is het 500 gram geworden.

Geef dus niet altijd de overheid de schuld.

---

Waar ik wel doodmoe van wordt, is dat Nederland altijd het braafste jongetje van de klas wilt zijn.
Kijk maar eens naar het Euro landen geneuzel, Nederland loopt voorop met samen geknepen billetjes.
En dat het China verhaal dan weer 1 grote luchtballon is en dat Astma dat geen eens merkt....

inderdaad :)

Maarja die 1000 gram had mij nog geen klap uitgemaakt als het aantal grammen per tube gewoon 15 gram zou blijven.

inderdaad :)

Maarja die 1000 gram had mij nog geen klap uitgemaakt als het aantal grammen per tube gewoon 15 gram zou blijven.

Dat zeker, maar ik zou wel een Panter, of een event cake nummertje 2 met 1000 gram kruit mee willen maken....
Maar ja met die 15 gram per tube heb je gelijk.

we weten allemaal, dat de nederlandse staat/politiek wil bezuinigen.
Maar als jij als particulier wil of moet bezuinigen, wil je tegelijkertijd toch ook extra centen verdienen?
Nou, nederlandse staat; laat het vuurwerk, dat in de landen om ons heen legaal is ook hier toe.Wij kopen het dan wel weer hier,en dat levert de staat weer heel veel centen op,.En maak het dan niet belachelijk duur, want dan wordt het vuurwerk weer in belgie en duitsland gekocht,zoals nu al jaren gebeurt!

Update

Atsma maakt afspraken met China over vuurwerk

Het wordt voor Nederland makkelijker om illegaal en onveilig vuurwerk van de markt te houden. Staatssecretaris Joop Atsma (Infrastructuur en Milieu) tekent vandaag een overeenkomst om de samenwerking tussen Nederlandse en Chinese inspecteurs te verbeteren. Het gaat hierbij om het uitwisselen van informatie over de controle en handhaving tussen Chinese en Nederlandse controleurs. Atsma: “Deze overeenkomst zorgt ervoor dat we beter van elkaar weten wat de regels zijn en misstanden sneller aan kunnen pakken. We willen ervoor zorgen dat er op de Chinese, Nederlandse én Europese markt zo min mogelijk producten terechtkomen die gevaarlijk zijn.”

Nederland is een grote importeur van Chinees vuurwerk. In 2010 is via de Rotterdamse haven 30.000 ton Chinees vuurwerk op de Europese markt gekomen. Sinds 2008 is er regelmatig contact tussen Nederland en de Chinese inspectiedienst (AQSIQ) met als doel ‘slecht’ vuurwerk van de markt te houden. Dit heeft geleid tot minder import van bepaalde types illegaal vuurwerk vanuit China zoals lawinepijlen, vlinders en nitraatbommen. De overeenkomst van vandaag moet deze cijfers en het aantal ziekenhuisgewonden nóg verder omlaag brengen. 'Vier jaar geleden waren er 1100 mensen die zich bij het ziekenhuis meldden, terwijl het er vorig jaar 710 waren. We zetten ons op verschillende manieren in om dit aantal te verminderen. De afspraken met China zijn daar een goed voorbeeld van’, aldus Atsma. Naast het aantal slachtoffers is ook het schadebedrag door misbruik van vuurwerk gedaald van € 43 miljoen naar € 10 miljoen. Dit terwijl de vuurwerkhandel tussen NL en China juist is gegroeid naar 75 miljoen in 2010.

De overeenkomst wordt getekend door AQSIQ (Administration of Quality Supervision, Inspection and Quarantine), verantwoordelijk voor de handhaving van de kwaliteit van producten die China in- en uitgaan en de Nederlandse Inspectie, verantwoordelijk voor de milieu en veiligheidseisen die gesteld worden aan producten en goederen die Rotterdam - en daarmee Europa – in- en uitgaan. Door informatie over regels en controle al in een vroeg stadium te delen worden dubbele controles beperkt en is er meer aandacht voor daadwerkelijke overtreders. Hierdoor kan de handel tussen Nederland en China efficiënter verlopen en komen er minder stoffen en producten op de markt die schadelijk zijn. Ook kan het meteen aan China doorgegeven worden als er toch illegaal, verkeerd verpakt of gevaarlijk vuurwerk bij de Nederlandse grens aangetroffen wordt. China kan hierop actie ondernemen in de richting van de fabrikanten.

De overeenkomst zet ook de deur open voor samenwerking op andere terreinen. Atsma: 'Er komen steeds meer Europese milieueisen aan bijvoorbeeld energiegerelateerde producten als elektronica. Het merendeel van deze producten wordt in China gemaakt. Ik ben blij dat China en Nederland met elkaar in gesprek zijn om hier de mogelijkheden tot samenwerking verder te verkennen.'

http://www.rijksoverheid.nl/ministe...-maakt-afspraken-met-china-over-vuurwerk.html

XD "nitraatbommen"en"lawinepijlen"uit china? De media zegt juist dat ze worden gebruikt om lawines op tewekken IN Oostenrijk etc

Update

Atsma maakt afspraken met China over vuurwerk

'Vier jaar geleden waren er 1100 mensen die zich bij het ziekenhuis meldden, terwijl het er vorig jaar 710 waren. Naast het aantal slachtoffers is ook het schadebedrag door misbruik van vuurwerk gedaald van € 43 miljoen naar € 10 miljoen. Dit terwijl de vuurwerkhandel tussen NL en China juist is gegroeid naar 75 miljoen in 2010.
http://www.rijksoverheid.nl/ministe...-maakt-afspraken-met-china-over-vuurwerk.html

Kijk dit zijn dan wel weer positieve berichten, minder schade en minder slachtoffers.

Dat zij denken dat dit komt door de overeenkomsten met china is natuurlijk de grootst mogelijke onzin, de laatste jaren zijn er alleen maar zwaardere knallers en grotere kalibers blokken en shells verschenen in Nederland. Maarja laat ze lekker in deze droom, luisteren doen ze toch niet.

Ik denk persoonlijk dat men gewoon verstandiger met vuurwerk omgaat, en de vuurwerkbril die je tegenwoordig bij alle dealers kunt kopen heeft ook zeker zijn steentje bijgedragen aan het terugdringen van het aantal slachtoffers.

Ze moeten dit soort praktische tips en producten verder uitbreiden. We moeten bijvoorbeeld echt eens af dan dat geneuzel over vlessen met water en zand voor vuurpijlen. Vroeger kon dit prima met die kleine pijltjes die net een slag groter waren als babypijltjes, maar tegenwoordig met die enorm grote pijlen die voor een groot deel uit karton en lucht bestaan (om zo de consument voor de gek te houden) kan dit bijna niet meer. Een buis in de grond zetten is gewoon veel veiliger.

Als ze nou gewoon buisjes en brillen gratis leveren bij elke bestelling, zou een boel slachtoffers schelen. Dit zouden ze zelfs nog kunnen financieren uit de bedragen die ze nu uitgeven aan snoepreisjes naar china. :bonk:

Als ze nou gewoon buisjes gratis leveren bij elke bestelling, zou een boel slachtoffers schelen. Dit zouden ze zelfs nog kunnen financieren uit de bedragen die ze nu uitgeven aan snoepreisjes naar china. :bonk:

En goede h u f t e r proof buisjes.
Niet van die pcv gevallen maar gewoon een ijzeren buis/afschiet systeem, die je neer kan zetten, zonder dat je een gammele plastic buis in de bevroren grond moet duwen.
En dat dat niet lukt en dat men als nog vuurpijlen uit een fles gaan afsteken.

En goede h u f t e r proof buisjes.
Niet van die pcv gevallen maar gewoon een ijzeren buis/afschiet systeem, die je neer kan zetten, zonder dat je een gammele plastic buis in de bevroren grond moet duwen.
En dat dat niet lukt en dat men als nog vuurpijlen uit een fles gaan afsteken.

Dit komt mij zoooo bekend voor :bonk:

Had vorig jaar een andere oplossing, zette de pijl gewoon losjes in de bevroren prikkelbosjes en dat was ideaal.

Wat weerhoudt jullie om zelf even op zoek te gaan naar goed materiaal voor een pijlenrek? Je hebt zelf ook verantwoordelijkheid als je vuurwerk af gaat steken hoor...

Wat weerhoudt jullie om zelf even op zoek te gaan naar goed materiaal voor een pijlenrek? Je hebt zelf ook verantwoordelijkheid als je vuurwerk af gaat steken hoor...

goh echt? kom op zeg :bonk:

Hoe groot is het deel van heel vuurwerkafstekend nederland dat er net zoveel van houd als wij hier op het forum doen? De freaks is maar een heel klein deel.

De meeste mensen die vuurwerk afsteken zijn nog steeds de onwetende buurmannen die grote pijlen uit bierflesjes schieten.

Dat wij nou rekken maken, tja, je gaat me niet zeggen dat iedereen in jouw straat met een rek staat.

Natuurlijk is het ieders eigen verantwoordelijkheid, maar helaas zijn veel ongelukken te wijten aan andermans onjuist gebruik van vuurwerk. Ik vind zelf ook dat het je eigen verantwoordelijkheid is maar als ik realistisch kijk weet ik gewoon dat meer dan de helft van de mensen pas op het laatste moment nog even een vlesje pakken en dit is dus makkelijk te voorkomen.

Edit: lol thx pyro-power ben nooit echt goed geweest in Nederlands, is ook niet mijn moedertaal.

Laatst bewerkt:
Jupilerfreak, waarom een rek bouwen als je tal andere mogelijkheden hebt of het af te steken? Denk aan een krat of wat dan ook. En mijn oplossing vond ik ook goed.

Wat me ervan weerhoud? De tijd die je erin moet stoppen terwijl het op een makkelijkere andere manier kan.

Ghost, het is flesjes, met een f. Ik zie het je meerdere keren fout spellen. Vat het niet verkeert op :wink:

Ik vind het nogal appart dat Nederlandse ministers denken dat ze bij een (opkomende) wereldmacht wat te maken, of zeggen hebben. Een druppel op een hete bakplaat.

De gewone consument denkt hier inderdaad niet over na nee. Maar die denken nog dat je vuurpijlen uit een te kleine fles kan schieten. Dat heb je te danken aan die sufferds van SIRE die jarenlang hebben zitten slapen op het gebied van voorlichting.

En wat kost het nou voor moeite om zelf een redelijke standaard te maken? Dat deed ik al toen ik 13 was en vuurwerkwebsites nog niet eens bestonden! Kwestie van gewoon je hersens gebruiken en inzet tonen. Maar dat is voor veel mensen tegenwoordig blijkbaar te veel gevraagd. Nee, dan gaat men tegenwoordig de verantwoordelijkheid bij importeurs leggen. Lekker makkelijk.

Als je zelf een mentaliteit hebt van liever lui dan moe, dan draag je zelf bij aan mogelijke onveilige situaties. En juist die nonchalante houding hier op het forum van leden stoort mij. Veel met vuurwerk bezig zijn en dan te gierig en lui zijn om wat extra's te doen voor wat meer veiligheid. Bah.

De gewone consument denkt hier inderdaad niet over na nee. Maar die denken nog dat je vuurpijlen uit een te kleine fles kan schieten. Dat heb je te danken aan die sufferds van SIRE die jarenlang hebben zitten slapen op het gebied van voorlichting.

En wat kost het nou voor moeite om zelf een redelijke standaard te maken? Dat deed ik al toen ik 13 was en vuurwerkwebsites nog niet eens bestonden! Kwestie van gewoon je hersens gebruiken en inzet tonen. Maar dat is voor veel mensen tegenwoordig blijkbaar te veel gevraagd. Nee, dan gaat men tegenwoordig de verantwoordelijkheid bij importeurs leggen. Lekker makkelijk.

Als je zelf een mentaliteit hebt van liever lui dan moe, dan draag je zelf bij aan mogelijke onveilige situaties. En juist die nonchalante houding hier op het forum van leden stoort mij. Veel met vuurwerk bezig zijn en dan te gierig en lui zijn om wat extra's te doen voor wat meer veiligheid. Bah.

Nou nou, je denkt toch hopelijk niet dat in een van die mensen ben die te lui is om rekken te maken? In dat geval nodig ik je uit in mijn garage :cool:

Maar je hebt wel gelijk, en dat is niet alleen hier op het forum, op straat zie je dat nog veel meer. Dat tientje voor een fatsoenlijk lanceerplekkie hebben veel mensen niet, en daarnaast zijn de meeste dan ook nog te lui om het te maken.

En juist vanwege die luiheid ben ik van mening dat het goed zou zijn om deze mensen hiervan te voorzien. Ja, natuurlijk is het idioot dat we dan de luiheid van anderen moeten compenseren met dit soort acties maarja als we ook allemaal moeten betalen voor de snoepreisjes naar china kunnen we net zo goed in plaats van dat iets doen wat veel doelgerichter is.

@ jupilerfreak,

Dat moet inderdaad niet bedoeling zijn, dat mensen maar denken van 'ik krijg er een simpel buisje bij, hier moet ik het maar mee doen en niet anders'. Om 00:00 in de straat heb ik vorig jaar ook al meerdere ongelukken meegemaakt, dat mensen hun cake's niet vast zetten ( was aan het filmen, en opeens vloog er een bombette vollop tegen me buik aan ) en dat soort situatie's .

Heeft te maken met het simpel denken van de consumenten. Ze willen snel snel hun potjes en pijltjes afsteken en dan weer naar binnen.

Maar over dat van de leden, ik weet niet of dat naar aanleiding van mijn bericht was, maar dan snap ik niet wat je bedoeld met luiheid. Als je iets op een makkelijkere manier goed kan doen, waarom dan express moeilijk doen? Zelfde geld als je naar een winkel tegen over je huis moet lopen, maar omdat je niet lui wilt zijn, maak je eerst 4 rondjes om je straat om als volgt naar de winkel tegenover je huis te gaan lopen.

Ofterwijl, ik heb meerdere oplossingen om mijn pijlen af te steken en waarom zou ik dan express meer tijd moeten stoppen in een rek bouwen? Dat heeft totaal geen logica. De enige reden die ik dan hier zie is om me dan niet aangesproken te gaan voelen als een lui vuurwerkcrewlid :p ( dit alleen wanneer dit naar mij bedoeld was, want ik kon dat niet duidelijk opbrengen uit je post )

Waarom staren jullie je blind op hele rekken? Een goede buis/pijp regelen en deze op een goed stuk hout zetten is zo gebeurd. Als je je hersens maar even gebruikt. Een simpele oplossing kan bijdragen aan flinke bijdrage aan de veiligheid, daar heb je echt geen perfect afgewerkte constructies voor nodig.

Back
Bovenaan