'Afsteken vuurwerk alleen oudejaarsnacht'

Ik hoop dan ook dat de mensen van de tweede kamers iets meer achtergrondinformatie zullen zoeken en dan ook hier op het forum uitkomen want hier staan veel goed beargumenteerde meningen over de wetregelgeving. Mijn persoonlijke mening heb ik ook al geplaatst.

Jongens wat ik nu ga behandelen is misschien wat off topic, maar ik wil jullie mening hebben.

Afgelopen jaar is er voor meer dan €16000 aan borden, prullenbakken en andere dingen gemold in mijn dorp
Nu weet ik wie dit allemaal gedaan hebben en ik vind zelf dat ik dit zou moeten melden, want door deze gasten heeft nederland dadelijk minder vuurwerk uren.
Maar vinden jullie dit eigenlijk niet maten naaien? Ik zelf heb niets kapot gemaakt, dus daar kunnen ze mij niet op pakken.
Ga vooral van je eigen mening uit. Vind jij dat de vandalen zelf voor de kosten moeten opdraaien en zo hun lesje leren, geef ze dan aan. Maar bedenk dat voor een veroordeling bewijs nodig is, of ze op heterdaad betrapt moeten zijn. Gestraft zullen ze niet zomaar worden. Ze zullen wel in de gaten worden gehouden.
Maar misschien gaan ze wel buurtonderzoek doen en komen zo meer getuigen tegen, dan hebben ze meer grond voor veroordeling.
Maten naaien? Ligt eraan hoe zeer jij ze als onmisbare 'maten' beschouwt. Als de politie de identiteit van de tipgever geheim houdt, zoals ze zouden moeten doen, heb je niks te vrezen. Maar vertel je het aan iemand, en die vertelt het door...tja... Ga dus van je eigen gezonde verstand uit.

Persoonlijk; ik zou het doen. Eikels mogen het voelen, ook al waren het m'n beste vrienden. Beetje andermans plezier vergallen en het helpen verharden van een hele maatschappij. Gewoonweg onverantwoord en ik zou het ze laten weten dat ik dat vind. Ik zou ze zelfs vantevoren vertellen dat ik ze aan ging geven.

Ik zou mijn eigen maten nooit vernaaien! MAAR Ik zou ze wel eens met de neus op de feiten drukken, en haarfijn uitleggen wat de gevolgen zijn. Als het echte maten van je zijn en een beetje normaal kunnen denken dan zullen zij het ook inzien. maargoed wijsheid komt met de jaren kan ik bevestigen :D

Ga vooral van je eigen mening uit. Vind jij dat de vandalen zelf voor de kosten moeten opdraaien en zo hun lesje leren, geef ze dan aan. Maar bedenk dat voor een veroordeling bewijs nodig is, of ze op heterdaad betrapt moeten zijn. Gestraft zullen ze niet zomaar worden. Ze zullen wel in de gaten worden gehouden.
Maar misschien gaan ze wel buurtonderzoek doen en komen zo meer getuigen tegen, dan hebben ze meer grond voor veroordeling..

Ik moest even reageren omdat je precies gelijk hebt. Zo lees hier dit las ik vandaag in het Eindhovens Dagblad.

Vandaal hoeft niet te betalen

28 jan 2008, 02:53 - EINDHOVEN - Jongeren die vernielingen hebben aangericht, draaien zelf zelden volledig op voor de schade.

VORIGE STARTSTOPVOLGENDE
Dat blijkt uit een rondgang langs politie, justitie, het CJIB, verzekeraars en juridisch adviseurs.

Vaak ontspringen de daders de dans omdat zij niet op heterdaad kunnen worden betrapt. Maar ook wanneer er wel een dader is aangehouden, blijkt het in de praktijk lastig de kosten op hen te verhalen. Kinderen tot veertien jaar zijn sowieso niet wettelijk aansprakelijk, en bij oudere jeugd blijft het vaak bij een lage schadevergoeding. Jaarlijks wordt in Nederland door vandalen voor honderden miljoenen euro's aan schade aangericht. "De jeugdrechter zal niet zo gemakkelijk zeggen: je betaalt de hele mep maar", zegt Monique Corten van het parketgeneraal van het Openbaar Ministerie. "Die houdt rekening met de financiële middelen van een jongere. Bovendien moet je het geld nog in de knip zien te krijgen. Bij veelplegers is dat bijvoorbeeld een probleem." Van alle circa 600 schademaatregelen die het CJIB – het incassobureau van justitie – jaarlijks bij minderjarigen int, heeft het overgrote deel betrekking op vermogensdelicten als diefstal.

Schadevergoedingen na vandalisme komen nauwelijks voor, aldus een woordvoerster. Ook juridisch adviesbureau DAS constateert dat het verhalen van schade na vandalisme en vernieling lastig is. "Als de dader meewerkt, lukt het nog wel. Maar als iemand zijn kont tegen de krib gooit, kan je het meestal wel vergeten", aldus Michel van Dijk van DAS.

Intensieve samenwerking tussen de schadebemiddelaars van politie en het OM vergroot de kans om de schade op de dader te verhalen, zo blijkt uit resultaten die in de regio Alkmaar zijn geboekt.

Dit las ik dus vandaag.

Kijk! Bedankt voor het posten! Wel lief van de rechter :p anders zijn de ouders weer de dupe, hoewel die natuurlijk ook grote verantwoordelijkheid hebben (maar m.i. moeten we tegenwoordig meer naar de samenleving als geheel en overheid in het bijzonder kijken). Dan moet er maar anders gestraft worden, hè, zolang het vandalisme middels verandering van 'attitude' nog niet weggewerkt is. Taakstraf, en dan zolang als normaal het betreffende geldbedrag kwijt was geweest aan een werknemer? Helpen repareren van het vernielde?

Nou en daar moet dus verandering in komen. Als minderjarigen iets flikken, mogen de ouders opdraaien. Nee, men moet de daders gericht keihard aanpakken. Minderjarig of niet, minimaal 50 uur werkstraf. En dat minimum geldt voor een minderjarige. Meerderjarigen moeten minimaal een straf van 100 uur schoffelen krijgen.

Lezen politici dit?

Back
Bovenaan